Permalänk
Medlem

ISP med bäst peering utomlands?

Har idag Bredband2 som har urusel peering mot utlandet.
1000/1000, vilket fungerar hyfsat inom Europa, men så fort vi ska över Atlanten (USA) så har jag ~200 Mbit/s ned och mellan 2-5 Mbit/s upload på en enkeltrådad connection.

Söker då efter de operatörer som har bäst peering mot USA/Asien (Telia vill jag inte ha av principskäl).

Edit: Lista på tillgängliga ISPer

AllTele
Bahnhof
BogalNet
Boxer
Bredband2
Internetport
Junet
NETatONCE
Ownit
Riksnet
Serverado
Telenor
Telia
TH1NG
Universal
Viasat

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Du kan ju söka upp varje operatör och se om de har ett "Looking Glass" så som t.ex. Telia eller gräva dig ned i https://www.peeringdb.com

Permalänk

Telia är väl klart bäst.

Ownit har ganska bra tycker jag, vet inte hur det är till Asien dock. Alltele / BB2 var skit, även inom Sverige.

Permalänk
Medlem

Bra att du väljer bort telia, sysslar du med någon form av fuffens så är det värsta ISP som aldrig tar striden för dina uppgifter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Märkt 0 skillnader mot både USA och Asian med alla mina ISP.
Känns som det inte spelar någon roll fast routingen borde speal roll

Detta på stadsnät + villa fiber.

Det sagt så har jag alltid haft rätt bra upp/ner mot både USA och Asian.

Permalänk

Telia är en av få nätägare i världen som äger ett globalt nät. De övriga i din lista är alla kunder i Telias nät på ett eller annat sätt.

Nu var det ju inte aktuellt med Telia för din del, men det kanske beror på vad man nu är ute efter. Om det är för verksamhet/tjänst som verkligen har fördelar av bra kapacitet/peering så kanske man kan tulla på principerna.

Men visst, är det integritetsbiten som är det stora och man tycker att säljsnacket om kundintegritet låter bra (trots samma lagstiftning för alla), så kanske man ska välja någon annan.

Off-topic:
Vet inte om jag är off från verkligheten, men trodde det 2019 var i stort sett obefintligt med fildelning etc. med tanke på den uppsjö av streamingtjänster som finns idag. Eller är man orolig för att man driver meth-lab och annat?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Beror på hur nära man bor knytpunkterna till utlandet med, varierar från isp till isp. Bor i Katrineholm, hade Bahnhof men nu Bredband2. Med bahnhof hade jag usel ping till USA och Asien, ca 150+ till world of tanks, tappade connection och fick socket closed med EVE Online rätt ofta, i frankrike/tyskland peerades man genom ddos tyngda linjer vilket orsakade lagg till europeiska servrar. Bahnhof verkar väldigt statiska i sin peering, problem med rutten? Den ändras inte!

Med Bredband2 har rutten ändrats inom minuter av problem. 120~ ms till samma usa server, EVE får aldrig socket closed etc. Så det kan spela roll, men oftast kommer du inte märka något annat än Telia och Bahnhofs fulspel där de throttlar uploads till varann fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telenor och Telia är dom enda tillgängliga som har ett eget globalt footprint för peering. De övriga köper transit av ungefär samma radda tier 1 operatörer, det vill säga en eller flera av Level3/Century-Link, Hurricane Electric, GTT, Telia och Cogent vilket innebär att ingen riktigt har möjlighet att särskilja sig från någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Telenor och Telia är dom enda tillgängliga som har ett eget globalt footprint för peering. De övriga köper transit av ungefär samma radda tier 1 operatörer, det vill säga en eller flera av Level3/Century-Link, Hurricane Electric, GTT, Telia och Cogent vilket innebär att ingen riktigt har möjlighet att särskilja sig från någon annan.

Nej, men beroende på hur mycket operatörerna pungar ut så får de ju olika mycket bandbredd om inte missförstått mig.
Bredband2 ger mig 5.7 Mbit/s upload mot USA och jag verkar vara hårdstrypt till detta på en tusenlina, oavsett vart i USA trafiken går.
Har en filserver och testat skicka både via HTTP och FTP. Hastigheten är strypt till exakt 720 KB/s.
Men att köra 30 st anslutningar på 720 KB/s vardera är inga problem.
När jag hade Bahnhof låg jag runt 100 Mbit/s per anslutning upplänk mot USA.

Har du koll på om Telenor har egen anslutning över Atlanten?

Telia erbjuder 500/500 Mbit/s för 349:- i månaden med 12 Mån bindningstid
Telenor har 250/250 Mbit/s för 249:- i månaden i 6 månader, utan bindningstid.
Bahnhof ligger på 250/250 för 399:- i månaden, alternativt 500/500 för 599:- och 1 Gbit/s för 729:-

Jag är bara i behov av 200-300 Mbit/s upload, men jag vill inte vänta ihjäl mig när det är dags att patcha/ladda ned nya spel.

Telia verkar ju vara det mest vettiga valet, men de lämnar ut uppgifter till höger, vänster, upp och ned. Så de går bort.
Inte för att jag pysslar med olagligheter eller piratar, då kan man ändå köra med VPN. Det är helt enkelt av principskäl.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tips är att kolla med Bredband2, jag kör med de själv hemma och har servrar lite varstans i världen, inklusive både Asien och USA, maxar inte mina 250/250 men det är betydligt högre än vad du tycks få ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, men beroende på hur mycket operatörerna pungar ut så får de ju olika mycket bandbredd om inte missförstått mig.
Bredband2 ger mig 5.7 Mbit/s upload mot USA och jag verkar vara hårdstrypt till detta på en tusenlina, oavsett vart i USA trafiken går.
Har en filserver och testat skicka både via HTTP och FTP. Hastigheten är strypt till exakt 720 KB/s.
Men att köra 30 st anslutningar på 720 KB/s vardera är inga problem.
När jag hade Bahnhof låg jag runt 100 Mbit/s per anslutning upplänk mot USA.

Har du koll på om Telenor har egen anslutning över Atlanten?

Telia erbjuder 500/500 Mbit/s för 349:- i månaden med 12 Mån bindningstid
Telenor har 250/250 Mbit/s för 249:- i månaden i 6 månader, utan bindningstid.
Bahnhof ligger på 250/250 för 399:- i månaden, alternativt 500/500 för 599:- och 1 Gbit/s för 729:-

Jag är bara i behov av 200-300 Mbit/s upload, men jag vill inte vänta ihjäl mig när det är dags att patcha/ladda ned nya spel.

Telia verkar ju vara det mest vettiga valet, men de lämnar ut uppgifter till höger, vänster, upp och ned. Så de går bort.
Inte för att jag pysslar med olagligheter eller piratar, då kan man ändå köra med VPN. Det är helt enkelt av principskäl.

Är du säker på att du är strypt? Många protokoll har ju problem med filöverföring över så långa avstånd oavsett (t ex ftp), har du provat någon accelerator?

Permalänk
Medlem

Jag kan säga rakt av att Telia lär vara bäst, punkt.
Dock så vet jag även att Bahnhof har ok peering samt Net at Once, Tele2.
De övriga kan jag ej svara på.
Sen hur det fungerar i verkligheten beror på många olika faktorer, har du felanmält och frågat Bredband2?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är du säker på att du är strypt? Många protokoll har ju problem med filöverföring över så långa avstånd oavsett (t ex ftp), har du provat någon accelerator?

Strypt och strypt vet jag inte, men hastigheten stannar vid exakt 720 KB/s per anslutning. Om det är en begränsning eller strypning låter jag vara osagt.
Oavsett om det är mot östkusten, västkusten eller mitt i staterna.

Både via HTTP, HTTPS, FTP, Torrents.
Detta med exakt samma konfiguration som jag hade när jag körde med Bahnhof.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kan säga rakt av att Telia lär vara bäst, punkt.
Dock så vet jag även att Bahnhof har ok peering samt Net at Once, Tele2.
De övriga kan jag ej svara på.
Sen hur det fungerar i verkligheten beror på många olika faktorer, har du felanmält och frågat Bredband2?

Har inte felanmält det till Bredband2, sade upp avtalet som går ut sista december och skall därefter hoppa på någon annan leverantör.

Det lutar åt Bahnhof som jag hade tidigare då om de är en av de bättre på peeringsidan.
Tack för svaren.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Telenor är med som delägare i det konsortie som äger TAT-14 (https://en.wikipedia.org/wiki/TAT-14). Däremot är jag inte lika säker på hur mycket trafik de själva skickar över egen infrastruktur till USA. Genom deras looking glass verkar det mesta skickas ut genom Telia när jag testar mot olika hosts i USA (http://lg.telenor.net/).