Vilka TV-frågor har du inför Black Friday?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laxpudding:

Detta blir tredje året i rad vi jag kör den här guiden. Tycker inte alls detta präglas av köphets på det sättet. Istället en ny TV är ofta en svårt beslut som föregås av många timmars fundering. Snarare så att TV-köpen görs med en förhoppning om att inte behöva byta på många år framöver eftersom ny TV är ett så pass besvärligt köp. En dyr och otymplig produkt som är allt annat än slit och släng.

Detta! TV känns som något man köper och så har man den ett bra tag. Väldigt få som jag känner som köper ny TV varje år. Det händer inte så mycket från år till år för att det ska vara vettigt.

Köpte min TV år 2008 för 8000kr. Det var en 1080p 47" från Sony. Är först nu jag känner att jag önskar 4k och bättre bild och större bildyta. Kvalitén från källorna känns inte som att den varit där tidigare. Men nu när 4k är på bred front så känner jag att min TV från 2008 börjar kännas riktigt trött.

Planerar själv i att investera i en ny 65" OLED för närmare 25k denna gången. Motiveringen är ny bildteknik (OLED), 4k, uppdateringshastigheten och bildstorleken. Denna kommer att klara mina behov i många år. Då vill jag verkligen att jag gör ett "bra köp" när man planerar att ha samma produkt under en lång tid.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Elektron:

Du får jättegärna lyfta fram specifika modeller från mellanklassen under black friday rean som du tycker har ett bra pris. Din tvguide är bra men den är så stor så den blir lite övermäktig för en som jag som inte är så insatt men vill uppgradera till en större tv.

Japp - kommer ha ett fokus på var du har "gränsen". Det vill säga mellanmodellen som behåller något utan att offra allt för mycket. Det finns i 2019-utbudet en ganska tydlig gräns när man tappar antingen funktioner eller bildkvalitet. Lite kortfattat on-top-of-my-head är det följande gränser:

Samsung RU8: RU7-serien är markant sämre
LG SM85/86: SM82 är sämre funktionsmässigt, men behåller panelkvaliteten. UM7 tappar både och.
Sony XG85: Lägre serier tappar funktioner och har enklare paneler.
Philips PUS7304: kallas "The one" av just denna anledning. Gör tvärtom mot LG och behåller funktioner från PUS8-serien men tar enklare paneler. Oklart vilka som är VA och IPS till exempel.
Panasonic är det GX8 som är gränsmodellen.

Så det är dit du vill nå om du inte har möjligheten att gå på toppmodellerna.

Permalänk
Medlem

3D, är det helt dött på TV-fronten?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av maddox_178:

Som folk nämnt lite i tråden så vore det väldigt intressant att veta vad man bör mata teven med för signaler och kvalité för att det ska vara värt att införskaffa sig en hyfsad oled/qled 4k tv?

Oavsett vilken TV är svaret: så bra källa du bara kan få. Vilket exkluderar det mesta av tablå-utbudet.

Och en bra TV är fortfarande en bra TV. Du vinner aldrig något genom att välja en sämre produkt. Är det att spara pengar som gäller hoppa ned till mellanklassen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Def_Dog:

3D, är det helt dött på TV-fronten?

Det är som ett bårhus där någon har tappat bort nyckeln.

Permalänk
Medlem

Philips trummar på med sitt Ambilight. Jag gillar idén, men efter att ha varit hemma hos en som har en sådan och tittat blev jag besviken. Det laggade helt enkelt för mycket för mig. Händer det något på den fronten, dvs att Ambilight blir rappare?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser det ut med rena displayer utan TV-mottagning? Är de billigare? Finns det något vidare utbud?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av maddox_178:

@Fatmajk: Håller med om att masskonsumtion inte är helt optimalt i många aspekter. Själv sitter jag med en generation 2 plasma 42 tums som bara tvärvägrar att dö eller bränna bild. Bra bit över 10 år gammal så jag har inte så mycket ångest över att pensionera denna relik nu

Byter du en tio år gammal plasma mot en LCD med ljussensor lär det synas på elräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta blir tredje året i rad vi jag kör den här guiden. Tycker inte alls detta präglas av köphets på det sättet. Istället en ny TV är ofta en svårt beslut som föregås av många timmars fundering. Snarare så att TV-köpen görs med en förhoppning om att inte behöva byta på många år framöver eftersom ny TV är ett så pass besvärligt köp. En dyr och otymplig produkt som är allt annat än slit och släng.

Det var mer en generell tanke. Såklart att TV köp inte brukar vara impulsivt. Jag tycker guiden är superbra.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd att jag valde OLED, helt svart samtidigt som starka ljus är ju något LED (QLED och andra LED/LCD) har problem med. Blir fantastisk bild.

Ett år nu och inga problem med den.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shimonu:

Hur ser det ut med rena displayer utan TV-mottagning? Är de billigare? Finns det något vidare utbud?

Publika displayer/stora skärmar är inte nödvändigtvis billigare och utbudet är mer svåröverskåldigt. Som regel har du ingenting av de moderna TV-finesser som gör en TV till en TV idag och i framtiden. Likt HDR, local dimming och 120 Hz-kapacitet eller vad man nu kan önska sig. Men också förmåga att till exempel återge 50 Hz i korrekt frekvens kan vara ett frågetecken.

De kan dock vara ett gott alternativ till budget-TV:n. Problemet med den här typen av displayer är att det är svårt att få tag på information om produkterna. Att skärmen duger som menydisplay på den lokala pizzerian eller reklam på ICA säger inte allt om hur den fungerar hemma i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

3D, är det helt dött på TV-fronten?

Jag har 3D på min LG, något som jag inte eftersökte men som följde med på köpet. Köptes utomlands för nästan halva priset jämfört med giganterna här hemma. Jag använder 3D-funktionen mestadels för att "polera" gamla serier eller innehåll med låg upplösning. Låter TV:n omvandla till 3D och det blir märkbart mindre "pixligt", ibland så bra att man kan se hårstrå jämfört med originalbilden. @Laxpudding får gärna flika in med teknisk förklaring då jag inte har en aning om vad som pågår bakom kulisserna.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker TV är en djungel och ser framemot din TV-Guide. Eftersom jag köper TV så sällan så har jag noll koll.

Jag har nyss gjort mig av med min 7år gamla plasma och tänkte slå till på en under BF.

Några viktiga parametrar för mig är en snabb smart-TV, stor skärm och ingen lagg när jag tittar på film via mac mini.

Mina nybörjarfrågor:
1. Vilken typ av panel är bäst till ett soligt vardagsrum? Jag gillar att ha det ljust när jag tittar på TV.

2. Har en budget på 10k. Får man en hyfsad 65" för det? Endast tittat på Samsung 65" 8005 och LG 65" SM8200. Är dessa vettiga?

3. Är det dumt att köpa en budget 70-75" (typ Philips 70PUS6704 ) före en mid/high-rage 65" för 10k?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Opatagio:

Jag har 3D på min LG, något som jag inte eftersökte men som följde med på köpet. Köptes utomlands för nästan halva priset jämfört med giganterna här hemma. Jag använder 3D-funktionen mestadels för att "polera" gamla serier eller innehåll med låg upplösning. Låter TV:n omvandla till 3D och det blir märkbart mindre "pixligt", ibland så bra att man kan se hårstrå jämfört med originalbilden. @Laxpudding får gärna flika in med teknisk förklaring då jag inte har en aning om vad som pågår bakom kulisserna.

Ingen teknisk förklaring – bara en rejäl förundran över att du lyckas se 2D-till-3D-omvandling som en förbättring!

Permalänk

@Stuff: Jag vet inte hur gammal Philips-TVn du såg var, men jag har en 2 år gammal TV med ambillight och har inte upplevt något som helst lagg. Jag är nog av rakt motsatt åsikt, att jag skulle dra mig in i det längsta för att köpa en TV utan Ambillight! Tycker det ger väldigt mycket känsla och är behagligt att kolla på

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Inte lite förbättring heller. Hade en serie som rippats från egna skivor innan DRM ens fanns och upplösning runt 500 någonting. Blev väldigt mycket bättre i 3D. Där 2D fick knepiga partier i övergång mellan svart och andra färger försvann detta nästan helt med 3D. Har gjort såhär på ett flertal serier, Farscape, Revolution, I Love Lucy osv. Jag trodde detta var en av fördelarna med 3D-TV?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

TV för gaming

TV för gaming, främst på konsol.

  • Inputlagg

  • VRR stöd och prestanda

  • Följsamhet med autobyte av statisk frekvens (23.97Hz-120Hz)

  • HDR och Ljusstyrka i OLED vs OLED vs LCD-FALD

  • Möjligheten(nödvändighet?) att byta mellan Game-mode och Normal/Film-mode. Hur smidigt och/eller nödvändigt det är.

  • Hur "rätt" eller "fel" inställd är TVn från början och hur "rätt" går det att få dem med handpåläggning utan kalibreringsutrustning

Det är mina undringar kring detta. Sen att det likt innan är uppdelat efter (pris)klass och avkodning på respektive tillverkares produktkoder röstar jag för att behålla!

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Priset för en viss storlek baseras på tillverkningen. Nedåt i storlek blir det till slut inte så mycket billigare för allting annat över panelen ligger still. Därav att storlekar under 49 tum börjar bli ovanliga. Är inte längre automatiskt billigare att gå ned i storlek, utan snarare tvärtom.

Nu är 43 tum OLED en hypotetisk modell. Vad LG har talat om är 48 tum och det lär inte bli allt för mycket lägre pris. Mer en praktisk möjlighet.

Full HD-modellerna är helt utfasade sedan flera år tillbaka. FHD-utbudet idag består av OEM-modeller med åldersstigen teknik. Finns heller ingen egentlig anledning till att välja Full HD. En modern 4K-modell kan göra allt FHD-TV klarar av. Med bättre bildkvalitet.

Tack så mycket svaret, då förstår jag! Vad skulle man då säga att priset för mellansegmentet för 4K 49"-apparater ligger på?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

En fråga som man bör ta upp är hur bra de olika modellerna skalar upp material till 4k och 8k och vad man förlorar i uppskalningen i de olika lösningarna.

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra om ni tar med förra årets topmodeller också ex: q8dn, Q9fn

Hur viktigt blir hdmi 2.1 med tanke på kommande konsoler

Vilka tv prestera bäst i ljus miljöer (fönster mittemot tv, etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuff:

En sak som jag tycker är svårt att se i affärerna är hur TV-apparaterna klarar sig i vardagsrum med ljusinsläpp från fönster, lampor i bordshöjd etc. Helt enkelt hur den verkliga upplevelsen av nits och reflektioner är. Vilken ljusstyrka behövs egentligen för att det inte ska bli en flaskhals? Vilka ytbehandlingar funkar för reflektioner?

Köpte en LG Oled C9 och blev förvånad när den inte var sämre att titta på under dagtid än min äldre Samsung 2016 LCD med marknadsförda 1000 nits. Kollar från PC och 4k HDR från Shield. Fönster lite bakifrån på sidan. Däremot om man tar en bild med mobilen ser det ut som om LG speglar något fruktansvärt vilket den inte gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Trixtr:

En fråga som man bör ta upp är hur bra de olika modellerna skalar upp material till 4k och 8k och vad man förlorar i uppskalningen i de olika lösningarna.

Faktiskt ganska mycket av so-what över skalningen idag. Tillverkarna lägger otroligt mycket krut på att prata om Deep Learning och AI-uppskalning. Fast även tillverkarnas egna jämförelser är av nivån Okey-när-du-pekar-på-det-med-övertydliga-exempel-kan-jag-se-en-skillnad. Varje tillverkare gör på sitt sätt och det blir lite olika resultat med olika material.

Kvaliteten på källan är fortfarande A och O och det är där man ska lägga krutet. I övrigt gäller samma tumregel som tidigare att ju bättre TV man väljer, desto mer kraft och resurser har den till uppskalning.

Permalänk

Hur mycket bättre kan filmkvaliteten vara på en LCD-TV än på en "gaming" -bildskärm av hög kvalitet?

Vissa bildskärmar är nu i konkurrerande storlekar för mindre TV-apparater och stöder HDR. Samtidigt är deras dator- och spelprestanda ofta väl dokumenterade och i vissa fall också certifierade t.ex. "G-Sync Ultimate".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kiddy:

Jag har nyss gjort mig av med min 7år gamla plasma och tänkte slå till på en under BF.
1. Vilken typ av panel är bäst till ett soligt vardagsrum? Jag gillar att ha det ljust när jag tittar på TV.

Skrivet av lolo2:

Vilka tv prestera bäst i ljus miljöer (fönster mittemot tv, etc)

Ingen TV blir "bäst" när man har fönster mitt emot TV:n. Det som blir mindre kasst är en TV med effektivt reflexfilter och dessa återfinns främst i toppmodellerna. På det kan man sedan konkurrera med solen så gott det går (inte så bra!) och där ljusstyrkan vid SDR det kanske bästa måttet. Där hamnar man återigen mot toppmodellerna för att få 400+ nits även vid SDR.

Har man haft en plasma (kanske 120-150 nits en lycklig dag) i samma rum och tyckt det är okey så har man nog inte alltid så ljust rum som man tror. Väldigt subjektiv med folk menar med ljust rum. Har sett allt från helt normalt vardagsrum till inglasade altaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddox_178:

@ipac: Fast i detta fallet är det endast teknikerna oled eller samsungs qled som intresserar mig och därav benämningen.

Okej. Men svaret på frågan är detsamma oavsett vad du är specifikt intresserad av.

Vad man möjligen kan lägga till är att oled och toppklass LCD:er (som vissa qleds får anses vara, vissa inte) visar framfötterna med HDR. Eller rättare sagt, HDR funkar dåligt på sämre LCD:er - de har inte i närheten av den dynamik som signalen kräver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om en LG Oled65c8 kostar 15000kr
Och en LG Oled65c9 kostar 20000kr
Är det då motiverat att betala 5000kr extra för en nyare modell?

Samma fråga gällande B/C skillnaden (om vi bortser designen, så skiljer modellernas processorer vad jag har kunnat se på olika reviews.).
B8 - alpha 7
C8 - alpha 9
B9 - alpha 7, gen 2
C9 - alpha 9, gen 2

Är det så stora skillnader i dessa processorer att större prisskillnaden är motiverade?
Här vill man inte vara dumsnål och tycka att man tar den billigaste panelen (av dessa 4) och utgå att de är likvärdiga

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Savage_Gray:

Är det då motiverat att betala 5000kr extra för en nyare modell?

Alla sådan här diskussioner ifall det är värt X kronor följs av en automatisk motfråga i form av X kronor för vem? 5000 kronor kan vara galet mycket för person 1 medan person 2 rycker på axlarna. Detta kan ingen guide svara åt dig. Du måste ta till dig informationen och fatta egna beslut.

På det kommer också en subjektiv värdering i vad man prioriterar. LG C9 har HDMI VRR vilket C8 saknar. För en person kan detta vara helt ointressant. För en annan kan det vara den i särklass viktigaste egenskapen. Detta är ytterligare något ingen guide kan svara å dina vägnar. Du måste ta till dig informationen och fatta ditt eget beslut.

TV-apparater är tack och lov ganska färdiga när produkten lanseras. Ljusstyrkan på en TV:n kommer inte plötsligt förändras 50 procent. TV:n är vad den är från att det börjar säljas tills den försvinner från hyllorna 12-24 månader senare. Detta är vad en guide måste förklara, vad produkten är för något.

Priserna går däremot upp och ned och där kan en TV faktiskt plötsligt ändras 50 procent över natt. Det gör också att alla diskussioner av "prisvärde" är flytande och gäller för stunden. Så fort jag diskuterar "prisvärde" i en guide blir den genast inaktuell eftersom priserna ändras. Kanske dag för dag eller timme för timme under rean.

Permalänk
Bildexpert 📺

Många bra frågeställningar! Gillar starkt att det dyker upp frågeställningar som för mig bär på så självklara svar att jag glömt att funderingarna kanske lever kvar. Likt funderingar runt 3D (dött sedan länge), full HD (oviktigt sedan flera år) och "bra bild på dålig sändning" (aldrig funnits) – vilket är värt att bemöta på något sätt.

Skulle kunna spela in hel säsong av guider och förklaringar runt tekniken här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

3D, är det helt dött på TV-fronten?

Jag köpte den sista "top of the line" modellen av TV som hade 3D funktion eftersom jag har en stor samling 3D Bluray filmer - LG 65" 4K OLED65E6V (2016) med Dolby Vision.

Fantastisk bra 3D i 1080P med passiva glasögon, men året efter försvann funktionen från i princip alla TV-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Många bra frågeställningar! Gillar starkt att det dyker upp frågeställningar som för mig bär på så självklara svar att jag glömt att funderingarna kanske lever kvar. Likt funderingar runt 3D (dött sedan länge), full HD (oviktigt sedan flera år) och "bra bild på dålig sändning" (aldrig funnits) – vilket är värt att bemöta på något sätt.

Skulle kunna spela in hel säsong av guider och förklaringar runt tekniken här.

För det första, kanon att du gör detta! Inte för att jag ska köpa någon TV, utan för att det är en ren djungel för de som ska.
Bävar för den dagen det ska köpas TV ärligt talat, men vi tar den sorgen den dagen. Vi sitter ännu på en 48" med 1080p VA-panel från Samsung i vardagsrummet, men den körs till 95% bara för frugans TV-serier och den var billig..

Hur ser det ut med eARC på TV-fronten förresten?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.