Permalänk
Medlem

Myten om tyst gaming laptop?

1. Om man köper en ny bärbar gaminglaptop i 10-12k klassen, hur tyst kan man få dom då under hög belastning?

2. Är det helt idiotiskt att köpa en beganad gaminglaptop om man verkligen vill ha en tyst dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

1. Om man köper en ny bärbar gaminglaptop i 10-12k klassen, hur tyst kan man få dom då under hög belastning?

2. Är det helt idiotiskt att köpa en beganad gaminglaptop om man verkligen vill ha en tyst dator?

Hur vill du få dina svar? Hur vi upplever ljud är högst subjektivt och skalan som används är exponentiell. Men prestanda och komfort går sällan hand i hand av naturliga skäl.

Är det då idiotiskt att köpa en gaminglaptop om man vill ha en tyst dator? Inte nödvändigtvis. Så länge du inte belastar den är den nog relativt "tyst" och du har tillgång till prestanda när och om det behövs. Sitter du med hörlurar på så spelar det kanske ändå ingen roll?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Om man tänker i decibel. Hur högt är normalt? Och jämför man en bärbar med en stationär? Hur mycket tystare är en stationär?

Sen undrar jag vilken komponent får det att låta mest? Är det grafikkortet eller processorn?

Låt oss säga att vi har en laptop med ett RTX 2080 och en laptop med en GTX 1660 TI. Kommer 1660 låta mindre då det är ett sämre grafikkort?

Vad ska man tänka på för att få så tyst speldator som möjligt?