Intel Cascade Lake-X lanseras i slutet av november

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast det där med 4.3Ghz all core för 3950X är ju vid maximal överklockning med vattenkylning? Det kan du ju inte jämföra mot en stock frekvens.

https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-9-3950x-can-overcloc...

Citat:

So for this 16-core behemoth to be pushed across all its many cores and be performing in similar thermal terms to a 2nd-gen 8-core model is, well, quite impressive.

Om det stämmer som står i din länk så är det nog inte så svårt att kyla. 2700X med OC kunde man kyla med luft vad jag kommer ihåg. Vet dock inte om alla kommer nå 4,3 all core direkt. De kan nog nått bra binnat sample.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast det där med 4.3Ghz all core för 3950X är ju vid maximal överklockning med vattenkylning? Det kan du ju inte jämföra mot en stock frekvens.

https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-9-3950x-can-overcloc...

Skrivet av kelthar:

Om det stämmer som står i din länk så är det nog inte så svårt att kyla. 2700X med OC kunde man kyla med luft vad jag kommer ihåg. Vet dock inte om alla kommer nå 4,3 all core direkt. De kan nog nått bra binnat sample.

"Using that setup, Gigabyte found 3950X "can hit around 4.3GHz using around 1.4V." Out of numerous samples tested, there was one instance where Gigabyte hit 4.4GHz, but that was not the norm."

"Gigabyte also noted temps were similar to what it was getting "last year using a Ryzen 7 2700X," which is a second-generation Ryzen chip with 8 cores and 16 threads."

Nu kan jag ju vara fel ute, men med tanke på ovanstående så kan man inte utesluta att 3950X inte skulle kunna rulla på i 4.3 Ghz beroende på hur de väljer att gå tillväga med boosten.
Kommer förmodligen inte ske vid lanseringen, men har svårt att se hur den skulle prestera sämre än Intels 10980XE.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Överpris är överpris oavsett varför du väljer att ta ut det. 50.000kr/mån för en 1:a i en förort till Stockholm hade setts som ocker, oavsett varför någon valde att ta 50.000kr/mån för den.

Sedan är det ju så att Intel trotts konkurrens och bättre produkter till billigare pris från konkurrenter fortsatte ta dessa fantasipriser. Nu har de efter att ha känt att de nått vägs ände till hur mycket de kunde mjölka, sänkt priserna till vad deras HEDT-platform tidigare kostade. Något som visar att de sakta ökat priserna just för att plocka ut mer pengar, inte för att de tvingats. Att de kan sänka till detta pris och med stor sannolikhet fortfarande tjäna pengar på dem visar på just de ofantliga marginaler de valt att ha tidigare. Ja, som chef på Intel hade jag försökt förklara det och skydda det. Men som konsument ser jag till konsumenters bästa och då är den typen av marginaler på produkter. Och om jag som sagt hade köpt 9000-seriens HEDT produkter för ett halvår sedan så hade jag varit rätt irriterad på Intel just nu.

@inquam

Du kan inte jämföra med en lägenhet då Intel kostar lika mycket i storstad som på landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@inquam

Du kan inte jämföra med en lägenhet då Intel kostar lika mycket i storstad som på landet.

Du kan ta 50.000kr/mån oavsett var också. Poängen kvarstår och de har tagit överpris och bevisligen haft groteska marginaler på konsumenters bekostnad.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vart är alla stenhårda Intel-fanboys som borde prisa denna nya fina CPU?
Satan för ett antal års sen va det VÄLDIGT blåa kommentarer i kommentarsfälten..not so much anymore.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atego:

Vart är alla stenhårda Intel-fanboys som borde prisa denna nya fina CPU?
Satan för ett antal års sen va det VÄLDIGT blåa kommentarer i kommentarsfälten..not so much anymore.

Kanske för att nivån är så låg här inne med all fanboy snack.
Går knappt skriva något innan det blir massa syrliga kommentarer.

Permalänk
Medlem

@atego: Jag är förvisso ingen intel fan boy men jag tycker att det är väldigt positivt att få bättre prestanda för halva priset jämfört med för ett par månader sedan. För väldigt många workstation tillämpningar har det som intel erbjudit varit mer attraktivt än vad amd har erbjudit. Om man använder program som kostar 500 000 kr/år i licens så är inte processor-kostnaden den stora biten utan det gäller att maximera outputen.

Det som är mest positivt med den pånyttfödda konkurrensen mellan amd och intel är att det äntligen blir lite mer tempo på utvecklingen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Du kan ta 50.000kr/mån oavsett var också. Poängen kvarstår och de har tagit överpris och bevisligen haft groteska marginaler på konsumenters bekostnad.

@inquam

Hade inte du försökt få ut mycket om du sålde en produkt som va bäst?

Nu är de inte bäst längre och måste sänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vart är alla stenhårda Intel-fanboys som borde prisa denna nya fina CPU?
Satan för ett antal års sen va det VÄLDIGT blåa kommentarer i kommentarsfälten..not so much anymore.

Det har minskat rätt rejält och t. ex Mindfactory har ju nu ~70% av sin försäljning av processorer på AMD sidan och har så haft sedan i Juli, så de som köper Intel är idag i klar minoritet, och att då börja gapa och skrika på Fanboy-vis är väl inte lika kul längre. Sen är såklart inte Mindfactory den enda butiken men de är en stor butik och bör kunna vara representativa för rådande trend. Det är helt enkelt inte lika vanligt idag att folk köper Intel så den Hybris som fanns innan är väl borta. Idag är det mer folk som specifikt behöver den där sista procenten enkeltrådsprestanda och är väl medvetna om sina val, och de är ofta mer sofistikerade och mindre gapiga än de som köpte Intel "För att alla andra gör det" osv. Så tror jag i alla fall

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Massa mjukvara jag kör som fortf inte QA-testar mot AMD, men det blir bättre. Om något år så vågar man nog doppa tårna. Några av x299-burkarna på jobbet ska få var sin 10980XE är tanken iaf. Fick ju betala mer för 10- 12- och 14-kärniga när det begav sig.

Väntar ivrigt på butikslistningarna

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kanske för att nivån är så låg här inne med all fanboy snack.
Går knappt skriva något innan det blir massa syrliga kommentarer.

Någon tog åt sig...

Skrivet av hallonskalle123:

Jupp, så Cascade Lake-X bygger på Skylake och år såldes ointressant.
Jag tycker inte Intel har några intressanta produkter för tillfället.
Samsung har LP-DDR5 stöd i sina nya Exynos systemkretsar.

Och? Du verkar ignorera min poäng. Det finns inga DDR5 minnen att skapa stöd till samt att det skulle kräva en förändring i en arkitektur som funnits på marknaden i snart sex år. Det finns alltså inget ekonomiskt incitament eller materialistiskt sådant.. varken för moderkortstillverkare eller Intel att införliva det i sina produkter. Och även om det hade funnits så gäller fortfarande det faktum att du inte kan utnyttja detta stöd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@anon298854: Ett företag är ju till för just detta, lycka att sitta kvar some CEO om du köra grovt lägre priser än vad du kan. Sedan så skulle de väll kunna få en hel del problem om dom hade helt slagit ut AMD och hamnat i komplett monopol ställning.

Vi kommer nog se AMD göra samma sak ifall Intel tappar det helt.

Sedan har dom pysslat med lite annat som ligger väldigt nära att klassa som mutor, om jag skall gå på bad jag läst på internet.

Men ifa många missar det att ett företag i stort sett alltid måste göra det som är bäst för aktieägarna.

Permalänk

Kommer denna intel att vara inbyggd i vissa datorer eller inte? Kan ej mycket om datorer, skulle gärna veta det

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyrim-master:

Kommer denna intel att vara inbyggd i vissa datorer eller inte? Kan ej mycket om datorer, skulle gärna veta det

Vad menar du med inbyggd? Om du bara undrar om det kommer gå att köpa färdigbyggda datorer med dessa processorer så lär det garanterat finnas, Dell har t.ex. en del Alienware-datorer med nuvarande generation som de säkert kommer uppdatera. Det är dock inte jättevanligt med såna datorer eftersom dessa processorer inte passar så bra i speldatorer, och färdiga workstations brukar använda motsvarande Xeon-processorer istället.

Permalänk
Medlem

Klart de har kunnat ta överpriser (om det nu är det) då de varit ensamma på marknaden för AMD hade gjort likadant i intels sits. Tror inte Apples har en liten vinst på sina saker men är det överpris när ändå folk är villiga att betala för det? Det är ju inte så att det är mat och vatten som är nödvändigt utan prylar man faktiskt kan klara sig utan.

Men det är väl bra att AMD kommer fram och rör om i grytan så vi förhoppningsvis får bättre prestanda och bättre priser. Nu är det bara vänta ut och se om Intel och AMD kan sätta press på Nvidia också eller om de får fortsätta i toppen utan någon som utmanar dem.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skrivet av hallonskalle123:

Verkar rätt ointressant.

Inget stöd för DDR5 minnen. Bara DDR4-2933 stöd, inte ens DDR4-3200. AMD Threadripper stöder DDR4-3200.
Bara 2.5 Gbit/s Ethernet, varken stöd för 5 eller 10 Gbit/s.

165 W TDP, ruggigt hög. 👎 Påminner om Pentium 4.

Att den har upp till 18 kärnor 36 trådar ställer den ganska jämnt med AMD Threadripper, så det imponerar inte heller.

Det som talar emot AMD Threadripper och Ryzen för den delen är latenserna då Intel kör en monotlitisk design. Se tex DAW användande där AMD's cpu:er presterar sämre än Intels pga att AMD's cores måste ta omvägar genom det gemensamma L3 cacheminnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är dock inte jättevanligt med såna datorer eftersom dessa processorer inte passar så bra i speldatorer, och färdiga workstations brukar använda motsvarande Xeon-processorer istället.

HP har börjat sälja workstations med x299 pga efterfrågan En hel del som inte har praktisk nytta av ECC.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@inquam

Hade inte du försökt få ut mycket om du sålde en produkt som va bäst?

Nu är de inte bäst längre och måste sänka.

Som sagt, jag är konsument och ser det från en konsuments perspektiv. Om Intel hade betalat mig för att förklara och sätta höga priser hade jag spenderat tid med att hitta på förklaringar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det som talar emot AMD Threadripper och Ryzen för den delen är latenserna då Intel kör en monotlitisk design. Se tex DAW användande där AMD's cpu:er presterar sämre än Intels pga att AMD's cores måste ta omvägar genom det gemensamma L3 cacheminnet.

Inte upplevt några bekymmer med Reason iaf.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Inte upplevt några bekymmer med Reason iaf.

Kanske inte men det är en del andra som klagar på att AMD systemen hickar till när man använder liten buffer size.

Permalänk
Avstängd

"Välbeprövad arkitektur" är ju ett sätt att beskriva något
Flintstones använde för att rendera sin bil med innan den byggdes.

onT: Gud det är gött med konkursens och utveckling !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det som talar emot AMD Threadripper och Ryzen för den delen är latenserna då Intel kör en monotlitisk design. Se tex DAW användande där AMD's cpu:er presterar sämre än Intels pga att AMD's cores måste ta omvägar genom det gemensamma L3 cacheminnet.

Ändå presterar AMDs processorer bättre i klock för klock (IPC). Zen 2 ska dessutom komma med en betydligt förbättrad latens mellan klustren av kärnor.

Skrivet av Dinkefing:

Kanske inte men det är en del andra som klagar på att AMD systemen hickar till när man använder liten buffer size.

Gäller detta Zen Zen+ eller Zen 2?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Ändå presterar AMDs processorer bättre i klock för klock (IPC). Zen 2 ska dessutom komma med en betydligt förbättrad latens mellan klustren av kärnor.

Gäller detta Zen Zen+ eller Zen 2?

Gäller alla men visst den förbättrade latensen i Zen 2 har säkert bidragit med till förbättrade latenser i DAW program men det är fortfarande problem. Bara läsa hur folk fortfarande klagar på att de inte kan sätta ett lågt buffer size i sina DAW program utan att ljudet hackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vart är alla stenhårda Intel-fanboys som borde prisa denna nya fina CPU?
Satan för ett antal års sen va det VÄLDIGT blåa kommentarer i kommentarsfälten..not so much anymore.

Har väl aldrig varit vidare blå kommentarer på Sweclockers som är allmänt känd att husera horder med AMD fanbois som när det vankas ”gröna” nyheter alltid är lika hoppfulla om en intel-dödare och därefter alltid lika besvikna när prollen inte lever upp till hypen. Nu när AMD kommit ikapp och till och med förbi på ett och annat efter ~10år och kan ta mer betalt gnälls det igen i tron att AMD var menat att idka välgörenhet till datorintresserade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Och? Du verkar ignorera min poäng. Det finns inga DDR5 minnen att skapa stöd till samt att det skulle kräva en förändring i en arkitektur som funnits på marknaden i snart sex år. Det finns alltså inget ekonomiskt incitament eller materialistiskt sådant.. varken för moderkortstillverkare eller Intel att införliva det i sina produkter. Och även om det hade funnits så gäller fortfarande det faktum att du inte kan utnyttja detta stöd.

Det är väl därför Intels produkter är så ointressanta, för att dom använder en 6 år gammal arkitektur.
Skönt att AMD kommer och river upp lite och får Intel att sluta dra fötterna.

Jag vet inte om DDR5 inte finns men om LPDDR5 finns, kanske för att Samsung gör systemkretsar som kommer med minneskontroller och minnen, men Samsung har iaf LPDDR5 i sina Exynos systemkretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Det är väl därför Intels produkter är så ointressanta, för att dom använder en 6 år gammal arkitektur.
Skönt att AMD kommer och river upp lite och får Intel att sluta dra fötterna.

Jag vet inte om DDR5 inte finns men om LPDDR5 finns, kanske för att Samsung gör systemkretsar som kommer med minneskontroller och minnen, men Samsung har iaf LPDDR5 i sina Exynos systemkretsar.

LPDDR5 började massproduceras i juli detta år från Samsungs sida. De är exklusiva för Samsungs mobiler fram till någon gång 2020. SK Hynix börjar massproducera DDR5 i början av 2020. Med andra ord.. Det finns absolut noll orsak för AMD och Intel att stödja DDR5 idagsläget för det finns inga minnesmoduler att få tag i.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vart är alla stenhårda Intel-fanboys som borde prisa denna nya fina CPU?
Satan för ett antal års sen va det VÄLDIGT blåa kommentarer i kommentarsfälten..not so much anymore.

Så är det, när det inte finns något vettigt motargument. Och även Cascade Lake ska vara med PCIe 3.0? Jösses, riktigt trist i så fall. Ska villigt erkänna att jag alltid föredrog Intel (och Nvidia), men det blir svårt att stå emot nya Ryzen som ger betydligt mer prestanda per krona.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Using that setup, Gigabyte found 3950X "can hit around 4.3GHz using around 1.4V." Out of numerous samples tested, there was one instance where Gigabyte hit 4.4GHz, but that was not the norm."

"Gigabyte also noted temps were similar to what it was getting "last year using a Ryzen 7 2700X," which is a second-generation Ryzen chip with 8 cores and 16 threads."

Nu kan jag ju vara fel ute, men med tanke på ovanstående så kan man inte utesluta att 3950X inte skulle kunna rulla på i 4.3 Ghz beroende på hur de väljer att gå tillväga med boosten.
Kommer förmodligen inte ske vid lanseringen, men har svårt att se hur den skulle prestera sämre än Intels 10980XE.

Nej, man kan väl egentligen inte dra några några definitiva slutsatser. Det antyder lite till att 4.3 Allcore inte var något problem utan att alla deras samples klarade det, medans 4.4 var problematiskt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@oceanic: Väl skrivet. Sitter på min första AMD processor någonsin från förra året och hoppas på fortsatt bra uppgraderings väg men ifall Intel inte styr upp sig så räknar jag med att AMD kommer mjölka sin position så mycket som dom bara kan. Dom är ett företag, goodwill och dylikt i all sin ära men jag har sagt detta tidigare till folk. Dom är ett företag! Deras jobb är att göra aktieägarna nöjda. Om det inenbär ett par år med att mjölka konsumenter och bränna goodwill så kommer dom göra det. Sedan så kan ju ett företag få en massa andra lagligt strul om dom börjar nära sig monopol ställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

@oceanic: Väl skrivet. Sitter på min första AMD processor någonsin från förra året och hoppas på fortsatt bra uppgraderings väg men ifall Intel inte styr upp sig så räknar jag med att AMD kommer mjölka sin position så mycket som dom bara kan. Dom är ett företag, goodwill och dylikt i all sin ära men jag har sagt detta tidigare till folk. Dom är ett företag! Deras jobb är att göra aktieägarna nöjda. Om det inenbär ett par år med att mjölka konsumenter och bränna goodwill så kommer dom göra det. Sedan så kan ju ett företag få en massa andra lagligt strul om dom börjar nära sig monopol ställning.

Det är därför det behövs minst två aktörer på marknaden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |