Vilka TV-frågor har du inför Black Friday?

Permalänk
Inaktiv

Hur viktigt är HDR?

SmartTV eller inte SmartTV?

Personligen tror jag BF kommer vara extra skit i år då vi precis påbörjat en lågkonjunktur!

BF dem senaste 2-3 åren har varit SKIT!

Permalänk
Avstängd

Fråga: hur brukar prisskillnaden se ut för en TV med lika bra bild i 55" som i exempelvis 43"?

Anta att en bra 55" 4K OLED-TV kostar 18 000 kr. Vad skulle då en ungefär lika bra ~43" 4K OLED-TV kosta då? 10 000 kr? Billigare? Storlek verkar ju påverka tillverkningskostnaden?

Jag är fullt medveten om att man måste kolla mer på än bara priset för att veta vad som är en motsvarande bra TV i lägre tum, men för att få en fingervisning att starta från?

Finns det någon bra ~40"+ 1080p TV för runt 6000 kr eller börjar dem fasas ut så det är 4K som gäller trots bristande utbud?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag är en sånndär som är helt ointresserad av bildkvalitet (då jag enbart kollar på dom sämsta fulripparna i lägsta bitrate ), men det är sjukt viktigt att panelen är snabb!
Så skulle gärna veta vilka modeller som klarar 120hz i 1080p eller 1440p, svårt att hitta information om det överlag om modellerna inte finns på typ RTINGS listor.

Vore även/istället intressant att veta vilket namn motsvarande amerikanska modell har, om det nu finns någon "motsvarande", så man kan kolla upp lite mera detaljerade recensioner för input lag/responstid/VA-smearing etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag kommer att beskriva modellerna utifrån vilket klass de hamnar i. Ett fynd består då av att du kan matcha din budget mot en modell som är bättre än vad du kunde få innan rean. Till exempel att kunna få tag på en bättre mellanklassmodell istället för att landa på budgetsegmentet.

Du får jättegärna lyfta fram specifika modeller från mellanklassen under black friday rean som du tycker har ett bra pris. Din tvguide är bra men den är så stor så den blir lite övermäktig för en som jag som inte är så insatt men vill uppgradera till en större tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fråga: hur brukar prisskillnaden se ut för en TV med lika bra bild i 55" som i exempelvis 43"?

Anta att en bra 55" 4K OLED-TV kostar 18 000 kr. Vad skulle då en ungefär lika bra ~43" 4K OLED-TV kosta då? 10 000 kr? Billigare? Storlek verkar ju påverka tillverkningskostnaden?

Jag är fullt medveten om att man måste kolla mer på än bara priset för att veta vad som är en motsvarande bra TV i lägre tum, men för att få en fingervisning att starta från?

Finns det någon bra ~40"+ 1080p TV för runt 6000 kr eller börjar dem fasas ut så det är 4K som gäller trots bristande utbud?

Nästan allt som tillverkars nu för tiden är mer eller mindre 4k. Om du köper 1080p får du troligtvis någon panel som bygger på gamla teknik. Samsung QLED QE43Q60R verkar just nu vara den bästa tv:n som finns i den prisklassen och kostar, 6999. Utgår från RTINGS test.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta hur en tv i toppklassen (LG oled, Samsung Q70r eller bättre) står sig mot en gaming skärm t.ex. Dell Alienware AW3418DW. Blir det någon problem med färgskiftningar om man sitter 1m från en 55 tummare.
Om du sedan kan ta fram kristallkulan och studera hur LG C9s Hdmi 2.1 port kommer fungera i framtiden skulle jag bli jätteglad. Kan jag förvänta mig att köra 4k 120hz VRR 4:4:4 10-bit HDR?

Edit:
En till fråga, hur stor skillnad blir det i bildkvalitet mellan att mata tv:n med en 1080p, 1440p eller 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Har en Panasonic Viera TX-P42X20E (Plasma anno 2010 ish). Helt ärligt är jag väldigt nöjd med bildkvalitén och uppskattar verkligen svärtan hos plasma men 720p börjar bli halvjobbigt Är det uteslutande OLED som gäller om jag inte vill tumma på svärtan eller finns det LCD i övre klassen som är likvärdig? Pristak ~20000kr.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Enda anledning för mig skulle vara om min nya tv var snabbare i navigering i apparna och kanske att den hade stöd för SVTplay (Samsung smart TV just nu).

Annars är tv sjukt ointressant nuförtiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Utveckla, har en Samsung som är "smart" men upplever inte att dom petar in någon reklam alls. Har jag missat ngt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Dyker upp när man trycker på hemknappen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Har en Panasonic Viera TX-P42X20E (Plasma anno 2010 ish). Helt ärligt är jag väldigt nöjd med bildkvalitén och uppskattar verkligen svärtan hos plasma men 720p börjar bli halvjobbigt Är det uteslutande OLED som gäller om jag inte vill tumma på svärtan eller finns det LCD i övre klassen som är likvärdig? Pristak ~20000kr.

Var i hyfsat samma sitation i våras med en gammal LG-plasma som gav upp. Min research där och då landade i en LG C8 (OLED) och jag kan fortfarande slås av vilken bizarrt bra bild jag numera har. OLEDs svärta är oslagbar. Jag hittade ingen LCD som kunde matcha när jag letade.
För 20k borde du med lite flyt kunna få en 65" LG C8 (förra årets modell) på BF.

Permalänk

Som folk nämnt lite i tråden så vore det väldigt intressant att veta vad man bör mata teven med för signaler och kvalité för att det ska vara värt att införskaffa sig en hyfsad oled/qled 4k tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddox_178:

Som folk nämnt lite i tråden så vore det väldigt intressant att veta vad man bör mata teven med för signaler och kvalité för att det ska vara värt att införskaffa sig en hyfsad oled/qled 4k tv?

Streaming räcker gott för att påvisa en bättre tvs fördelar över en sämre tv. Behöver inte ens vara 4K eller HDR (även om desto högre teknisk kvalité, desto bättre slutresultat, förstås alltid gäller)

Och snälla, sluta skriv oled/qled. Vi har två displaytyper idag, oled och lcd. Finns ingen anledning att trycka in en tillverkares hitte-på namn i de här sammanhangen.

Ska vi dra till med en typisk billiknelse är det lite som att skriva bensin/TDI istället för bensin/diesel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddox_178:

Som folk nämnt lite i tråden så vore det väldigt intressant att veta vad man bör mata teven med för signaler och kvalité för att det ska vara värt att införskaffa sig en hyfsad oled/qled 4k tv?

På min 65" LG oled så matar jag:
Netflix (inbyggda) Allt ser grymt ut. FHD/4k/HDR
HTPC med 1050ti matar 4k i 60hz i Windows. Här spelas nästan endast 1080-klipp upp..
4k klipp från en dator genom HDMI tycker jag inte blir bra.
Så har jag en 4k film på datorn så strömmar jag den genom plex vilket blir så mycket bättre.

Tankar du ett 720 eller mindre klipp av lägre klass så kan det lika gärna kvitta, förutom att svärtan är grym..

Jag skämdes lite när jag köpte min oled-tv för ~24.000.- men nu kan jag tänka mig att dubbla den budgeten med tanke på hur nöjd jag är.. Tur man inte byter TV så ofta...
Blir fortfarande smått chockad 2 år senare över vissa bilder..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

En sak som jag tycker är svårt att se i affärerna är hur TV-apparaterna klarar sig i vardagsrum med ljusinsläpp från fönster, lampor i bordshöjd etc. Helt enkelt hur den verkliga upplevelsen av nits och reflektioner är. Vilken ljusstyrka behövs egentligen för att det inte ska bli en flaskhals? Vilka ytbehandlingar funkar för reflektioner?

Permalänk
Medlem

OK, inte på min tv vad jag har märk ännu iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Hur viktigt är HDR?

SmartTV eller inte SmartTV?

Personligen tror jag BF kommer vara extra skit i år då vi precis påbörjat en lågkonjunktur!

BF dem senaste 2-3 åren har varit SKIT!

Lätt en smart, körde en htpc tidigare, men så jäkla mycket skönare att ha allt direkt i tvn och allt styrs med samma fjärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ipac: Fast i detta fallet är det endast teknikerna oled eller samsungs qled som intresserar mig och därav benämningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuff:

En sak som jag tycker är svårt att se i affärerna är hur TV-apparaterna klarar sig i vardagsrum med ljusinsläpp från fönster, lampor i bordshöjd etc. Helt enkelt hur den verkliga upplevelsen av nits och reflektioner är. Vilken ljusstyrka behövs egentligen för att det inte ska bli en flaskhals? Vilka ytbehandlingar funkar för reflektioner?

Generellt sett klarar sig LCD bättre än OLED när du har ljus i miljön eftersom de typiskt har högre tillgänglig ljusstyrka, och antireflexbehandlat (och det finns kvalitetsnivåer) glas är en hjälp.
ALLA kontrastförhållanden du ser är fantasivärden när du har ett normalt upplyst rum och upplever kontrasten från tittarperspektiv och inte med mätapparatur direkt mot skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

köpte Samsung QLED QE75Q9FN https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4714760 förra året vad vinner jag på att byta till Samsung QLED QE75Q950R https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5075856 Gillar klippet i ljusstyrkan då jag har solen som lyser på tvn på sommaren. Skulle jag märka någon skillnad är min fråga? sitter ca 4,5-5m från TVn

Spelar du något på din QLED? Är du nöjd med upplösningen i 4K isåfall?

För min del kommer det bli Q60R då det är den som passar våran budget beroende på hur black friday utspelar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Proffsmoddare

Kommer att investera i en ny TV för första gången nu på typ 10 år. Tänkte köpa en 65" OLED.

Valet står mellan Philips 65OLED854 och LG OLED65C9 och de ser ut att vara snarlika men med lite olika för och nackdelar.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5081064,5035689

Har kollat lite tester och LGn ser ut att vara betydligt mer utrustad och uppdaterad när det kommer till tex HDMI-standarden och har en hel del funktioner där som saknas hos philipsen. Det som jag ser som en fördel med Philipsen är i princip Ambilight. Fördelar som högre refresh rate VRR, gsync etc känns svåra att passa upp från LGn. Känns även som enligt reviews att LGn ger en bättre bild än Philipsen.

Något som jag också tycker är lite förvirrande är HDR10, HDR10+, Dolby Vision etc. Det kanske också är något som skulle behövas gå igenom och vad det faktiskt har för skillnad och om utbudet ens stöder detta via tjänster så som netflix osv.

Till mitt förslag på en mini-guide är:
När man nu har lagt alldeles för mycket pengar på en TV vad är det man då ska tänka på när man matar denna med material?

Inställningarna i apparna för streaming: Netflix, Amazon Prime, HBO osv
Inställningar för matning via hårdvara: Chromecast, Chromecast Ultra, DVD, Blu-ray osv.

Jag känner själv att jag har rätt bra koll på saker generellt men det är lätt att man ibland missar inställningar som kan vara avgörande på kvalitén för bild och ljud. Kan vara bra om man går igenom streamingtjänsterna och hittar alla dessa inställningar och gör en snabbguide till vad man faktiskt ska bry sig om och vad man ska låta vara som standard.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Vilken tv i vilket rum. Vardagsrum/källare.
Skulle se någon jämförelse för gaming. Både dator och konsol.
Vilken tv klarar vrr med xbox one (tror inte ps4 har det?) men även gissningar om nästa generation ps5/xbox. Framtidssäkring så gott det går.
Inputlag. Hur mycket gör det egentligen?
Går det att bli av med blurret vid panoreringar /spelande?
Sweetspot funktioner/pris.
Kanske kort om soundbars? Det är väl kanske utanför scopet men man vill väl ändå inte köra med inbyggda ljudet så lite hör det till

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Smack Jack:

Jag har 2 frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på:

1. Vad innebär det att köpa en TV med HDMI 2.0 kontra 2.1? [...]
2. Playstation 5 ryktas ha en AMD-GPU, vad kommer en FreeSync-kompatibel TV innebära för flytet i bilden? [...]

Svarar på dessa frågor i denna tråd: #18134221

TL;DR är att det inte finns HDMI-versioner på TV-apparater utan de använder ett urval av HDMI-funktioner. Troligtvis är det HDMI VRR som gäller i praktiken för Playstation 5.

Ifall Playstation 5 är högsta prioritet, vänta till BF 2020 när PS5 kommer. Tänk på att de 2019-modeller som reas ut nu är framtagna och specificerade under sommar/höst 2018. Med 2020-modellerna kommer tillverkarna i mycket högre grad kunnaa anpassa sina modeller efter de krav PS5 ställer.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av grimmerd:

OK, inte på min tv vad jag har märk ännu iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Har hört att det brukar börja efter ett tag, när man inte längre kan lämna tillbaka TV:n.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Den enda de fråga jag har är: När kommer det bra OLEDs för ca 5000?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Guider i all ära, jättebra SweClockers!

Men jag hoppar gemene svensk slutar bli så giriga efter att leta bra priser och slutar masskonsumera en massa skit vi inte behöver.

Världen e helt galen. Julrea, sommarrea, påskrea, Black Friday, 4 vädersäsonger som säger att man ska masskonsumera kläder var 3e månad, etc etc...

Tips till alla SweClockare, tänk efter om ni behöver något NYTT innan ni bara köper för att köpa. Ha en bra dag!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SummitSub:

Letar efter en slags TV som säkert är ganska intressant för många här.
Det jag söker är en dum TV, eller åtminstone en där de smarta funktionerna inte försöker inskränka upplevelsen under vardagligt användande (som hur samsung försöker peta in reklam på fler och fler ställen) . Jag strömmar såklart via externa enheter som dator och chromecast.
Ur prestandasynpunkt så söker jag 4k-panel för filmtittande, men även kapacitet för äkta 120hz vid 1080p gaming och låg latens i detta läge.

Den TV:n finns inte och om den fanns skulle den antagligen bli mycket dyrare än den befintliga modellen. Detta är en vanlig önskan om produkten som har allt, minus det man inte anser sig behöva. Samma frågor kommer även om 3D, TV-mottagare, HDR och 4K

Ekonomin går inte ihop för i en sådan lösning. Om LG C9 som exempel "har allt" skulle det inte löna sig att tillverka en nischad modell som kör utan WebOS. Istället skulle det bli en merkostnad att utveckla ytterligare ny modell utan WebOS och adderad tillverkningskostnad att göra en mindre specialupplaga. Det skulle alltså bli dyrare.

Så man får ta den TV som har de funktioner och kvalitet man önskar – och sedan ignorera resten så gott det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

Letar efter en slags TV som säkert är ganska intressant för många här.
Det jag söker är en dum TV, eller åtminstone en där de smarta funktionerna inte försöker inskränka upplevelsen under vardagligt användande (som hur samsung försöker peta in reklam på fler och fler ställen) . Jag strömmar såklart via externa enheter som dator och chromecast.
Ur prestandasynpunkt så söker jag 4k-panel för filmtittande, men även kapacitet för äkta 120hz vid 1080p gaming och låg latens i detta läge.

Jag köpte en public display för många år sedan som jag är nöjd med. Inga smarta funktioner alls, vilket jag gillar. Den har inte heller TV-mottagare (vilket jag verkligen gillar ) Jag kan tänka mig att det finns betydligt bättre varianter idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fatmajk:

Tips till alla SweClockare, tänk efter om ni behöver något NYTT innan ni bara köper för att köpa. Ha en bra dag!

Detta blir tredje året i rad vi jag kör den här guiden. Tycker inte alls detta präglas av köphets på det sättet. Istället en ny TV är ofta en svårt beslut som föregås av många timmars fundering. Snarare så att TV-köpen görs med en förhoppning om att inte behöva byta på många år framöver eftersom ny TV är ett så pass besvärligt köp. En dyr och otymplig produkt som är allt annat än slit och släng.

Permalänk

@Fatmajk: Håller med om att masskonsumtion inte är helt optimalt i många aspekter. Själv sitter jag med en generation 2 plasma 42 tums som bara tvärvägrar att dö eller bränna bild. Bra bit över 10 år gammal så jag har inte så mycket ångest över att pensionera denna relik nu

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AplAy:

Fråga: hur brukar prisskillnaden se ut för en TV med lika bra bild i 55" som i exempelvis 43"?

Anta att en bra 55" 4K OLED-TV kostar 18 000 kr. Vad skulle då en ungefär lika bra ~43" 4K OLED-TV kosta då? 10 000 kr? Billigare? Storlek verkar ju påverka tillverkningskostnaden?

Jag är fullt medveten om att man måste kolla mer på än bara priset för att veta vad som är en motsvarande bra TV i lägre tum, men för att få en fingervisning att starta från?

Finns det någon bra ~40"+ 1080p TV för runt 6000 kr eller börjar dem fasas ut så det är 4K som gäller trots bristande utbud?

Priset för en viss storlek baseras på tillverkningen. Nedåt i storlek blir det till slut inte så mycket billigare för allting annat över panelen ligger still. Därav att storlekar under 49 tum börjar bli ovanliga. Är inte längre automatiskt billigare att gå ned i storlek, utan snarare tvärtom.

Nu är 43 tum OLED en hypotetisk modell. Vad LG har talat om är 48 tum och det lär inte bli allt för mycket lägre pris. Mer en praktisk möjlighet.

Full HD-modellerna är helt utfasade sedan flera år tillbaka. FHD-utbudet idag består av OEM-modeller med åldersstigen teknik. Finns heller ingen egentlig anledning till att välja Full HD. En modern 4K-modell kan göra allt FHD-TV klarar av. Med bättre bildkvalitet.