Robotdammsugare yay? or nay?

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare yay? or nay?

Hej!

Nu när Skynet har börjat leta sig in i våra liv iom. introduktionen av robotdammsugare för några år sen.

Jag är lite sugen men jag är nyfiken vad konsenus är när det kommer tilll robotdammsugare.

så Yay? or Nay? Kan dom ersätta en vanlig dammsugare? Är dom det bästa sen skivat bröd eller är dom mer som Google home som är en knappt fungerade pryl som funkar 60% av gångerna?

Alla tankar och åsikter är välkomna!

Permalänk
Medlem

Har en Kärscher och kan väl säga att roboten håller rent i öppna ytor men att man måste dammsuga på de mer besvärliga ytorna/hörnen. Den har hittills inte konspirerat eller startat något slags robotuppror, men jag kan inte garantera något.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Gillar min robotdammsugare. Egentligen tar det ju inte så lång tid att gå igenom lägenheten med en vanlig dammsugare men jag är ändå notoriskt dålig på att plocka fram dammsugaren förrän det är synliga tjocka lager med damm i alla hörn av lägenheten. Med robotdammsugaren är det istället bara att starta den och sedan lägga sig och läsa eller något medans den gör jobbet.

Som en bonus tvingar den mig att hålla lite ordning på golvytorna, eftersom den inte blir direkt glad om det ligger massa lösa saker som den kan köra fast på

Permalänk
Medlem

Nay skulle jag säga.
Går helt enkelt snabbare att dra några drag med sugaren själv än att sitta o lyssna på en robot som går runt runt runt... Och gör jobbet halvdant.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Har kört min i kanske två år nu och jag tar fram dammsugaren kanske en gång var tredje månad some mest. Finns ju alltid ställen robotdammsugaren missar men det kan man putta fram med en kvast så kommer den nästa dag och tar det.

Även om den kanske gör arbetet 60% av vad jag själv hade gjort så kör den ju fem gånger i veckan. Dvs bättre än vad jag hade orkat "manuellt" varje dag.

Köp!

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Har en xiaomi roborock 2 och den fungerar mycket bättre än väntat, vist man får dammsuga lite i hörnen någon gång då och då då den inte riktigt kommer åt där. Men över lag så städar mycket bra, klarar till och med våra ryamatta utan problem.

Moppnings funktionen fungerar mindre bra på den, men den använder jag så sällan ändå.

De få problem jag har råkat ut för är att den har lyckats stänga in sig i ett rum 2-3 gånger, och den har tappat bort var laddningsstationen är två gånger, detta berodde antagligen på en smutsig sensor eller att nätverket strulade.

Men dessa små problem är så få då jag ändå har haft den strax över ett år och att den dammsuger lägenheten på ca 90 kvadrat två rundor två gånger i veckan + lite övrig städning vid behov tex. i hall och kök.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Nay skulle jag säga.
Går helt enkelt snabbare att dra några drag med sugaren själv än att sitta o lyssna på en robot som går runt runt runt... Och gör jobbet halvdant.

Det är ju precis det som är grejen. Den gör arbetet halvdant men varje dag. Med fördel så kör man den enligt schema när man arbetar eller är borta.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

hela idén är ju att den gör jobbet medan man själv inte är där. sedan kan man göra någon storstädning typ 4 ggr per år istället.
Dessutom är det en bra morot att inte lämna massa saker liggande på golvet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Nay skulle jag säga.
Går helt enkelt snabbare att dra några drag med sugaren själv än att sitta o lyssna på en robot som går runt runt runt... Och gör jobbet halvdant.

Men dammsuger du två gånger om dagen? Det gör min robotdammsugare. En gång när jag åkt hemifrån på morgonen och en gång innan jag kommer hem (har katter så de behövs). Jag ser den aldrig, jag hör den aldrig, men det är alltid rent på golven. Jag rengör såklart dammsugaren, men det tar inte ens 1/10 av vad det gör att dammsuga hela lägenheten.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag hade en rätt dum Samsung förut. Åkte runt och slog i saker och vände. Köpte en Roboroc och ångrar det inte en sekund. Nedervåningen i huset, där den kör varje dag, har (förutom bakom några få saker eller något stort spills) inte dammsugits ordentligt för hand på typ ett år. Förut hade vi ofta dam under sängar osv inom ett par dagar efter vi dammsugit men något sådant ser vi aldrig mer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av palmify:

Hej!

Nu när Skynet har börjat leta sig in i våra liv iom. introduktionen av robotdammsugare för några år sen.

Jag är lite sugen men jag är nyfiken vad konsenus är när det kommer tilll robotdammsugare.

så Yay? or Nay? Kan dom ersätta en vanlig dammsugare? Är dom det bästa sen skivat bröd eller är dom mer som Google home som är en knappt fungerade pryl som funkar 60% av gångerna?

Alla tankar och åsikter är välkomna!

Nej, så bra är de inte ännu tyvärr.

I regel så samlas det mesta dammet ihop där robotdammsugarna ändå inte kommer åt. Så jag förstår inte riktigt meningen med dessa mojänger.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att det är ett fantastiskt komplement till hushållet, nej den ersätter inte en ordentlig dammsugning (den dammsuger inte möbler och kommer inte in i 90° hörn), men om man är som mig och sällan kommer till skott med dammsugning/städning så är roboten fantastiskt duktig på att hålla hushållet på en högre nivå av renhet än utan. Framförallt om du har pälsdjur.

Total ersättning, nej.
Livs-Kvalitetshöjare, absolut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

Skulle vilja säga att det är ett fantastiskt komplement till hushållet, nej den ersätter inte en ordentlig dammsugning (den dammsuger inte möbler och kommer inte in i 90° hörn), men om man är som mig och sällan kommer till skott med dammsugning/städning så är roboten fantastiskt duktig på att hålla hushållet på en högre nivå av renhet än utan. Framförallt om du har pälsdjur.

Total ersättning, nej.
Livs-Kvalitetshöjare, absolut.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite anledningen till varför jag undrar. Jag och sambon är precis lika dåliga som alla andra på att dammsuga och nu för några veckor sen så skaffade vi katt och genast så kommer man närmare golvet när man leker eller gömmer godisar och då ser man direkt hur kass man är på att städa.

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft en xiaomi roborock i strax över 2 år kan jag inte annat än ställa mig i skaran som är frälst över dess existens. De en del skriver om att den är oduglig då den inte kommer åt där det samlas, enkelt åtgärdat med en sopborste samt att det samlas inte på långa vägar lika mycket där då man har en robotdammsugare som konstant rensar de stora ytorna på damm.

Vi har katt och en liten krabat på 2+ år, upplever att dammsugarn även är ett ypperligt verktyg för att hitta leksaker som hamnat under soffan

Skulle den klappa ihop nu efter 2-3 års användning skulle jag inte tveka på att skaffa en ny, om något suktar jag efter en modell som kan tömma sin dammbehållare automatiskt.
Första året bodde vi i lägenhet på 95 kvadratmeter, det var inga problem för dammsugarn att ta hand om varje dag. Nu har vi enplansvilla på 125 kvadrat och det börjar närma sig smärtgränsen för vad vår modell klarar av på en laddning.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Har man inte på tog för höga trösklar så yay:)

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Inaktiv

Har länge funderat på att köpa en men dom är ju ganska dyra om man vill ha någon som är bra, den ska kunna ta tjocka mattor och även gå över trösklar.
Bor i en lgh med egen ventilation som jag kan styra men de blir extremt dammigt, måste nog dammsuga minst 1 gång i veckan och då kan jag rita streck på golvet.

Permalänk
Medlem

Xiaomi S5 är det bästa köpet jag nog någonsin gjort för hemmet. Kompletterande den med en Dyson V7, slängde ut klumpdammsugaren och har aldrig hållit mitt hus så rent som jag gör numera. Med betydligt mycket mindre ansträngning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har haft min neato D85 i nästan ett år nu. Bor visserligen lite litet kanske för att utnyttja den fullt ut (60kvm) men den håller fortfarande ihop efter ett år!

Bästa med neato är att den inte är rund utan D-formad så den sopar bra i hörnen. Den "dumkör" inte heller utan den slår rutor i respektive rum och kör vidare när ett rum är klart, ibland kan den gena över i ett annat rum och hantera det som en del av första men det gör inget!

Hade lite problem med höga trösklar till en början. Men efter att bytt ut dem tar den sig igenom detta felfritt! Förvånansvärt nog gör den rent tjockare mattor riktigt bra, tror den ska ha något speciellt läge för detta den slår på men minns inte riktigt.

Oavsett så kör jag den inte oftare än vanlig dammsugare då man måste plocka undan för den innan man kan starta den. Sockar, längre gardiner osv måste tas bort från golvet annars fastnar dem. MEN, det som är bra med robotdammsugare är att samtidigt som den kör kan du fokusera på att städa annat hemma, dammtorka, diska, plocka undan, tvätta, vilket är bekvämt att inte ägna väldans mycket tid och ork för att dammsuga!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Klart man ska ha robotdammsugare. Jag testade Elextrolux Pure i9 som man kan abonnera på nu. Tyvärr var batteritiden alldeles för kort, mindre än 40 minuter på min robot. Förutom detta fungerade den kanon, lite högljudd dock.

Är nu ute efter en annan med längre batteritid.

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem

En robotdammsugare fungerar bra så länge man har möjlighet att anpassa hemmet så den tar sig fram, och inte har en massa bråte på golvet när den ska köra - läs: inte har småbarn.

Den ersätter inte en vanlig dammsugare, men en robotdammsugare som kör dagligen (t.ex när alla är på jobb eller skola/dagis osv.) kommer agera som en förstärkning på ditt vanliga dammsugande: om du t.ex. dammsuger själv varje vecka kommer ditt hem se ut som du gjorde det varje dag, om du dammsuger själv en gång i månaden ser det ut som du gjorde det varje vecka.

Väldigt användbart om man har pälsdjur men inte småbarn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Har en roborock s5, en hund och en katt. Skulle inte klara mig en vecka utan om den gick sönder. Roboten går varannan dag, och at golvet är rent från djurhår och kattsand varje dag när man kommer hem är ovärderligt. Känns alltid fräscht att lägga sig på golvet och busa med hunden, då det aldrig hinner bli skitigt.

Den största vinsten är nog ändå att det alltid är ordning på golven. Har en sambo med tendens att lämna högar efter sig som aldrig försvinner igen.. Det enda som fungerat är nog att robotdammsugaren måste kunna komma fram för att städa.

Sen får man sopa ut lite från hörn eller dra fram vanlig dammsugare ibland, men sopborste räcker nästan alltid.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Tack alla som skrivit, det verkar ju onekligen som att de flesta av er är väldigt glada över att ha köpt en så det lär bli ett köp. Ska spara ihop lite pengar nu då samt att djupdyka i recensioner och artiklar för att bestämma vilken som är bäst!

Permalänk
Medlem

Detta med djuren har tagits upp av flera i tråden.
Hur mycket låter en robot? Jag har en hund och en katt som är livsrädda för dammsugaren.
När jag själv håller på så tar det ca 20 min. Och detta är väl ändå humant.
Att ha en pryl som springer runt kaotiskt i minst en timme varje dag kan ju vara lite av tortyr...?
Vad säger ni som har djur?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Den låter mindre, men man kan ställa styrkan på min rätt bra. Iom att den har en borste också behövs ju inte lika mycket sugkraft. Hunden tycker roboten är mindre obehaglig än vanlig dammsugare, katten ungefär lika illa. Däremot är ju roboten mer.. förutsägbar, vilket jag tror katten föredrar över vanlig dammsugare. Roboten dammsuger inte lika aggressivt som jag gör, den kör ju relativt lugnt och försiktigt.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

@zojjz:
Mina djur undviker dammsugaren genom att i god tid springa iväg nån annan stans.
Av de videoklipp jag har sett, så är robots rörelser väldigt oförutsägbara.
Så fort den kommer till en fysisk begränsning så kan den vända och åka lite varsomhelst.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Ja, katten försvinner illa kvickt när roboten spinner upp. Håller med om att roboten kan vara oförutsägbar ur en mänsklig logik. Däremot finns det ju begränsningar i hur snabbt den rör sig, byter riktning osv, till skillnad från mig som svänger runt och far fram som en (i kattens åsikt) galning. Roboten s
Håller sig ju borta från allt ovanför golvet med, vilket en annan inte gör.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Mer avancerade robotar kan säkert vara bra?! Numera har de väl nån typ av laser/LIDAR inbyggt? -> Minimumkravet måste vara att kunna se i mobilen vilket område som damsugits.

Jag har en som bara går på enklare sensorer och den är till större delen random. I en liten lägenhet (inga avancerade mattor, skrynkliga mattor, fransar, sladdar på golvet) så kan en enkel variant funka ok som ett kompliment men absolut inte som den slutliga lösningen.

Permalänk
Medlem

Yay sålänge man inte gillar tjocka lurviga mattor.

Har fått fixa avgränsningzoner för rum som bebos av sådana.

Men men, bättre än ingen städhjälp alls.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hur höga trösklar klarar en robotdammsugare?

Permalänk
Medlem

Ganska kul med de som säger "Nay" utan att ens ha en.
Köp en Xiamo Roborock S5 och använd den en månad och återkom sedan.

Jag är SJUKT nöjd. Kan säga att jag hade en iRobot Roomba tidigare, och då var jag snarare i Nay-skaran. Den sög inte efter en karta utan åkte runt lite som den ville, och jag kunde inte starta den från mobiltelefonen (och då var detta topp-modellen för 4-5 år sedan) så den användes inte mycket. Sålde av den och köpte mig en elektrisk handdammsugare Dyson V7 och tänkte "shit vad smidigt detta kommer vara, kommer säkert få mig att vilja dammsuga."

Ganska snabbt insåg jag - nej. Detta är SINNESSJUKT tråkigt. Så jag köpte mig en Xiaomo Roborock S5 - fyfan vilken dammsugare. Kan säga att jag är inte den som anses ha stökigt hemma, men efter att den gått runt 2-3 gånger i lägenheten så var behållare överfull med damm. Blev förvånad vad mycket damm jag hade som jag inte såg. (Den går enkelt under soffan och sängen, där man förmodligen missar vanligtvis).

Men ja, den följer en mappad karta och kommer över nästan överallt skulle jag säga. Kör den 1 gång per dagen vid valfritt tillfälle jag får lust att gå in i mobilen och klicka på "dammsug". Den syns inte alls, då laddstationen är under soffan. Krånglar aldrig och är förvånansvärt effektiv. Har inte dammsugit här hemma på 2 månader tror jag med en vanlig handdammsugare. Ser dock inte damm någonstans.

Dessa kineser kan sina dammsugare. Blev ett långt inläg..
ni som har för höga trösklar - lägg nytt golv/ordna trösklarna, fan värt det. ^__^

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080