Vilka TV-frågor har du inför Black Friday?

Permalänk
Melding Plague

Vilka TV-frågor har du inför Black Friday?

Dags för ny TV snart? Black Friday och den långa reaperioden närmar sig. Ta chansen och påverka vad genomgången av årets TV-apparater ska ta upp för frågor!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äta juleskum med chopsticks vad i h-

Permalänk
Medlem

Är Samsung q90r den ultimata tvn för gaming?

Permalänk
Medlem

Laxpudding.

QLED eller OLED vad ska man köra?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

QLED eller OLED vad ska man köra?

Det som matchar dina behov bäst. "QLED" är inte den enda LCD-varianten som kan vara lämplig och du bör definitivt överväga Sonys LCD:er också ifall du funderar på Samsungs QLED-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Äta juleskum med chopsticks vad i h-

Är det inte en esd-pincett?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Kan inte Sweclockers göra utförliga tester av några TV-modeller som finns på den nordiska marknaden (likt Rtings gör för andra delar av världen) så att vi i Sverige slipper gissa oss till vad vi köper? Personligen skulle jag vara mer intresserad av detta än recensioner av datorskärmar. De flesta datorskärmar som finns här, går att hitta recensioner för internarionellt. TV-apparatet däremot tycks skilja sig rätt mycket beroende på var i världen de släpps, (med undantag för premiummodeller). Skulle vilja veta hur bra philips senaste VA-modeller är i jämförelse med exempelvis Samsung vad gäller inputlag, svärta, HDR mm som ett exempel.

Finns det någon budgetmodell/tillverkare i Sverige med välfungerande local dimming? Typ motsvarande de billigare modeller från tillverkare som bara finns i nordamerika?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Frågan är varför man skulle vilja uppgradera från 2011's gamla bettan ;D Gör allt en TV ska, visa bild med låg input lag och utan några filter, interpolering eller smart-tv funktioner som åldras som gammal ost. Startar upp som förväntat när man råkar sätta sig på AppleTV-fjärren, mer kan man ju inte drömma om!

Eller så kan det ju vara så att jag lät bilreparationer äta upp "ny TV"-budgeten jag hade tänkt lägga.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som matchar dina behov bäst. "QLED" är inte den enda LCD-varianten som kan vara lämplig och du bör definitivt överväga Sonys LCD:er också ifall du funderar på Samsungs QLED-modeller.

Okej yes.

OLED tänker jag på, fortfarande problem med inbränningar som folk säger?

Hur länge måste TVn vara på för inbränningschans eller kan man få det succesivt ändå allteftersom man kollar "vanligt"?

Såg något youtube klipp där de visade en OLED TV som inte fått inbränning dvs att det inte är någon fara längre? Stämmer det?

Även om man inte kollar på 4K film får man ändå finare bild med OLED mot vanlig icke OLED TV (inte QLED) om man låt säga kollar nån film i 1080p eller vanlig TV med digitalboxen?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺

Flera som skickar rättelse om jag inte menar QLED mot OLED?

Nej, nej! Naturligtvis inte. Trodde jag avväpnade den jämförelsen förra året?

"QLED" är en Samsung namn för VA-LCD med kvantpricksförstärkta lysdioder som ljuskälla och går därför in under OLED mot LCD-jämförelsen.

OLED mot OLED är tanken, vad som skiljer sig mellan Sonys, Panasonics, Philips och LG:s OLED.

Permalänk
Medlem

Hej Thomas

Nu vet vi att du inte kan predika vad saker och ting kommer kosta på rean, men...
När du gör din genomgång av de olika modellerna, kan du samtidigt ange vad du tycker är ett rimligt pris för de modeller du går igenom?
Lite av en hintlista - Vilket fynd ska vi vara vaksamma efter.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan inte Sweclockers göra utförliga tester av några TV-modeller som finns på den nordiska marknaden [...]
Finns det någon budgetmodell/tillverkare i Sverige med välfungerande local dimming? Typ motsvarande de billigare modeller från tillverkare som bara finns i nordamerika?

Jag testar TV åt Hemmabiotidningen och har gjort det sedan 2003. Inte riktigt Rtings-kartläggning av det hela av rimliga skäl, dock. Svårt att matcha den nivån på en person.

Det finns inga budgetmodeller med väl fungerande local dimming. Det finns en del gränsfall runt bättre/dyrare mellanklassen, men i stort sett inga alternativ till den typen av modeller som finns i nordamerika från kinesisk tillverkning men samtidigt lite mer genomtänkta produkter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Savage_Gray:

När du gör din genomgång av de olika modellerna, kan du samtidigt ange vad du tycker är ett rimligt pris för de modeller du går igenom?
Lite av en hintlista - Vilket fynd ska vi vara vaksamma efter.

Jag kommer att beskriva modellerna utifrån vilket klass de hamnar i. Ett fynd består då av att du kan matcha din budget mot en modell som är bättre än vad du kunde få innan rean. Till exempel att kunna få tag på en bättre mellanklassmodell istället för att landa på budgetsegmentet.

Permalänk
Medlem

Ser framemot genomgången! 😃

Det hade varit trevligt med en regelrätt köpguide med rekommendationer på specifika modeller men förstår att det är svårt att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är intresserad av möjligheten att ersätta TV och gamingmonitor med endast TV men vill göra inte förlora alla finesser med min gamingmonitor, som G-sync, och inte heller den härliga bilden jag får från min OLED (LG 65OLEDB8). Ser gärna en gedigen genomgång på det. Det kanske ryms under ”TV-apparater som är lämpliga för spel” men jag vill få fram min önskan

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Borde ni inte göra detta innan Singles Day? Den dagen verkar ju bli större och större även i Sverige och är mig veterligen större än BF internationellt. Förra året fanns det helt klart en del schyssta erbjudanden den dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Skulle vilja veta lite mer om Variable Refresh Rate. Vilka som stödjer det och hur det skiljer sig (eller inte skiljer sig) från Gsync, Freesync mm.

Permalänk
Medlem

Krav på så stor bild som möjligt

Ohoj där,

För en som idag sitter på en halvdan projektor så har det nu börjat att klia lite i köptarmen. Och min fundering nu är egentligen vad det finns för vettiga alternativ när man går efter så stor bild som möjligt. Jag har sneglat en hel del på Samsungs QLED-serie (specifikt 60R), men känner ändå att det saknas rätt många tum för att nå upp till de 100" som jag har idag.

Så finns det något "vettigt" när det kommer till riktigt stora tv-apparater? Eller får man rikta in sig på en ny projektor istället?

Permalänk
Medlem

Skall vart det lider fylla mitt hembiorum med tv och ljud istället för banankartonger så denna genomgång ligger mycket bra i tiden! OLED mellan de olika tillverkarna tycker jag låter intressant då jag älskar svärtan. Samtidigt när man fått upp ögonen för hög uppdateringsfrekvens på skärmar så är ju även det underbart när man spelar. Filmmässigt antar jag att det inte gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem

köpte Samsung QLED QE75Q9FN https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4714760 förra året vad vinner jag på att byta till Samsung QLED QE75Q950R https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5075856 Gillar klippet i ljusstyrkan då jag har solen som lyser på tvn på sommaren. Skulle jag märka någon skillnad är min fråga? sitter ca 4,5-5m från TVn

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag har 2 frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på:

1. Vad innebär det att köpa en TV med HDMI 2.0 kontra 2.1? Förtydligande: Förstår logiken med högre bandbredd osv. Men man är väl ändå rätt låst till panelen man köper? En 4K-panel med HDMI 2.1 borde till viss del vara "overkill" om du förstår vad jag menar?

2. Playstation 5 ryktas ha en AMD-GPU, vad kommer en FreeSync-kompatibel TV innebära för flytet i bilden? Såg att LG kommer kommer släppa G-Sync via en firmwareuppdatering - kommer en G-Sync kompatibel skärm kunna dra nytta av fördelarna med FreeSync? Lite som att man kan använda en FreeSync-kompatibel skärm med ett Nvidia-kort?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

köpte Samsung QLED QE75Q9FN https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4714760 förra året vad vinner jag på att byta till Samsung QLED QE75Q950R https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5075856 Gillar klippet i ljusstyrkan då jag har solen som lyser på tvn på sommaren. Skulle jag märka någon skillnad är min fråga? sitter ca 4,5-5m från TVn

Beror på om det är direkt solljus eller reflektion från en vit vägg.
Men i ärlighetens namn så tror jag att en bättre lösning skulle vara att lägga 50,000kr på en inredningsexpert som löser ditt riktiga problem.
Solen kommer förbli ljus.

Permalänk
Medlem

Letar efter en slags TV som säkert är ganska intressant för många här.
Det jag söker är en dum TV, eller åtminstone en där de smarta funktionerna inte försöker inskränka upplevelsen under vardagligt användande (som hur samsung försöker peta in reklam på fler och fler ställen) . Jag strömmar såklart via externa enheter som dator och chromecast.
Ur prestandasynpunkt så söker jag 4k-panel för filmtittande, men även kapacitet för äkta 120hz vid 1080p gaming och låg latens i detta läge.

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk

Tittar på Samsung Q85r 75" och Q90r 75", men också LG C9 men då 65". Samsung Q85r gick för 27000 på Benify förra månaden, nu 33000, räknar kallt med ett bra pris på Black Friday. Ljust rum som min nuvarande Samsung KS8005 visar upp med glädje, så Oled VS Qled vad kan vara bäst?

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra video Diggar kreativiteten!

Permalänk
Medlem

Folk som funderar på Samsung TV, Tänk på att de inte stödjer DTS ljud

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Flera som skickar rättelse om jag inte menar QLED mot OLED?

Nej, nej! Naturligtvis inte. Trodde jag avväpnade den jämförelsen förra året?

"QLED" är en Samsung namn för VA-LCD med kvantpricksförstärkta lysdioder som ljuskälla och går därför in under OLED mot LCD-jämförelsen.

OLED mot OLED är tanken, vad som skiljer sig mellan Sonys, Panasonics, Philips och LG:s OLED.

Är inte alla dom LG oled med olika launchers (typ) det är väl bar LG som tillverkar oled paneler

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

Letar efter en slags TV som säkert är ganska intressant för många här.
Det jag söker är en dum TV, eller åtminstone en där de smarta funktionerna inte försöker inskränka upplevelsen under vardagligt användande (som hur samsung försöker peta in reklam på fler och fler ställen) . Jag strömmar såklart via externa enheter som dator och chromecast.
Ur prestandasynpunkt så söker jag 4k-panel för filmtittande, men även kapacitet för äkta 120hz vid 1080p gaming och låg latens i detta läge.

Utveckla, har en Samsung som är "smart" men upplever inte att dom petar in någon reklam alls. Har jag missat ngt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nickhe:

Folk som funderar på Samsung TV, Tänk på att de inte stödjer DTS ljud

Eller Dolby Vision

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Kanske en liten lathund över vad man ska tänka på och vad man ska akta sig för i tv-djungeln. Som en summering för oss noobs som är riktigt sugna på att uppgradera sin 11 år gamla TV med 4k OLED.