Skyrim Special Edition (SSE)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Skyblivionprojektet är i slutfasen, väldigt imponerande må jag säga även om jag själv aldrig spelat Oblivion. Skyrim har väl plöjt några hundra timmar i. Kolla trailern!

https://www.youtube.com/watch?v=68uUeZGppXw

Har säkert varit under utveckling lika länge som Beyond Skyrim. Kul att det börjar närma sig ett release. Såg någon tjomme på Youtube som hade brutit ned trailern i sina beståndsdelar och han nämnde att man skulle kunna ta sig över och in i Skyrim om man ville. Ändå kräver spelet Oblivion också, just den biten förstår jag inte. Bethesda slog sig för bröstet 2006 när Oblivion släpptes och var rätt så nöjda med att spelet släpptes utan något kopieringsskydd.

Skrivet av CFSsss:

Startade en ny playthrough för första gången på säkert 3 år och måste säga att jag är grymt imponerad av "Legacy of The Dragonborn": https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/11802

https://i.imgur.com/z1GCqbU.png

Väldigt hög kvalitet och mycket nytt material, nästan lite överväldigande först. Om man vill spela med den här modden rekar jag att starta en ny karaktär och sedan så snart som möjligt öppna upp The Dragonborn Gallery i Solitude.

Inne i biblioteket under ett bord finns en sorteringskista som automatiskt sorterar ut alla grejer man har till utställningen, utan den sorteringskistan hade det varit nästan omöjligt att hålla kolla på allt. Sedan när man kommit lite längre i main quest och samlat lite artefakter så kommer det helt nya quests och dungeons som är helt gjorda från scratch. Riktigt imponerande mod!

Ja den är riktigt bra och uppföljaren blir nog ännu bättre. Har bara ramlat över lite quests här och där, introduktionen är lite för seg för mig för att jag ska trivas: "Gå och hämta det där för att se om man är värdig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja den är riktigt bra och uppföljaren blir nog ännu bättre. Har bara ramlat över lite quests här och där, introduktionen är lite för seg för mig för att jag ska trivas: "Gå och hämta det där för att se om man är värdig".

Ja, det är därför jag rekar att man startar en ny karaktär. Om man bara följer andra quests så ramlar man på rätt mycket föremål och böcker som hör till Legacy of The Dragonborn. Rutinen blir då att man questar tills man inte kan bära mer (som vanligt), sedan går man till sorteringskistan och så sköter den allt automatiskt. Resten av föremålen och böckerna som museet inte ville ha behåller man själv eller säljer, finns rätt bra automatiska säljfunktioner inbyggt också. Tycker helt klart modden är värt tiden att komma in i, för mig blev det nästan som ett helt nytt spel

Permalänk
Medlem

Testade att lägga in BDO armor pack som finns översatt till SE, hejdundrans trevliga rustningar! Undrar dock varför exempelvis armar kan bli osynliga när man sätter på skyddet för kroppen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Suck.

Efter otaliga nyutgåvor finns det alltså fortfarande inte stöd för högre upplösningar och en FOV mätare.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Fungerar dessa moddar i VR? Egentligen väntar jag bara på remaken av morrowind men den kommer aldrig bli klar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Fungerar dessa moddar i VR? Egentligen väntar jag bara på remaken av morrowind men den kommer aldrig bli klar.

Kan inte svara på det, men tror faktiskt att de skulle kunna göra det om det använder samma spelmotor som bas, åtminstone figurmodeller och annat är ju egentligen äkta 3D modeller, tror bara att de uppförstoras i VR.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Suck.

Efter otaliga nyutgåvor finns det alltså fortfarande inte stöd för högre upplösningar och en FOV mätare.

FOV är ganska enkelt att ändra.

Öppna konsolen med "tilde" (knappen till vänster om 1).

Skriv sedan exempelvis

fov 90

och tryck enter och du har nu en FOV på 90 grader.

Stäng konsolen med samma knapp, som du öppnade med.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kan inte svara på det, men tror faktiskt att de skulle kunna göra det om det använder samma spelmotor som bas, åtminstone figurmodeller och annat är ju egentligen äkta 3D modeller, tror bara att de uppförstoras i VR.

Grafikmoddar och annat fungerar iaf så det är är ju troligt. Vet inte om jag orkar dock har väl en 400h kvar innan jag varvat liret igen. Men det är tiofaldigt bättre i VR det är som om det designats för VR i första stund.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Testade att lägga in BDO armor pack som finns översatt till SE, hejdundrans trevliga rustningar! Undrar dock varför exempelvis armar kan bli osynliga när man sätter på skyddet för kroppen?

Skickades från m.sweclockers.com

Sent svar kanske, men har du byggt rustningarna i Bodyslide? Inte prövat just den mod du beskriver men låter som något som kan lösas via det programmet.

Skrivet av Lord_Moridin:

FOV är ganska enkelt att ändra.

Öppna konsolen med "tilde" (knappen till vänster om 1).

Skriv sedan exempelvis

fov 90

och tryck enter och du har nu en FOV på 90 grader.

Stäng konsolen med samma knapp, som du öppnade med.

Nu är jag den som är petig, men "tilde" når du på svenska tangentbord genom att hålla ned Alt-Gr och tangenten till vänster om retur, den med upphöjt-till, trema och vågiga symbolen. Den sistnämnda är den som heter tilde. Tangenten du beskriver till vänster om 1 är paragraf-symbolen och "en halv".

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Tänkte göra en clean installation nu, jag undrar är det fortfarande gamla ModOrganizer som gäller, eller skall man köra på någonting annat?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tänkte göra en clean installation nu, jag undrar är det fortfarande gamla ModOrganizer som gäller, eller skall man köra på någonting annat?

MO för min del. Varför byta när man har en som fungerar. Jag själv kan inte lira Skyrim förrän jag fixat en Ryzen vilket kan ta ett bra tag

Kan man inte programmet så finns ju GamerPoets (youtube) som är bra på det programmet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

MO för min del. Varför byta när man har en som fungerar. Jag själv kan inte lira Skyrim förrän jag fixat en Ryzen vilket kan ta ett bra tag

Kan man inte programmet så finns ju GamerPoets (youtube) som är bra på det programmet

Tackar, by the way så funkar faktiskt Skyrim på min laptop med R9 kort, även om den låter som ett jetplan...
(Jag slog till på Ryzen när de hade någon kampanj så den var ganska rejält mycket billigare än den brukade vara, har för mig att jag köpte den från Danmark eller möjligen Tyskland.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag kör med NMM Nexus Community Edition. Är väl som att svära i kyrkan för de flesta men jag gillar den

Permalänk
Medlem

Ganska dött i dessa Skyrim trådarna nu för tiden. Någon som vet om SkyOblivion fortfarande utvecklas? Har inte sett nåt på ett bra tag nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ganska dött i dessa Skyrim trådarna nu för tiden. Någon som vet om SkyOblivion fortfarande utvecklas? Har inte sett nåt på ett bra tag nu

Ja, både den och Skywind. Men denna typ av projekt tenderar att aldrig avslutas.

Ett annat tips är att testa programmet Wabbajack. Du kan ladda ner en hel modlista (hundratals moddar) via Nexusmods med några få klick och slipper dona med alla inställningar. Krävs dock att man betalar en månad för Nexusmods abonnemang för ca 50 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Ja, både den och Skywind. Men denna typ av projekt tenderar att aldrig avslutas.

Ett annat tips är att testa programmet Wabbajack. Du kan ladda ner en hel modlista (hundratals moddar) via Nexusmods med några få klick och slipper dona med alla inställningar. Krävs dock att man betalar en månad för Nexusmods abonnemang för ca 50 SEK.

Wabbajack är säkert bra men som PredCaliber (Youtube gubbe) säger så är det vanligt att moddare sätter sina moddar som "Hidden" eller helt sonika tar bort dem och då kraschar tydligen hela wabbajack installationen.

För övrigt är jag av åsikt att 2020 och hittills av 2021 varit magiska ur ett moddarperspektiv där No Grass in Objects (oändlig grass draw distance), Jedi Trees, Folkvangr samt Origins of Forest verkligen lyft spelet. Sedan så är andra grafiska moddar också av riktigt hög kvalitet just nu.

Permalänk
Medlem

Var länge sen jag startade Skyrim, var sugen på Skyrim Online ett tag tills jag läste att det är extrem pay-to-win. Tänker inte ens prova.

Skyrim har nog haft flest och bäst moddar av alla spel jag känner till, kvaliteten har inte varit riktigt lika hög på andra håll. Kanske drar igång det igen någon dag, har en fullmoddad installation på en av mina burkar.

Men nu när Bethesda/Microsoft har upptäckt att pengra rullar in på Online-pay-to-win dröjer det troligen väldigt länge till nästa riktiga Elder Scrolls spel. Tyvärr.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Wabbajack är säkert bra men som PredCaliber (Youtube gubbe) säger så är det vanligt att moddare sätter sina moddar som "Hidden" eller helt sonika tar bort dem och då kraschar tydligen hela wabbajack installationen.

För övrigt är jag av åsikt att 2020 och hittills av 2021 varit magiska ur ett moddarperspektiv där No Grass in Objects (oändlig grass draw distance), Jedi Trees, Folkvangr samt Origins of Forest verkligen lyft spelet. Sedan så är andra grafiska moddar också av riktigt hög kvalitet just nu.

Det är sant och hände med det modpaket jag använde. Samtidigt är det så med de modpaket som jag tittat på att de alla har en aktiv discord och uppdateras regelbundet om något dylikt skulle hända. När modpaketet installerats en gång gör det ju inte heller något om en mod tas bort. Jämfört med att installera en lista med moddar är det gudomligt smidigt och jag hoppas att funktionen kommer till fler spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ganska dött i dessa Skyrim trådarna nu för tiden. Någon som vet om SkyOblivion fortfarande utvecklas? Har inte sett nåt på ett bra tag nu

Jodå.

26 sep. 2020, Development Diary Ep 1:

21 jan. 2021, Development Diary Ep 2:

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Om tre månader är det fyra (4) år sedan Beyond Skyrim: Bruma släpptes. Sedan dess har vi fått vadå, tre youtubeklipp? Folk får tro vad dem vill, jag är av åsikt att det var allt som de någonsin fick och får fram (vill gärna bli motbevisad!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Om tre månader är det fyra (4) år sedan Beyond Skyrim: Bruma släpptes. Sedan dess har vi fått vadå, tre youtubeklipp? Folk får tro vad dem vill, jag är av åsikt att det var allt som de någonsin fick och får fram (vill gärna bli motbevisad!)

Jag har inte riktigt satt mig in i Beyond Skyrim-samarbetet men deras Youtube-kanal verkar ju fortfarande vara aktiv med nya videos varav flera developer diaries släppta 2020.

Personligen ser jag mer fram emot Skyblivion dock men det lär ju ta ett par år.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Jag har inte riktigt satt mig in i Beyond Skyrim-samarbetet men deras Youtube-kanal verkar ju fortfarande vara aktiv med nya videos varav flera developer diaries släppta 2020.

Personligen ser jag mer fram emot Skyblivion dock men det lär ju ta ett par år.

Jo så är det ju. När Bruma kom så hette det att över 50% av Cyrodiil var klart och 100% av resurserna var klara. Sen har tyvärr tiden gått. Det är väl så här med dessa fanbase grejerna att de som står bakom dem nördar ned sig på för mycket där ambitionen att få med allt går före viljan och förmågan att slutföra. Enligt mitt tycke hade det varit bättre att göra en stadig utrullning där alla team fokuserar på en del i taget, då hade man kanske fått ut en del per år. Risken med att dröja för länge är att dels blir det inget alls av projektet och dels är den publik man en gång attraherade borta som gått till något annat spel (eller vuxit upp, hemska tanke)

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet hur Skyrim fungerar om man byter från en mod manager till en annan? Just nu fungerar spelet 100% utan krascher och jag använder den gamla klassiska NMM men nu kom en uppdatering som tydligen inte går att undvika och då måste den av nån anledning avinstallera och installera om alla mina moddar - det är knappt 800 stycken så jag utgår från att det kommer gå åt skogen - och då kan jag antingen skita i det helt men då blir det aldrig nya moddar eller så kan jag passa på att byta till en annan mod hanterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är det nån som vet hur Skyrim fungerar om man byter från en mod manager till en annan? Just nu fungerar spelet 100% utan krascher och jag använder den gamla klassiska NMM men nu kom en uppdatering som tydligen inte går att undvika och då måste den av nån anledning avinstallera och installera om alla mina moddar - det är knappt 800 stycken så jag utgår från att det kommer gå åt skogen - och då kan jag antingen skita i det helt men då blir det aldrig nya moddar eller så kan jag passa på att byta till en annan mod hanterare.

Finns det någon anledning att byta om det funkar 100%? Jag skulle nog inte göra nåt om jag vore dig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Finns det någon anledning att byta om det funkar 100%? Jag skulle nog inte göra nåt om jag vore dig

Mjae det är att startar jag NMM nu så vill den uppdatera vilket betyder att den ska avinstallera alla moddar och installera om dem igen. Jag tror inte att programmet klarar av att göra det, helt enkelt. Och man vill ju modda vidare

Edit: Ok det gick ju briljant. Installerade MO2 och startade upp det. Utan att ha gjort något så ser load ordern ut som tidigare där vissa esp's är omarkerade och inaktiva. Startar spelet så laddas de inaktiva esperna också... Mycket knepigt det här.

Permalänk
Medlem

Ska börja lira lite. Måste läsa på lite bara och tanka ner alla moddar jag vill ha med. Blir en mage i alla fall

Ett eget hem Mage Tower
Tel Aschan funkar med Skyrim SE

Hade denna till Skyrim LE men osäker om den är kompatibel med Skyrim SE
Halamshiral Mage Tower

Samma skapare ser jag nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ska börja lira lite. Måste läsa på lite bara och tanka ner alla moddar jag vill ha med. Blir en mage i alla fall

Ett eget hem Mage Tower
Tel Aschan funkar med Skyrim SE
https://staticdelivery.nexusmods.com/mods/1704/images/47805/47805-1617158267-1407648570.png

Hade denna till Skyrim LE men osäker om den är kompatibel med Skyrim SE
Halamshiral Mage Tower
https://staticdelivery.nexusmods.com/mods/110/images/63552-5-1425850685.png

Samma skapare ser jag nu

Finns en fin husmodd för magiker som placerar huset utanför Riften. Jag kan verkligen rekommendera allt från NordwarUA samt modden No Grass in Objects och några gräsmoddar och jedi trees. Installerade idag en modd som ger mer skada med destruction så man kan använda det senare i spelet också

Permalänk
Medlem

Glöm inte alla fantastiska quest mods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Glöm inte alla fantastiska quest mods.

Jag hann aldrig spela färdigt Falskaar Så den ska jag testa igen
Helgen Reborn är en annan + en del jag glömt bort under alla år jag inte spelat. JK's moddar ska också in om det inte finns nåt bättre nu för tiden

Tror det fanns en mod där man skulle bygga en hel stad någonstans runt Riften som jag inte kommer ihåg namnet på

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag hann aldrig spela färdigt Falskaar Så den ska jag testa igen
Helgen Reborn är en annan + en del jag glömt bort under alla år jag inte spelat. JK's moddar ska också in om det inte finns nåt bättre nu för tiden

Tror det fanns en mod där man skulle bygga en hel stad någonstans runt Riften som jag inte kommer ihåg namnet på

Kanske något i stil med The Jarl of Ivarstead? The People of Skyrim är en mod jag tycker du ska införskaffa för att få mer liv, likaså Qaxe's Questatorium.