Permalänk

Strul med Telia?

Hej!
Jag har Fiber 500 Mbps upp och ner. Vi har telias router Sagemcom F@ast 5370e. Till routern har vi kopplat ett mesh nätverk ( tp link deco)
Ifrån Telias router går där även en nätverkskabel ut till en switch i ett annat hus på tomten (Separat nätverk/wifi)
Har fungerat prima hela tiden ända tills Telia uppgraderade hastigheten. Bra fart på internet (hastighet) men kopplar ner 3ggr om dagen och varje natt pga att den inte hittar DNS-servrern. Alla enheter koppplas ner, (xbox,tv,dator,telefon,ipad mm) oavsett om det är trådlöst eller kopplat via kabel.
Helt förtvivlad, har suttit 3 timmar i telefon med Telia. Deras förslag är att koppla bort routern och ha en dator kopplat till fibermodemet i 7 dagar för att göra en analys, detta fungerar inte för vår del eftersom vi har 7st datorer kopplade till nätet och jobbar hemifrån.
All hjälp uppskattas enormt!
Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog prova att byta DNS i routern. typ Googles "Primär: 8.8.8.8" Sekundär: 8.8.4.4" och se om det fungerar bättre. Jag byter alltid DNS i min router och hade dessa fel förut med Telia innan jag ändrade DNSn. Så ett tips kan vara att ändra DNS i routern och se om det fungerar bättre.

Jag vet dock inte hur deras router är nu då jag inte använder mig av deras, dom man fått av dom förut har ju varit totalt skräp.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Jag skulle nog prova att byta DNS i routern. typ Googles "Primär: 8.8.8.8" Sekundär: 8.8.4.4" och se om det fungerar bättre. Jag byter alltid DNS i min router och hade dessa fel förut med Telia innan jag ändrade DNSn. Så ett tips kan vara att ändra DNS i routern och se om det fungerar bättre.

Jag vet dock inte hur deras router är nu då jag inte använder mig av deras, dom man fått av dom förut har ju varit totalt skräp.

Tack för svar!
Vart kan jag ändra DNS i routern? Är inne på min routers hemsida men hittar det ej.
Mvh
Johan.

Permalänk
Medlem

Jag vet ej hur det ser ut i dom, men denna kanske kan hjälpa dig?

https://cleanbrowsing.org/guides/cleanbrowsing-sagemcom-dns-c...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Jag vet ej hur det ser ut i dom, men denna kanske kan hjälpa dig?

https://cleanbrowsing.org/guides/cleanbrowsing-sagemcom-dns-c...

Tack för svar,
https://gyazo.com/e865d075a64543dd2959e282f8fe5809
Såhär ser det ut, dock kan jag inte ändra någon av dessa inställningar.
Mvh
Johan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johan1000:

Hej!
Jag har Fiber 500 Mbps upp och ner. Vi har telias router Sagemcom F@ast 5370e. Till routern har vi kopplat ett mesh nätverk ( tp link deco)
Ifrån Telias router går där även en nätverkskabel ut till en switch i ett annat hus på tomten (Separat nätverk/wifi)
Har fungerat prima hela tiden ända tills Telia uppgraderade hastigheten. Bra fart på internet (hastighet) men kopplar ner 3ggr om dagen och varje natt pga att den inte hittar DNS-servrern. Alla enheter koppplas ner, (xbox,tv,dator,telefon,ipad mm) oavsett om det är trådlöst eller kopplat via kabel.
Helt förtvivlad, har suttit 3 timmar i telefon med Telia. Deras förslag är att koppla bort routern och ha en dator kopplat till fibermodemet i 7 dagar för att göra en analys, detta fungerar inte för vår del eftersom vi har 7st datorer kopplade till nätet och jobbar hemifrån.
All hjälp uppskattas enormt!
Mvh
Johan

Har de haft en tekniker ute? Om detta började när man uppgraderade hastigheten så borde det ju vara det det beror på och att någon enhet i kedjan inte hänger med. Eftersom det verkar vara Telias grejer hela vägen så får de väl skicka ut en tekniker som kan byta ut några av delarna, mäta eller vad hen nu vill göra. Dessutom är de betydligt mer insatta i hur sakerna verkligen funkar än tomtarna i telefonsupporten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har de haft en tekniker ute? Om detta började när man uppgraderade hastigheten så borde det ju vara det det beror på och att någon enhet i kedjan inte hänger med. Eftersom det verkar vara Telias grejer hela vägen så får de väl skicka ut en tekniker som kan byta ut några av delarna, mäta eller vad hen nu vill göra. Dessutom är de betydligt mer insatta i hur sakerna verkligen funkar än tomtarna i telefonsupporten.

Tack för svar. Teknikern kopplade i princip bara in sakerna, han var utkallad för "låg hastighet". Det är åtgärdat.
Har precis suttit med supporten i 1h. och nerkopplingsproblematiken fortsätter.... Riktigt förtvivlad just nu...

Vad mer kan vi göra?

Permalänk
Medlem

@johan1000: Du skriver att Telia vill att du kopplar något direkt mot "fibermodemet" (antar att detta är fiberkonvertern), samt koppla bort din utrustning. Brukar finnas flera portar, så du borde väl kunna koppla en av dina enheter direkt mot den och se om samma fel uppstår?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Rekordmedlem

Felsöker du via kabel eller gissar du att det inte är ett wifiproblem ?

Dns-server kan du ange i datorn om det inte går att konfa om routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av xeRoos:

@johan1000: Du skriver att Telia vill att du kopplar något direkt mot "fibermodemet" (antar att detta är fiberkonvertern), samt koppla bort din utrustning. Brukar finnas flera portar, så du borde väl kunna koppla en av dina enheter direkt mot den och se om samma fel uppstår?

Hej, ja det är fiberkonvertern. Det hade inte varit något problem om det är kort tid. Men enligt supporten så behövde "deras analysavdelning" 7 dagar för att se ett mönster till varför vårt problem uppstår...
Med tanke på att vi jobbar hemifrån etc så är den analysen svår.
Vi fick inte heller ha något annat inkopplat mot fiberkonvertern(vi måste stänga all trafik förutom till den inkopplade datorn)
Personen på telia(idag) höll med om att analys delen var "lite för lång tid".

Idag bestämde de sig för att skicka en ny router för att se om det hjälper...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Felsöker du via kabel eller gissar du att det inte är ett wifiproblem ?

Dns-server kan du ange i datorn om det inte går att konfa om routern.

Tack, ja ändra i datorn hade fungerat, men alla enheter dör samtidigt. Xbox(flera styck) samt telefoner och övriga paddor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johan1000:

Tack, ja ändra i datorn hade fungerat, men alla enheter dör samtidigt. Xbox(flera styck) samt telefoner och övriga paddor.

Det är då det kan vara intressant att veta om det är problem med att få dns uppslag eller om det är nått annat som strular, funkar datorn via manuellt angiven dns men inte de enheter som använder dhcp så har du kommit et steg längre i felsäkningen, du vet ju tex att din internetuppkoppling inte strular utan att det är nått problem med dns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johan1000:

Hej, ja det är fiberkonvertern. Det hade inte varit något problem om det är kort tid. Men enligt supporten så behövde "deras analysavdelning" 7 dagar för att se ett mönster till varför vårt problem uppstår...
Med tanke på att vi jobbar hemifrån etc så är den analysen svår.
Vi fick inte heller ha något annat inkopplat mot fiberkonvertern(vi måste stänga all trafik förutom till den inkopplade datorn)
Personen på telia(idag) höll med om att analys delen var "lite för lång tid".

Idag bestämde de sig för att skicka en ny router för att se om det hjälper...

Som jag sa innan, så är den supporten som man kommer till när man ringer in inte specialister. Du behöver försöka få till att de kopplar in personalen bakom, vilket på Telia brukar innebära att man skickar ut en tekniker. Just nu tycks du ha fastnat i att telefonsupporten provar de lösningar som de har, men det känns inte som att det kommer att lösa något.

Vill de göra mer mätningar så låt dem själva ta hand om det samt kräv att de erbjuder dig en alternativ väg att komma ut på nätet under dessa sju dagar eller hur många de nu blir. Tex kan de ju ge dig en tillfällig 4G uppkoppling med router till det som du kan använda så länge. Du verkar ju ha Telias grejer hela vägen, så de har inte många andra att gömma sig bakom.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har samma fel i min F@ast 5370e.
Den tappar DNS lite då och då, restart av routern och så hoppar det igång.
Det går inte att ändra DNS i routern.

Satt i en timmes telefonkö innan jag kom fram och first line support visste nog inte vad DNS vad, men de kunde koppla mig vidare.
Pratade sedan med en tekniker som verkade veta vad han pratade om.
Enligt honom har de mycket konstigheter med senaste mjukvara versionen så han nedgraderade routern till förra versionen.
Får se om den håller sig stabil nu.

Märker iofs inte av det så mycket eftersom jag ändrat till manuell DNS på flesta enheter, men den jämras android telefonen kan man numera inte byta DNS på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kör utan Telias router och använd TP-Link Decon istället.
Värt att testa iaf.