AMD:s nya Threadripper-sockel avslöjas i produktbilder

Permalänk
Melding Plague

AMD:s nya Threadripper-sockel avslöjas i produktbilder

Bilder på moderkort för AMD:s Threadripper 3000 bekräftar att processorerna sällskapas av den nya sockeln STRX4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

den där bilden visar inte skalan dock

Hoppas det prispressar intel mer

Ja....det är ett skämt (såklart) /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

den där bilden visar inte skalan dock
https://i.imgur.com/QEGKfR9.jpg

Hoppas det prispressar intel mer

Är det ett skämt? Lika stor som ett matx-mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är det ett skämt? Lika stor som ett matx-mb.

Vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad tror du?

Med tanke på dagens TR storlek, så hade jag inte blivit förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bilder på moderkort för AMD:s Threadripper 3000 bekräftar att processorerna sällskapas av den nya sockeln STRX4.

Läs hela artikeln här

Jag skaffade gen 1, 1950X och får klara mig många år till, vilket innebär duglig prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

den där bilden visar inte skalan dock
https://i.imgur.com/QEGKfR9.jpg

Hoppas det prispressar intel mer

Känslan när det faktiskt är möjligt att koka makaroner på processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra med nytt känns som att de kan hitta på nåt bra denna gång & inte hålla tillbaks utvecklingen med bakåtkompatibiliteten för deras förra moderkort var inte mycket att hurra för i workstation-klassen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

den där bilden visar inte skalan dock
https://i.imgur.com/QEGKfR9.jpg

Hoppas det prispressar intel mer

Byggd på TSMCs 7cm-teknik. Den hade varit lättare att kyla idag!

Vilka monster de kommer att vara!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

När släpps den?

Strax.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är det ett skämt? Lika stor som ett matx-mb.

Inse vilken kylfläns du kan montera!

Med den storleken på kapsling så är det väl minst 1024 128-bitars kärnor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Inse vilken kylfläns du kan montera!

Med den storleken på kapsling så är det väl minst 1024 128-bitars kärnor!

Haha

SHUT UP AND TAKE MY MONEY!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se när Sweclockers får sätta tänderna i nya cpu och dito moderkort 😀😀🐕

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag skaffade gen 1, 1950X och får klara mig många år till, vilket innebär duglig prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte min CPU med tanken att det *kanske* skulle gå att använda 3000-serien på samma moderkort och i så fall potentiellt kunna byta om 3-4 år. Nåväl, det var en medveten gamble från början. Får väl sikta på en 2000-cpu nästa BF eller så om jag känner att jag vill ha ut mer prestanda.

Fast jag blir ju lite fundersam givet namnet på sockeln... TRX4 istället för TR4 där X mycket väl kan betyda "flera konfigurationer"... Kanske möjligt att både SP3v2 och SP3v3 fungerar?

Permalänk
Medlem

En del av er minns nog att jag var lite upprörd över att de var chipset byte osv å att jag inte kunde använda mitt nuvarande mammakort till en Gen3 av TR, då hade jag inte en tanke på att ett sockel byte också kunde vara aktuellt för AMD TR.

Så nu när jag förstår att de mer eller mindre kanske var tvungna å byta sockel också, så är jag mindre upprörd. plus att min nyligen inköpta Gen2 gav en rätt bra boost över min gamla Gen1, så nu är jag inte lika upprörd längre..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Folk blir bara upprörda när intel byter sockel.

Permalänk
Medlem

Tänk på att tidigare var det i princip ny sockel för vartenda processorgeneration. Känns inte som om det finns skäl att bli irriterad på att det byts sockel.

Sitter fortfarande på ett Sabertooth P67 med en Core i7-2600, vill uppgradera - men vill ha en Threadripper då för att få något som håller vettiga prestanda några år.

Permalänk
Medlem

November 5 har kommit och gått, men inga nya avslöjanden från AMD vad jag kan se. Får vi hoppas på 19:e november?

Permalänk
Medlem

och ändå har dom skrivit den 5 november ska dock oklarheterna kring antalet kärnor försvinna, eftersom Ryzen Threadripper-trion då ska avtäckas officiellt , och ingen info alls har det blivit , lite dåligt att säga datum och sedan bara skippa dom och hoppas ingen märker att det var just då det skulle avtäckas

Visa signatur

ll AMD Ryzen 7 1700X ll GA-AX370-Gaming 5 ll RX480 4GB ll Corsair 32GB DDR4 ll MSI Core Frozr L ll Corsair Carbide Air 540 Cube ll Acer Predator XF240H ll Windows 10 64bit

//pedrosso

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Folk blir bara upprörda när intel byter sockel.

Har väl inte blivit så upprörd då jag faktiskt inte lyckats bygga nån dator där jag velat uppgradera cpun och det inte har gått.

Tittar jag tillbaka så har jag kört minst 2 CPU:er per moderkort på mina desktop-datorer.

Intel 486DX-33 blev 486DX4-100 MHz.
AMD K6-200 -> K6-2-350 -> till K6-2-500 MHz, Fick aldrig tag i en K6-3 tyvärr.
Intel 2xCeleron300@450 -> 2xP-III@550 MHz, uppgraderade mest pga begynnande instabilitet@450 efter ett par år.
AMD AthlonX4-2500 -> Phenom-IIX6-3200 MHz.
Sen får vi se om det blir en till Ryzen, beror ju på om det kommer nån passande uppgradering från 3900X.

Så visst får man sälja fler CPU:er om det går att uppgradera, hade även en annan burk som jag hade tänkt uppgradera om det funnits BIOS-support.