LG rullar ut G-Sync-uppdatering till OLED-TV

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av _Merc_:

Är det en G-sync modul i TV apparaterna då är det G-sync annars är det free sync, jävligt irriterande att Nvidia har kapat Free sync och fått alla företagen att lägga "g-sync" över det fyfan.

Det är HDMI VRR från HDMI 2.1-specifikationen det hela handlar om. Freesync över HDMI är en AMD-specifikt teknik. Ska bli intressant att se vad de kallar sitt införande av HDMI VRR. Kanske kontrar med någon form av samarbete med LG:s ärkerival Samsung och talar om "Freesync" när det handlar om HDMI VRR. Precis som Nvidia kallar HDMI VRR för "G-Sync".

Verkar annars lite oklart med vem som "kapar" vad?

"G-Sync Compatible" är Nvidia:s registrerade varumärke för VESA Adaptive Sync. Nvidia försöker alltså "kapa" en öppen standard med eget namn och varumärke. Argumenten bakom denna "kapning" är sådana ord som kvalitetskontroll och tillförlitlighet

"AMD Freesync" är AMD:s registrerade varumärke för VESA Adaptive Sync. AMD försöker alltså "kapa" en öppen standard med eget namn och varumärke. Argumenten bakom denna "kapning" är sådana ord som öppenhet och frihet från slutna system

Båda företagen vill tjäna pengar och är lika mycket kålsupare med att ta en befintliga och öppna standarder och döpa om den med eget varumärke. Att man betraktar det ena företagets "kapande" som en vit hatt och den andres "kapande" som en svart hatt – det om något är väl uttryck för någon annan slags kålsuperi? Någon form av -ism måste det vara i alla fall

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zetruz:

@laxpudding - fantastiskt bra information som alltid! Men en fråga, är det inte endast LG:s OLEDs från 2019 som har 48Gbps-portarna? Och så vitt jag vet är de ännu inte möjliga att använda med en 48Gbps-källa (även om en sådan hade funnits) pga att funktionen inte är aktiverad i firmware?
För övrigt, alla dessa HDMI 2.1-funktioner, finns det någon "interdependency" alls emellan dem? Exempelvis att eARC skulle vara beroende av en 48Gbps-port eller på HDMI VRR? (Vet att exemplen är fel, men du ser vad jag menar.) Kanske att VRR är beroende av ALLM eller QFT?

Så vitt jag vet pratas det inte mycket om att LG Display ska göra "mellanstora" OLED-paneler (större än telefoner, mindre än 48" TV-apparater), så det är mycket möjligt att en annan tillverkare blir först ut med en sådan panel du beskriver.

Samsung har hävdat att de har 48 Gbps-portar på Q90R och Q950R – men återigen finns inget sätt att bekräfta något. I bästa fall ser vi 48 Gbps FRL på allvar under CES nästa år. Med ett fåtal modeller.

Vad gäller "interdependency" så handlar det om vad som kräver ny hårdvara och inte. 48 Gbps FRL kräver specifika portar och kretsuppsättningar. Inget som vem som helst kan tillverka. Andra delar likt ALLM går att implementera med på existerande hårdvara. Därför det är så vanligt förekommande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av inquam:

Säker att det är den varianten då? FreeSync över HDMI är ju också en sak. https://hexus.net/tech/news/graphics/88694-amd-announces-free...

AMD Freesync över HDMI har fortfarande inget med VESA Adaptive Sync att göra.

Jag är väldigt säker på att Nvidia inte har använt sig av AMD Freesync över HDMI. Jag blir dubbelt säker när det sedan 2017 finns en funktion för HDMI VRR i 2.1-specen att använda sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

De har dock redan släppt en TV med högre DPI än en 48" 4K (~92dpi), som gissningsvis kommer nästa år. Deras Z9 som nyss levererats till kunder är på 8K och 88 tum, en DPI på ~100.

Ah just det, 8k skärmar skulle ju möjligen tvinga upp DPI:n på LG:s OLED TV-paneler. Tänkte inte riktigt på det
Men så mycket mer än 100dpi tror jag inte det blir - vi får se! (De kanske inte har något val om de ska kunna hänga med 8k hysterin som väl lär komma igång om några år)

Skrivet av Laxpudding:

"G-Sync Compatible" är Nvidia:s registrerade varumärke för VESA Adaptive Sync. Nvidia försöker alltså "kapa" en öppen standard med eget namn och varumärke. Argumenten bakom denna "kapning" är sådana ord som kvalitetskontroll och tillförlitlighet

Hmm, både för VESA adaptive sync och för HDMI VRR verkar det väl som nu, i och med den här nyheten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

black friday dont fail me now!

Precis en 65" C9 and we are in business !

Skulle nog nöja mig med en C8 med men de verkar vara på utgående.

Permalänk
Medlem

@voffen1: Jag kopplade PC:n till en 55" B7 och spelade Two Point Hospital ett par timmar för några månader sedan. Väldigt statisk HUD som faktiskt lämnade diskreta-måttliga inbränningar som syntes direkt efteråt vid vanligt TV-tittande. De försvann dock helt efter en omedelbar körning av "Pixel Refresh". Inga problem efteråt, men inget mera Two Point Hospital på TV:n efter det. Inga PS4 spel har varit till besvär. Jag antar att det inte är lika många statiska element i GOW4, Spider-Man, etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra fråga!
Problemet är väl att det går helt enkelt inte att testa än...
Det är rätt viktigt att tänka på: LG må lova guld och gröna skogar, men det finns inga bevis att 4k @ 120hz med VRR kommer funka bra på de här skärmarna. Köper man nu så med förhoppning om att klara detta med nästa generation grafikkort, så kan det bita en i häcken.

Jag är sjukt sugen på VRR, men jag tror att det är dumt att köpa C9 nu när tekniken är så omogen.
C9 VRR verkar inte stödja lägre Hz än 40, så det känns ganska värdelöst när det kommer till att spela på konsol eller höga upplösningar ifall fps pendlar mycket.
Jag väntar nog på C10 eller C11 när PS5 släppts och tekniken är lite mognare.

Finns det någon mening med HDMI 2.1 ifall alla bara plockar lite vad dom vill och gör som Apple, alltså sätter egna namn på allt så att man inte kan jämföra och bara konkurrerar med sina egna tidigare system och inte specifikationer.

Permalänk
Medlem

@Quenya:
Nä Huds går ju att ställa in mycket nuförtiden så det känns som många utvecklare tänker på detta.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Jag köper inte TV.

HDR
Det är sjukt förvirrande för man vet inte om den stödjer HDR (för det finns massa olika standarder, så den kanske bara stödjer en. Dom kanske hävdar att den stödjer HDR men då är det bara grundläggande bebisnivå DisplayHDR 400, inte "riktig" HDR).

Refresh rate
Det är förvirrande, man vet inte om den stödjer VESA Adaptive-Sync, FreeSync, G-Sync, HDMI VRR, etc. Dessutom så ljuger, vilseleder, lurar och bedrar TV-tillverkare genom att hävda saker som inte stämmer. Att den är 100 Hz, 200 Hz, 400 Hz, 800 Hz, etc när den inte alls är det.

Mjukvara & uppdateringar
TVn lär inte få några uppdateringar, mjukvaran blir gammal. Appar kan sluta fungera. Mjukvaran är antagligen sjukt långsam. Utan uppdateringar blir den osäker och hackad.

Alla TV tillverkare, Samsung, Sony, LG, Toshiba, alla! 🖕🏾

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hallonskalle123:

Jag köper inte TV.

HDR
Det är sjukt förvirrande för man vet inte om den stödjer HDR [...]
Refresh rate
Det är förvirrande, man vet inte om den stödjer VESA Adaptive-Sync, FreeSync, G-Sync, HDMI VRR, etc. [...]
Mjukvara & uppdateringar
TVn lär inte få några uppdateringar, mjukvaran blir gammal. [...]

HDR har egentligen endast en standard att tänka på och det är HDR10 som finns på alla TV idag. Den PQ-tonkurva (SMPTE ST 2084) som används av vanliga statiska HDR10 används även med de dynamiska formaten Dolby Vision och HDR10+. Både Dolby Vision och HDR10+ är bakåtkompatibelt med HDR10 så du kommer aldrig stå där med en svart ruta och ingen bild för att du "köpte fel sorts HDR".

Den andra formatet som än så länge främst är en parantes är EBU:s HLG-format som används för broadcast. Detta hanteras också av alla TV-apparater idag.

Annars är HDR faktiskt inte svårare än så. Hur bra HDR faktisk återges är alltid en öppen fråga, men det faller under kvalitetsskillnader produkter emellan.

Refresh rate på en TV är 60 Hz. Samt en del modeller i topp- och mellanklass som använder 120 Hz. Men långt ifrån alla tar emot en 120 Hz-signal. Detta är dock mycket bättre för 2019-modellerna och guiden jag gör kommer att gå igenom vilka.

100/200/400/en centiljon Hertz och liknande är marknadsföringstramset som tack och lov börjar ge med sig. Häng inte upp dig på det.

För adaptiv sync på en TV är den en standard som gäller: HDMI VRR där enda undantaget har varit Samsungs samarbete med AMD för deras Freesync över HDMI.

Mjukvaran, där alla TV idag är "Smart-TV" är ett problem där apparaterna blir föråldrade och långsamma med tiden. Där får man räkna med att man måste komplettera med externa källor efter en tid därför att den inbyggda systemet inte längre hänger med.

Toshiba har för övrigt inte gjort några TV-apparater på kanske snart 10 år. Det är OEM-modeller av bottenskrapsklassen där de licensierar sitt varumärke.

Permalänk
Medlem

fick en uppdatering till LG C9 imorse , kan det vara denna uppdatering?

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDR har egentligen endast en standard att tänka på och det är HDR10 som finns på alla TV idag. Den PQ-tonkurva (SMPTE ST 2084) som används av vanliga statiska HDR10 används även med de dynamiska formaten Dolby Vision och HDR10+. Både Dolby Vision och HDR10+ är bakåtkompatibelt med HDR10 så du kommer aldrig stå där med en svart ruta och ingen bild för att du "köpte fel sorts HDR".

Hur är det med HLG?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mordekai:

Hur är det med HLG?

Se inlägget du citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns ingen TV som har HDMI 2.1 och det kommer aldrig komma någon TV som har HDMI 2.1. Det har aldrig någonsin och kommer aldrig någonsin finnas någon TV – eller någon annan produkt för den delen – som har en HDMI-version.

Vilket är något som hela tiden missförstås. Det handlar om funktioner, inte versioner.

En TV har ett urval av funktioner från HDMI-specifikationen. För att veta vilken funktion måste man tala om den just specifika funktionen. Annars blir det bara knasiga och ändlöst förvirrande diskussioner om versioner hit och dit. Likt första Playstation 3 som klarar 3D (1.4) men klarar inte bitstream av True HD/Dts-MA (1.3). Folk måste ha slösat tusentals timmar på att diskutera vilken version den har eller om det är "...äkta HDMI 1.3".

Denna fokus på HDMI-versioner leder också till rejäla missförstånd som leder till felköp. Jag sitter och väntar på frågan "...men TV:n har ju HDMI 2.1 och varför fungerar då inte eARC?" Svar: för att din TV saknar eARC-funktionen.

Dagens TV har ett urval av HDMI 2.1-funktioner, till exempel:

  • ALLM – den vanligaste HDMI 2.1-funktionen som finns hos de flesta tillverkare

  • eARC – Vanlig på flera av topp- och även mellanmodellerna

  • VRR – LG och Samsung har – precis blivit möjligt att testa

  • 48 Gbps FRL – Finns på en del modeller, men inga källor att testa med ännu

Nästan alla 2019-TV i topp- och mellanklass har en eller flera av ovanstående. Samsung och LG är de enda som lovat så gott som allt från 2.1-specen som just nu är relevant. Mycket är dock fortfarande otestat.

Jag trodde bitraten definerade portens versionsnr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mordekai:

Jag trodde bitraten definerade portens versionsnr.

Så har det aldrig varit. Inte från officiellt håll i alla fall.

Det har dock på bildskärmar/pc-monitorer med HDMI dragit åt det hållet. Som ett slags finger i vinden att HDMI-anslutningar med 18 Gbps har kallats "2.0" och de med 9 Gbps bandbredd har kallats "1.4". Detta kommer i sin tur att det på bildskärmar ofta bara är en bråkdel av alla HDMI-funktioner som används jämfört med en TV. Det är bildsignal och stereoljud och inget mer.

Men är också ett typexempel på hur man förstärker och förlänger denna versionsförvirring. Finns ju gott om datorskärmar som kallts HDMI-version hit och dit utan att den potentiella bandbredden är tillgänglig för signal.

Permalänk
Medlem

Så... någon som testat ännu och vill dela med sig? Fungerar det bra? Finns där något försök till lfc < 40?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matzinat0r:

Oh NOEZ! Jag har ju en C8... snacka om att missa tåget precis

M
Jag med

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Har du ett kontrakt med Hemmabiotidningen som gör att du inte får testa TV på Sweclockers? Annars är ju test av årets TV från LG, Samsung och ev. annan tillverkare tämligen väl efterfrågat. Vi är troligtvis överlägset fler som använder det som skärm än en spelskärm för dryga 30 000 kr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svantesson666:

@Laxpudding: Har du ett kontrakt med Hemmabiotidningen som gör att du inte får testa TV på Sweclockers? Annars är ju test av årets TV från LG, Samsung och ev. annan tillverkare tämligen väl efterfrågat. Vi är troligtvis överlägset fler som använder det som skärm än en spelskärm för dryga 30 000 kr.

Finns inga kontrakt. Men jag skulle behöva klona mig själv om jag ska hinna med både djupa TV-tester och djupa skärmtester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns inga kontrakt. Men jag skulle behöva klona mig själv om jag ska hinna med både djupa TV-tester och djupa skärmtester.

Ja, jo det förstår jag. Tänkte mest att det kanske kunde vara värt att skippa en skärm för en TV istället. Tror helt ärligt talat efterfrågan är betydligt större för det. Märks inte minst i trådarna här på forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är nya/g-sync firmware släppt till B9 (04.70.04). Ska bli kul testa ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Nu är nya/g-sync firmware släppt till B9 (04.70.04). Ska bli kul testa ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur funkar det? funderar på att köpa en 55" c9 nu på black friday.. Väntar dock på en viss Skärm/TV nörds genomgång av utbudet innan man slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No1Bear:

Hur funkar det? funderar på att köpa en 55" c9 nu på black friday.. Väntar dock på en viss Skärm/TV nörds genomgång av utbudet innan man slår till.

Väldigt trevligt när det fungerar. Har haft lite små skumma tillfällen då det inte kickat in ordentligt. Men det bör drivrutiner etc säkert ordna till snart. Dock slår det inte 120 fps/Hz konstant. Så jag lär försöka på det men skönt veta att VRR finns där då det inte går nå 120fps. Kommer testa mera framöver iaf. Tearing är iaf noll med det och inget extra input lagg som jag märkt. Överlag inget input lagg som är kännbart för en "normal" gamer som mig.

Även "svårt" se på TVn om det aktiveras ordentligt. Gäller kika efter en snabb ruta som säger instant game mode. Missar man den går det inte se om TVn kör VRR eller ej någonstans (som jag hittat). Kan även vara bra dra ner Nvidia pendulum demot. är inte G-sync valbart så är VRR ej aktiverat av någon anledning.

Under test i Nvidia Pendulum demot så är optimalt span ca 48-120fps. Så rekommenderar att man inte går alltför mycket under 48fps. Officiellt ska spannet vara 40-120fps i 1440p och 40-60fps i 4K (i nuläget då det inte finns möjlighet testa högre).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag sitter nu med en 55-tums LG B9 och ska matcha med lämpligt RTX-kort i dagarna. Räkna med en liten artikel/guide runt detta framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Väldigt trevligt när det fungerar. Har haft lite små skumma tillfällen då det inte kickat in ordentligt. Men det bör drivrutiner etc säkert ordna till snart. Dock slår det inte 120 fps/Hz konstant. Så jag lär försöka på det men skönt veta att VRR finns där då det inte går nå 120fps. Kommer testa mera framöver iaf. Tearing är iaf noll med det och inget extra input lagg som jag märkt. Överlag inget input lagg som är kännbart för en "normal" gamer som mig.

Även "svårt" se på TVn om det aktiveras ordentligt. Gäller kika efter en snabb ruta som säger instant game mode. Missar man den går det inte se om TVn kör VRR eller ej någonstans (som jag hittat). Kan även vara bra dra ner Nvidia pendulum demot. är inte G-sync valbart så är VRR ej aktiverat av någon anledning.

Under test i Nvidia Pendulum demot så är optimalt span ca 48-120fps. Så rekommenderar att man inte går alltför mycket under 48fps. Officiellt ska spannet vara 40-120fps i 1440p och 40-60fps i 4K (i nuläget då det inte finns möjlighet testa högre).

Tack för att du tog dig tid att svara :). Verkar som det finns lite att slipa på för LG och nVidia då.

Skrivet av Laxpudding:

Jag sitter nu med en 55-tums LG B9 och ska matcha med lämpligt RTX-kort i dagarna. Räkna med en liten artikel/guide runt detta framöver.

Spännande :), B9 ligger ju någon tusing under C9 så är den värdig som "spelmonitor" (casual gaming) så är det ju också ett alternativ.

Permalänk
Medlem

@Svantesson666: Kört med tv som skärm i minst 10 år nu, funkar utmärkt om man inte är bortskämd och vill ha hög uppdatering, men jag har inte råd att köpa en dator som kan köra hög uppdatering endå så. Bara en 7700k med ett gtx1070 tyckte jag var svindyrt och det är low end nu, svårt att köra 4k 60hz ens.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vet ni om g-sync ska funka på LG C9 med senaste Nvidia drivrutiner eller måste vi vänta på den senaste LG C9 04.70.12 firmware som är redan igång i USA?

Permalänk

Hallå! Ny på forumet, väcker denna tråden igen för jag undrar om någon fått detta att fungera och vilka kablar man isf ska använda. Jag kör ett GTX 1060 max-q med en mini displayport alternativt HDMI 2.0 att tillgå. Vad jag hittat finns det inga konverterare för minidisplayport till HDMI 2.1 på marknaden än.

Fungerar VRR med HDMI från GPU till TVn? Och räcker 2.0 outputen för att köra 1080 i 60hz/120hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoRR:

Hej!

Vet ni om g-sync ska funka på LG C9 med senaste Nvidia drivrutiner eller måste vi vänta på den senaste LG C9 04.70.12 firmware som är redan igång i USA?

Version 04.71.05 finns ute nu på svenska LG sidan
Men bara till C9 och E9 verkar det som.

https://www.lg.com/se/support/software-firmware?keyword=&supe....

Skickades från m.sweclockers.com