Quiz: Vad kan du om kontakter och anslutningar?

Skrivet av Campaigner:

6/10 o då byggde jag min första dator runt 2001.....

Samma här...

5/10. Kul frågor!

9/10. En del av dem där var länge sen man såg

USB3.2 var väl inte så svår? Ser snarlik ut 3.1-kontakten. Jag antar att båda varianter håller lite bättre än den bedrövliga 3.0.

Nu gjorde jag denna för några dar sen men tror det blev 8/10. Bom på att jag tittade någorlunda slarvigt och valde Slot1 CPU (fast hade chansat 50/50 på de andra två alternativen annars..) och TPM.

Föll på USB 3.2 samt vad de äldre grafikkorten använde för slot, helt okej skulle jag säga

Miss på TPM här för mig.

10/10, men en av dem krävde uteslutningsmetoden.

7/10
Missade USB3.2, TPM och cache.

Skrivet av Snorlena:

8/10 Drömmen om att bli IT tekniker dog där

Jag fick 4/10 och är IT-tekniker sedan cirka 15 år tillbaka!
Dock mest med Apple-datorer och det vet vi ju alla inte är riktiga datorer… 🙄🙃
Pillar mest med mjukvara, men byggde ihop en stationär dator 2009 och den funkar fortfarande fint, tro det eller ej. 🙂
Skruvar rätt ofta med hårdvaran i datorerna på jobbet och det går också oftast bra.

Åtta av tio är väl bra! Saker och ting behöver inte alltid vara antingen 1 av 10 eller 10 av 10.
Sen går det att ta reda på en hel del, måste inte ha allting i huvudet. Bara man förstår grunderna gällande IT så man vet vad man ska leta efter så brukar det lösa sig.

9/10, men det var ju ett par som inte direkt var gissningar utan uteslutningar av att veta vad de andra är.

10/10 Korrekta svar!
Datorkontakt är min takt. Datorkontakt är din takt. Och din SATA-kontakt är min takt. Och min fläktkontakt är din takt. Grymt jobbat!

Drog uteslutning på cache och lyckades pricka rätt.
ISA visste jag svaret på innan jag ens sett alternativen. Nostalgi där

6/10.

Föll på TPM, USB3.2, Cache och slarvfel på ISA kontakt. Trodde först Cache kontakten på äldre moderkortet var en Slot 1 för Pentium 2.

7/10 Nya USB, Cache och ISA, borde kunnat de två sista.
Kul Quiz!

För mig var det relaterat till 2010 och efter, före den perioden visste jag inget vad som existerade inom anslutningar.

Näst svårast blev frågan om bilden föreställer kontakten för en TPM-modul, USB 2.0 eller ljud till frontpanelen vilket endast 35,2 procent eller 3 396 personer hade örnkoll på.

Detta är extra roligt, då den som photoshoppade bort "TPM" från bilden hade missat att ta bort textens spegelbild på plasthöljet runt kontaktstiften.

Skrivet av Alling:

Detta är extra roligt, då den som photoshoppade bort "TPM" från bilden hade missat att ta bort textens spegelbild på plasthöljet runt kontaktstiften.

Såg faktiskt inte det förrän nu. Det kanske var kvarlämnat med avsikt, som en liten hint.

Det var den enda frågan jag blev tvungen ta till uteslutningsmetoden till, för jag har aldrig sett en TPM-modul någosin.

Skrivet av backfeed:

Såg faktiskt inte det förrän nu. Det kanske var kvarlämnat med avsikt, som en liten hint.

Det var den enda frågan jag blev tvungen ta till uteslutningsmetoden till, för jag har aldrig sett en TPM-modul någosin.

Även jag tog den frågan med hjälp av uteslutningsmetoden; kände dock igen TPM-headern från diverse moderkort jag byggt med. Aldrig sett en faktisk TPM-modul däremot.

Skrivet av aniron:

CD/DVD var det.
Diskettenheter hade en liknande kabel fast smalare och med en 'twist' på några av ledarna.
https://www.kitchentablecomputers.com/Images/components/floppy-cable.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

9/10 för min del. Det var TPM-kontakten som jag fallerade på. Blev lurad av texten "F_PANEL", men ser efteråt att texten TPM var utsuddad, men inte speglingen i kontakten där det går att läsa "TPM" uppochned.

Men alla datorer hade inte "twist" på floppy-kabeln. I början var de otwistade och man var tvungen att bygla varje enhet. Även IDE-diskar kunde ha twistad kabel.

Men inga ABC-buss, SCSI eller VME-kontakter i quizen.

10/10! Lönade sig att man var inne och rotade i 98-maskinen nyligen. TPM och USB var dock gissningar....

Ja 10/10 hade jag inte fixat. Endast med tur. Men 7/10 och borde kanske fått 8/10. De flesta va enkla. Men den med cache, hade jag inte en aning om.

8/10
Satte fel på TPM och Cache

6/10 rätt!

Helt okej antar jag i.o.m. att jag inte har så stor koll längre. Tänkte att de kanske var cache modul men valde annorlunda av någon anledning.

3 av 10 men mycket var väl gammalt skit?

@Alu:
Samma här

10 av 10, rätt lätt, fick fundera lite på frågan om sloten för cache-minnet, men börjar ju bli rätt gammal också.

Banankontakt då? Kanske inte så använt i datorer men det är faktiskt en kontakt som heter så
inte bara en sång av Trazan och Banane.

Fick nöja mig med 7/10 p.g.a. ouppmärksamhet, men ändå förhållandevis enkel quiz. Och rolig! Tack SweC!

Skrivet av bobbeyblade:

Banankontakt då? Kanske inte så använt i datorer men det är faktiskt en kontakt som heter så
inte bara en sång av Trazan och Banane.

Vem minns inte fysiklaborationerna från tiden man gick i plugget?

Senast redigerat 2019-11-06 17:29: Tryckfelsnisse
Skrivet av Alling:

Även jag tog den frågan med hjälp av uteslutningsmetoden; kände dock igen TPM-headern från diverse moderkort jag byggt med. Aldrig sett en faktisk TPM-modul däremot.

Kanske lika bra att dra igång en efterlysning när spörsmålet ändå kom på tal. Efterlyses: någon som har sett en TPM-modul på IRL?