Intel Cascade Lake-X lanseras i slutet av november

Permalänk
Melding Plague

Intel Cascade Lake-X lanseras i slutet av november

Uppgifter om lanseringen av Intels Cascade Lake-X-processorer skvallrar om en tung batalj med AMD i slutet av november.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Cascade Lake-X bygger på den välbeprövade arkitekturen Skylake"...
Det "enda" Intel har att kontra med är att sänka sin priser som de nu tydligt visar har varit helt galna. Tidigare när kunder varit kritiska har Intel låtsats som att det regnar och att dessa CPU:er självklart måste ha dessa höga priser. Till och med när Threadripper kom och gav bättre prestanda för halva priset så vägrade Intel göra något. Om jag köpte en 9000 HEDT CPU från Intel för ett par månader sedan hade jag varit rätt irriterad nu. Jag tror dock inte det kommer räcka utan jag tror AMD's lineup kommer erbjuda bättre prestanda och till och med att konsumentplatformen AM4 kommer ha CPU:er som kommer matcha/slå Intels HEDT.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Rätt galet att de kan sänka priserna med ~50% utan att blinka. Det visar ju att de verkligen mjölkat sina stackars kunder allt de kan. Om man köpt intel's HEDT senaste halvåret eller så lär man ju koka av illska nu. Men så som läget har sett ut har de ju fått styra sitt egen narrativ hur de vill utan att de höga priserna ifrågasatts, så det är väl bra att de nu tagits ner på jorden igen, men tycker fortfarande synd om kunderna. Kanske blir en class action lawsuit av det hela.

Sen ska man väl inte gräva ner sig i att det varit snedvridet hur länge som helst nu när det blivit bättre och de fått kraftfull konkurrens av AMD igen. Men klart att det nog svider för de som varit "lojala" Intel-kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De försöker i alla fall.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Intel får det nog jävligt svettigt när Threadripper kommer.

Jag menar, 3950X med 16-kärnor som inte ens behöver köras på HEDT-moderkort går på $240 mindre och presterar bättre än Intels 18-core.

I det segmentet så har folk koll på pris/prestanda och är oftast inte bakbundna av avtal/kompatibilitet som kunderna för Xeon/Epyc.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Testpilot

Nu när prislappen är klyvd och vi har ett lanseringsdatum (mer eller mindre) så är det bara att invänta Benchmarks antar ja. Mest nyfiken på spelprestandan, beroende på vad den säger så kan det bli ett köp eller invänta Ryzen 4000 serie & hoppas att X470 får stöd för det.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Snusfri

Så sugen på en 10980XE, så det kan mycket väl bli en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Stabil lansering. Nu börjar AMD-användarna svettas och ifrågasätta sina livsval. Eller så kanske det inte är så allvarligt.

Permalänk
Medlem

Skulle jag uppgradera idag så tror jag att det skulle bli AMD. Idag har jag 2 st. Intel HEDT maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Stabil lansering. Nu börjar AMD-användarna svettas och ifrågasätta sina livsval. Eller så kanske det inte är så allvarligt.

Hade varit intressant att höra din djupare analys av läget

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Stabil lansering. Nu börjar AMD-användarna svettas och ifrågasätta sina livsval. Eller så kanske det inte är så allvarligt.

Hurså? 3950X har MSRP på $749, kräver inte HEDT-platform och presterar bättre än 10980XE.
Intels 10980XE kör alltså 18 cores i 3.8 Ghz, och 3950XE kan köra 4.3 Ghz på alla 16 cores.
Utöver högre frekvens så presterar AMD bättre än Intel per Mhz i de flesta scenarion i samband med Ryzen 3xxx-serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt galet att de kan sänka priserna med ~50% utan att blinka. Det visar ju att de verkligen mjölkat sina stackars kunder allt de kan. Om man köpt intel's HEDT senaste halvåret eller så lär man ju koka av illska nu. Men så som läget har sett ut har de ju fått styra sitt egen narrativ hur de vill utan att de höga priserna ifrågasatts, så det är väl bra att de nu tagits ner på jorden igen, men tycker fortfarande synd om kunderna. Kanske blir en class action lawsuit av det hela.

Sen ska man väl inte gräva ner sig i att det varit snedvridet hur länge som helst nu när det blivit bättre och de fått kraftfull konkurrens av AMD igen. Men klart att det nog svider för de som varit "lojala" Intel-kunder.

Ska man stämma Intel för att dom tar vilka priser dom vill för sina produkter eller hur tänker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Verkar rätt ointressant.

Inget stöd för DDR5 minnen. Bara DDR4-2933 stöd, inte ens DDR4-3200. AMD Threadripper stöder DDR4-3200.
Bara 2.5 Gbit/s Ethernet, varken stöd för 5 eller 10 Gbit/s.

165 W TDP, ruggigt hög. 👎 Påminner om Pentium 4.

Att den har upp till 18 kärnor 36 trådar ställer den ganska jämnt med AMD Threadripper, så det imponerar inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ska man stämma Intel för att dom tar vilka priser dom vill för sina produkter eller hur tänker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man kan stämma McDonalds för att deras kaffe är för varmt för att spilla över sig själv så kan man självfallet stämma Intel för att de HAR MAGE ATT sänka priserna på sina egna produkter.

Skrivet av hallonskalle123:

Verkar rätt ointressant.

Inget stöd för DDR5 minnen. Bara DDR4-2933 stöd, inte ens DDR4-3200. AMD Threadripper stöder DDR4-3200.
Bara 2.5 Gbit/s Ethernet, varken stöd för 5 eller 10 Gbit/s.

165 W TDP, ruggigt hög. 👎 Påminner om Pentium 4.

Att den har upp till 18 kärnor 36 trådar ställer den ganska jämnt med AMD Threadripper, så det imponerar inte heller.

Huh? Du vet väl att det inte finns några DDR5 minnen att stödja? Dessutom skulle det kräva stora förändringar både inom arkitekturen men även inom chipsetet. Med andra ord.. Så länge som Intel kör med Skylake så kommer DDR5 stöd inte att introduceras.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om man kan stämma McDonalds för att deras kaffe är för varmt för att spilla över sig själv så kan man självfallet stämma Intel för att de HAR MAGE ATT sänka priserna på sina egna produkter.

Huh? Du vet väl att det inte finns några DDR5 minnen att stödja? Dessutom skulle det kräva stora förändringar både inom arkitekturen men även inom chipsetet. Med andra ord.. Så länge som Intel kör med Skylake så kommer DDR5 stöd inte att introduceras.

Man kanske kan stämma Intel för att man bränner sig på CPUn vid belastning? (*ironi*)

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Man kanske kan stämma Intel för att man bränner sig på CPUn vid belastning? (*ironi*)

/z

Absolut. Står ju antagligen inte manualen att man inte får ta bort CPU fläkten och dra tummen över den vid full Prime 95 last. Skandal... borde stämma Intel på si så där 500 millar.

Det sjukaste med det Amerikanska systemet är att man kan stämma företag för psykologisk skada. Hur tusan bevisar man det? Läste t.ex. om en person som stämde McDonalds. Han hade inte fått nog med servetter till sin mat. Han påstod att han inte kunde jobba ordentligt pga. "Mental distress" och stämde McDonalds för utebliven lön. https://www.independent.co.uk/news/world/americas/man-files-1...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

"Cascade Lake-X bygger på den välbeprövade arkitekturen Skylake"...
Det "enda" Intel har att kontra med är att sänka sin priser som de nu tydligt visar har varit helt galna. Tidigare när kunder varit kritiska har Intel låtsats som att det regnar och att dessa CPU:er självklart måste ha dessa höga priser. Till och med när Threadripper kom och gav bättre prestanda för halva priset så vägrade Intel göra något. Om jag köpte en 9000 HEDT CPU från Intel för ett par månader sedan hade jag varit rätt irriterad nu. Jag tror dock inte det kommer räcka utan jag tror AMD's lineup kommer erbjuda bättre prestanda och till och med att konsumentplatformen AM4 kommer ha CPU:er som kommer matcha/slå Intels HEDT.

@inquam

Det är inget som har varit fel förut, har man den bättre produkten kan man hålla högt pris.
Men nu när det finns konkurrens och rivalen håller samma eller bättre prestanda måste man sänka.

Det är inget med att de har haft för höga priser utan det är så det fungerar här i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om man kan stämma McDonalds för att deras kaffe är för varmt för att spilla över sig själv så kan man självfallet stämma Intel för att de HAR MAGE ATT sänka priserna på sina egna produkter.

Det här med McDonalds är inte direkt rättvist.
Kaffet var så inåthelvete varmt att personen fick tredje gradens brännskador (vävnaden i hudens alla lager dör), och Mcdonalds hade fått påtryckningar flera gånger att sänka värmen på sitt kaffe.

Nu fick ju kvinnan en jävla massa pengar, men var från början bara ute efter att McDonalds skulle stå för hennes sjukvårdskostnader. Vilket snåljåparna såklart vägrade.

Kaffet Donken hade var 88-90C, när vanligt kaffe brukar vara omkring 55-60c.
Spiller du det på dig själv där du har kläder så är det som att stoppa ned näven i en kastrull med kokande vatten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Intressant, fast det var egentligen nyheten om Comet Lake som var mer intressant. AMDs svaghet just nu är att moderkorten med X570 är så dyra (och nästan alla är ATX, väldigt få mindre), så jag hoppas på en 550 snart också.

Skrivet av Xinpei:

Om man kan stämma McDonalds för att deras kaffe är för varmt för att spilla över sig själv så kan man självfallet stämma Intel för att de HAR MAGE ATT sänka priserna på sina egna produkter.

Historien om McDonalds och kaffe är till 99% ett påhitt av en amerikansk lobby-organisation. En lobbyorganisation som jobbar för att avskaffa punitive damages, på svenska straff-skadestånd, spred den där historien på 90-talet för att bygga stöd för sin sak, och den spred sig till Sverige. Käranden i det verkliga fallets stämde bara för att få sjukhusräkningen betald, och juryn lade sedan till ett straffskadestånd på McDonalds samlade intäkter från kaffeförsäljning under två dagar. Detta blev 2.7 miljoner dollar, vilket domaren sedan reducerade ytterligare. Snopes har lite fler historier från samma lobbyister, av något senare datum:

https://www.snopes.com/fact-check/stella-awards/

Man kan nog stämma Intel för monopol-priser, om man först etablerar att de är ett monopol. Både EU och diverse amerikanska regeringar har varit där och sniffat, och fått lite consent decrees om hur Intel skall bete sig, men ingen har försökt knäcka monopolet fullständigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@inquam

Det är inget som har varit fel förut, har man den bättre produkten kan man hålla högt pris.
Men nu när det finns konkurrens och rivalen håller samma eller bättre prestanda måste man sänka.

Det är inget med att de har haft för höga priser utan det är så det fungerar här i världen.

Överpris är överpris oavsett varför du väljer att ta ut det. 50.000kr/mån för en 1:a i en förort till Stockholm hade setts som ocker, oavsett varför någon valde att ta 50.000kr/mån för den.

Sedan är det ju så att Intel trotts konkurrens och bättre produkter till billigare pris från konkurrenter fortsatte ta dessa fantasipriser. Nu har de efter att ha känt att de nått vägs ände till hur mycket de kunde mjölka, sänkt priserna till vad deras HEDT-platform tidigare kostade. Något som visar att de sakta ökat priserna just för att plocka ut mer pengar, inte för att de tvingats. Att de kan sänka till detta pris och med stor sannolikhet fortfarande tjäna pengar på dem visar på just de ofantliga marginaler de valt att ha tidigare. Ja, som chef på Intel hade jag försökt förklara det och skydda det. Men som konsument ser jag till konsumenters bästa och då är den typen av marginaler på produkter. Och om jag som sagt hade köpt 9000-seriens HEDT produkter för ett halvår sedan så hade jag varit rätt irriterad på Intel just nu.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Intressant, fast det var egentligen nyheten om Comet Lake som var mer intressant. AMDs svaghet just nu är att moderkorten med X570 är så dyra (och nästan alla är ATX, väldigt få mindre), så jag hoppas på en 550 snart också.

Historien om McDonalds och kaffe är till 99% ett påhitt av en amerikansk lobby-organisation. En lobbyorganisation som jobbar för att avskaffa punitive damages, på svenska straff-skadestånd, spred den där historien på 90-talet för att bygga stöd för sin sak, och den spred sig till Sverige. Käranden i det verkliga fallets stämde bara för att få sjukhusräkningen betald, och juryn lade sedan till ett straffskadestånd på McDonalds samlade intäkter från kaffeförsäljning under två dagar. Detta blev 2.7 miljoner dollar, vilket domaren sedan reducerade ytterligare. Snopes har lite fler historier från samma lobbyister, av något senare datum:

https://www.snopes.com/fact-check/stella-awards/

Man kan nog stämma Intel för monopol-priser, om man först etablerar att de är ett monopol. Både EU och diverse amerikanska regeringar har varit där och sniffat, och fått lite consent decrees om hur Intel skall bete sig, men ingen har försökt knäcka monopolet fullständigt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vad är nytt? Lägre prestanda och pris på grund av mindre L3-cache?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad är nytt? Lägre prestanda och pris på grund av mindre L3-cache?

Nej, samma prestanda och L3-cache för lägre pris. P.g.a AMD.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Välbeprövade arkitekturen är just ett fint sätt att kalla den...

vad med stenåldern? kanske att ta i men ja speciellt mycket att hissa i granen är det inte! Därav också den uppenbarliga halveringen av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ska man stämma Intel för att dom tar vilka priser dom vill för sina produkter eller hur tänker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi pratar USA där man kan stämma folk och företag för nästan vad som helst Men nej förmodligen blir det väl ingen grupptalan utan folk kommer leva med bitterheten. Sen skadar det ju ändå Intel på lång sikt då detta visar att priserna inte överhuvudtaget har haft att göra med tillverkningskostnad och rimliga marginaler utan det har varit mjölka mjölka mjölka som gäller, så när man ser ett pris på en Intel-produkt så tänker man "Är det här det riktiga priset eller mjölkar/trollar de bara?" Och det kan vara straff nog för dem. Klart att en halvering i pris lär synas i deras resultat också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ska man stämma Intel för att dom tar vilka priser dom vill för sina produkter eller hur tänker du?

Vetifan, det skulle i så fall vara för Ocker. Vet inte om det är ett väldigt svenskt koncept, men det kanske skulle kunna appliceras :).

Citat:

Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Så något bättre prestanda men halva priset jämfört med föregångarna. Intressant!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Huh? Du vet väl att det inte finns några DDR5 minnen att stödja? Dessutom skulle det kräva stora förändringar både inom arkitekturen men även inom chipsetet. Med andra ord.. Så länge som Intel kör med Skylake så kommer DDR5 stöd inte att introduceras.

Jupp, så Cascade Lake-X bygger på Skylake och år således ointressant.
Jag tycker inte Intel har några intressanta produkter för tillfället.
Samsung har LP-DDR5 stöd i sina nya Exynos systemkretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hurså? 3950X har MSRP på $749, kräver inte HEDT-platform och presterar bättre än 10980XE.
Intels 10980XE kör alltså 18 cores i 3.8 Ghz, och 3950XE kan köra 4.3 Ghz på alla 16 cores.
Utöver högre frekvens så presterar AMD bättre än Intel per Mhz i de flesta scenarion i samband med Ryzen 3xxx-serien.

Fast det där med 4.3Ghz all core för 3950X är ju vid maximal överklockning med vattenkylning? Det kan du ju inte jämföra mot en stock frekvens.

https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-9-3950x-can-overcloc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast det där med 4.3Ghz all core för 3950X är ju vid maximal överklockning med vattenkylning? Det kan du ju inte jämföra mot en stock frekvens.

https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-9-3950x-can-overcloc...

Det återstår att se vad som händer när vi får ut nya BIOS och de har lanserats.
Bara senaste AGESA 1.0.0.4 har höjt all core clocken för många som sitter på 3700X/3800X/3900X med runt 100 Mhz jämfört med tidigare versioner.
Dvs runt 4.2-4.3 Ghz på 3900X All Core med vcore på 1.25 (Rätt lågt) med bra binning.

Om 3950X är bättre binnade så är det nog inte alls omöjligt att få 4.3 Ghz med tillräcklig kylning utan manuell överklockning.
(Processorn sköter ju om att klocka sig själv och skjuter på Vcoren rätt rejält, så det kanske ses som fusk jämfört med Intel).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3