Gigabyte avtäcker extern vattenkyld grafikdocka

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte avtäcker extern vattenkyld grafikdocka

Externa grafikkortsdockor som huserar ett Geforce RTX 2080 Ti tillhör inte det vanliga, men nu lanserar Gigabyte just en sådan i Aorus-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För stor.

Gigabyte (och även andra tillverkare) borde satsa på mindre grafikkortsdockor och inte massiva sådana som är större än mITX chassin som bl.a. NCASE M1 samt Ghost S1 MKII. Gigabyte har ju själva tidigare släppt det mindre eGPU chassit Aorus Gaming Box, dock ej i något barebones-utförande (utan man får köpa ett med grafikkort installerat):

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

För stor.

Gigabyte (och även andra tillverkare) borde satsa på mindre grafikkortsdockor och inte massiva sådana som är större än mITX chassin som bl.a. NCASE M1 samt Ghost S1 MKII. Gigabyte har ju själva tidigare släppt det mindre eGPU chassit Aorus Gaming Box, dock ej i något barebones-utförande (utan man får köpa ett med grafikkort installerat):

https://static.techspot.com/articles-info/1440/images/S-6.jpg

Ser hellre en tyst låda med effektiv kylning..
Tror det blir svårt att få effektiv kylning i en för liten låda, vilket kommer också leda till mer oönskat fläktljud.
Gigabyte lådan är iaf mindre än en ITX låda och den behöver ju inte stå på skrivbordet bredvid laptoppen

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Ser hellre en tyst låda med effektiv kylning..
Tror det blir svårt att få effektiv kylning i en för liten låda, vilket kommer också leda till mer oönskat fläktljud.
Gigabyte lådan är iaf mindre än en ITX låda och den behöver ju inte stå på skrivbordet bredvid laptoppen

Jo jag skulle också föredra en lite större låda om det innebar bättre ljudnivå. Skulle jag haft en sådan skulle den ändå bara stått på samma plats bredvid datorskärmen. Om man tänker bära med sig den är det smidigare att köpa en laptop som redan har en bra GPU istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Externt 2080TI med vattenkylning... Låter dyrt 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd

Det är nästan så att man bär med sig en vanlig stationär dator i dessa storlekar.

Permalänk

Grymt kul att se mer utveckling inom e-GPU.
Har själv kört med det i 3 år nu och det funkar förvånansvärt bra.
Märkte stor skillnad när man bytte från Thunderbolt 2 till 3 och nu har man även märkt fördelen då man kunde uppgradera GPUn oberoende till både dator och e-GPU.
Kör ett 2080 RTX i min nuvarande men kan inte ha chassit på då det sticker ut för mycket 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Proffsmoddare

Jag hann före!
Razer Core X

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Varför bemöda sig med en låda, vattentätt grafikkort med trådlös överföring, så man kan låta det guppa omkring i ett akvarium eller badkar.
Annars känns det bara som någonting för folk som precis har börjat gräva efter kryptovalutor och vill känna sig viktiga.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av hadirajan:

Grymt kul att se mer utveckling inom e-GPU.
Har själv kört med det i 3 år nu och det funkar förvånansvärt bra.
Märkte stor skillnad när man bytte från Thunderbolt 2 till 3 och nu har man även märkt fördelen då man kunde uppgradera GPUn oberoende till både dator och e-GPU.
Kör ett 2080 RTX i min nuvarande men kan inte ha chassit på då det sticker ut för mycket 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Är nyfiken på hur stor prestandaförlust det blir med att köra ett 2080Ti via Thunderbolt 3 istället för via vanliga PCIe-kortplatsen i en stationär dator. För det blir en del borfall vad jag förstått. Vet du med hur mycket?

Edit:
Här verkar de tappa runt 20% prestanda. Ändå rätt mycket.
https://egpu.io/forums/mac-setup/pcie-slot-dgpu-vs-thunderbol...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kommer ju inte gå att få ut det kortets fulla potential, visst är det TB3, men sen brukar det vara PCIE 3.0x4(lanes)*. Redan ett 2060S som jag har i en motsvarande Sonnet-box når inte full prestanda.

*Edit: Vet inte om det finns hinder för x8, kanske redaktör @Loevet vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NutCracker: just nu är TB3 i bärbara begränsad till x4, men det finns tredjepartslösningar som Asus grafikkortsdocka ROG XG2 som implementerar en egen kretslösning för att slå ihop två x4-anslutningar. Då når de 32 Gbps istället för 20 Gbps, vilket bör leda till bättre utnyttjande av mer biffiga grafikkort. Men jag har inte läst några tillförlitliga tester av XG2 ännu så jag vet inte hur bra deras lösning faktiskt fungerar. Jag har inte sett några tecken på TB3 x8 i bärbara lösningar än.

Som det är nu förlorar grafikkort mellan 20-30 procent över TB3. Enklare grafikkort förlorar mindre och de mer potenta förlorar mer. Ett RTX 2060 brukar i regel förlora runt 20 procent, men de exakta siffrorna beror så klart på spelet också. Mer potenta grafikkort som RTX 2080 förlorar i regel runt 30 procent, vilket matchas av Kenneths test där 2080 förlorade lite mer än 30 procent i 1440p. I vissa spel, som The Witcher 3, var förlusten nästan 50 procent. Om en lösning likt Asus fungerar bra borde den här förlusten krympa en del, men en viss förlust i och med kommunikationen över TB är ofrånkomlig.

Ett 2080 Ti över befintliga TB3-anslutningar på bärbara bör således förlora än något mer än de enklare korten. Det blir ju bättre prestanda bara genom att ett 2080 Ti är procentuellt snabbare än de andra korten, men om man vill maximera prestanda per krona verkar nog 2060/2070 vara en bättre sweet spot just nu.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Ända skillnaden mot en vanlig dator är att tangentbord och skärm sitter ihop vilket inte är något positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ända skillnaden mot en vanlig dator är att tangentbord och skärm sitter ihop vilket inte är något positivt.

Är det verkligen den ENDA skillnaden;) Och vad är det du avser egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com