Övertala bybor att ansluta sig till fiber - hjälp!

Permalänk

Ja det finns ju folk som väljer bort ett hus för att det inte finns fiber. Det gör det säkert. Det innebär de facto inte att huset blev osålt. Det innebär att någon annan köpte det istället.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largo-Sama:

Beroende på hur gamla de är kanske börjar gå i tankarna att "casha ut", sälja huset och flytta till något enklare hem. Att sälja ett hus på landet som bara har 4G som uppkopplingsalternativ kommer inte locka många köpare.

Problemet här är att de gamla som bor i sina små villor som de byggt nån gång på 1950 talet utan lån ska sälja är att när reavinst-skatten är betald räcker pengarna kanske till en liten 2:a med högre månadskostnad än huset hade. Så inte speciellt attraktivt att sälja då.

Permalänk
Medlem

Det finns mycket folk som väljer bort intressanta hus om det inte finns fiber, det kan jag lova er.

- Detta hus var väl härligt. Bra ytor, mycket ljusinsläpp och trevlig planlösning, gillar det! Hur är det med fiber?
- Tyvärr finns det inget fiber.
- Tack och hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har du några som helst fakta som stödjer vad du hävdar?

Bara att fråga vilken mäklare som helst, hus utan fiber får ofta bud långt under det utsatta priset, och inte många bud. Hus med fiber är mer populära och kunder slåss mer med varann än med husägaren/mäklaren.

För ett hus kan man renovera, mark kan man ändra med. Men fiber? Tackade förra ägaren nej så får du inte fiber.

Flertalet byhålor runt Katrineholm stod i samma sits flera år sedan. De har så många anslutna hus att de utan ber om att få koppla in sig, men erbjudandet finns inte kvar. Nu får de stå för hela kostnaden själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Så det är lägre priser på hus utan fiber? Hur mycket lägre? 10.000 kr? 50.000kr? 100.000kr? Kanske ännu mer?

Tänk på hur mycket 4G man får för de pengarna medans man väntar på att någon drar in fiber i området...

Låt säga 50.000kr, det innebär att man kan spendera 500kr i månaden i lite över åtta år. (Detta då över kostnaden för fiberabonnemanget...)

Så som köpare så spar man pengar eftersom alla andra måste ha fiber, och när väl fiber dras i området så kan man betala den med pengarna man sparade när man köpte huset...

Problemet är att det inte är så.

Jag sa inte att det var ett lägre pris men om man har fiber indraget så finns det fler familjer som kan tänka sig att köpa och i med det, fler potentiella personer som lägger ett bud. Fler budgivare ger oftast ett högre pris.

Fiber är som med all renovering, inte alltid det lönar sig men ökar chansen att kunna sälja.

Lägger man 150 000kr på en badrumsrenovering så är det huset också mer intressant än grannhuset som är exakt lika där badrummet är från 70-talet. Det finns många som ser en fördel med att köpa ett helrenoverat hus då de saknar kunskap och intresse att renovera. Samma sak med fiber, folk saknar kunskap om vad som krävs av en själv och vad det kommer innebära.

Jag ville ha fiber i mitt hus och var beredd att betala extra för det så för mig så har det ett värde. Fler och fler ges möjlighet att jobba hemifrån och många gånger kan då fiber vara lösningen. Att ha 4G kan säkert funka i storstäder men inte alltid på landet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

5G kommer då är fiber något som få behöver.

Man sa liknande om 4G, finns inte en chans att 5G kommer att ta över fibern, 5G kommer att vara lika clogged as fuck. Regeringen vill t.ex. flytta över många samhällsfunktioner till 5G som inte precis kommer att göra nätet mindre belastat.

Att t.ex. spela snabba online-spel som kräver hög precision kommer mer eller mindre inte att gå på 5G, kanske någon gång i framtiden, men 5G är inte den framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Instämmer! Men det verkar väl hamna mellan 15-25k oftast. 17k med ingrävt på tomten och installerat skrev jag intresseanmälan på för två år sedan. Med 30 meter från tomtgräns till kåk är det billigt anser jag
Och då skulle jag hoppas att jobbet står för en hel del av kostnaden, om det är så att jobbet kräver att jag har den bandbredden!

19 skulle det gå på här inklusive grävning, men då var sträckan kanske den dubbla från närmsta fördelningsbrunn, helt ok tyckte jag också med tanke på hur svårgrävt det kan vara på vissa partier här, ingen aning om varför man nu, något år senare får beskedet i ett massutskick att det inte blir i denna halva av byn(!) trots att antalet anmälda hushållen som sagt var övar 95%...
Man visste ej heller hos de som hade hand om informationen där, den enda information de fått var samma sak, att antalet intresseanmälningar varit för få... Jag vet dock inte riktigt hur det skulle vara möjligt att få högre siffror än 100% på samtliga bofasta och 95% på alla sommarbostäder...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

Man sa liknande om 4G, finns inte en chans att 5G kommer att ta över fibern, 5G kommer att vara lika clogged as fuck. Regeringen vill t.ex. flytta över många samhällsfunktioner till 5G som inte precis kommer att göra nätet mindre belastat.

Att t.ex. spela snabba online-spel som kräver hög precision kommer mer eller mindre inte att gå på 5G, kanske någon gång i framtiden, men 5G är inte den framtiden.

Jag tror inte clogged as fuck är en branchterm, nätet får den kapacitet man bygger det för. Majoriteten kunder skiter i snabba onlinespel och nöjer sig med att youtube eller netflix inte buffrar, fördelarna du får av att ha fiber in i huset blir då ett nischbehov som ett fåtal kommer vilja betala en premie för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Man kan ju köra TV via fibern mycket billigare än via parabol, speciellt om man skaffar IPTV.

Sen om de har planer på att flytta innan de dör så kan de fetglömma att få villan såld om det finns en intilliggande villa som har fiber som också är till salu.

Prio #1 för mig och flesta av mina bekanta (+30 år) är att det finns fiber indraget. Även om man är villig att bekosta det själv kan man få vänta flera år på att få det indraget.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Vila i frid

T.o.m. totalt-teknik-fientliga morsan som är 80-plussare i Läppe kom själv på att fiber var framtiden. Hade tidigare kört 3G och 4G... och ringt stup i kvarten "nu funkar det inte igen, hur gör jag". Nu får jag bara mail om icke-tekniska frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Ja det finns ju folk som väljer bort ett hus för att det inte finns fiber. Det gör det säkert. Det innebär de facto inte att huset blev osålt. Det innebär att någon annan köpte det istället.

Men i genomsnitt kommer ju ett hus med fiber få fler budgivare, kanske inte i varje enskilt fall men ändå så att det i genomsnitt ger en hyfsad prisökning.
Och den ökningen kan ju vara större än installationskostnaden.
Vi pratar ju om nån enstaka procent (ofta mindre än så) av kostnaden för husköp.
Samtidigt är det vanligt att hus budas upp kanske 10-15% över utgångspris om det är flera intressenter, och den budningen baseras på känslan att ”här ska vi bo”, då kan man inte använda sunt förnuft och hävda att prisökningen max kan bli installationskostnaden, så fungerar inte prissättning på hus.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Känner några som har sommarstuga på Stavängsholmen i Valdemaren, de hoppade på fiber och behövde bara betala ca 15000-20000 kr (minns inte exakt, kan ha varit mindre än det kostade i tätorterna häromkring) i anslutningsavgift. Inte många år sedan de drog el till ön heller. Min uppfattning är att de är nöjda och att det gjort att de möjligen spenderar mer tid där ute (särskilt sen de fick el). Badrum med dusch/bad saknar de fortfarande

Många som är lite äldre och växte upp med TV (en-två kanaler) sitter idag och kör IPTV-abonnemang på sina fiberanslutningar. De verkar föredra att slippa antenner och paraboler. TV och wifi-samtal är nog en ganska stor grej för många när det gäller att ansluta sig till fiber. Inte för Gen Y och senare när det gäller TV kanske, men definitivt wifi-samtal där det finns sämre täckning.

Fast det gäller ändå att inte tro att man kan efteransluta sig. Många även i större/medelstora städer får inte efteransluta sig och blir då utan för att föregående ägare inte anslöt sig. Med utomhusantenn och ett abonnemang med "obegränsad" surf är det ju inte direkt en snåljåpslösning med 4G/LTE heller.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Men i genomsnitt kommer ju ett hus med fiber få fler budgivare, kanske inte i varje enskilt fall men ändå så att det i genomsnitt ger en hyfsad prisökning.
Och den ökningen kan ju vara större än installationskostnaden.
Vi pratar ju om nån enstaka procent (ofta mindre än så) av kostnaden för husköp.
Samtidigt är det vanligt att hus budas upp kanske 10-15% över utgångspris om det är flera intressenter, och den budningen baseras på känslan att ”här ska vi bo”, då kan man inte använda sunt förnuft och hävda att prisökningen max kan bli installationskostnaden, så fungerar inte prissättning på hus.

Det är dock fortfarande ren spekulation och gissning. Det finns inte en enda undersökning som påvisar hus ökade värde i samband med försäljning. Om det finns fiber eller inte. Så det är fortfarande rent säljsnack och önsketänkande för de som vill få med sig grannarna.

Folk köper hus trots det är enda huset på gatan som inte har fjärrvärme - än. Folk köper hus trots att alla hustak runtomkring är nya men det egna behöver bytas och huset dräneras om.

Allt prat om husets värdeökning för fiber är bara taget helt ur luften. Det är 2019 nu. Fiber började nå villor och enskilda hushåll i mitten på 90-talet. Det finns inte en enda statistik på hur prisutvecklingen gått upp för hus med fiber kontra de utan. Det finns inte.

Fiber är inte nytt. De som fick fiber i villan 1996 borde då med denna retorik ha kunnat sålt sin sunkiga 70-talsvilla i Västerås för 8 miljoner då? När knappt någon annan runtomkring hade fast bredband, utan nötte på 0,25 adsl...

Men som sagt. Det är alltid lika spännande med dessa diskussioner Jag är pro-fiber så att säga. För min del får gärna alla ansluta sig. Men jag tycker man ska vara saklig och se nyktert på saken. Det finns dom som inte är intresserade och det får man tugga i sig. Jag vet många exemel på områden där det skapat stor grannosämja för att "bakåtsträvare" och "kräk" bara "förstör" för "alla" andra.

Jag tror att även de mest inbitna att övertala grannar med att det är billigt och ett måste, skulle tycka det vore jäkla märkligt om 8 Skoda-ägare gick omkring i ett bostadsområde med 100 villor och försöka övertyga alla Volvoägare att skaffa en Skoda istället. Det är billigare och lägre månadskostnad osv. Är man inte intresserad eller har haft tanken på att byta till en Skoda så tycker man nog att den där grannen är en märklig typ. Och förresten kan man ju undra vems ärende grannen går. Känner han någon på Skoda?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Fiber är inte nytt. De som fick fiber i villan 1996 borde då med denna retorik ha kunnat sålt sin sunkiga 70-talsvilla i Västerås för 8 miljoner då? När knappt någon annan runtomkring hade fast bredband, utan nötte på 0,25 adsl...

Men som sagt. Det är alltid lika spännande med dessa diskussioner Jag är pro-fiber så att säga. För min del får gärna alla ansluta sig. Men jag tycker man ska vara saklig och se nyktert på saken. Det finns dom som inte är intresserade och det får man tugga i sig. Jag vet många exemel på områden där det skapat stor grannosämja för att "bakåtsträvare" och "kräk" bara "förstör" för "alla" andra.

Jag håller med dig i stort, men ha i åtanke att under den tiden var ADSL ett utbrett och accepterat alternativ för nästan alla. Idag läggs kopparnätet ned på löpande band så alternativen försvinner och fiberföretagen gör motvilligt anslutningar i efterhand, om ens alls ibland. Och om de kan göras blir de ofta, men inte alltid, väldigt dyra.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Det är dock fortfarande ren spekulation och gissning. Det finns inte en enda undersökning som påvisar hus ökade värde i samband med försäljning. Om det finns fiber eller inte. Så det är fortfarande rent säljsnack och önsketänkande för de som vill få med sig grannarna.

Folk köper hus trots det är enda huset på gatan som inte har fjärrvärme - än. Folk köper hus trots att alla hustak runtomkring är nya men det egna behöver bytas och huset dräneras om.

Allt prat om husets värdeökning för fiber är bara taget helt ur luften. Det är 2019 nu. Fiber började nå villor och enskilda hushåll i mitten på 90-talet. Det finns inte en enda statistik på hur prisutvecklingen gått upp för hus med fiber kontra de utan. Det finns inte.

Fiber är inte nytt. De som fick fiber i villan 1996 borde då med denna retorik ha kunnat sålt sin sunkiga 70-talsvilla i Västerås för 8 miljoner då? När knappt någon annan runtomkring hade fast bredband, utan nötte på 0,25 adsl...

Men som sagt. Det är alltid lika spännande med dessa diskussioner Jag är pro-fiber så att säga. För min del får gärna alla ansluta sig. Men jag tycker man ska vara saklig och se nyktert på saken. Det finns dom som inte är intresserade och det får man tugga i sig. Jag vet många exemel på områden där det skapat stor grannosämja för att "bakåtsträvare" och "kräk" bara "förstör" för "alla" andra.

Jag tror att även de mest inbitna att övertala grannar med att det är billigt och ett måste, skulle tycka det vore jäkla märkligt om 8 Skoda-ägare gick omkring i ett bostadsområde med 100 villor och försöka övertyga alla Volvoägare att skaffa en Skoda istället. Det är billigare och lägre månadskostnad osv. Är man inte intresserad eller har haft tanken på att byta till en Skoda så tycker man nog att den där grannen är en märklig typ. Och förresten kan man ju undra vems ärende grannen går. Känner han någon på Skoda?

Vad menar du annars påverkar priset om något som många vill ha inte skulle påverka priset?
Fiber är en av många faktorer när man köper hus, och att det kan göra en eller ett par procent i snitt är helt självklart för mig. Att det motsvarar säg hälften så mycket som ett nyrenoverat badrum låter rimligt i mina öron.
Nu bor jag i hus i tätort men kan tänka mig att nån gång flytta till ett hus nån halvmil ut på landet, men utan fiber så skulle jag inte ens gå visning (om det inte helt garanterat är lätt att snabbt efteransluta).
Och eftersom jättemånga husägare köper fiberinstallation för ca 10-40kkr idag så är ju efterfrågan bevisligen mkt stor. Och om du hävdar att efterfrågan inte påverkar priset så är det emot grundläggande ekonomisk teori.

En specifik enskild husaffär kanske inte påverkas, för det kan ju vara så att ingen av de som budade på just det huset brydde sig om fiber, men det är ju normal variation.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Vad menar du annars påverkar priset om något som många vill ha inte skulle påverka priset?
Fiber är en av många faktorer när man köper hus, och att det kan göra en eller ett par procent i snitt är helt självklart för mig. Att det motsvarar säg hälften så mycket som ett nyrenoverat badrum låter rimligt i mina öron.
Nu bor jag i hus i tätort men kan tänka mig att nån gång flytta till ett hus nån halvmil ut på landet, men utan fiber så skulle jag inte ens gå visning (om det inte helt garanterat är lätt att snabbt efteransluta).
Och eftersom jättemånga husägare köper fiberinstallation för ca 10-40kkr idag så är ju efterfrågan bevisligen mkt stor. Och om du hävdar att efterfrågan inte påverkar priset så är det emot grundläggande ekonomisk teori.

En specifik enskild husaffär kanske inte påverkas, för det kan ju vara så att ingen av de som budade på just det huset brydde sig om fiber, men det är ju normal variation.

Jag menar ingenting. Jag säger bara att det finns ingen statistik/fakta att huspriset påverkades av om det fanns fiber eller inte. Eftersom det inte finns så kan man inte bara vräka ur sig att fiber ökar värdet på ett hus. Det finns ju ingen fakta på det. Det handlar inte om vad jag tycker eller anser. En del säger ATT det förhåller sig så. MEN det finns inga fakta för det.

Varför är installationen av fiber något som gör att det går emot grundläggande ekonomisk teori? Vad är det för teori du talar om? Rent allmänt eller vad? Så bara för att folk skaffar parabolantenn 2019 så är det ett bevis för att alla vill ha en parabolantenn på huset dom tänker köpa, i annat fall kommer man välja ett annat hus? Det där hänger ju inte ihop överhuvudtaget.

Självklart är det stor efterfrågan på fiberinstallationer. Jag har inte påstått annat. Det vi pratar om är i vilken utsträckning det påverkar värdet på ett hus. Ja sett vid försäljning så finns ingenting som pekar på att man får mer för huset om man har fiber, eller att man inte får det sålt till marknadsmässigt pris om fiber saknas.

Bevisligen är inte fibern en sådan avgörande faktor att man förlorar alla de köpare som skulle ha gett högst bud. Det finns inga indikationer på det och det finns fortfarande ingen som tagit fram statistik.

Och än en gång. Om man nu envist påstår att det ger ett ökat värde så får man väl skynda på att sälja huset då. För det är ju inget värde förren man säljer. Och inom några år har precis alla som vill fiber. Så då är värdet lika med NOLL oavsett vad man påstår idag.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Jag menar ingenting. Jag säger bara att det finns ingen statistik/fakta att huspriset påverkades av om det fanns fiber eller inte. Eftersom det inte finns så kan man inte bara vräka ur sig att fiber ökar värdet på ett hus. Det finns ju ingen fakta på det. Det handlar inte om vad jag tycker eller anser. En del säger ATT det förhåller sig så. MEN det finns inga fakta för det.

Varför är installationen av fiber något som gör att det går emot grundläggande ekonomisk teori? Vad är det för teori du talar om? Rent allmänt eller vad? Så bara för att folk skaffar parabolantenn 2019 så är det ett bevis för att alla vill ha en parabolantenn på huset dom tänker köpa, i annat fall kommer man välja ett annat hus? Det där hänger ju inte ihop överhuvudtaget.

Självklart är det stor efterfrågan på fiberinstallationer. Jag har inte påstått annat. Det vi pratar om är i vilken utsträckning det påverkar värdet på ett hus. Ja sett vid försäljning så finns ingenting som pekar på att man får mer för huset om man har fiber, eller att man inte får det sålt till marknadsmässigt pris om fiber saknas.

Bevisligen är inte fibern en sådan avgörande faktor att man förlorar alla de köpare som skulle ha gett högst bud. Det finns inga indikationer på det och det finns fortfarande ingen som tagit fram statistik.

Och än en gång. Om man nu envist påstår att det ger ett ökat värde så får man väl skynda på att sälja huset då. För det är ju inget värde förren man säljer. Och inom några år har precis alla som vill fiber. Så då är värdet lika med NOLL oavsett vad man påstår idag.

Tänker inte lägga så mycket mer tid på detta för vi ser ju uppenbarligen helt olika på det.

Men tänker ändå upprepa:
Fiber värderas hyfsat högt av en stor mängd husägare eftersom det installeras enormt mycket fiber i landet till en hyfsat hög kostnad. Detta är ren fakta.

Att detta inte skulle avspeglas i prissättningen är för mig helt främmande. Självklart påverkas inte alla enskilda husaffärer, utan en del påverkas inte alls, en del lite grann och en del jättemycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Tänker inte lägga så mycket mer tid på detta för vi ser ju uppenbarligen helt olika på det.

Men tänker ändå upprepa:
Fiber värderas hyfsat högt av en stor mängd husägare eftersom det installeras enormt mycket fiber i landet till en hyfsat hög kostnad. Detta är ren fakta.

Att detta inte skulle avspeglas i prissättningen är för mig helt främmande. Självklart påverkas inte alla enskilda husaffärer, utan en del påverkas inte alls, en del lite grann och en del jättemycket.

Håller med, skulle jag nu titta på ett nytt hus så är fiberanslutning ett måste, skulle jag titta på 2 "identiska" hus, alltså samma antal rum, ung. likadan planlösning mm. så skulle jag rata det hus som inte har en fiberanslutning och jag är inte ensam om det.
Jag är också rätt säker på att det huset skulle locka fler budgivare än det som inte har fiber. Visst det är ju hur jag resonerar, andra har ju andra prioriteringar, men på det stora hela så är fiberanslutna hus mer attraktiva än icke anslutna.

Med attraktiva så menar jag att just de husen får mer budgivare som trissar upp priset än mot hus som inte har fiber.

Permalänk
Medlem

Situationen ser väldigt lik ut som det gjorde för mig för ett par år sedan. 75% av hushållen var äldre eller sommarhus. Eller båda delarna. Kändes rätt hopplöst, men jag gav mig inte och sitter äntligen med fiber idag.

Att försöka locka med saker som du sa, så som uppkopplade vitvaror blir ju bara helt fel. Om jag inte ser vitsen med det, vad ska då dom som är 50+ se för nytta med det? Deras vitvaror har fungerat i årtionden utan uppkoppling, så varför skulle de betala tiotusentals kronor nu för att inte få något nytt?

Nej. Man måste anpassa argumenten till publiken. Man får dra paralleller till när el, telefon och till och med rinnande vatten kom in i husen. Idag är dessa en självklarhet, och idag/nära framtiden är det också självklart att fiber kommer finnas. Man kan även dra fram det patriotiska kortet, "bygdens framtid!" fungerade väldigt bra här.

Men man ska vara transparent. Om någon säger att deras 4G duger, och det enda dom gör är att mejla och läsa nyheter, ja då räcker nog det så om dom inte är intresserade av värdet på området/sin fastighet så behöver dom inte oroa sig för något.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Situationen ser väldigt lik ut som det gjorde för mig för ett par år sedan. 75% av hushållen var äldre eller sommarhus. Eller båda delarna. Kändes rätt hopplöst, men jag gav mig inte och sitter äntligen med fiber idag.

Att försöka locka med saker som du sa, så som uppkopplade vitvaror blir ju bara helt fel. Om jag inte ser vitsen med det, vad ska då dom som är 50+ se för nytta med det? Deras vitvaror har fungerat i årtionden utan uppkoppling, så varför skulle de betala tiotusentals kronor nu för att inte få något nytt?

Nej. Man måste anpassa argumenten till publiken. Man får dra paralleller till när el, telefon och till och med rinnande vatten kom in i husen. Idag är dessa en självklarhet, och idag/nära framtiden är det också självklart att fiber kommer finnas. Man kan även dra fram det patriotiska kortet, "bygdens framtid!" fungerade väldigt bra här.

Men man ska vara transparent. Om någon säger att deras 4G duger, och det enda dom gör är att mejla och läsa nyheter, ja då räcker nog det så om dom inte är intresserade av värdet på området/sin fastighet så behöver dom inte oroa sig för något.

Ha ha, joo, mina föräldrar är sådana också, farsan har typ fört öppet krig mot bolaget där...
(Kanske delvis mitt fel att jag hjälpte farsan att sätta upp en stabil radiolänk med antenner och skit jag inte använde längre som de tycker duger, men... )
(Fast jag håller med om att det skall gå rätt till och att man inte gräver rakt över privat mark utan tillstånd, osv, dessutom ligger där högar av sten och meterdjup lera där man skall köra, osv fast det har ju inte med fibernätet att göra i egentlig mening men det ger extremt dåligt rykte åt hela projektet för att uttrycka sig milt, jag anser det fundamental om vi som vill ha fiber skall vinna ökad acceptans för det också, att man inte håller på med en massa skit som i stället blir direkt kontraproduktivt.)
En bekant till morsan fick lägga ut över 60K på fiber dit, typ två år innan hon hamnade på hemmet, hon har bara haft ett rent elände av alltsammans, detdär om att ´det skulle vara så bra när man sålde huset har inte gett henne ett jädra skit i behållning rent ut sagt.

Löser man det vettigt och inte försöker hålla på med en massa förebannade översittar fasoner som garanterat kommer att reta upp folk så tror jag att det med tiden kommer att vinna fler förespråkare.

Och hit där alla vill ha och vi till och med förberett där man kan gräva, osv får vi som sagt inget...

Så länge det pågår på det vis det gör nu så kommer det helt enkelt inte att fungera.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

Det här var ju lite relevant för tråden

https://telekomidag.se/uppstickaren-vi-kan-till-och-med-konku...

Argumenten för fibergrävning till enskilda hushåll i glesbygd blir ganska smala om den här typen av tjänster kan leverera högre hastigheter till lägre priser. Jag tror det blir ännu svårare framöver att motivera den extra kostnaden för icke-nördar och andra utan specifika behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Det här var ju lite relevant för tråden

https://telekomidag.se/uppstickaren-vi-kan-till-och-med-konku...

Argumenten för fibergrävning till enskilda hushåll i glesbygd blir ganska smala om den här typen av tjänster kan leverera högre hastigheter till lägre priser. Jag tror det blir ännu svårare framöver att motivera den extra kostnaden för icke-nördar och andra utan specifika behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har länge velat testa det, men det finns inte här när jag ringde och kollade för några år sedan, dock såg jag att de börjat experimentera norröver där jag jobbade tidigare, jag fick dock fiber till lägenheten där typ dagen innan jag flyttade ut från den...

Kan ju dock inte säga om det verkligen är ett fungerande alternativ långsiktigt, men i dagsläget täcker det nog upp ganska mycket av behovet för tex äldre personer tror jag, dock är ju faktiskt även Net1s (föredetta) NMT lösning fullt tillräcklig för personer som tex mina föräldrar som bara typ ser på nyheterna, kollar mailen samt morsan kanske kollar på enstaka långfilmer på webbTV och liknande. (Jag har dock ingen egentlig mottagning på gamla NMT nätet här av någon obskyr anledning, annars hade jag nästan till och med valt det före 4G här på grund av de milt sagt extremt usla avtalen alla i sverige förekommande 4G operatörer som har täckning här erbjuder... Just nu är jag dessutom låst till Tele2 på min privata mobil (åtminstone om jag behöver använda 4G nätet mer frekvent från den då jag använder den till min laptop ute i fält), vilket är riktigt irriterande då de har väldigt dålig täckning här.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aphex:

Det här var ju lite relevant för tråden

https://telekomidag.se/uppstickaren-vi-kan-till-och-med-konku...

Argumenten för fibergrävning till enskilda hushåll i glesbygd blir ganska smala om den här typen av tjänster kan leverera högre hastigheter till lägre priser. Jag tror det blir ännu svårare framöver att motivera den extra kostnaden för icke-nördar och andra utan specifika behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det där är inget alternativ till fiber i glesbygd "en räckvidd på 300 meter" ?
Jag själv bor i en by utanför tätorten, i byn finns det 37 hushåll och byn är ganska exakt 1 km från ände till ände och sedan fortsätter det med glesare bebyggelse typ bondgårdar utspridda över ca 5km.
Bara att täcka den centrala delen av byn skulle ju inte gå med bara en sådan där radiolänkstation.
Radiolänkar kan funka sista biten till huset men det är svårt att verkligen kunna göra nått som kan konkurrera ut fiber som inte kräver fiberanslutning i sig självt.
Radio funkar inte på långa avstånd om det ska bli hög kapacitet, det strider mot fysikens lagar för ju snabbare det ska bli desto kortare räckvidd måste man ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, varför skulle en gammal pensionär lägga 20-30k (som fortfarande är väldigt mycket pengar) på någonting som hen inte behöver?

Vill den framtida generationen ha fiber, så får väl den generationen fixa det när det är aktuellt. Det är väl knappast så att det är ett engångserbjudande som inte kommer tillbaka. Ser ingen anledning varför någon ska lägga 20-30k (som är väldigt mycket pengar) för absolut ingenting.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men det där är inget alternativ till fiber i glesbygd "en räckvidd på 300 meter" ?
Jag själv bor i en by utanför tätorten, i byn finns det 37 hushåll och byn är ganska exakt 1 km från ände till ände och sedan fortsätter det med glesare bebyggelse typ bondgårdar utspridda över ca 5km.
Bara att täcka den centrala delen av byn skulle ju inte gå med bara en sådan där radiolänkstation.
Radiolänkar kan funka sista biten till huset men det är svårt att verkligen kunna göra nått som kan konkurrera ut fiber som inte kräver fiberanslutning i sig självt.
Radio funkar inte på långa avstånd om det ska bli hög kapacitet, det strider mot fysikens lagar för ju snabbare det ska bli desto kortare räckvidd måste man ha.

Det är det inte heller, jag ringde som sagt till dem för några år sedan, det är ett alternativ som skall ses som ett mellanting/övergångs stadium mellan riktig fiber och de trådlösa alternativ som tår till buds för den vanliga konsumentmarknaden idag.

Men det kostade då bara runt 4 500:- i en fast avgift att ansluta sig, mot 20-30 000 eller ända upp mot en kvarts miljon som det då kostade att ansluta sig till fiber om det ens fanns fiber över huvud taget, vilket det knappt ens gjorde i städerna norröver då.

Edit, det fungerar som sagt bara i anslutna områden då de måste hänga samman med stationerna i nät för att det skall fungera.

Det går nog att använda slavsändare/repeaters och liknande för att öka räckvidden dock tror jag, man kan ju också dra fiber till en slutstation med antenn, rent tekniskt sett.

Som jag förstod så länkade man ihop områden och det fungerade enbart där det gick att göra mot existerande samlingspunkter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

5G kommer då är fiber något som få behöver.

Du menar som när 4G kom för 10 år sedan och gav 100Mbit upp och ner för alla... Överallt?

Man får vara glad om man får 10mbit ner och prutthastighet upp mitt i Stockholm med full täckning, 10 år senare.

5G kommer vara ännu mer begränsat geografiskt och kommer antagligen kosta skjortan och hastigheten är som alltid med trådlöst ett teoretiskt max i perfekta förhållanden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Helt ärligt, varför skulle en gammal pensionär lägga 20-30k (som fortfarande är väldigt mycket pengar) på någonting som hen inte behöver?

Vill den framtida generationen ha fiber, så får väl den generationen fixa det när det är aktuellt. Det är väl knappast så att det är ett engångserbjudande som inte kommer tillbaka. Ser ingen anledning varför någon ska lägga 20-30k (som är väldigt mycket pengar) för absolut ingenting.

De flesta är beroende av någon form av internet.

20-30K är ett högt pris, jag betalade 15 och har bekanta som betalat närmare 10 för att få fiber indraget.
Har man idag ADSL och tycker det fungerar alldeles utmärkt, så betalar man ju ändå flera hundra mer i månaden än vad du gör för en bättre uppkoppling med fiber.
Jag fick betala 550:- i månaden för 30/10Mbit ADSL tidigare, nu är mitt billigaste alternativ 50/10Mbit 99:- i månaden.
Jag har ju betydligt högre hastighet än så, för jag vill och tycker det är värt det. Men någon som är nöjd med ADSL kommer även vara nöjd med 50Mbit fiber, och då är besparingen 450:- i månaden, dvs 5400:- per år. Betalar du 20 000 för installation av fiber har du då efter 4 år tjänat igen de pengarna och börjar gå med vinst, jämfört med bergvärme/solpaneler och annat som folk investerar i är detta extremt snabb ROI.

Siffrorna kan ju såklart skilja lite beroende på vart man bor och vilken nätägare man har, men fiber är generellt avsevärt billigare än både ADSL och 4G.

Dessutom lever ju ADSL på lånad tid då de som tidigare nämnt i tråden börjat plocka bort kopparkablarna på många ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det här var ju lite relevant för tråden

https://telekomidag.se/uppstickaren-vi-kan-till-och-med-konku...

Argumenten för fibergrävning till enskilda hushåll i glesbygd blir ganska smala om den här typen av tjänster kan leverera högre hastigheter till lägre priser. Jag tror det blir ännu svårare framöver att motivera den extra kostnaden för icke-nördar och andra utan specifika behov.

Det där är ju rent önsketänkande från deras sida.

– Prissättning på fiber är lite olika på de olika orterna, men i grunden så kan vi säga att vi kommer erbjuda tio gånger högre hastighet – till halva priset. För ett företag som vill ha 1 000 Mbit med fast ip kommer det kosta 1 000 kr i månaden med anslutning och tjänst, säger Jonas.

Dessa skickar signalen vidare till övriga enheter där varje sändare kan kommunicera med 16 andra mottagare, som har en räckvidd på 300 meter, 300 graders täckning och en kapacitet på 12 GBit/s.

Företagslinor brukar vara mycket dyrare då de betalar för dedikerad bandbredd.
Även om mottagarna kan slussa 12 GBit/s så kommer de nog gå på knäna vid väldigt många aktiva anslutningar.

Tror detta kan vara ett alternativ för privatpersoner, men det är nog inte så poppis hos företag som är i behov av 1 Gbit/s.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

För kännedom så ser det ut att lösa sig

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk

Då får vi hoppas att det inte utvecklats som till i många andra områden. Vare sig det blir fiber eller inte, så har folk gjort sig osams med de som inte ville ha. Och som i en del områden där man ständigt ska gå och sura 10 år senare. "Varför passar det att ansluta nu? Du ville ju inte ha fiber för 10 år sen. " bla bla bla....

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.