Ny mobil orsakar oljud i högtalarna

Permalänk
Medlem

Ny mobil orsakar oljud i högtalarna

Hej,

Jag har en ny mobil och när jag kopplar den med en sån vanlig sladd till stereon så hörs en konstant ton när ingen musik spelas från mobilen. När jag spelar en låt upphör tonen. Tonens volym förändras om jag ändrar volym på stereon, men inte om jag ändrar volym på mobilen. När tonen hörs och jag sätter på en låt så hörs först ett kort högt ljud, som att det knäpper till. Väldigt störande. Jag hade inte det här problemet med min gamla telefon. Jag trodde först att problemet var mitt mobilskal som gör att sladden inte kommer in hela vägen, men det är samma sak utan skalet på.

Någon som vet om det är något jag kan göra åt saken?

Permalänk
Vila i frid

Byt mobiltelefonmärke eller modell - EFTER att du testat en likadan telefon och bekräftat att det är ett designfel. Reklamera.

Permalänk
Skrivet av mr.hanks:

Hej,

Jag har en ny mobil och när jag kopplar den med en sån vanlig sladd till stereon så hörs en konstant ton när ingen musik spelas från mobilen. När jag spelar en låt upphör tonen. Tonens volym förändras om jag ändrar volym på stereon, men inte om jag ändrar volym på mobilen. När tonen hörs och jag sätter på en låt så hörs först ett kort högt ljud, som att det knäpper till. Väldigt störande. Jag hade inte det här problemet med min gamla telefon. Jag trodde först att problemet var mitt mobilskal som gör att sladden inte kommer in hela vägen, men det är samma sak utan skalet på.

Någon som vet om det är något jag kan göra åt saken?

Byt sladd?

Hmm, det där såg ju drygt ut, jag menar att du borde testa med en annan sladd också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

bjorn_m_eriksson, sladden är felfri, andra telefoner funkar med samma sladd utan problem. Det skulle i så fall vara om just den sladden på nåt sätt inte är kompatibel med just min telefon. Men det har jag aldrig hört talas om att det kan vara så (någon som vet?). Jag har ett annat ljudsystem som jag provat men där är sladden exakt likadan och samma problem finns även där.

Mobiltelefonen är en Xiaomi Redmi 7A. Vore intressant att veta om någon har en likadan telefon med samma problem.

Permalänk
Inaktiv

Får du bara missljud vid lyssning på din stereo, eller är det likadant om du lyssnar i hörlurar?

Om det bara är vid stereolyssning så funderar jag om du har mobilen din satt på laddning på en laddsladd som går till något som är jordat? Typ din PC eller dylikt. Isåfall prova att rycka ur laddsladden och se om tonen försvinner. Ibland kan man få surr från elnätet i ljudet om man ansluter ljudkomponenter med olika jordpotential till varandra (typ, datorn och stereon din exempelvis.) Det yttrar sig (iallafall i mitt fall) som ett rätt jobbigt 50Hz konstant brum så fort min gamla hemmabioförstärkare var inkopplad. Brummet smög sig in via TVn och dess antennkabel som var ansluten till lägenhetens centralantennanläggning, så en galvanisk isolator på antennkabeln fixade det.

Om detta inte är ditt problem, och eftersom sladden inte förefaller vara felkällan kan det ju vara så att telefonens ljudkretsar fångar upp någon EMI-emission från någon/ra andra komponenter inne i telefonen. Det är ju trots allt en massa radiosändare i en modern mobiltelefon, plus dröser med annan elektronik också som kan orsaka störningar om den interna skärmningen inte är korrekt utformad.

Eller så är det helt enkelt Xiaomi som valt codec/förstärkarkomponenter av kinakvalitet som brummar rent naturligt... Alternativet skulle ju vara fabrikationsfel, och då kan man ju hoppas att du har garanti kvar. Annars är du nog rökt, typ.