LG rullar ut G-Sync-uppdatering till OLED-TV

Permalänk
Melding Plague

LG rullar ut G-Sync-uppdatering till OLED-TV

Adaptiv bildsynkronisering kommer till 2019 års OLED-TV-modeller från LG och i veckan kommer uppdateringen till Nordamerika. Innan årets slut gäller samma sak Europa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra. Bara att hoppas att fler tillverkare följer efter 2020 med både HDMI 2.1 och adaptiv bildsynkronisering.

Med tanke på att alla tillverkare använder displayer från LG Displays så är det bra att de går före så att de andra ser vad som är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Väldigt bra. Bara att hoppas att fler tillverkare följer efter 2020 med både HDMI 2.1 och adaptiv bildsynkronisering.

Med tanke på att alla tillverkare använder displayer från LG Displays så är det bra att de går före så att de andra ser vad som är möjligt.

Det finns ett flertal olika TV-apparater med FreeSync redan. Så vitt jag vet kan Nvidia välja att aktivera VRR på alla de apparaterna, de väljer bara att inte göra det förutom i det här fallet. Gissningsvis för att få folk att köpa BFGD istället...?
Pinging @laxpudding - jag kan ha fel.

Edit: För övrigt säger artikeln att "dagens bildkällor" innebär att 4K @ 120 Hz inte kan användas - men så vitt jag vet kan det ändå inte användas på nuvarande OLED-apparater. Ja, de har HDMI 2.1, men 4K 120 Hz är inte aktiverat i firmware ännu - så bandbreddsmässigt beter sig som HDMI 2.0-portar fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Intressant se vad den uppdateringen tillför min B9!

Går redan nu med Nvidia 441.08 att aktivera VRR. Ska inom kort dra igång lite spel på TVn och se vad den går för. PUBG+HDR+120Hz+VRR+OLED borde vara en underbar kombination.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Det finns ett flertal olika TV-apparater med FreeSync redan. Så vitt jag vet kan Nvidia välja att aktivera VRR på alla de apparaterna, de väljer bara att inte göra det förutom i det här fallet. Gissningsvis för att få folk att köpa BFGD istället...?
Pinging @laxpudding - jag kan ha fel.

Edit: För övrigt säger artikeln att "dagens bildkällor" innebär att 4K @ 120 Hz inte kan användas - men så vitt jag vet kan det ändå inte användas på nuvarande OLED-apparater. Ja, de har HDMI 2.1, men 4K 120 Hz är inte aktiverat i firmware ännu - så bandbreddsmässigt beter sig som HDMI 2.0-portar fortfarande.

Inte riktigt då HDMI 2.1 även medger eARC och det har redan LG aktiverat. Så de beter sig inte riktigt som HDMI 2.0

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zetruz:

Det finns ett flertal olika TV-apparater med FreeSync redan. Så vitt jag vet kan Nvidia välja att aktivera VRR på alla de apparaterna, de väljer bara att inte göra det förutom i det här fallet. Gissningsvis för att få folk att köpa BFGD istället...?
Pinging @laxpudding - jag kan ha fel.

Freesync över HDMI är inte samma sak som HDMI VRR från 2.1-specen, utan är en AMD-specifik lösning. Det är så långt jag kan komma på endast Samsung som har Freesync över HDMI på en del TV-modeller. Åtminstone av de etablerade TV-tillverkarna på nordiska marknaden. Samt förstås en bunt datorskärmar som också kan köra Freesync över HDMI.

LG och Samsung är de som har HDMI VRR på en del av 2019-TV-utbudet. Av de nordiska tillverkarna då. Samsung har Freesync och VRR på 55 tum och uppåt i 2019:ns Q och RU8-serien. Så det krävs att någon testar ett Nvidia 20xx- eller 16xx-kort mot dessa för att se om HDMI VRR fungerar från Nvidia-korten.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns ingen TV som har HDMI 2.1 och det kommer aldrig komma någon TV som har HDMI 2.1. Det har aldrig någonsin och kommer aldrig någonsin finnas någon TV – eller någon annan produkt för den delen – som har en HDMI-version.

Vilket är något som hela tiden missförstås. Det handlar om funktioner, inte versioner.

En TV har ett urval av funktioner från HDMI-specifikationen. För att veta vilken funktion måste man tala om den just specifika funktionen. Annars blir det bara knasiga och ändlöst förvirrande diskussioner om versioner hit och dit. Likt första Playstation 3 som klarar 3D (1.4) men klarar inte bitstream av True HD/Dts-MA (1.3). Folk måste ha slösat tusentals timmar på att diskutera vilken version den har eller om det är "...äkta HDMI 1.3".

Denna fokus på HDMI-versioner leder också till rejäla missförstånd som leder till felköp. Jag sitter och väntar på frågan "...men TV:n har ju HDMI 2.1 och varför fungerar då inte eARC?" Svar: för att din TV saknar eARC-funktionen.

Dagens TV har ett urval av HDMI 2.1-funktioner, till exempel:

  • ALLM – den vanligaste HDMI 2.1-funktionen som finns hos de flesta tillverkare

  • eARC – Vanlig på flera av topp- och även mellanmodellerna

  • VRR – LG och Samsung har – precis blivit möjligt att testa

  • 48 Gbps FRL – Finns på en del modeller, men inga källor att testa med ännu

Nästan alla 2019-TV i topp- och mellanklass har en eller flera av ovanstående. Samsung och LG är de enda som lovat så gott som allt från 2.1-specen som just nu är relevant. Mycket är dock fortfarande otestat.

Permalänk
Medlem

Så dessa tv-apparater stödjer inte VESA-adaptive sync och kan inte användas med Intels kommande kort eller ett AMD kort?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Så dessa tv-apparater stödjer inte VESA-adaptive sync och kan inte användas med Intels kommande kort eller ett AMD kort?

Som jag fattar det är det "tvärtom": de här TV-apparaterna har VESA-adaptive sync, och det är det som nvidia i grunden stödjer...

Men för att bli officiellt "G-SYNC Compatible" så måste det tweakas, testas och godkännas av Nvidia, och det är vad som ingår i den här gsync-uppdateringen till LG-apparaterna.

Så, allt gsync-tjat som nvidia försöker få med när alla pratar om HDMI VRR har ju inget med gamla gsynclösningen att göra alls egentligen! (det är ju ingen hårdvarubaserad lösning som gamla gsync, såvitt jag förstår)
Bara nvidia som försöker hålla sin branding vid liv, om man ska vara cynisk
... men med fördelen att de faktiskt sätter kvar på VRR implementationen så den blir bra och inte bara ihophafsad!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nice, synd att min TV är för gammal

Permalänk
Avstängd

Är det en G-sync modul i TV apparaterna då är det G-sync annars är det free sync, jävligt irriterande att Nvidia har kapat Free sync och fått alla företagen att lägga "g-sync" över det fyfan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ohh, så min dröm om en oled+gsync+32:9 skärm är inte helt omöjlig alltså? Gimme gimme!

Permalänk

Oh NOEZ! Jag har ju en C8... snacka om att missa tåget precis

Permalänk
Medlem

black friday dont fail me now!

Permalänk
Medlem

@laxpudding - fantastiskt bra information som alltid! Men en fråga, är det inte endast LG:s OLEDs från 2019 som har 48Gbps-portarna? Och så vitt jag vet är de ännu inte möjliga att använda med en 48Gbps-källa (även om en sådan hade funnits) pga att funktionen inte är aktiverad i firmware?
För övrigt, alla dessa HDMI 2.1-funktioner, finns det någon "interdependency" alls emellan dem? Exempelvis att eARC skulle vara beroende av en 48Gbps-port eller på HDMI VRR? (Vet att exemplen är fel, men du ser vad jag menar.) Kanske att VRR är beroende av ALLM eller QFT?

Skrivet av JBerger:

Ohh, så min dröm om en oled+gsync+32:9 skärm är inte helt omöjlig alltså? Gimme gimme!

Så vitt jag vet pratas det inte mycket om att LG Display ska göra "mellanstora" OLED-paneler (större än telefoner, mindre än 48" TV-apparater), så det är mycket möjligt att en annan tillverkare blir först ut med en sådan panel du beskriver.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

@laxpudding - fantastiskt bra information som alltid! Men en fråga, är det inte endast LG:s OLEDs från 2019 som har 48Gbps-portarna? Och så vitt jag vet är de ännu inte möjliga att använda med en 48Gbps-källa (även om en sådan hade funnits) pga att funktionen inte är aktiverad i firmware?

Bra fråga!
Problemet är väl att det går helt enkelt inte att testa än...
Det är rätt viktigt att tänka på: LG må lova guld och gröna skogar, men det finns inga bevis att 4k @ 120hz med VRR kommer funka bra på de här skärmarna. Köper man nu så med förhoppning om att klara detta med nästa generation grafikkort, så kan det bita en i häcken.

Skrivet av zetruz:

Så vitt jag vet pratas det inte mycket om att LG Display ska göra "mellanstora" OLED-paneler (större än telefoner, mindre än 48" TV-apparater), så det är mycket möjligt att en annan tillverkare blir först ut med en sådan panel du beskriver.

Håller med.
LG verkar fokusera helt på sin lösning med vita LEDs, med färgfilter framför varje subpixel.
Detta lär lämpa sig bättre för större TV-storlekar: jag tvivlar på att de med den tekniken kommer göra skärmar med högre pixeltäthet än de (ev) kommande 48 tums OLED skärmarna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som jag fattar det är det "tvärtom": de här TV-apparaterna har VESA-adaptive sync, och det är det som nvidia i grunden stödjer...

Men för att bli officiellt "G-SYNC Compatible" så måste det tweakas, testas och godkännas av Nvidia, och det är vad som ingår i den här gsync-uppdateringen till LG-apparaterna.

Så, allt gsync-tjat som nvidia försöker få med när alla pratar om HDMI VRR har ju inget med gamla gsynclösningen att göra alls egentligen! (det är ju ingen hårdvarubaserad lösning som gamla gsync, såvitt jag förstår)
Bara nvidia som försöker hålla sin branding vid liv, om man ska vara cynisk
... men med fördelen att de faktiskt sätter kvar på VRR implementationen så den blir bra och inte bara ihophafsad!

Om så är fallet så är ju texten bra vilseledande. De får ju i så fall en FW-update med stöd för VESA-adaptive sync, inte G-Sync. Att Nvidia sedan efter år av sin instängda lösning valt att stödja den öppna standarden är en bonus så även Nvidias kunder kan använda dem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Om så är fallet så är ju texten bra vilseledande. De får ju i så fall en FW-update med stöd för VESA-adaptive sync, inte G-Sync. Att Nvidia sedan efter år av sin instängda lösning valt att stödja den öppna standarden är en bonus så även Nvidias kunder kan använda dem.

Det är vilseledande och snurrigt
För att röra till det mer: Jag tror LG hade stöd för adaptive synd redan innan denna firmware... (*edit* VRR alltså. Adaptive sync heter det på displayport, som laxpudding påminde om här nedanför)
Dvs den här firmwaren är en uppdatering för att täcka de krav som nvidia hade för att ”gsync”-certifiera lösningen.
(Tror jag)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med.
LG verkar fokusera helt på sin lösning med vita LEDs, med färgfilter framför varje subpixel.
Detta lär lämpa sig bättre för större TV-storlekar: jag tvivlar på att de med den tekniken kommer göra skärmar med högre pixeltäthet än de (ev) kommande 48 tums OLED skärmarna.

De använder väl WOLED-principen även på sina små OLED-paneler för telefoner? Så jag tror inte det är på något sätt omöjligt, de råkar bara ha fokus på TV-fronten för tillfället.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

De använder väl WOLED-principen även på sina små OLED-paneler för telefoner? Så jag tror inte det är på något sätt omöjligt, de råkar bara ha fokus på TV-fronten för tillfället.

Källa?
Såvitt jag läst och förstått är telefonpanelerna inte relaterade till TV-panelernas med färgfilter.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

De använder väl WOLED-principen även på sina små OLED-paneler för telefoner? Så jag tror inte det är på något sätt omöjligt, de råkar bara ha fokus på TV-fronten för tillfället.

Jag kan inte säga om det du säger stämmer eller inte men jag ser inte varför de skulle behöva göra på det sättet. Jag har själv bara "doppat tårna" i paneltillverkningsbranchen men vad jag har förstått är det stora problemet att en OLED-panel behöver konstant ström över hela ytan till skillnad från en LCD-panel som behöver konstant spänning. Eftersom det rör sig om otroligt små ledningar blir motståndet väldigt högt när panelstorleken ökar, vilket gör att tillverkarna än så länge måste "fuska" lite för att kunna komma upp i TV-storlekar. Det är inte alls ett lika stort problem på en liten mobilskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Källa?
Såvitt jag läst och förstått är telefonpanelerna inte relaterade till TV-panelernas med färgfilter.

Ah, korrekt. My bad.

De har dock redan släppt en TV med högre DPI än en 48" 4K (~92dpi), som gissningsvis kommer nästa år. Deras Z9 som nyss levererats till kunder är på 8K och 88 tum, en DPI på ~100.
En 48"-skärm i 4K är exakt samma DPI som en 24" i 1080p. Så det borde ju inte vara omöjligt att göra, men det verkar inte ens ryktas om det ännu.

Skrivet av MrPasty:

Jag kan inte säga om det du säger stämmer eller inte men jag ser inte varför de skulle behöva göra på det sättet. Jag har själv bara "doppat tårna" i paneltillverkningsbranchen men vad jag har förstått är det stora problemet att en OLED-panel behöver konstant ström över hela ytan till skillnad från en LCD-panel som behöver konstant spänning. Eftersom det rör sig om otroligt små ledningar blir motståndet väldigt högt när panelstorleken ökar, vilket gör att tillverkarna än så länge måste "fuska" lite för att kunna komma upp i TV-storlekar. Det är inte alls ett lika stort problem på en liten mobilskärm.

Jag känner inte till de tekniska detaljerna, men som det ser ut nu kör LG endast på små och stora OLED-paneler, inte mellanstora. Jag vet inte vad orsaken till detta är (tekniska anledningar? ekonomiska anledningar?), men det verkar inte som om de är på gång i mellanstorleken.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Kommer det här funka med AMD-kort eller behöver LG lägga till stöd för AMD-kort eller behöver AMD lägga till stöd för den här tekniken?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

@Goedendag:Freesync finns väl redan på LG serien.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Min C7 är förstås alldeles för gammal men gillar den här utvecklingen. Blir nog att uppgradera TV och grafikkort när det väl kommer något som klarar 2160p 60Hz 4:4:4 i 10 eller 12 bitar och VRR.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av inquam:

Så dessa tv-apparater stödjer inte VESA-adaptive sync och kan inte användas med Intels kommande kort eller ett AMD kort?

VESA = Displayport. VESA Adaptive Sync har därför inget med detta att göra. Det handlar om HDMI VRR som är en del av HDMI-standarden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Goedendag:

Kommer det här funka med AMD-kort eller behöver LG lägga till stöd för AMD-kort eller behöver AMD lägga till stöd för den här tekniken?

AMD behöver lägga till stöd för HDMI VRR. Vilket jag gissar endast är en tidsfråga.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Det är vilseledande och snurrigt
För att röra till det mer: Jag tror LG hade stöd för adaptive synd redan innan denna firmware...
Dvs den här firmwaren är en uppdatering för att täcka de krav som nvidia hade för att ”gsync”-certifiera lösningen.
(Tror jag)

"stödet" har funnit där som i "hårdvaran kan detta". Men det har fram tills nu inte funnits något vettigt sätt att verifiera att HDMI VRR faktiskt fungerar. Xbox one X har HDMI VRR men jag har inget konkret exempel på att det använts.

Så en ny mjukvara till TV:n är förmodligen just de fixar som krävs för att gå från "hårdvaran kan detta" till "Nu fungerar det som det är tänkt".

Ja, det senare återstår att se då.

Permalänk
Medlem

Någon som vågar använda sin OLED till PC? Jag har visserligen aldrig fått någon inbränning i min B7 än så länge men då det på tv och tvspel sällan har HUD så är risken ganska mycket mindre där än på PC.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

VESA = Displayport. VESA Adaptive Sync har därför inget med detta att göra. Det handlar om HDMI VRR som är en del av HDMI-standarden.

Säker att det är den varianten då? FreeSync över HDMI är ju också en sak. https://hexus.net/tech/news/graphics/88694-amd-announces-free...

Även om det är HDMI specifikt så är det ju fortfarande inte G-Sync dock. Så det är lika vilseledande ändå

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P