Reklamationsärende eller ej - kabelbrott bil

Permalänk
Medlem

Reklamationsärende eller ej - kabelbrott bil

God kväll!

Kan börja med att säga att det inte pågår någon tvist av något slag, jag har faktiskt inte ens pratat med min ÅF ännu utan tänkte höra om det ens är något att ta upp.

Jag har haft problem med låsning av dörrarna på förarsidan av bilen, och även med elektroniken i dessa dörrar. Dvs fönsterhissar m.m. Jag har felsökt lite och kommit fram till att det med största sannolikhet är ett kabelbrott/glapp mellan a-stolpe och förardörr. Detta då jag lyckats framkalla glappet genom att vicka på den gummiklädda kabelhärvan som går där.

Min fundering är om detta ska ses som slitage eller ett reklamationsärende. Bilen i sig är årsmodell 2011, så det är en ganska gammal bil, men jag köpte den för mindre än 6 månader sedan från en bilfirma och skulle se det som troligt att det här problemet borde ha funnits i någon form redan då.

Jag vet inte vad kostnaden för att fixa det är, men det är nog inte superbilligt? Vad tycker ni? ÅF har hittils varit bra att ha och göra med och om jag har ett valid claim så tror jag inte det är ett problem, men jag tänkte höra efter först.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Vila i frid

Prata med bilfirman. Är de inte medlem i MRF och säger "whut?", är det ditt problem till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Prata med bilfirman. Är de inte medlem i MRF och säger "whut?", är det ditt problem till 100%.

Jag har reklamerar ett par saker tidigare och det tog dom utan tjafs öht. Då handlade det om reparation för ca 11000kr, men det kändes mer "solklart" att det var reklamationsärende.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Eftersom du har kommit fram till att det är glapp i dörrgenomgången så är du en bra bit på väg.

Det är inte ett helt ovanligt fel och något som händer på många bilar. Det är ofta kabelkardelarna inne i kabeln som helt enkelt fått materialutmattning och brustit. I så fall är det kabelhärvan som går mellan bil och dörr som behöver bytas eller repareras.

Tänk bara på att om en kabel gått av så kommer fler att gå av.

Permalänk
Medlem

Reklamera innan 6 månader gått, då ligger bevisbördan på bilfirman.
Däremot då den är begagnad är det svårt att ta ställning, måste veta annonsens utformning, vilket pris du betalade, vad priset på marknaden normalt är för bilmodellen, info du fick innan köp osv.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Att det skaver/klämmer är förmodligen ett konstruktionsfel, eller att stammen halkat ur sitt läge. Jag skulle kalla det slitage.
Själva kabelbrottet löser man antagligen smidigast genom att skarva den och dra lite tejp runt som skydd, om det inte visar vara nästan lika enkelt att dra en ny kabel. Det tidskrävande momentet är om det behövs lossas på några paneler för att komma åt kablarna.
Tvivlar på att det kostar speciellt mycket, kan ta nån timme eller två i arbetskostnad.

Har du tid över så kan du säkert lösa det själva med hjälp av youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Reklamera innan 6 månader gått, då ligger bevisbördan på bilfirman.
Däremot då den är begagnad är det svårt att ta ställning, måste veta annonsens utformning, vilket pris du betalade, vad priset på marknaden normalt är för bilmodellen, info du fick innan köp osv.

Jag skulle säga att jag betalade marknadsmässigt pris för bilen. Inte märkvärt dyrare eller billigare än andra till salu. Jag tycker bilhandlaren gav en rättvis bild av bilens skick som sedan stämde överens när jag såg den. Det fanns inge direkta fel noterade. Jag uppmärksammade två defekter redan första veckan och dessa tog handlaren på sig utan att krångla öht. Så ja, jag ska kontakta dem men försöker få lite mer kött på benen först.

Skrivet av Mieriola:

Att det skaver/klämmer är förmodligen ett konstruktionsfel, eller att stammen halkat ur sitt läge. Jag skulle kalla det slitage.
Själva kabelbrottet löser man antagligen smidigast genom att skarva den och dra lite tejp runt som skydd, om det inte visar vara nästan lika enkelt att dra en ny kabel. Det tidskrävande momentet är om det behövs lossas på några paneler för att komma åt kablarna.
Tvivlar på att det kostar speciellt mycket, kan ta nån timme eller två i arbetskostnad.

Har du tid över så kan du säkert lösa det själva med hjälp av youtube.

Tanken har slagit mig att försöka lösa det själv. Men att skarva känns inte helt optimalt eftersom det ligger i en böj och det blir då skarven som får belasning istället. Om man nu inte kapar lite mer och skarvar på andra platser än själva böjen. Det verkar dock inte helt enkelt att komma åt. Dörren lär behöva lyftas av om inte annat. Nåt åt det här hållet:

https://www.youtube.com/watch?v=VYu3i3t0tdI

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Hade samma bekymmer på min Skoda för en 6 månader sedan. Var en kabel som hade något med airbagen att göra(sensor i dörren kanske?)...
De skulle ha 4500:- för att fixa den då det tydligen är en del jobb...
Fick tips av verkstaden att skarva den själv så jag gjorde det istället och det fungerade.
Tog väl en 30min av många svordomar då det är trångt som fan.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Hade samma bekymmer på min Skoda för en 6 månader sedan. Var en kabel som hade något med airbagen att göra(sensor i dörren kanske?)...
De skulle ha 4500:- för att fixa den då det tydligen är en del jobb...
Fick tips av verkstaden att skarva den själv så jag gjorde det istället och det fungerade.
Tog väl en 30min av många svordomar då det är trångt som fan.

Ja jag fick offert från en verkstad idag, 4500 stämmer bra. Verkar inte så svårt att skarva om man lyfter av dörren men det skulle ju kännas bättre att få en ny kabelmatta.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

På min förra bil, en Skoda Roomster -08, hade jag samma problem. Detta är inte ett ovanligt problem heller, då biltillverkare snålar in ett par centimeter på kablarna så att istället för att ha spel i kabelgenomföringen så ligger de och skaver tills de går av.

Hörde med lokala Mekonomen-verkstaden och de skarvade kablarna med kabelhylsor som har lödtenn i sig. Bilen körs fortfarande av mitt ex, och mer än 8 år efter lagningen fungerar det hur bra som helst.

Reperationen tog verkstaden några hundringar för bara.

Risken med en ny kabelmatta är att de kablarna är lika korta som de som redan gått sönder.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja jag fick offert från en verkstad idag, 4500 stämmer bra. Verkar inte så svårt att skarva om man lyfter av dörren men det skulle ju kännas bättre att få en ny kabelmatta.

Offert från samma ställe du köpte den?

Du har Konsumentköplagen på din sida.
Inom 6 månader är det säljaren som har bevisbördan på att felet ej var ursprungligt.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/det-har-har-du-ratt-till...

Permalänk
Medlem

nja, jag vill påstå att du inte kan kräva något av säljaren för detta. Det är ett förslitningsfel, är inte ovanligt för bilens ålder och det har inget med trafiksäkerhet att göra. Så är bara att laga själv.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

God kväll!

Kan börja med att säga att det inte pågår någon tvist av något slag, jag har faktiskt inte ens pratat med min ÅF ännu utan tänkte höra om det ens är något att ta upp.

Jag har haft problem med låsning av dörrarna på förarsidan av bilen, och även med elektroniken i dessa dörrar. Dvs fönsterhissar m.m. Jag har felsökt lite och kommit fram till att det med största sannolikhet är ett kabelbrott/glapp mellan a-stolpe och förardörr. Detta då jag lyckats framkalla glappet genom att vicka på den gummiklädda kabelhärvan som går där.

Min fundering är om detta ska ses som slitage eller ett reklamationsärende. Bilen i sig är årsmodell 2011, så det är en ganska gammal bil, men jag köpte den för mindre än 6 månader sedan från en bilfirma och skulle se det som troligt att det här problemet borde ha funnits i någon form redan då.

Jag vet inte vad kostnaden för att fixa det är, men det är nog inte superbilligt? Vad tycker ni? ÅF har hittils varit bra att ha och göra med och om jag har ett valid claim så tror jag inte det är ett problem, men jag tänkte höra efter först.

Slitage lär det räknas som men om du köpt den hos en ÅF så bör din garanti täcka det.

Du kan även försöka lösa det själv men beroende på vart den skavt sönder så kan kan man behöva göra en "re-pin" i dörrkontakten med ny kabel.

Beroende på bilmodell och märke så kan det vara svårt eller ett enkelt ingrepp.

Rekommenderar ej att skarva kabeln utan att man bytar ut den helt mot en ny kabelbit.

Min rekommendation är således att kontakta bilhandlaren och se va det kan göra för dig.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

När uppstod det? Om det var redan när du köpte bilen så ska säljaren upplysa dig om felet. Du har då rätt att häva köp om det inte gick att uppmärksamma felet vid kontrollen man är skyldig att utföra som köpare, man har s.k. undersökningsplikt. Säljare har nämligen krav på sig att informera om fel som påverkar funktion eller liknande.

Om felet uppstått någon/några månader efter köp så är det troligtvis ren slump och inget som fanns vid köpet utan bör då räknas som förslitningsskada. Då är det du själv som bekostar lagningen. Nu behöver det ju naturligtvis inte vara så men rimligast är att anta detta. ÅF kan ju ha mixtrat med detta så att det temporärt skall fungera.

Mer information kan man hitta i konsumentköplagen. Där är det dessutom mer detaljerat kring det som jag nämner ovan. Jag skriver i mer generella termer i mitt svar.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Offert från samma ställe du köpte den?

Du har Konsumentköplagen på din sida.
Inom 6 månader är det säljaren som har bevisbördan på att felet ej var ursprungligt.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/det-har-har-du-ratt-till...

Skrivet av Otur:

nja, jag vill påstå att du inte kan kräva något av säljaren för detta. Det är ett förslitningsfel, är inte ovanligt för bilens ålder och det har inget med trafiksäkerhet att göra. Så är bara att laga själv.

Skrivet av Donkey:

Slitage lär det räknas som men om du köpt den hos en ÅF så bör din garanti täcka det.

Du kan även försöka lösa det själv men beroende på vart den skavt sönder så kan kan man behöva göra en "re-pin" i dörrkontakten med ny kabel.

Beroende på bilmodell och märke så kan det vara svårt eller ett enkelt ingrepp.

Rekommenderar ej att skarva kabeln utan att man bytar ut den helt mot en ny kabelbit.

Min rekommendation är således att kontakta bilhandlaren och se va det kan göra för dig.

Skrivet av Tickles:

När uppstod det? Om det var redan när du köpte bilen så ska säljaren upplysa dig om felet. Du har då rätt att häva köp om det inte gick att uppmärksamma felet vid kontrollen man är skyldig att utföra som köpare, man har s.k. undersökningsplikt. Säljare har nämligen krav på sig att informera om fel som påverkar funktion eller liknande.

Om felet uppstått någon/några månader efter köp så är det troligtvis ren slump och inget som fanns vid köpet utan bör då räknas som förslitningsskada. Då är det du själv som bekostar lagningen. Nu behöver det ju naturligtvis inte vara så men rimligast är att anta detta. ÅF kan ju ha mixtrat med detta så att det temporärt skall fungera.

Mer information kan man hitta i konsumentköplagen. Där är det dessutom mer detaljerat kring det som jag nämner ovan. Jag skriver i mer generella termer i mitt svar.

Tack för era svar! Offert har jag tagit från Volvo samt en annan verkstad, alltså inte ÅF. Detta för att ha lite mer info innan kontakt. Volvo rekomenderar inte byte utan att laga kablarna, medan den andra verkstaden inte gör det.

Problemen har visat sig nu senare. Jag har haft lite problem med keyless-låsning tidigare men inte kopplat ihop det med detta, men symptomen är liknande men inte lika påtagliga.

Jag har kontaktat min ÅF nu och vi får väl se vad dom säger helt enkelt. Alltid en start.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450