Vilket betyg ger du The Outer Worlds?

Permalänk
Relik 📜

Vilket betyg ger du The Outer Worlds?

Obsidians rollspel lanserades i fredags. Ska jag döma av forumet, Discord och annat är det många som hunnit med att lira. Så, vad tycker ni nu då? Internet verkar ovanligt delat, många hyllar och många dissar.

Själv ligger jag på 3/5. Det är bra och roligt, men inget som riktigt suger in mig. Jag lirar 2-3 timmar, och det räcker. Har inget behov av att sitta uppe halva natten för att klippa några uppdrag till.

PS. Glöm inte spoiler-taggen om ni vill hissa eller dissa något specifikt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Otroligt bra spel!

Permalänk
Medlem

Potentialen finns men känns som det är preppat för DLC tyvärr, förutom storyn så har man ungefär lika mycket innehåll som i en DLC för ett vanligt spel.

Väldigt tråkigt och man får den känslan väldigt tidigt i spelet, för lite variation av... Allt.

Faction-systemet är bland det sämsta jag sett i något spel.

Permalänk
Avstängd

spelet tänkt att spelas i supernova mode.
alla andra modes kan forceras fram

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

spelet tänkt att spelas i supernova mode.
alla andra modes kan forceras fram

Spelar själv på nästa högsta för att slippa få döda companions i första fighten man tar.

Även med mindre aggressiva inställningar för dina companions så springer de och dör så fort man skjuter första skottet, AI är inte spelets starka sida heller.

Edit: Svårighetsgraden är ett av de minsta problemen i spelet, man kan ösa på den för att artificiellt lägga till mer speltid, någon mer glädje ger den inte då leveling/gear är väldigt linjärt = antingen fungerar de eller så är de helt värdelösa, inget mellanting.

Kan tänka mig att supernova är bra för solo stealth builds men fungerar inte i något annat läge.

Permalänk
Medlem

Som en person som TOTALT blev inslukad i Mass effect 1-2-3 för några år sedan och älskar Fallout (3/new vegas och eventuellt 4) så är jag förälskad.

Behöver spelet polish? Ja, absolut. Optimering på PC och ev småfixar här o där. tex en bug med Flaw som hade helt fel text så jag tackade "Ja" och fick en jag inte ville ha. Nu kör jag på "Ja" på alla så får se hur detta går.
Kör på Hard pga ej permadeath, hade velat ha supernova utan permadeath på companions. finns inte ens via fusk.

Har kört igenom Emerald Vale, Scylla, Roseway och en hel del / mesta av Groundbreaker. Jag kör verkligen 100% playthrough av det jag hittar och kan. Är just nu level 19 och har precis kommit till Stellar bay och lämnat staden efter att ha gjort klart vad jag hittat alla sidequests där inne. Ska spela mer ikväll!
Har spelat strax över 20 timmar i helgen, jag kör via Game pass och Xbox launchern så den loggar ju ingen tid vad jag hittat.

Parvati och Ellie är mina favoriter hittils och då jag har låst upp alla 6 companions. Inte provat SAM eller Felix men vill inte ha en robot med mig och Felix verkar bara vara lite efter, han får sova på skeppet för jag tyckte synd om han.

Råkade nästan välja att permanent bli av med Parvati en gång när jag pratade med henne, usch vilken smått hjärtattack jag fick.

Dold text

Det jag gillar är att man får i många fall val att göra samt att companions ändå hoppar med i konversationer ibland.
Bits / pengar är ju inte så svårt att få tag i, köper ammo för det mesta av dem.

PS, jag röstade 5/5 men på en skala 1-10 är det en 9 eller 10. Lite för tidigt att säga fortfarande men jag är ju biased då spelet tilltalar mig väldigt väl.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Som en person som TOTALT blev inslukad i Mass effect 1-2-3 för några år sedan och älskar Fallout (3/new vegas och eventuellt 4) så är jag förälskad.

Behöver spelet polish? Ja, absolut. Optimering på PC och ev småfixar här o där. tex en bug med Flaw som hade helt fel text så jag tackade "Ja" och fick en jag inte ville ha. Nu kör jag på "Ja" på alla så får se hur detta går.
Kör på Hard pga ej permadeath, hade velat ha supernova utan permadeath på companions. finns inte ens via fusk.

Har kört igenom Emerald Vale, Scylla, Roseway och en hel del / mesta av Groundbreaker. Jag kör verkligen 100% playthrough av det jag hittar och kan. Är just nu level 19 och har precis kommit till Stellar bay och lämnat staden efter att ha gjort klart vad jag hittat alla sidequests där inne. Ska spela mer ikväll!
Har spelat strax över 20 timmar i helgen, jag kör via Game pass och Xbox launchern så den loggar ju ingen tid vad jag hittat.

Parvati och Ellie är mina favoriter hittils och då jag har låst upp alla 6 companions. Inte provat SAM eller Felix men vill inte ha en robot med mig och Felix verkar bara vara lite efter, han får sova på skeppet för jag tyckte synd om han.

Råkade nästan välja att permanent bli av med Parvati en gång när jag pratade med henne, usch vilken smått hjärtattack jag fick.

Dold text

Det jag gillar är att man får i många fall val att göra samt att companions ändå hoppar med i konversationer ibland.
Bits / pengar är ju inte så svårt att få tag i, köper ammo för det mesta av dem.

PS, jag röstade 5/5 men på en skala 1-10 är det en 9 eller 10. Lite för tidigt att säga fortfarande men jag är ju biased då spelet tilltalar mig väldigt väl.

Tips är att speltid står på din save-fil om du gör en manuell, även med Game Pass.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Helt ok! Mycket som är bra, men saker från Fallout som gör det sämre än det behöver va, som superdålig combat, stela fiender som är superdumma och what not. Sen att survival elementen är låst till den svåraste svårighetsgraden där fienderna tål mer än bossar i The Division 1 är ganska B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Som en person som TOTALT blev inslukad i Mass effect 1-2-3 för några år sedan och älskar Fallout (3/new vegas och eventuellt 4) så är jag förälskad.

Behöver spelet polish? Ja, absolut. Optimering på PC och ev småfixar här o där. tex en bug med Flaw som hade helt fel text så jag tackade "Ja" och fick en jag inte ville ha. Nu kör jag på "Ja" på alla så får se hur detta går.
Kör på Hard pga ej permadeath, hade velat ha supernova utan permadeath på companions. finns inte ens via fusk.

Har kört igenom Emerald Vale, Scylla, Roseway och en hel del / mesta av Groundbreaker. Jag kör verkligen 100% playthrough av det jag hittar och kan. Är just nu level 19 och har precis kommit till Stellar bay och lämnat staden efter att ha gjort klart vad jag hittat alla sidequests där inne. Ska spela mer ikväll!
Har spelat strax över 20 timmar i helgen, jag kör via Game pass och Xbox launchern så den loggar ju ingen tid vad jag hittat.

Parvati och Ellie är mina favoriter hittils och då jag har låst upp alla 6 companions. Inte provat SAM eller Felix men vill inte ha en robot med mig och Felix verkar bara vara lite efter, han får sova på skeppet för jag tyckte synd om han.

Råkade nästan välja att permanent bli av med Parvati en gång när jag pratade med henne, usch vilken smått hjärtattack jag fick.

Dold text

Det jag gillar är att man får i många fall val att göra samt att companions ändå hoppar med i konversationer ibland.
Bits / pengar är ju inte så svårt att få tag i, köper ammo för det mesta av dem.

PS, jag röstade 5/5 men på en skala 1-10 är det en 9 eller 10. Lite för tidigt att säga fortfarande men jag är ju biased då spelet tilltalar mig väldigt väl.

Hur viktigt är companions egentligen? Kan man spela "solo" så att säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hur viktigt är companions egentligen? Kan man spela "solo" så att säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle du nog absolut kunna, finns en perk som hjälper till med det. Dock så är det ju lite roligt med extra dialog. Men ett krav? Nej.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av firstofmay:

Hur viktigt är companions egentligen? Kan man spela "solo" så att säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det skulle du nog absolut kunna, finns en perk som hjälper till med det. Dock så är det ju lite roligt med extra dialog. Men ett krav? Nej.

Man får en hel del extra "lösningar" på problem med. Companions känner andra NPC:er och så vidare, vilket ger vägar som annars inte skulle finnas där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Potentialen finns men känns som det är preppat för DLC tyvärr, förutom storyn så har man ungefär lika mycket innehåll som i en DLC för ett vanligt spel.

Väldigt tråkigt och man får den känslan väldigt tidigt i spelet, för lite variation av... Allt.

Faction-systemet är bland det sämsta jag sett i något spel.

Det kan bero på att spelskaparna hade en tidspress. Jag såg en intervju och dom sa att dom gärna hade sluppit tidspressen men det var ett datum som spelet senast skulle va klart på.

Permalänk
Medlem

Det var riktigt bra, men väldigt kort om man fokuserade på main-storyn, eftersom jag köpte det för 10kr via gamepass och bara hade en månad på mig att spela det så blev det inte så mycket sidequests tyvärr...

Kändes som ett väldigt abrupt slut dessutom, trodde jag skulle få fortsätta spela men istället blev allting som hände efter förklarat med en slideshow.

Får ändå 4/5 av mig, tycker det hade allt som fallout 4 saknade, och fungerade dessutom väldigt bra på min pc (gtx 1070 i 1440p med allt förutom shadows och effects på high).

På något sätt ganska skönt också att det inte var så överväldigande.

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem

Mysigt och kul spel - fick mycket Fallout och Kotor-vibbar. Dock är det väldigt lätt (inte testat Supernova ännu dock).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd

4/5 hyfsat kul. Det är ju ett (något moderniserat) Fallout i rymden typ. Lite mer variation i miljöerna än i Fallout, vilket uppskattas, och en del små irritationsmoment är fixade. Har dock inte hunnit spela jättemycket än, men det är mina intryck hittills i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tycker hittills att det ær ett mycket bra spel, men också att det har sina uppenbara brister och så ær det ju alltid lite smak och behag med stil, gameplay osv. Jag tycker kanske det blir lite væl "tecknat" øver det hela, och humorstilen ær kul en stund men så tycker jag det fort blir lite tjatigt. Jag føredrar kanske mer seriøsa stories, a la Mass Effect. Men med det sagt, så ær uppdragen i øverlag givande och spænnande.

Rent tekniskt och grafisk læmnar det en del att ønska. Ser suddigt ut, och jag kør ændå allt på Ultra i 1440p.

4/5. Inget mæsterværk, men massor av kul innehåll och en væl genomførd værld att upptæcka.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Av mig får det en två. En historia som berättas ur förstapersonsperspektiv kan aldrig bli bra. Känner mig totalt oberörd. Ska ett spel fånga mig krävs ett snyggare berättande med panoreringar, cutscenes, stämningshöjade musik och spännande livsöden/färgstarka karaktärer. Med andra ord, allt som spel som det här, skyrim m.fl. saknar. Känner mig som en skrotsamlande samhallarbetare när jag lirar sånt här.

Att spela ett spel av det här slaget är lite som om man skulle gå på ett konstmuseum, förvänta sig att få se vacker konst, men stället bli inlåst i ett rum med ett bord, några färgade papper, ett limstift och en sax.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Spelet i sig är bra men känns väldigt linjärt jämfört med exempelvis Fallout serien. Inte dåligt i sig men känns som att de är ett något svagare Mass Effect och sedan är det några stora problem med spelet.

1. Det är för lätt, kör på Supernova och det är bara striderna som är "svårare" men det är få saker som faktiskt ger någon utmaning. Det är bara en sak som är "svårt" och det är det som ger nummer 2 på denna listan.

2. Idiotiska regler för companions, speciellt på Supernova. De allmänt suger, "AI:n" på dem är sub-par 90-tals nivå och på supernova har de permadeath. Det gör att vill man inte gå solo så är de ett hinder snarare än något. De har tre modes och inget av dem är bra, de kan inte läsa strider och ställer sig helt öppet. På det kan de inte hela utan att man satsar leadership, sure jag kan köpa det om de faktiskt inte ställde sig mitt i allt och tog stryk.
De har tre modes på AI, attack, defensive, passive, den enda som ens går att röra är passive för annars springer de som galningar och skjuter allt omkring sig. Man kan ställa dem fast på en plats men de har inte skydd och de rör sig inte en cm utan tar bara allt som kommer, om man istället låter dem röra sig så springer de som hackade höns mitt in i smeten även när man ställer in dem på att ha ranged only och oavsett avståndet till spelaren.

3. Stealth ger väldigt lite, vissa NPCs rör sig sällan (om någonsin) vilket gör en del stealth pointless som exempelvis tjuv. De ger lite bonus initialt vid attack men detection systemet är wacky at best, det är iaf line of sight med cone så det lilla får man ju tacka för.

4. [EDIT] Tillägg, det är värdelöst att ha ett mode som Supernova med begränsade saves på skeppet när man får autosave så fort man går in i ett nytt område >_< Speciellt när det är nya saves och inte något i stil med Ironman modes där man bara har en save.

Spelet är bra allmänt, hyfsad story om än lite tunn från och till, väldigt lite engagemang åt vem man faktiskt är och vart man kommer ifrån m.m. även om detta var svagt i Fallout serien med så hade varit kul med lite mer djup. Gillar miljöerna men de är väldigt linjära och använder mycket saker så som height-hindrens och andra äldre tekniker för att ge känslan av större maps när allt ligger precis bredvid varandra i 95% av fallen, inget fel i det bara reagerat på det.

Spelet är bra som sagt, kanske lite bättre än bra men det lämnar en del att önska. Känns som att någon skinnat om Fallout 4 efter att ha kollat på Firefly och spelat Borderlands men inte hade tid att investera så mycket i att skriva story.

Skulle säga 3.5/5 i helhet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Första dagarna hade jag nog övervägt att ge det 5/5. Det är det första spelet på väldigt länge som jag spelat nära nog non-stop med bara lite pauser för saker som mat & sömn, ett par dagar i rad.

Men efter den maraton-sessionen var jag något "mätt" på spelet och har sedan dess helt tappat tempot, nu landar betyget snarare på någonstans runt 3-4 men vet inte hur rättvist det vore att sänka betyget till 3 heller med tanke på att jag närmast brände ut mig på spelet de första dagarna

Permalänk
Medlem

Min bedömning efter att ha spelat i stort sett hela The Outer Worlds är att det når upp till mellanmjölksstandard, så 3/5.

Gillade Mass Effect 1-2 och även Fallout 1-2, med vissa reservationer mot trean. Fyran stängde jag av ganska snabbt och 76 behöver vi inte ens nämna. Av oklar anledning har jag aldrig tagit mig tiden att gå igenom New Vegas, trots att det finns i Steam-biblioteket. Rädd för att jag skall bli besviken på grund av all hype.

Men åter till TOW:

Grafiken
Spelet känns ofärdigt och daterat. Har förmånen att sitta på 9900K och 2080Ti så allting flyter givetvis på väldigt bra i 3440x1440. Men texturerna är alldeles för lågupplösta och världen påverkas inte alls av din karaktärs rörelser. Dynamiskt väder har jag inte märkt av heller. Du kan med relativ enkelhet få ut mer av ett moddat Skyrim än av TOW.

Items/loot
De som lirat Fallout kommer få en hög igenkänningsfaktor. Items har ett utseende, namn och texturer som lika gärna hade kunnat finnas i Fallout. Man plockar på sig ENORMA mängder med edibles som aldrig behövs och bara tar upp plats i en container, alternativt säljs om man inte är en hoarder (som jag).

NPCs
Hög Bethesda-faktor här. Egentligen känns bara en av alla companions i spelet genomarbetad med hyfsad backstory och side-quests. De flesta är väldigt bleka och merparten kommer de flesta spelare aldrig ens använda. För få companions man kan låsa upp och deras AI är helt värdelös. Unreal-motorn är väl inte den jag uppskattar mest, så rent rollspelsmässigt kan en del begränsningar härstamma därifrån men det borde ändå gå att göra mer.

Quests/story
Som många redan har skrivit kan du inte förvänta dig 50-60 timmars gameplay ens om du gör alla sidouppdrag, spelar om för att checka olika dialogalternativ, samlar alla items och utforskar alla kartor. Quest-systemet är väldigt basic, i likhet med Skyrims. Det finns inget uppdrag som jag kommer minnas efter att jag har spelat färdigt, och sidouppdragen är oftast något man gör för XP snarare än för att man blir nyfiken på storyn bakom. De flesta är dessutom väldigt förutsägbara och stereotypa.

Egna karaktären/perks/flaws/etc
Rudimentärt. Väldigt lite du kan justera som verkligen förändrar vad du kan och inte kan göra i spelet. Det är helt enkelt för lite innehåll för att det skall spela någon större roll vad du gör. Även flaws känns outnyttjat och kanske någonting man delsvis skulle kunna välja redan från början? Min karaktär kommer kunna lösa precis alla uppdrag och alla strider utan problem i min första playthrough. Därför finns det heller inget spelvärde i att köra mer än en playthrough.

Kontroller/vapen/etc
Har prövat både med tangentbord+mus och XBOX kontroll. Funkar fint med båda, även om jag tyckte det flöt på bättre med tangentbord och mus. Högst subjektiv åsikt. Relativt få saker du kan göra i spelet så du klarar dig utan att ens använda alla knapparna på en kontroll. Känslan i sättet kontrollerna fungerar liknar Mass Effect en hel del, enligt min mening mer än Fallout även om det finns uppenbara liknelser där också. Utbudet av vapen är ganska begränsat och de flesta är relativt värdelösa. Melee är t.ex. otroligt mycket sämre än ranged så jag bryr mig inte ens om att använda det mer än att köra lite tester här och där för skojs skull. Tinker/workbench-systemet är också underutvecklat och det finns ganska få mods att arbeta med. Du behöver aldrig samla något material mer än weapon och armor parts, som finns i överflöd och dessutom går att köpa överallt. Du kan inte bygga några egna vapen från scratch utan enbart anpassa (om än begränsat) färdiga vapen.

Summa summarum:

Det kommer krävas en hel del arbete för att få den här kolbiten att bli en diamant. Återstår att se vad de gör av sitt nya IP, men hoppas att de inte behöver stressa fram resultat lika snabbt om det blir en uppföljare. DLC tror jag inte kommer förändra tillräckligt mycket för att göra det värt besväret, bättre att jobba mot en bättre uppföljare i så fall. Eller varför inte en prequel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Min bedömning efter att ha spelat i stort sett hela The Outer Worlds är att det når upp till mellanmjölksstandard, så 3/5.

Gillade Mass Effect 1-2 och även Fallout 1-2, med vissa reservationer mot trean. Fyran stängde jag av ganska snabbt och 76 behöver vi inte ens nämna. Av oklar anledning har jag aldrig tagit mig tiden att gå igenom New Vegas, trots att det finns i Steam-biblioteket. Rädd för att jag skall bli besviken på grund av all hype.

Men åter till TOW:

Grafiken
Spelet känns ofärdigt och daterat. Har förmånen att sitta på 9900K och 2080Ti så allting flyter givetvis på väldigt bra i 3440x1440. Men texturerna är alldeles för lågupplösta och världen påverkas inte alls av din karaktärs rörelser. Dynamiskt väder har jag inte märkt av heller. Du kan med relativ enkelhet få ut mer av ett moddat Skyrim än av TOW.

Items/loot
De som lirat Fallout kommer få en hög igenkänningsfaktor. Items har ett utseende, namn och texturer som lika gärna hade kunnat finnas i Fallout. Man plockar på sig ENORMA mängder med edibles som aldrig behövs och bara tar upp plats i en container, alternativt säljs om man inte är en hoarder (som jag).

NPCs
Hög Bethesda-faktor här. Egentligen känns bara en av alla companions i spelet genomarbetad med hyfsad backstory och side-quests. De flesta är väldigt bleka och merparten kommer de flesta spelare aldrig ens använda. För få companions man kan låsa upp och deras AI är helt värdelös. Unreal-motorn är väl inte den jag uppskattar mest, så rent rollspelsmässigt kan en del begränsningar härstamma därifrån men det borde ändå gå att göra mer.

Quests/story
Som många redan har skrivit kan du inte förvänta dig 50-60 timmars gameplay ens om du gör alla sidouppdrag, spelar om för att checka olika dialogalternativ, samlar alla items och utforskar alla kartor. Quest-systemet är väldigt basic, i likhet med Skyrims. Det finns inget uppdrag som jag kommer minnas efter att jag har spelat färdigt, och sidouppdragen är oftast något man gör för XP snarare än för att man blir nyfiken på storyn bakom. De flesta är dessutom väldigt förutsägbara och stereotypa.

Egna karaktären/perks/flaws/etc
Rudimentärt. Väldigt lite du kan justera som verkligen förändrar vad du kan och inte kan göra i spelet. Det är helt enkelt för lite innehåll för att det skall spela någon större roll vad du gör. Även flaws känns outnyttjat och kanske någonting man delsvis skulle kunna välja redan från början? Min karaktär kommer kunna lösa precis alla uppdrag och alla strider utan problem i min första playthrough. Därför finns det heller inget spelvärde i att köra mer än en playthrough.

Kontroller/vapen/etc
Har prövat både med tangentbord+mus och XBOX kontroll. Funkar fint med båda, även om jag tyckte det flöt på bättre med tangentbord och mus. Högst subjektiv åsikt. Relativt få saker du kan göra i spelet så du klarar dig utan att ens använda alla knapparna på en kontroll. Känslan i sättet kontrollerna fungerar liknar Mass Effect en hel del, enligt min mening mer än Fallout även om det finns uppenbara liknelser där också. Utbudet av vapen är ganska begränsat och de flesta är relativt värdelösa. Melee är t.ex. otroligt mycket sämre än ranged så jag bryr mig inte ens om att använda det mer än att köra lite tester här och där för skojs skull. Tinker/workbench-systemet är också underutvecklat och det finns ganska få mods att arbeta med. Du behöver aldrig samla något material mer än weapon och armor parts, som finns i överflöd och dessutom går att köpa överallt. Du kan inte bygga några egna vapen från scratch utan enbart anpassa (om än begränsat) färdiga vapen.

Summa summarum:

Det kommer krävas en hel del arbete för att få den här kolbiten att bli en diamant. Återstår att se vad de gör av sitt nya IP, men hoppas att de inte behöver stressa fram resultat lika snabbt om det blir en uppföljare. DLC tror jag inte kommer förändra tillräckligt mycket för att göra det värt besväret, bättre att jobba mot en bättre uppföljare i så fall. Eller varför inte en prequel?

Blir mest troligen inget DLC alls, Sålänge det inte var avtalat från början mellan Private Division och Obsidian.

Permalänk

Låter som "vänta två månader, då är det fullpatchat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Låter som "vänta två månader, då är det fullpatchat".

Eller vänta 2 dagar, dra hem RDR2 och glöm bort att det här spelet existerar? x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag drogs in i spelet ordentligt till en början och hade KOTOR 2 vibbar, länge sen ett RPG kändes så roligt, sen SWTOR va aktuellt. (Borderlands 3 med en polare är också roligt men på ett annat sätt, där sätter jag nog en 5 av 5) Sen när jag kom till TERRA 2 så började spelsuget avta lite. Jag lägger mig på en 4 av 5 just nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Jag försöker komma på något bra att säga:
Aldrig kraschat
Lite rolig humor

Det negativa är ju enklare:
Helt hjärndöd AI
Grafiskt är det en bajsmacka
Gameplay känns som ngt gammalt Fallout, som väl var okej, på sin tid
Prestandan är ju helt usel, ryckigt, ljudproblem

Permalänk
Medlem

Väldigt kort.
Väldigt få planeter.
Väldigt lite variation på vapen och rustningar.
Använde i stort sett samma rustning genom hela spelet på alla karaktärer.
Uppgraderade bara vapnen när man hittade Mk2/Version 2 på vapnen.
Inte så intressanta karaktärer
Hyffsad story.

3/5

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag antar att alla som ger det 4 och 5 i betyg absolut måste ha en annan version av spelet,antar att det var versionen jag borde spelat för den JAG fick var inte bra. Nog kan jag se att en del ger det en tre men 4 och 5 för det här.

Jag tycker det är superbra att jag inte betalat mer än en tia eller nåt för det här via Xbox live för pc....

Permalänk
Medlem

Tyckte det var helt OK, det är mer likt Mass Effect än det är likt de nya Fallout-spelen. Tyckte questsen var rätt meh, och storyn var inte direkt något de fick mig jätteintresserad av heller. Miljöerna var över lag rätt ointressanta, vissa var riktigt coola dock. Combaten var underhållande, men det var lite för mycket av det som var same-same. Bästa bitarna för mig var de mer väldesignade instanserna, där gameplayet blev lite mer Deus Ex än Open World. Över lag så var det väl för mig en stark trea, inget jättemärkvärdigt men ett gediget hantverk. Tycker dock narrativet kring det online är ganska konstigt, där det beskrivs som någon form av Bethesda-dödare när det inte ens är ett spel som har ett designdjup i närheten av Fallout eller Elder Scrolls-spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Som en person som TOTALT blev inslukad i Mass effect 1-2-3 för några år sedan och älskar Fallout (3/new vegas och eventuellt 4) så är jag förälskad.

Behöver spelet polish? Ja, absolut. Optimering på PC och ev småfixar här o där. tex en bug med Flaw som hade helt fel text så jag tackade "Ja" och fick en jag inte ville ha. Nu kör jag på "Ja" på alla så får se hur detta går.
Kör på Hard pga ej permadeath, hade velat ha supernova utan permadeath på companions. finns inte ens via fusk.

Har kört igenom Emerald Vale, Scylla, Roseway och en hel del / mesta av Groundbreaker. Jag kör verkligen 100% playthrough av det jag hittar och kan. Är just nu level 19 och har precis kommit till Stellar bay och lämnat staden efter att ha gjort klart vad jag hittat alla sidequests där inne. Ska spela mer ikväll!
Har spelat strax över 20 timmar i helgen, jag kör via Game pass och Xbox launchern så den loggar ju ingen tid vad jag hittat.

Parvati och Ellie är mina favoriter hittils och då jag har låst upp alla 6 companions. Inte provat SAM eller Felix men vill inte ha en robot med mig och Felix verkar bara vara lite efter, han får sova på skeppet för jag tyckte synd om han.

Råkade nästan välja att permanent bli av med Parvati en gång när jag pratade med henne, usch vilken smått hjärtattack jag fick.

Dold text

Det jag gillar är att man får i många fall val att göra samt att companions ändå hoppar med i konversationer ibland.
Bits / pengar är ju inte så svårt att få tag i, köper ammo för det mesta av dem.

PS, jag röstade 5/5 men på en skala 1-10 är det en 9 eller 10. Lite för tidigt att säga fortfarande men jag är ju biased då spelet tilltalar mig väldigt väl.

Skrivet av emilakered:

Tips är att speltid står på din save-fil om du gör en manuell, även med Game Pass.

Nu har jag spelat klart spelet (tog en lång paus på 2 veckor).
1D 1H (25 timmar) tog det för mig med alla utom en sidequest. Ja, jag gick igenom listan med quests efteråt.

Spelet får en 4.5/5 men med reservation att det inte är för alla och att jag definitivt förstår kritiken som getts.

Nu läggs detta på hyllan och lär inte spelas mer men jag kommer minnas det på nästan samma nivå som Mass Effect och Fallout.

Jag fick "The best ending" om man säger så. Alla

överlevde

Dold text

osv osv.

Dold text
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Klar på 22 timmar, 5-6 sidequests kvar i listan men en save före fängelset så jag kan gå tillbaka och göra alla quests. Obsidian har lagt in en obligatorisk save där, så att man inte skall glömma och bli tvungen att spela om hela spelet.

Var helt klart kul, inte särskilt likt Fallout egentligen men karaktärerna och dialogen med dessa var behållningen. Flöt bra i 1440p/Ultra på min andra dator med 3700X/GTX1070. Helt ok cheap paperback SF-story, se det mer som en lång lite ostig långfilm än ett rent spel även om man får panga och slasha en del

Jag älskar SF och hantverket är bra så det blir en 4!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||