Ert dyraste ” datormisstag”?

Mitt dyraste hårdvarumisstag var att köpa vattenkylning som strax efter garantin gått ut sprang läck och brände sönder precis allt.

Mitt dyraste i mjukvaruväg var....

>MYSQL DELETE * FROM 'members';

10 000 användare åt helvete då det var under ett tidigt stadium i utvecklingen där chefen inte skapat en vettig backuprutin.

Som tur var har jag aldrig gjort något riktigt dyrt misstag. Har klantat det lite, men i slutändan har det i praktiken inte gjort någon skillnad för mig. Kommer dock förmodligen sänka andrahandsvärdet om jag ska sälja moderkortet...

Skulle fästa front-USB3 headern i ett moderkort. headern satt vinklad på kanten på moderkortet, och skåran i chassiplåten satt väldigt nära moderkortet så det krävdes en del brottandes med kabeln för att få dit den. Till slut satt den i alla fall. Nu var det bara att dra tillbaka kabel bakom moderkortsplåten. Dock överskattade jag kvalitén på kontakten. Den blev helt manglad - borde jag så klart ha insett. Tänk er att man tar USB3 kabel, som sitter fast på moderkortet och bryter bort den. Ungefär så.

USB headern är så klart kaputt för alltid. Men moderkortet hade en till USB3 header så kan kan använda istället, och jag har bara behov för en. så det drabbar inte mig nämnvärt. Men ett klantigt misstag oavsett

Inte betala för montering. Sålde mitt första till underpris då jag tröttnade på eländet. Lärde mig uppenbarligen inget då det är något med bygge nummer två nu. XD

Dyraste jag gjort sönder var (troligtvis) inte egna saker utan universitets elektronik. På en av labbarna byggde vi lite egna, simpla, ISA-kort med sådana här:

(för de som inte var med på den tiden så var ISA en av föregångarna till PCIe).

Eftersom jag vid ett tillfälle behövde möjlighet att slå på & av vissa delar lite snabbt & enkelt så BORDE jag ha kopplat in en switch eller liknande men eftersom jag var lat hade jag bara en kabel som hände löst och som jag drog ut och kopplade in vid behov.

Inte helt oväntat åkte den kabeln i ett icke övervakat tillfälle ned i den intill-liggande ISA-portet och kortslöt något, efter det fungerade inget alls på den lab-datorn jag satt vid. Jag hoppas än i dag att det bara var något enkelt som behövdes för att få liv i den, eftersom de ändå var gjorda för att mekas med en del borde de tåla lite märkliga kopplingar från dumma studenter men eftersom jag fegade ur och bara lite i smyg bytte dator så vet jag inte, hörde att de var ganska dyra annars

Mest onödiga utgiften annars var i början på året, även om det inte var något som resulterade i trasig hårdvara (snarare tvärt om). Min dåvarande dator, som med sin i7-4770k processor var fullt tillräckligt prestandamässigt för allt jag ägnar mig åt, började krångla och allt oftare fastnade den i POST och krävde fler & fler försök innan den ville starta, tills den till slut fastnade helt och vägrade start oavsett mängden försök. Provade allt jag kunde komma på som att resetta bios, slita ut alla onödiga komponenter, byta nätagg osv men inget hjälpte så blev att köpa nya komponenter. Kunde letat moderkort på begagnatmarkaden (eftersom nya med rätt sockel inte längre fanns tillgängliga) men kändes som att om jag ändå ska lägga ut pengar var det lika bra att passa på att uppgradera.

Först några månader efter att jag bytt moderkort, processor & minnen insåg jag att även om den förra datorn vägrade ta sig förbi POST så kunde jag provat att inte bara resetta bios utan göra en ominstallation av bioset via moderkortets usb-flash funktionalitet, efter att ha gjort det började den fungera helt utmärkt igen, hade jag bara insett det lite tidigare hade jag kunnat skippa inköpet av nya komponenter i något/några år till.

Nu blev resultatet istället att jag har en lite överdimensionerad extra-dator satt åt sidan för att experimentera med Linux eftersom jag inte kört det på runt 20 år, dock inte kommit längre än att installera OS:et.

Skrivet av nanne:

Mitt dyraste hårdvarumisstag var att köpa vattenkylning som strax efter garantin gått ut sprang läck och brände sönder precis allt.

Mitt dyraste i mjukvaruväg var....

>MYSQL DELETE * FROM 'members';

10 000 användare åt helvete då det var under ett tidigt stadium i utvecklingen där chefen inte skapat en vettig backuprutin.

Vad försökte du då göra i SQL? Blev nyfiken.

Skrivet av Aser:

Vad försökte du då göra i SQL? Blev nyfiken.

Jag hade gjort en del tester på registeringen och skulle radera de medlemmar jag testat registrera men glömde detaljen att skriva just det.

Förstört CPU då jag tryckte fast den fel, även moderbordet gick sönder, blev ny cpu och en till lika dant moderbord, ca 5 tusen åt fanders, var mer en 10 år sedan.

När jag skulle montera min nya kylare på min handplockade binnade CPU Athlon XP ifrån Overclockers UK som var garanterad 40-50% över originalklock och var helt grym...

Hade en kopparshim som hamnat fel.. Han se XP-Loggan innan den var ett minne blått.. Sjukt surt och man var inte så gammal då så det var en stor investering som gick åt fanders

Detta var rätt längesen, men jag lade mitt nyinköpta moderkort med en Intel Pentium D 820 och ett fx5500(socket 775 med agp port,skulle i med ett 3850 agp då det skulle släppas lite senare)

La moderkortet på min dual Pentium 3 server med metal chassi.

Beslutade mig för att uppgradera till ddr2 och PCI express i samma veva efter den tabben (hade hoppats på att ta det stegvis då jag var inte gammal och fick inte mycket till veckopeng av päronen 😂

Morsan hjälpte mig dock att köpa dom nya grejerna och jag fick ärva farsans nyligen utbytta x850xt(han köpte ett 2900 pro)

Minns inte riktigt när det va men 2900 var ute och 38xx serien var inte ute än men den var på G.

Definitivt INTE ett misstag men garanterat det DYRASTE! Året var 1995 och jag köpte min första PC - en Intel 133 Mhz P2 med MS Win 95, 17" färg tjockskärm, HP 5MP laserskrivare, ASUS flatbäddsscanner och lite mjukvara förutom Win 95 som Adobe Pagemaker och Adobe Photoshop. Jag betalade lite drygt 65K kronor för hela det där paketet. Men det var mitt sätt att komma in i PC-världen. Tidigare hade jag haft en ATARI 1020STFM. Men min absolut första egna dator var faktiskt en APPLE IIC. Både Atarin och Appledatorn ligger faktiskt nedpackade uppe på vinden och bör vara fullt fungerande om inte komponenterna (elektrolytkondingarna) har torkat ihop under årens lopp.

Här kastas inget.

Skulle byta CPU AMD k6-2 till en snabbare och slant med skruvmejsel och skrapade sönder ledningsbanor på moderkortet till cpun

Råkade dränka en velociraptor hårddisk pga att jag köpte slang till vattenkylningen med fel innerdiameter. Satt och spelade, hörde ett plopp när slangen lossnade och sedan började det rinna ut vatten ur chassit. Kommer inte ihåg vad den kostade men minns att det sved i plånboken.