Permalänk
Medlem

Val av Moccamaster

Hej,
Jag är i processen att köpa en Moccamaster men jag har svårt att välja i havet av de olika modell-varianterna.

Jag har läst på och tycker jag fått en förståelse i vad de olika bokstavs-varianterna innebär. Däremot ifrågasätter jag om vissa av extrafunktionerna som de dyrare modellerna tillför är värd de extra hundralapparna som de kostar.

Uppskattar tips o erfarenheter av Moccamaster modellerna och vilken ni hade valt idag. Utifrån mina behov så är värmehållning en betydande funktion sen verkar den där avkalnings-signal-lampan trevlig!

Spontan fundering är fördelarna/nackdelarna mellan KBGC982/962 och KB952. Skiljer ändå 300kr!

P.S

Också nyfiken på Termos-varianten!

Permalänk
Medlem

Tänk på att många modeller saknar automatiskt droppstopp. Indirekt så har avsaknaden av det ställt till förtret för mig mer än ett par gånger när kaffet simmar omkring i filtret istället för att rinna ner i kannan..

Såhär tio år senare så är det ganska länge sedan det hände sist, så det är väl ett tecken på att man till sist lär sig att alltid dubbelkolla droppstoppet innan man börjar brygga.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har haft sammanlagt fem moccamasters sen jag var liten på åttiotalet. Tre i huset och två i stugan och det i Kristianstad som har helt löjliga mängder kalk i vattnet. Jag tror att den första kalkade igen nån gång på nittiotalet och övriga har gått sönder för att man tappat dom eller nåt annat som man gör med jäkligt låg sannolikhet med en kaffebryggare.
Med det vill jag ha sagt att en kalkvarnare är inget FU behöver betala för om du tar för vana att köra den med lite ättika innan du öppnar ett nytt paket filter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår vad du menar med kalkvarnare kan vara överskattat, men är det någon annan signifikant skillnad mellan modellerna gällande ex värmehållningens nivå/kvalité?

Ser också lite skillnader i kannan och filtret (? den svarta plastdelen man sätter kaffefiltret i) Är det bara design eller medför de en funktioner också?
https://imgur.com/a/khMkuFQ

Permalänk
Medlem

imho har den högra på sista bilden bättre design. Kannan är enklare att diska (handtaget är inte lika skönt dock).
Filterhållaren har möjlighet att hamna i fel läge på den vänstra, har min alltid i öppet läge så den extra funktionen är bara onödig.
Kalkvarning är helt onödigt, bor du där det är mycket kalk så kör en rengöring en gång om året.
Varmhållning är för nybörjare, man dricker ju kaffet direkt när det är klart mer eller mindre. Annars laddar man maskinen och trycker igång den när man käkat klart bara, vänta någon minut bör man ha tålamod till.

Permalänk

Det enda viktiga är att du väljer en med automatiskt droppstopp..Annars kan du ta vilken du vill

Permalänk
Medlem

Man vill ha den med alla bokstäver kom jag fram till när jag köpte min...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av termosvarianten ?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett inlägg på gamla prisjakt för några år sedan

H: Den enklaste modellen utan några finesser.

K: Modell med separat värmehållningselement.

KB: Som ovan men med manuell droppstopp/flödesinställning.

KBC: Som ovan men även en kalkindikator.

KBG: Som KB fast med ett automatiskt droppstopp.

KBGC: Modellen som har "allt" ovan.

AO: AutOff, avstängning efter 2 timmar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Köp en riktig maskin istället för överreklamerade Moccamaster
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Till den skaffar du antingen en kvarn och bra bönor eller något som redan är malet.

Tar cirka 3 minuter att göra en kopp efter lite övning, har till och med lärt tjejen och nu vill hon inte ens titta på sin gamla Moccamaster

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Köp en riktig maskin istället för överreklamerade Moccamaster
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Till den skaffar du antingen en kvarn och bra bönor eller något som redan är malet.

Tar cirka 3 minuter att göra en kopp efter lite övning, har till och med lärt tjejen och nu vill hon inte ens titta på sin gamla Moccamaster

Skickades från m.sweclockers.com

Hur lång tid tar det att fylla en thermos/kanna? runt 10 koppar? 30 minuter?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Köp en riktig maskin istället för överreklamerade Moccamaster
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Till den skaffar du antingen en kvarn och bra bönor eller något som redan är malet.

Tar cirka 3 minuter att göra en kopp efter lite övning, har till och med lärt tjejen och nu vill hon inte ens titta på sin gamla Moccamaster

Skickades från m.sweclockers.com

Ser inte ut att bli bryggkaffe av en sån där va? Går för övrigt bra att mala själv för bryggning i Moccamaster också. Blir lite jobbigt när man behöver brygga 8 koppar - 3x8 blir 24 minuter, medan Moccamastern tar ca 1 kopp per minut (plus tiden för "laddning" av kaffe och vatten).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Automatisk droppstopp är bekvämt men man vänjer sig snabbt vid handgreppen att öppna spjället. 2ggr på 12 år har jag glömt det (används minst 1 gång per dag).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

imho har den högra på sista bilden bättre design. Kannan är enklare att diska (handtaget är inte lika skönt dock).
Filterhållaren har möjlighet att hamna i fel läge på den vänstra, har min alltid i öppet läge så den extra funktionen är bara onödig.
Kalkvarning är helt onödigt, bor du där det är mycket kalk så kör en rengöring en gång om året.
Varmhållning är för nybörjare, man dricker ju kaffet direkt när det är klart mer eller mindre. Annars laddar man maskinen och trycker igång den när man käkat klart bara, vänta någon minut bör man ha tålamod till.

Håller helt med dig designmässigt! Gällande värmehållning tror jag mer det är en livsstils-preferens. Jag gillar att sätta på några koppar o sen dricka det under dagen vilket också får mig att snegla åt termosvarianten.

Skrivet av trollhattan:

Köp en riktig maskin istället för överreklamerade Moccamaster
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Till den skaffar du antingen en kvarn och bra bönor eller något som redan är malet.

Tar cirka 3 minuter att göra en kopp efter lite övning, har till och med lärt tjejen och nu vill hon inte ens titta på sin gamla Moccamaster

Skickades från m.sweclockers.com

Säkert mycket godare än mockamaster men för min del intresserar det inte mig 1 kopp åt gången! Jag vill ha svart brygg i plural :). Har haft en DE'LONGHI Magnifica tidigare och den var trevlig men tycker som sagt inte om det där med 1 kopp åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Köp en riktig maskin istället för överreklamerade Moccamaster
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Till den skaffar du antingen en kvarn och bra bönor eller något som redan är malet.

Tar cirka 3 minuter att göra en kopp efter lite övning, har till och med lärt tjejen och nu vill hon inte ens titta på sin gamla Moccamaster

Skickades från m.sweclockers.com

Blir jobbigt om man vill ha bryggkaffe, men säkert ett jätte bra val för espresso drickare

Skrivet av omdull:

Någon som har erfarenhet av termosvarianten ?

En kompis hade en sådan och det var väl inget fel med den. Kaffet borde hålla sig bättre om det står då det inte ligger och blir bränt av uppvärmningsplattan. Själv är jag dock av åsikten att en glaskanna ser mycket trevligare ut.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Avstängd

Min modell är en basmodell, inget droppstopp eller liknande, dock auto off. Den funkar utmärkt tycker jag. Droppstopp känns inte så nödvändigt när den brygger färdigt så snabbt. Det enda problem jag har haft är att den någon gång, kanske en kanna på ett par hundra, så har filtret vikt sig så att kaffet knappt rinner igenom och då blir det lite pill för att få det att rinna ner.

Skrivet av trollhattan:

Köp en riktig maskin istället för överreklamerade Moccamaster
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Till den skaffar du antingen en kvarn och bra bönor eller något som redan är malet.

Tar cirka 3 minuter att göra en kopp efter lite övning, har till och med lärt tjejen och nu vill hon inte ens titta på sin gamla Moccamaster

Skickades från m.sweclockers.com

Vill man ha en kaffemaskin så duger nog inte en espressomaskin där man (manuellt) får göra en pyttekopp i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Blir dock jobbigt om man vill ha bryggkaffe

En kompis hade en sådan och det var väl inget fel med den. Kaffet borde hålla sig bättre om det står då det inte ligger och blir bränt av uppvärmningsplattan. Själv är jag dock av åsikten att en glaskanna ser mycket trevligare ut.

Helt klart, termosvarianten är hel-ful vilket får mig att luta åt glaskanna-varianten. Moccamaster i sin helhet är ändå i stor grad en inredningsdetalj utöver själva kaffebryggandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Köp en riktig maskin istället för överreklamerade Moccamaster
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Till den skaffar du antingen en kvarn och bra bönor eller något som redan är malet.

Tar cirka 3 minuter att göra en kopp efter lite övning, har till och med lärt tjejen och nu vill hon inte ens titta på sin gamla Moccamaster

Skickades från m.sweclockers.com

Du länkar ju en espressomaskin dessutom, så du vet inte vad du pratar om. Förövrigt så finns det ingen bra espressoapparat under 10kkr, om vi nu ska snacka "riktig maskin". Man behöver inte vara så elitisk.

Permalänk
Skrivet av omdull:

Någon som har erfarenhet av termosvarianten ?

Har en Moccamaster med termoskanna.
Tycker den funkar riktigt bra, den brygger snabbt, kaffet hålls varmt och den känns som ny varje gång man rengjort (görs cirka var tredje månad).
Något som jag tycker är positivt är att man inte har någon varm bottenplatta under kannan, vill man ställa den någonstans behöver man inte tänka på att kannan i sig är stekhet.
Haft i cirka sju år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Köp en riktig maskin istället för överreklamerade Moccamaster
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Till den skaffar du antingen en kvarn och bra bönor eller något som redan är malet.

Tar cirka 3 minuter att göra en kopp efter lite övning, har till och med lärt tjejen och nu vill hon inte ens titta på sin gamla Moccamaster

Skickades från m.sweclockers.com

Har en sån, och en Moccamaster. Båda används, för de gör inte samma sak... Vill man ha bra bryggkaffe från en snygg maskin är Moccamaster inte helt fel.

Jag kan ju tycka att automatisk avstängning vore rätt nice, för det kan man ju glömma ibland, men det är inget jag skulle betals jättemycket extra för. Jag är nöjd med vår KBC men har nog egentligen inte känt någon nytta av varken droppstoppet eller kalkindikatorn

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@omdull: Är mycket nöjd med min termoskanna.

Ingår i ritualen att skölja ur kannan med varmt vatten när jag laddar kaffebryggaren så det inte bryggs ner i en kall termos. Bekvämt att kunna ta allt kaffe med sig när det är klart och slippa gå tillbaka till köket efter nästa kopp hela tiden utan att det kallnar.

Permalänk

Köp valfri Clubline och montera bort droppstoppet. Det har jag gjort både hemma och på den på jobbet = aldrig någon överfull filterhållare pga slarv eller okunskap med spjället.
Kaffet smakar ju bäst när allt vatten runnit igenom så personligen tycker jag det är en värdelös funktion.

Permalänk
Inaktiv

Varför inte deras Limited Edition? Jag tycker att den är skitsnygg!
https://www.moccamaster.com/se/model68-3?color=60

Permalänk
Medlem

@anon228747: "internet" påstår att apparaterna med "STAJLING" har sämre hållbarhet än "vanliga", sant eller falsk låter jag vara osagt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Du länkar ju en espressomaskin dessutom, så du vet inte vad du pratar om. Förövrigt så finns det ingen bra espressoapparat under 10kkr, om vi nu ska snacka "riktig maskin". Man behöver inte vara så elitisk.

Svammel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter det som sagts i tråden här står jag kluven till en del. Automatiskt droppstop eller inte. Är det värt 300kr extra för automatisk droppstop? Om vi bortser design i frågan mellan modellerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@omdull: Jag använder båda modellerna. Köp den med droppstop. Moccamastern kommer att vara din vän i 10 år plus så de kronorna är det värt.

Permalänk
Medlem

På mitt jobb(butik) har vi en moccamaster med termos, osäker på modell. Gör gott kaffe och termosen är bra när det är mycket kunder för kaffet inte blir kallt. Har inte tagit tid men den gör kaffet rätt snabbt också. Lätt att göra ren förutom där man fyller i vatten.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Efter det som sagts i tråden här står jag kluven till en del. Automatiskt droppstop eller inte. Är det värt 300kr extra för automatisk droppstop? Om vi bortser design i frågan mellan modellerna

Skickades från m.sweclockers.com

Definitivt. Kan inte leva utan det, när man väl glömmer svämmar den över och det blir bönor i kaffet och man måste städa alltihop.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Är man ofta på kaffet innan det har bryggt klart är det nog skönt med ett automatiskt stopp. För mig personligen är det sällan ett problem och det är väl där man får ställa frågan.

edit: köpte en mocca master till min mamma i somras. den hade ett manuellt stopp och det var ganska "flimsigt", skulle nog irriterat mig på det om jag använde det dagligen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |