Min bärbara plösligt dör med nytt batteri

Permalänk

Min bärbara plösligt dör med nytt batteri

Hej,

Jag har en Toshiba C870-17L och original batteriet har gjort sitt i livet, då köpte jag ett nytt batteri med extra kapacitet till den.

Jag satt batteriet i min dator och laddade fullt innan användning, efter full laddning började jag att använda den och efter kanske 10 minuter dog dator helt plötsligt, jag startade den igen och efter kanske 30 min. dog den igen och så brukar det hända...

Under en obestämt tidsintervall dör dator då och då och sedan startar jag den igen till den dör igen, batteriet är nytt, vad kan det beror det på?

Dator:
Toshiba Satellite C870-17L

Nytt batteri:
Kapacitet: 6600mAh
Spänning: 10.8V - 11.1V
Cellteknik: Litium-Ion

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Reborn.swe: Kan du återskapa situationer som gör att datorn dör?
Det är orimligt att det skulle vara slumpmässigt så börja med att göra tester och se om du kan generera felet.

Spontant tänker jag på ett för lågt C-värdet, vilket är kopplat till maximal ström som du kan dra från datorn. Kör man igång fel last som drar mycket energi så kan man då få en dator som omedelbart slocknar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Reborn.swe: Antar att det är ett tredjeparts batteri, problemet ofta med dessa är att datorn inte känner igen batteriet, och bios måste moddas för att det ska fungera. Batteritilverkarna brukar ha patchar för denna moddning.
Kolla där du köpte batteriet brukar finnas som en download..

Finns ju också en hel del batterier med fejkade mAh värden, kolla på orginalbatteriet vad det har för värden jämför med det nya, skiljer det mycket men har samma storlek, kan det mycket väl vara fejk mAh samt som ovan inlägg nämnt det kan inte leverera tillräckligt med ström.
Lite osäker på hur omfattande dessa fejk batterier är, men tex 18650 batterier där är ju det mesta över 3200mha fejk.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Reborn.swe: Kan du återskapa situationer som gör att datorn dör?
Det är orimligt att det skulle vara slumpmässigt så börja med att göra tester och se om du kan generera felet.

Spontant tänker jag på ett för lågt C-värdet, vilket är kopplat till maximal ström som du kan dra från datorn. Kör man igång fel last som drar mycket energi så kan man då få en dator som omedelbart slocknar.

Problemet uppstår i flera olika situationer, ibland dator ha varit orörd när jag läser en PDF, ibland medan jag surfar eller jag betalar en räkning, ibland titta på Youtube, etc. I några situationer drar han mer och i några mindre ström.

Jag ställt direkt till minsta prestanda för att kunna ha så mycket batteri tid som möjligt.

Skrivet av ggustavsson:

@Reborn.swe: Antar att det är ett tredjeparts batteri, problemet ofta med dessa är att datorn inte känner igen batteriet, och bios måste moddas för att det ska fungera. Batteritilverkarna brukar ha patchar för denna moddning.
Kolla där du köpte batteriet brukar finnas som en download..

Finns ju också en hel del batterier med fejkade mAh värden, kolla på orginalbatteriet vad det har för värden jämför med det nya, skiljer det mycket men har samma storlek, kan det mycket väl vara fejk mAh samt som ovan inlägg nämnt det kan inte leverera tillräckligt med ström.
Lite osäker på hur omfattande dessa fejk batterier är, men tex 18650 batterier där är ju det mesta över 3200mha fejk.

Jag vet inte om jag får posta länken till hemsidan här men i så fall får en moderator ta bort det.

Jag fick välja från den HÄR modellen eller den HÄR som är lite mer kraftigare.

Kan du ta en titt och berätta vad du tycker?

Jag hittade inte något download länk i deras hemsidan, kan det finnas en annan mjukvara för att fixa det?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Problemet uppstår i flera olika situationer, ibland dator ha varit orörd när jag läser en PDF, ibland medan jag surfar eller jag betalar en räkning, ibland titta på Youtube, etc. I några situationer drar han mer och i några mindre ström.

Jag ställt direkt till minsta prestanda för att kunna ha så mycket batteri tid som möjligt.

Jag vet inte om jag får posta länken till hemsidan här men i så fall får en moderator ta bort det.

Jag fick välja från den HÄR modellen eller den HÄR som är lite mer kraftigare.

Kan du ta en titt och berätta vad du tycker?

Jag hittade inte något download länk i deras hemsidan, kan det finnas en annan mjukvara för att fixa det?

Kolla i enhetshanteraren är batteriet rätt identifierat där, och laddas batteriet är det nog nått annat som konstrar kanske.
Se denna länken där man tar upp tredje partsbatterier och piratbatterier https://www.sweclockers.com/forum/trad/1489627-laptop-laddar-...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Kolla i enhetshanteraren är batteriet rätt identifierat där, och laddas batteriet är det nog nått annat som konstrar kanske.
Se denna länken där man tar upp tredje partsbatterier och piratbatterier https://www.sweclockers.com/forum/trad/1489627-laptop-laddar-...

Tack för dina förslag.

Här kommer lite uppdatering:

Jag tog kontakt med företaget i Tyskland och dem bad mig att skicka en bild på original batteri och den köpte, efter dem fått det fick jag ett mejl som dem bad om ursäkt om händelsen och sa att jag skulle få ett nytt batteri utan extra kostnad och jag skulle slänga det jag fick först. Det var uppskattat!

Mitt nya batteri har kommit, jag satt den direkt på laddning men problemet är samma, jag googlade mycket gjorde många step by step som uppdatera BIOS , installera om drivrutinen etc men ingenting hjälper.

Det känns hopplöst och jag behöver ha ett batteri som håller dator igång på min utbildning.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!