Diablo IV – den stora tråden

Skrivet av Boredbynoobs:

Jag har besvarat detta i ett tidigare inlägg, kolla tex Wolcen och Lost Ark. To.m Vikings ser bättre ut. Det ser ut som Diablo 3 (med mycket små grafiska förbättringar) helt enkelt som är ett 8 år gammalt spel och var ganska ful när det släpptes då. Tror du på fullaste allvar att vi kommer få se en större grafisk uppgradering från nuvarande "pre-alpha" till release? Senast när blev ett spel snyggare från tidig uppvisning till release, snarare det omvända som brukar ske

Lost Ark är riktigt vackert tycker jag. Wolcen visste jag inte ens om först du nämnde det! Riktigt fint där med, synd att animationerna såg stela ut. Vikings däremot tycker jag inte var något vidare jämfört med någon av de andra tre.
Tror inte på några stora förändringar rent grafiskt, men små detaljer kommer garanterat bli bättre. Sedan har vi områden som inte utforskats ännu som jag nämnde, öknar, djungler, snöområden. Vi får se vad tiden har att erbjuda, det lär ju ta minst 2 år innan vi får release.
Hehe, vi vet ju hur det gick med Anthem

Skrivet av Boredbynoobs:

Jag har besvarat detta i ett tidigare inlägg, kolla tex Wolcen och Lost Ark. To.m Vikings ser bättre ut. Det ser ut som Diablo 3 (med mycket små grafiska förbättringar) helt enkelt som är ett 8 år gammalt spel och var ganska fult när det släpptes då. Tror du på fullaste allvar att vi kommer få se en större grafisk uppgradering från nuvarande "pre-alpha" till release? Senast när blev ett spel snyggare från tidig uppvisning till release, snarare det omvända som brukar ske. Men visst hoppas kan vi ju alltid

Men du sa att grafiken såg ut som skräp. Det är inte så stor skillnad på grafiken. Du kanske bör hitta bättre adjektiv? D4 grafiken är i klass med t.ex. Lost Ark. Fast det är inte lika kontrastrikt eller har så hög färgmättnad som det spelet. Men de har sagt att målet är att göra D4 mer dystert och mörkt och det gör man inte med Lost Arks färgpalett.

Jävligt många som sitter här och gnäller efter att ha sätt 5 minuter gameplay av Pre-Alpha. "Ser ut som D3, kopia på D3, ser skitdåligt ut" Som många andra redan nämnt, det är en Pre-Alpha, inget är skrivet i sten och allt kan komma att ändras, och troligtvis bli bättre visuellt.

Skrivet av Arcec:

Jävligt många som sitter här och gnäller efter att ha sätt 5 minuter gameplay av Pre-Alpha. "Ser ut som D3, kopia på D3, ser skitdåligt ut" Som många andra redan nämnt, det är en Pre-Alpha, inget är skrivet i sten och allt kan komma att ändras, och troligtvis bli bättre visuellt.

Fast när har ett AAA spel blivit snyggare vid release?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Tekoppar:

Fast när har ett AAA spel blivit snyggare vid release?

Skickades från m.sweclockers.com

Från Alpha? Ett par jag kan komma på är BF V, Overwatch, World of warcraft etc. Sedan har vi ju detta med RTRT som gör spel betydligt snyggare än de varit tidigare. Mycket kan göras med förändrad ljussättning och animationer kan göras om. Beror helt enkelt på var man är i utvecklingen. Tittar man på Diablo 3 och hur länge det tog från avtäckning till lansering så kan det röra sig om två år. På två år kan man faktiskt göra en hel del.

@Tekoppar: Ovanstående. De kommer inte sitta och lägga ner 6 månaders utvecklingstid på att polisha en Pre-Alpha så att det ser ut som en release candidate.

Skrivet av Tekoppar:

Fast när har ett AAA spel blivit snyggare vid release?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag minns Quake 3 som igår. Inga texturer och massor med modeller som saknades.
(Iofs en "stulen/läckt" kopia, eller var det planterad PR? )

Skrivet av Xinpei:

Från Alpha? Ett par jag kan komma på är BF V, Overwatch, World of warcraft etc. Sedan har vi ju detta med RTRT som gör spel betydligt snyggare än de varit tidigare. Mycket kan göras med förändrad ljussättning och animationer kan göras om. Beror helt enkelt på var man är i utvecklingen. Tittar man på Diablo 3 och hur länge det tog från avtäckning till lansering så kan det röra sig om två år. På två år kan man faktiskt göra en hel del.

På två år har väl både PS4 och XBOX one gått konsoldöden? Med det sagt tror jag att vi är närmare release än det, säkert rätt snart!

Skrivet av dabman:

Jag minns Quake 3 som igår. Inga texturer och massor med modeller som saknades.
(Iofs en "stulen/läckt" kopia, eller var det planterad PR? )

På två år har väl både PS4 och XBOX one gått konsoldöden? Med det sagt tror jag att vi är närmare release än det, säkert rätt snart!

Korrekt. Så det är lite underligt att de skulle få Diablo IV men samtidigt så sa panelen efteråt att lansering inte är nära så jag vet inte vad jag ska tro.

Q3 säger du? Säker på att du inte hittade filerna på en suspekt USB utanför Ica?

Me likey! Återstår ju dock att se vad dom gör med det i slutändan, men klart man hoppas på det bästa

Skickades från m.sweclockers.com

Nää, jag plöjer vidare i Grim Dawn...

Skrivet av Christley:

Känns som att jag är den enda som tycker D3 var ett riktigt bra spel. Varför hatar alla på det så mycket?

För att dom riktade in sig enbart på millenials som är vana att allt ska vara casualiserat och inte kräva något mer än tidsmässigt engagemang.

Å ena sidan är det väl en bra id’e då gruppen är köpstark, å andra sidan ignorerar man helt sin fanbase genom att släppa sånt casualiserat skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SueCia:

För att dom riktade in sig enbart på millenials som är vana att allt ska vara casualiserat och inte kräva något mer än tidsmässigt engagemang.

Å ena sidan är det väl en bra id’e då gruppen är köpstark, å andra sidan ignorerar man helt sin fanbase genom att släppa sånt casualiserat skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Diablo 1 och 2 var inte speciellt avancerade.
De var väldigt lätta att ta till sig och komma igång och spela. Jag hade aldrig fastnat för serien om det hade varit en extrem inlärningskurva. Men det är klart det är ju bra om det finns lite djup när man väl lärt sig spelet.

Reskin av spel man redan spelat.
Varför behövs det för ett grind-spel som detta?

Skrivet av olle1884:

Reskin av spel man redan spelat.
Varför behövs det för ett grind-spel som detta?

För folk har i flera år skrikit efter det?

Håller med dom få med att jag gillande 3an , spelar det ibland fortfarande med polare.

Det var på tiden att dom nämnde detta

Skrivet av Elektron:

Diablo 1 och 2 var inte speciellt avancerade.
De var väldigt lätta att ta till sig och komma igång och spela. Jag hade aldrig fastnat för serien om det hade varit en extrem inlärningskurva. Men det är klart det är ju bra om det finns lite djup när man väl lärt sig spelet.

Njae, det var inte så jag menade.

Diablo 2 lyckades med konsten att fånga casuals samtidigt som det fanns oändligt med content åt de mer dedikerade.
Diablo 3 lyckas inte ens med konsten att förklara varför man ska spela, varför ska man farma gear? Varför ska man levla en miljon paragon levels? ... I slutändan kan du inte PVP:a, inte tradea... Stort skämt

Skrivet av SueCia:

Njae, det var inte så jag menade.

Diablo 2 lyckades med konsten att fånga casuals samtidigt som det fanns oändligt med content åt de mer dedikerade.
Diablo 3 lyckas inte ens med konsten att förklara varför man ska spela, varför ska man farma gear? Varför ska man levla en miljon paragon levels? ... I slutändan kan du inte PVP:a, inte tradea... Stort skämt

Oändlig content vart då?

Skrivet av Klappa:

Ännu ett WoW Diablo. Nej jag kräks! Ge oss Diablo 1 eller Diablo 2 Remaster.

Verkade det lite för mycket icke-linjärt? Introducerqde de för mycket nya saker? Var det inte ett 20 år gammalt spel med ny grafik bara?

Vad exakt är WoW Diablo?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är sjukt HYPED! Fattar inte att så många tycker det är likt D3, skulle snarare jämföra det med PoE.
Jag tror det kommer bli bra denna gången! Hade dock helst sett en D2 remake.

Skrivet av klirre:

@m4gnify: Jag är en av de som aldrig fastnade rejält för D3, har redan kommenterat i nån annan tråd här på swec men gör det igen: D3's stora problem var att det kändes för nerdummat, man når maxlevel lätt och när man har alla skills händer inte mer på den fronten. Oändliga paragonlevlar är inte lösningen, poängen man fick var nästintill meningslösa.

Jag saknade skillträdet från D2, där man fick stå sitt kast (på senare år har respec lagts till) och att nå lvl 99 var ett evighetsarbete. Jag saknade penalty för att du dör, minns inte ens om det händer annat än att det kostar lite guld på D3, men i D2 tappar du XP om du inte precis levlat och det motiverar definitivt dig till att försöka överleva.

Gällande items i spelet saknade jag runewords i D3, det fanns inget smidigt sätt att få tag i vad man behövde utom via AH före loot 2.0, efter loot 2.0 droppade legendaries hela tiden och du samlade snabbt ihop bra gear och hela meningen med att grinda dog ut om du inte brydde dig på nån % damage hit eller dit för att nå en högre greater rift.

När vi väl är inne på greater rifts, visst är det en intressant idé att svårigheten skalar efter dina önskemål, men det är ju fortfarande samma instanser man åker till och samma bossar man dödar. Det blir fort trist eftersom fighterna varar längre. I D2 kunde man börja i NM och samla runor tills man fått ihop halvdana runewords för att klara vissa bossar i Hell, när du fått ihop bra gear kunde man lätt börja samla keys och ge sig på uber. Inte lika skalbar svårighet, men jag tycker att större hopp i svårghet är mer givande i slutändan. Något D3 gjorde bra dock var att de tog bort kravet att klara varje svårghet (norm, nm, hell, infern osv) efter varandra när du väl nötat igenom dem med första karaktären, att rusha nya karaktärer var det tråkigaste med D2.

Sist men inte minst tog Blizzard bort all anledning att samarbeta med andra, duu kan spela D3 med dina vänner om du tycker det är kul, men i övrigt finns det noll anledning att spela "online". Man kan inte byta grejer med varandra, PvP:n var lika dum och kass som i D2 och eftersom det var så lätt att nå maxlevel behövde man inte samlas som i D2s Baal- och Diaruns. Jag spelade nästan aldrig själv i D3, när polarna började tröttna spelade vi nåt annat istället. I D2 har jag lagt rätt mycket tid på att spela själv, dels för att tradingsystemet var så gammaldags och bakvänt (skapa game med rubrik för vad du söker/säljer) och dels för att de flesta bottade istället för att spela och ha kul.

Nu blev detta ett långt inlägg, hoppas nån orkar läsa det. Vad jag sett hittills är jag inte negativ till D4, de lovar förbättringar i rätt riktning, men samtidigt måste inväntar jag riktiga recensioner innan jag köper nåt. Är spelet för likt D3 kommer jag förmodligen inte lägga tid eller pengar på det.

Ett genomtänkt inlägg? Nämen..sånt kan man väl inte hålla på med här? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

@Xinpei: Eftersom det likt d3 säkerligen blir ett rent "tryck på vänster musknapp så många gånger per minut du kan" förstår jag inte varför datorn äns behöver vara på.
Klicka på musen kan man ju göra ändå.

Oh crap... de kommer ha scaling i d4... detta kan sluta riktigt illa. Kan bli ett nytt AH och loot fiasko från d3...

Skickades från m.sweclockers.com

@Spawnbadboy: Scaling på vilket sätt? Utveckla gärna ( / källa)? Och varför negativt enligt dig?

Skrivet av Zeilon:

Ett genomtänkt inlägg? Nämen..sånt kan man väl inte hålla på med här? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att du tog dig tid att läsa igenom mitt något för långa inlägg, folk på internet brukar ju bara läsa första meningen och sen fortsätta på sin egen linje.

Just nu tycker jag folk hypear alldeles för mycket, tänk på att det är Blizzard vi har att göra med så release ligger många år bort inkluderat ett par förseningar. D3 tog 4 år från första trailern med gameplay på blizzcon till släpp.

Skrivet av Flopper:

2022 verkar rimligt lanseringsår

Håller med om att det känns nästan rimligt förutom att det ska släppas till PS4 och Xbox one. Jag håller tummarna på att det släpps i slutet på nästa år. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Kändes som 90% av motor, gameplay, ui, skills, snävt skilltree/talents är från D3
Antagligen efter fiaskot förra året var de tvunga göra något, detta är vad de hann skrapa ihop.

Stilen med ett mörkare tema är helrätt, men känns tyvärr som de enda de prickat rätt på. Jo det och att legendaries ska va användbara, inte sets dominera allt. Men det ska de inte ha en eloge för, det borde de fixat i D3 för länge sedan.
Sen Blizzards itemization i D3 var hemsk. End game items.... ancients.... primals... suck noll fantasi

Hoppas tills release att de gör om mycket!
Mer randomiserade ytor,
tyngre runsystem (det som fanns nu såg inte så spännande ut ärligt sagt)
Tyngre skillsystem, ta lärdom av PoE med sina oändliga kombinationer av skillgems och builds. Men förenkla det lite då blizz ändå vill ut till massan och PoE's system är då komplext att det säkert avskräcker många med sina oändliga valmöjligheter.
BORT MED MÅNGA COOLDOWNS från många skills, det är ett hack n slash, inte ett samla på CDR spel

Hoppas seriöst på att nästa års blizzcon har något mer spännande att visa än ett D3 med uppdaterad grafik och ett vagt talentsystem

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är riktigt hype över detta!!

Rhykkers Stream av demon på Blizzcon visar tydligt hur stor skillanden är mellan D3 och D4. Färgerna är lagom nertonade och grafiken är avsevärt mer detaljerad och verklig. All vegetation och päls rör sig naturligt! Absolut störst skillnad är på ljussystemet och hur skuggorna rör sig. Detta är rikigt snyggt tycker jag!
Framför allt är alla regnbågsfärgade spells borta! Till och med Sorc spells upplever jag som naturliga med tillfredställande färgade.

Hur kan man inte se den gigantiska skillnaden mellan D4:
https://www.youtube.com/watch?v=6ZtmNAMxwMM

Och D3:
https://www.youtube.com/watch?v=XzDqFJwriRg

Har jag väldigt svårt att begripa...

Jag tycker de har landat helt rätt! En mogen värdig arvinge till D2. D4 kommer bli riktigt nice!

Senast redigerat 2019-11-03 08:43
Skrivet av GreyWilk:

@Spawnbadboy: Scaling på vilket sätt? Utveckla gärna ( / källa)? Och varför negativt enligt dig?

Det är negativt för att det går emot syftet med att utveckla sin karaktär.
Om allt blir svårare ju högre level du når, varför ska du då levla upp?
Tycker man att något är för svårt så får man helt enkelt fortsätta spela tills dess att man klarar av det som man inte klarar för tillfället.
Är man maxad och ändå inte klarar något, ja då är det helt enkelt l2p som gäller.

Huruvida diablo 4 blir ett bra spel eller inte kan jag inte sia om. Men jag anser att det behöver vara bättre än path of exile för att det ska vara värt att lägga någon energi på, för de har visat att det går att göra något som har relativt bra spelkänsla och mekanik och som dessutom är free to play utan att vara pay to win.

Skrivet av olle1884:

@Xinpei: Eftersom det likt d3 säkerligen blir ett rent "tryck på vänster musknapp så många gånger per minut du kan" förstår jag inte varför datorn äns behöver vara på.
Klicka på musen kan man ju göra ändå.

Ja. Varför skulle spelet vara som de tidigare? Jag menar... folk går ju inte lös för mindre.

Skrivet av Enity:

Det är negativt för att det går emot syftet med att utveckla sin karaktär.
Om allt blir svårare ju högre level du når, varför ska du då levla upp?
Tycker man att något är för svårt så får man helt enkelt fortsätta spela tills dess att man klarar av det som man inte klarar för tillfället.
Är man maxad och ändå inte klarar något, ja då är det helt enkelt l2p som gäller.

Huruvida diablo 4 blir ett bra spel eller inte kan jag inte sia om. Men jag anser att det behöver vara bättre än path of exile för att det ska vara värt att lägga någon energi på, för de har visat att det går att göra något som har relativt bra spelkänsla och mekanik och som dessutom är free to play utan att vara pay to win.

Inte händelsevis. Level gör man för att få skillpoints och få tillgång till gear. Att något skalas är i sig inte en motsägelse till att utveckla sin karaktär.. faktum är att det snarare talar för att man borde lära sig klassen och skaffa bättre gear.

Skrivet av ALmo:

Jag är riktigt hype över detta!!

Rhykkers Stream av demon på Blizzcon visar tydligt hur stor skillanden är mellan D3 och D4. Färgerna är lagom nertonade och grafiken är avsevärt mer detaljerad och verklig. All vegetation och päls rör sig naturligt! Absolut störst skillnad är på ljussystemet och hur skuggorna rör sig. Detta är rikigt snyggt tycker jag!
Framför allt är alla regnbågsfärgade spells borta! Till och med Sorc spells upplever jag som naturliga med tillfredställande färgade.

Hur kan man inte se den gigantiska skillnaden mellan D4:
https://www.youtube.com/watch?v=6ZtmNAMxwMM

Och D3:
https://www.youtube.com/watch?v=XzDqFJwriRg

Har jag väldigt svårt att begripa...

Jag tycker de har landat helt rätt! En mogen värdig arvinge till D2. D4 kommer bli riktigt nice!

Jag hade gärna sett dem introducerat attributepoints också. Vilket hade inneburit mer customization. Alltså att ingen gubbe blir 100% identisk.

Skrivet av Spawnbadboy:

Oh crap... de kommer ha scaling i d4... detta kan sluta riktigt illa. Kan bli ett nytt AH och loot fiasko från d3...

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag har förstått det så kommer det inte finnas någon AH i D4.

Senast redigerat 2019-11-03 10:05