Övertala bybor att ansluta sig till fiber - hjälp!

Permalänk
Medlem

Övertala bybor att ansluta sig till fiber - hjälp!

Hej,

Servanet hade nyligen en informationskväll där det informerades om en möjlig fiberutbyggnad i byn där jag bor.
Byn ligger 2,5 mil ifrån Sundsvall och är inte värst stor. Det här är andra gången Servanet kommit till oss och informerat om fiber.
Första gången var erbjudandet hemsk dyrt (30k + egen grävning 3km), så det var väldigt få som nappade. Men den här gången ser det lite bättre ut på kostnadsfronten och hur mycket grävnings som görs av Servanet.

Problemet i byn är att många som bor här ute är relativt gammal och ser inget behov av att ha en fräsig internuppkoppling, utan är nöjd men sin glesbandslösning eller 4G. Alternativ så använder man knappt internet. Så när Servanet kom och pitchade att fiber bland annat kan användas för att ha uppkopplade vitvaror så var det ganska få som blev imponerad. Jag måste med andra ord försöka hitta något annat sätt att övertala dessa bybor att ansluta sig till fiber. Att säga att det öka värdet på huset och att det är en investering körde Servanet också, men det lockar nog föga.

Är det någon som några spontana tankar och idéer över hur jag ska gå tillväga?

Förutsättningar
Möjliga anslutningar: 111 st
Beställningar 191102: 23 st (21%)
Minimikrav: 65 st
Tidsram: T.o.m 1 december

Kostnad om man tecknar upp sig 24 mån till en ISP med 500/500Mbit: 14 900:-
Kostnad utan att man tecknar upp sig till en ISP: 24 500:-

Servanet gräver till tomtgränsen, sedan är det vi som gräver resten.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Svårt läge. Kanske är en mer framkomlig väg att försöka övertala Servanet att sänka minimikravet mot en högre installationskostnad? Om ni får ihop hälften av de 65, så kanske deras pris kan bli 150-170 procent av dagens erbjudande? Typ.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Kanske tänker gamlingarna helt rationellt och riktigt? Kanske är 4G ett typiskt exempel på 90% av lösningen till 10% av kostnaden?

Låt försöket ha sin gång. Kanske är nedgrävd fiber helt enkelt fel lösning för detta gänget. Kan du inte leva med resultatet så flytta då.

Titta lite på satellitlösningar som Starlink. Det här är exakt den här marknaden dom riktar in sig på, både dom och flera andra aktörer. Visar sig den vägen vara mera kostnadseffektiv så kan det vara gott att inte ha grävt ner en massa pengar.

Permalänk
Medlem

försök hänvisa till: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/01/statlig-ga...

kör en fuling och säg att fiber kommer behövas inom de närmaste 2-3 åren för att göra de absolut enklaste sakerna och om dom inte hoppar på nu kan dom inte leva normala liv.

men det ligger nog lite sanning i det, börjar vi streama tv i 4k så räcker inte deras sunkiga 4g och adsl lösningar längre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Förutom värdeökningen per hus har man ju att området som helhet har ett intresse av att kunna erbjuda fiber, dvs hela byn kan ses om ointressant att köpa hus i om det inte finns fiber tillgängligt jfr andra byar i området, och att byn blir mer attraktiv mot de byar som inte har fiber än.

Motiveringen kan få även de som inte tänker ansluta sig att argumentera för andra att ansluta sig (för när de väl säljer kommer köparen kunna koppla in sig för en lägre kostnad).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Avstängd

Den förlösande faktorn av egen erfarenhet är att när upplägget går ut på att det är dubbelt så dyrt att ansluta sig i efterhand, av en ren princip och pengarna går till medlemmarna i föreningen, så hoppar folk på direkt.

Permalänk
Medlem

Lider lite med dig då jag har varit med i liknande samtal och befinner mig i ett liknande samtal fast denna gången är det inte fiber utan laddinfrastruktur för elbilar.
Folk är sådana bakåtsträvare och har och har starka åsikter om saker som inte har en aning om.

Men det som fick folk att välja här var att dom kunde dela upp betalningen på 3 år samt att internet ingick i paketet. På så sätt så kan dom få installationen subventionerad av någon ISP.

Sen kan ni ju även försöka fixa avtal med någon som gräver, så slipper folk känna att dom måste göra det själv.

Jag önskar dig lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Svårt läge. Kanske är en mer framkomlig väg att försöka övertala Servanet att sänka minimikravet mot en högre installationskostnad? Om ni får ihop hälften av de 65, så kanske deras pris kan bli 150-170 procent av dagens erbjudande? Typ.

Ja jag ska surra lite med Servanet när det gått någon vecka. Det är inte helt kört om vi inte kommer upp i 65 stycken, men då måste Servanet räkna om och se om det finns någon dragning som skulle vara lönsam utifrån de som har anslutit sig. Risken då är ju att jag blir utan eftersom jag ligger på en avstickare från själva huvudvägen.

Skrivet av anon214822:

Kanske tänker gamlingarna helt rationellt och riktigt? Kanske är 4G ett typiskt exempel på 90% av lösningen till 10% av kostnaden?

Låt försöket ha sin gång. Kanske är nedgrävd fiber helt enkelt fel lösning för detta gänget. Kan du inte leva med resultatet så flytta då.

Titta lite på satellitlösningar som Starlink. Det här är exakt den här marknaden dom riktar in sig på, både dom och flera andra aktörer. Visar sig den vägen vara mera kostnadseffektiv så kan det vara gott att inte ha grävt ner en massa pengar.

Ja så kan det vara. Jag tänker dock inte bara sitta och titta på den här gången också.
Tack för tipsen om Starlink dock. Verkar väldigt lovande om latenserna stämmer i verkligheten.

Skrivet av Oliver91:

försök hänvisa till: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/01/statlig-ga...

kör en fuling och säg att fiber kommer behövas inom de närmaste 2-3 åren för att göra de absolut enklaste sakerna och om dom inte hoppar på nu kan dom inte leva normala liv.

men det ligger nog lite sanning i det, börjar vi streama tv i 4k så räcker inte deras sunkiga 4g och adsl lösningar längre.

Ja den är inte dum! Som du säger, så behöver det inte vara en fuling heller.

Skrivet av during:

Förutom värdeökningen per hus har man ju att området som helhet har ett intresse av att kunna erbjuda fiber, dvs hela byn kan ses om ointressant att köpa hus i om det inte finns fiber tillgängligt jfr andra byar i området, och att byn blir mer attraktiv mot de byar som inte har fiber än.

Motiveringen kan få även de som inte tänker ansluta sig att argumentera för andra att ansluta sig (för när de väl säljer kommer köparen kunna koppla in sig för en lägre kostnad).

Ja precis, något åt det hållet. Finns en stor risk att våran by kommer att "dö ut" om vi inte hakar på de få infrastruktursatsningar som faktiskt görs eller erbjuds och sen baka in något om de generationer som växer upp nu, att de kommer med stor sannolikhet inte flytta till ett ställe som inte har en stabil internetuppkoppling.

Skrivet av sweborn:

Den förlösande faktorn av egen erfarenhet är att när upplägget går ut på att det är dubbelt så dyrt att ansluta sig i efterhand, av en ren princip och pengarna går till medlemmarna i föreningen, så hoppar folk på direkt.

Bra där! Ska höra med Servanet vad skulle kosta att koppla på sig i efterhand.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Lider lite med dig då jag har varit med i liknande samtal och befinner mig i ett liknande samtal fast denna gången är det inte fiber utan laddinfrastruktur för elbilar.
Folk är sådana bakåtsträvare och har och har starka åsikter om saker som inte har en aning om.

Men det som fick folk att välja här var att dom kunde dela upp betalningen på 3 år samt att internet ingick i paketet. På så sätt så kan dom få installationen subventionerad av någon ISP.

Sen kan ni ju även försöka fixa avtal med någon som gräver, så slipper folk känna att dom måste göra det själv.

Jag önskar dig lycka till.

Japp, exakt så är det.
Ja sa till och med det till en gubbe på fibermötet.
Jag: Hörru Jan-E, du är så jäkla bakåtsträvare.
Han: Jajamän.

Hade faktiskt tänkt meddela att jag kan hjälpa till och gräva om det hänger på det för någon.
Vi har ju faktiskt en på byn med en traktorgrävare. Ska höra med han om det inte går att göra någon form av deal.

Tack snälla, det kommer att behövas!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Japp, exakt så är det.
Ja sa till och med det till en gubbe på fibermötet.
Jag: Hörru Jan-E, du är så jäkla bakåtsträvare.
Han: Jajamän.

Hade faktiskt tänkt meddela att jag kan hjälpa till och gräva om det hänger på det för någon.
Vi har ju faktiskt en på byn med en traktorgrävare. Ska höra med han om det inte går att göra någon form av deal.

Tack snälla, det kommer att behövas!

Jag tänker såhär (lite som med laddinfrastrukturen), vill man få sitt hus sålt framöver så kommer fiber och möjlighet att ladda en elbil vara typiska saker som faktiskt fäller avgörandet om huset blir sålt eller påverkar prislappen.
Om det t.ex. är så att det faktiskt är omöjligt att få fiber draget in till huset så kommer potentiella köper att inte hoppa på, 4G är en nödlösning för de flesta.

Så även om man nu är en stolt bakåtsträvare som din granne är, så kanske man ska tänka på att det kommer en dag då kåken ska säljas. Finns det ingen möjlighet alls att få en vettig internetuppkoppling så kanske folk står över köpet.

Att jobba hemifrån är idag en verklighet många lever i och då behövs bandbredd för att kunna köra möten osv med kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag tänker såhär (lite som med laddinfrastrukturen), vill man få sitt hus sålt framöver så kommer fiber och möjlighet att ladda en elbil vara typiska saker som faktiskt fäller avgörandet om huset blir sålt eller påverkar prislappen.
Om det t.ex. är så att det faktiskt är omöjligt att få fiber draget in till huset så kommer potentiella köper att inte hoppa på, 4G är en nödlösning för de flesta.

Så även om man nu är en stolt bakåtsträvare som din granne är, så kanske man ska tänka på att det kommer en dag då kåken ska säljas. Finns det ingen möjlighet alls att få en vettig internetuppkoppling så kanske folk står över köpet.

Att jobba hemifrån är idag en verklighet många lever i och då behövs bandbredd för att kunna köra möten osv med kvalitet.

Jag har i flera års tid ratat alla boenden utan fiber och detta började jag med redan 2012, förstår inte hur man är funtad om man väljer bort fiber år 2019.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har i flera års tid ratat alla boenden utan fiber och detta började jag med redan 2012, förstår inte hur man är funtad om man väljer bort fiber år 2019.

Tror det handlar som med det mesta, man vill tro att man vet eller har övertygat sig om att saker ligger till på ett visst sätt.
Jag har vänner i samma ålder som jag som inte har en susning om IT men är helt övertygade om att 4G och 5G gör fibern meningslös.
Mycket handlar ju om att dom läst det eller att någon finurlig Tele2 säljare sagt att så är fallet, men lika mkt handlar om önsketänkande.

Sen tror jag att alla inte ser fördelen med fiber, kör man t.ex. vanlig antenn med Boxer idag eller parabol och bara betalar räkningar med datorn så kan jag lite förstå att man inte ser behovet.
Men samtidigt så kan man ju försöka vara klok nog och inse att man kanske inte är representativ för den stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har i flera års tid ratat alla boenden utan fiber och detta började jag med redan 2012, förstår inte hur man är funtad om man väljer bort fiber år 2019.

Samma här.
Köpte hus 2009 fanns inte på kartan att välja ett utan riktigt bredband som man sa på den tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tror det handlar som med det mesta, man vill tro att man vet eller har övertygat sig om att saker ligger till på ett visst sätt.
Jag har vänner i samma ålder som jag som inte har en susning om IT men är helt övertygade om att 4G och 5G gör fibern meningslös.
Mycket handlar ju om att dom läst det eller att någon finurlig Tele2 säljare sagt att så är fallet, men lika mkt handlar om önsketänkande.

Sen tror jag att alla inte ser fördelen med fiber, kör man t.ex. vanlig antenn med Boxer idag eller parabol och bara betalar räkningar med datorn så kan jag lite förstå att man inte ser behovet.
Men samtidigt så kan man ju försöka vara klok nog och inse att man kanske inte är representativ för den stora massan.

Jo har en på jobbet som hoppade fiber och kör 4g, frågade vad han betalade för sitt 4g och han sa att den var "gratis" i hans mobilabonnemang så fick fråga vad han betalade i månaden för det då och då fick jag svaret runt 800kr i månaden för 40gb surf...

Samma person brukar gnälla på att hans surf är slut i mitten av månaden.

Tror det är något telenor abonnemang där man delar på 40gb mellan mobilen och 4g modemet.

Jag lägger 249kr i månaden på 3total 10gb och 229kr i månaden för comhems 100/100 fiber.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

5G kommer då är fiber något som få behöver.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

5G kommer då är fiber något som få behöver.

Ja, för det är en bättre affär att gräva fram fiber till masten som du måste ha på din egen tomt för att få ut någon vettig hastighet med 5G.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

5G kommer då är fiber något som få behöver.

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm vi säger väl så.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har samma problem fast omvänt. Det drogs in fiber till huset för många år sedan i samband med installation av fjärrvärme. Sen såldes huset och nya hyresvärden är inte ett dugg intresserad av att låta någon eller något installera det. Så vi har fibern hängande i pannrummet och ser fin ut men inget händer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Tobitheo:

Har samma problem fast omvänt. Det drogs in fiber till huset för många år sedan i samband med installation av fjärrvärme. Sen såldes huset och nya hyresvärden är inte ett dugg intresserad av att låta någon eller något installera det. Så vi har fibern hängande i pannrummet och ser fin ut men inget händer

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahaha, den är jobbig

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@sesese: 5G kommer nog aldrig att finnas ute i byarna, knappt utanför storstäderna.
Varför verkar halva världen tro att 5G ska vara något magiskt som krossar alla fysiska lagar, är gratis att bygga och kommer komma i existens över en natt? Den andra halvan av världen tror att hela världen kommer få cancer över en natt.

5G kommer aldrig kunna ersätta fiber eller ens 4G för ett land som Sverige. Det krävs betydligt mycket högre befolkningstäthet för att bli kostnadseffektivt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog trycka lite försiktigt på vad dessa gamlingar lämnar efter sig till sina barn vid en eventuell bortgång. Kostnaden för hus utan fiber vs. hus med fiber kanske inte är sån speciellt stor skillnad idag, men om 15-20 år när dagens ungdomar ska köpa hus kommer de antagligen aldrig köpa ett utan fiber och då blir skillnaden desto större.

Vill gamlingarna lämna efter sig en "osäljbar" kåk som arv?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag känner för gamlingarna, det kan inte vara lätt med allt nytt. 30 tusen är mycket pengar, det kan rent av vara en förmögenhet för en fattigpensionär och en väldigt onödig utgift om man inte är intresserad eller inte kan datorer.

Jag skulle prata med de yngre i grannskapet och låta gamlingarna vara.

Permalänk
Medlem

Jag förstår dig, och jag har varit i liknande situation. I området vi bor så finns det många gamlingar och när det var tal om Fiber så höll det på att skita sig. Som tur var så sänkte leverantören kravet på hur många som skulle ansluta sig.
Hos oss var det i första omgången flera som tyckte att 4G räckte gott och väl, men som senare märkte att 4G började bli väldigt långsamt i takt med att fler nyttjade det, samt när kidsen blev äldre och streamade mer så tog potten snabbt slut.

Jag tror ni inte riktigt förstår hur dålig ekonomi många äldre personer har. De har svårt att få ihop mat på bordet idag och att då lägga 20-30.000:- på en internet koppling som de inte använder eller förstår nyttan med finns inte. Det de använder internet till räcker en ADSL lina eller 4G till och de har inget behov av 4K sändingar etc.
Och att prata om värde på huset vid försäljning. Absolut, visst är det så, men dessa gamlingar har inga planer för en bostadskarriär eller att tjäna pengar på sitt boende. De kommer bo kvar så länge de kan och antingen trilla av pinnen eller flytta till äldreboende och i inget av fallen så kommer värdet på huset att påverska särskilt mycket i korrelation till att inte ha råd med mat på bordet.

Så jag tror inte det finns särskilt mycket du kan göra för att påverka de äldre, eller de yngre familjer som inte tycker de har råd och som tycker att 4G räcker gott och väl. Utan ni får helt enkelt försöka betala mer, eller skapa en Fiberförening och dra in Fiber till de som är intresserade. Klart mycket mer jobb, men kanske enda sättet om du inte vill/kan flytta.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Många som drar direkt slutsatsen att man måste vara bakåtsträvande, men tänk på att den gamla generationen kanske inte har pengarna som begärs av dessa leverantörer. Samt så ser dom inte behovet av något mer än 4G vilket dom väldigt få gånger troligtvis använder sig utav!

Trådskaparen nämner att han bor i närheten av Sundsvall, här pågick det "Sveriges största vattenprojekt" för några år sedan i området Alnö. Där man tvingade dom som hade fastigheter att koppla upp sig mot det kommunala vattnet. Problemet? Man tog betalt för 195.000 riksdaler och många pensionärer fick faktiskt flytta eller sälja sina sommarhus. Ja exakt ni läste rätt, man tvingade t.o.m sommarhusen att koppla sig.

Till Trådskaparen, kolla om det inte finns chans till Luftburen internet, i Fränsta så har man denna möjlighet dock kommer jag inte ihåg av vilken leverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Varför verkar halva världen tro att 5G ska vara något magiskt som krossar alla fysiska lagar, är gratis att bygga och kommer komma i existens över en natt?

För att både 3G och 4G misslyckades med det men nu jäklar kommer 5G

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

5G kommer då är fiber något som få behöver.

Tveksamt, men erbjuder någon operatör ~500 mbit och obegränsat med datatrafik utan joll och med gott om plats i masten för en 350-400 kr i månaden så är det väl kanske ett alternativ. Men idag skulle man knappt hinna ta sig genom en dag innan man var tvungen att sms'a för påfyllning var femte minut.

Trycker säkert genom några Terabyte i månaden i fibret.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Folk är sådana bakåtsträvare och har och har starka åsikter om saker som inte har en aning om.

Folk behöver inte automatiskt vara dumma i huvudet för att de inte vill ansluta sig till fibernät, det kan vara så att de inte har det behovet.

Så kan man fundera på om det är värt att lägga de pengarna (om man nu inte behöver ha hög hastighet och obegränsat med datamängd) i vad man skulle kunna kalla avfolkningsbygd. Om det nu är det. Vilka flyttar dit? Sådana som har rötter i byn; de lär ju inte välja en annan ort bara för bredbandet utan det lär vara andra saker som drar.

Tror jag.

Sedan tror jag det skulle kunna gå enklare om det gick att erbjuda en förhöjd månadsavgift, och att man då är knuten till en leverantör, under en längre tid så att det inte blev någon kapitalinsats alls vid installation. Det är skillnad, i alla fall i folks huvuden, på att lägga (säg) 20000 kronor plus att ha en månadsavgift mot att inte lägga något alls men ha en månadsavgift som täcker in de 20' under fem år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hahahaha, den är jobbig

Skoja inte😂
Försökt med allt som kag kunnat tänka på men inte ens företagen som har hand om fibern här kan få kontakt med hyresvärden så sitter fast med ett sketet adsl där så fort grabben ska ladda hem ett nytt spel på sin dator så funkar inte ens chromecast 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad ska äldre med fiber till? dom är inte lika lurade som dagens generation och måste inte ständigt vara uppkopplade med snabbt nät, sen tror jag inte att dom ens vill att barnen ska ärva husen med snabb internetuppkoppling dom vill nog snarare att barnen ska påta i trädgården och ta det lugnt istället för att hänga i telefonen dygnet runt. Låt gamlingarna vara ifred flytta till storstan om du vill ha bra internet.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem

25000kr har en månadskostnad på 30 kroner om man trycker in det i bostadslånet. Inte illa för att äldre folket ska få en laggfri Pornhub upplevelse:)