Snabbtest: Grafikkort i The Outer Worlds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ganska missvisande att använda tester från ett vattenkylt kort. Isf får redaktionen vattenkyla samtliga kort, vilket faller på sin egen orimlighet.

Han syftar nog på att säg att med ett vattenkylt kort lyfts prestandan ~10-15% vid överklockning som bäst, men han ser betydligt bättre prestanda än det jämfört med ert kort. Och jag håller med, med mitt vattenkylda 5700XT @ 2100/900 med inställningen ultra i 1440p har jag inte sett en dipp under 55 FPS under 6 timmars speltid. Och max FPS är kring 74 fps.

Något känns off om man ser till andra recensioner med liknande system också.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Många verkar tro att spelet är gjort för nvidia, men när man startar det står det ju Ryzen/Radeon ?

Sen så har jag sett andra tester där radeons kort verkar prestera långt mycket bättre än motsvarande kort eller kostnad hos nvidia.

Jag gillar spelet, men....

Sitter på en ryzen2600x ett 2080TI och spelet presterar inte så trevligt i 1440p. Påminner lite om Apex Legends i sin flytighet och sega svar på musrörelser, fast sämre. Måste typ spela på low för att det inte ska kännas FÖR dåligt, helt bra blir det aldrig.. kanske först blir bra i 1080p. Sen så är allting så suddigt, varför är spelet helt jävla suddigt?

Får ge det ett försök till nån annan gång kanske.

Permalänk
Inaktiv

Mitt 1080 har varit ett kap då det verkar ha fin prestanda fortfarande, Vega 64 verkar tappa kraft med åren då det hade snarlik prestanda som 1070/80 förut.

Synd att mitt kort har havererat nu.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Icke optimerat för AMD då blir det inget köp.

För hög fps på Nvidia = dålig grafik = inget köp

Lite ironi, absolut. Men grafikmotorer funkar ju olika bra, på olika gpu'er. Vulkan funkar bättre på AMD, andra funkar bättre på Nvidia. Att per automatik hävda att det är dåligt optimerat, för att ett spel underprestar på en röd/grön GPU. Det tycker jag är ganska ytligt tänkande. Va fan, är det ett spel man vill ha. Då köper man väl det? Och bölar väl inte över att favvokortet levererade 6fps under vad det borde 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gehga:

Många verkar tro att spelet är gjort för nvidia, men när man startar det står det ju Ryzen/Radeon ?

Sen så har jag sett andra tester där radeons kort verkar prestera långt mycket bättre än motsvarande kort eller kostnad hos nvidia.

Jag gillar spelet, men....

Sitter på en ryzen2600x ett 2080TI och spelet presterar inte så trevligt i 1440p. Påminner lite om Apex Legends i sin flytighet och sega svar på musrörelser, fast sämre. Måste typ spela på low för att det inte ska kännas FÖR dåligt, helt bra blir det aldrig.. kanske först blir bra i 1080p. Sen så är allting så suddigt, varför är spelet helt jävla suddigt?

Får ge det ett försök till nån annan gång kanske.

Testa att sänka effects-inställningen(post-processing) till low/medium för att bli av med suddigheten. Förstår inte varför dagens spel (Battlefield t.ex.) ser så jäkla suddiga ut med post-processing på high/epic...

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Testa att sänka effects-inställningen(post-processing) till low/medium för att bli av med suddigheten. Förstår inte varför dagens spel (Battlefield t.ex.) ser så jäkla suddiga ut med post-processing på high/epic...

Finns väl en slider för motion blur också, kan den vara relevant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

1080TI vilket kap

Verkligen. Ångrade länge att jag köpte ett så pass dyrt grafikkort. Trots att priset var rejält rabatterat jämfört med övriga modeller.

Men det presterar bra ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

För hög fps på Nvidia = dålig grafik = inget köp

Lite ironi, absolut. Men grafikmotorer funkar ju olika bra, på olika gpu'er. Vulkan funkar bättre på AMD, andra funkar bättre på Nvidia. Att per automatik hävda att det är dåligt optimerat, för att ett spel underprestar på en röd/grön GPU. Det tycker jag är ganska ytligt tänkande. Va fan, är det ett spel man vill ha. Då köper man väl det? Och bölar väl inte över att favvokortet levererade 6fps under vad det borde 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Enda jag själv kan rösta med för att få utvecklare att lägga krut på optimering är min plånbok.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lekt runt i spelet en hel del tillsammans med min gamla trotjänare R9 290X. Precis som någon nämnde tidigare är skillnaderna ganska små mellan ultra och low.
Första sektionen av spelet kunde jag med VSR köra 3200x1800 på high med lås på 30fps och V-sync påslaget utan några drops under 30fps. Men i strider och mer öppna fält hade jag drops neråt 26fps, så kunde lika gärna ställa ner allt på low eftersom man knappt såg någon skillnad och det gav en overhead som gjorde att spelet verkligen flöt på rätt bra för att bara vara 30fps. Faktum är att allt på low i 1800p såg betydligt bättre ut än allt på ultra i 1080p. Nu överklockade jag grafikkortet och kan köra allt på medium utan drops under 30fps. Kör med DS4-kontroll och gissar att upplevelsen är ungefär den samma som man får med PS4 pro.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Inga fps problem med AMD Radeon vega56 1440p, motorn med unreal engine ser dock ut som 1980.
frostbite med dragon age som är 6 år gammalt ser bättre ut.
Motion blur är en sån där onödig effekt pga konsoler.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Fungerar rätt bra på en överklockad i7 2600k, asus strix rtx 2070 samt 16 GB ram och samsung ssd. Spelar på en dell 2560x1440 60hz.

Har inga högre krav än att matcha skärmens skärmuppdateringsfrekvens på 60. Har stängt av blur effekter, vsync är av, har unlimited fps påslaget och shadows på high (resten ultra).
Dipparna under 60 kommer när nya områden laddas in dynamisk vid spelande.

Fps håller sig runt 80ish, ibland högre/lägre utomhus och runt 100ish inomhus. I menyer +300fps.

Viktigast av allt! Ingen head bobing som gör en åksjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Verkligen. Ångrade länge att jag köpte ett så pass dyrt grafikkort. Trots att priset var rejält rabatterat jämfört med övriga modeller.

Men det presterar bra ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia gav oss ett x80Ti-kort som egentligen var ett Titan-kort.
Skillnaden är ytterst liten. Det handlar bl.a. om att det är 11GB vram istället för 12.
Det var nog en ren necessitet för att inte förarga titan-köpare.

En stor anledning till detta kort är nog för att AMD hypade sönder Vega. Nvidia ville nog säkra upp tronen.
Något man som 1080Ti-ägare är väldigt nöjd med idag

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Verkligen. Ångrade länge att jag köpte ett så pass dyrt grafikkort. Trots att priset var rejält rabatterat jämfört med övriga modeller.

Men det presterar bra ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur!
Fick tag i ett sprillans nytt GTX 1080TI för 6000kr när miningboomen tog slut. Lär sitta kvar på det tills RTX 4000 serien, kanske ända tills 5000 serien...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Skrivet av OnkelBob:

Min 4k historik:
2017 q2: gtx1080, inga 60fps i 4k.
2017 q4: gtx1080ti, inga 60fps i 4k

....ett rtx2080ti fixar alltså inte 60fps i 4k? Kommer det aldrig att finnas en lösning för 4k?

PS. 2019 q4: Ryzen 2600/rx vega 56 75fps 1080p, funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Har mellan 60-80 fps med 2080ti och i7 6850K,Förstår inte vad du menar.

Permalänk
Avstängd

Blir att vänta några patchar, det ser verkligen inte bra ut med tanke på hur det presterar.

Edit: Fungerar helt OK med rx480 8GB, bara ta ner ett par inställningar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Testa att sänka effects-inställningen(post-processing) till low/medium för att bli av med suddigheten. Förstår inte varför dagens spel (Battlefield t.ex.) ser så jäkla suddiga ut med post-processing på high/epic...

Många spel har börjat använda chromatic aberration av någon outgrundling anledning då det ser hemst ut.
Det är den nya motion blur eller överdriven dof.

Finns en mod/guide för att stänga av det här https://www.nexusmods.com/theouterworlds/mods/5

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Många spel har börjat använda chromatic aberration av någon outgrundling anledning då det ser hemst ut.
Det är den nya motion blur eller överdriven dof.

Finns en mod/guide för att stänga av det här https://www.nexusmods.com/theouterworlds/mods/5

Jag stängde av och blev märkbart bättre kvalitet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HenrikM:

Icke optimerat för AMD då blir det inget köp.

Ja vill de inte sälja spelet till de som har AMD-kort, tycker jag att de skall slippa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Ja vill de inte sälja spelet till de som har AMD-kort, tycker jag att de skall slippa.

Kan ju ligga en hel del på drivrutinsoptimering också, alltså AMD's ansvar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Relik 📜

Kan hälsa att det INTE fungerar så bra på en Surface Pro 7 i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har inte varvat borderlands 3 ännu...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugashaka:

Bara jag som är intresserad av tester på 3440x1440? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger på 65ish utomhus till 110ish innomhus med ett 1080 Ti med det mesta skruvat upp till max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

9000tkr så mycket lägger nog inga entusiaster på grafikkort.

Precis, jag la ju ned 2 x 8999:- på mina kort
9000:- skulle jag aldrig spendera

Permalänk
Medlem

För mig stuttrade det ganska mycket tyvärr.

Körde igenom det på Supernova och måste säga att det var fruktansvärt tråkigt. Väldigt dålig combat, överdrivet mycket lootande samt små och ganska fula världar.

Jag har inte kört något Obsidian spel förut men hade betydligt högre förväntningar då jag hört mycket gott om New Vegas.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Icke optimerat för AMD då blir det inget köp.

Ingen ide att optimera för AMD om ingen använder det (Du är en av dom)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Detta måste vara sjukt dåligt optimerat.

Ja med tanke på hur dålig grafik spelet i överlag har så är det dåligt optimerat. Har försökt få lite bättre grafik med hjälp av Reshade vilket hjälper men spelet tuggar FPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simon^L:

Hur fan kan det vara så tungdrivet?

Välkommen till Fallout världen. Där oavsett vilken dator du använder spelar noll roll

Permalänk
Medlem

Grymt test, tack Swec och @Kenneth
!

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Dessutom när man kunde få korten helt/bitvis betalda genom mining man orkade bemöda sig. Jag kom fram till att mina två 1080 Ti drog in 80-90%~ av inköpspriset (efter att elen var betald) mellan Juni 2017 och Maj 2018 (tyckte inte det va värt förtjänsten efter det).

Då var det dessutom endast det sekundära kortet som gick 24/7 medans det andra endast användes när jag inte satt vid datorn. Va inte direkt en uppgradering jag behövde (satt med 1080 före) men i hindsight så var det ju helt klart en investering som va värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Ligger på 65ish utomhus till 110ish innomhus med ett 1080 Ti med det mesta skruvat upp till max

Tackar! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD