Bahnhof IP-telefoni med annan box än deras egna?

Permalänk
Medlem

Bahnhof IP-telefoni med annan box än deras egna?

Hej,
Är fast med Bahnhofs buggiga router då de bara supportar sin egen box vid användande av IP-tele. Någon som vet eller som testat att körande annan IP-telefon-box (eller vad det nu heter)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElFeo2:

Hej,
Är fast med Bahnhofs buggiga router då de bara supportar sin egen box vid användande av IP-tele. Någon som vet eller som testat att körande annan IP-telefon-box (eller vad det nu heter)?

Vad jag vet så går det inte längre. Däremot kan du brygga Bahnhofs router eller om du har flera portar på fiberkonverteraren köra routrar parallellt, vilket jag gör för att få deras telefoni men inte använda deras router

Permalänk
Medlem

Hmm surt. Har nog bara en port i fiberkonverteraren. Deras router lägger ner då och då så vill ju helst skippa den helt. Alternativet är att köra iptele från annan leverantör!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från Bahnhofs faq
"Egen SIP-box?

Sedan slutet på 2015 erbjuder Bahnhof endast IP-telefoni till kunder som beställer och kör vår egen box. Denna box är en kombinerad router och telefonibox Det beror på den stora säkerhetsrisken som uppstår annars. Vi garanterar varken funktionalitet eller säkerhet med egen SIP-box. Vi ger inte någon support om du har en egen SIP-box."
Kanske ska köpa en box och testa. De var ju inte så dyra https://online.datapryl.se/products/Fast-telefoni/IP-telefon-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ElFeo2:

Du bör dock kunna koppla in en egen router framför för att sedan öppna portarna 5060 och 5080 mot Bahnhofs router för att få IP-telefonin att fungera. Det borde lösa problemet med att deras router ”hänger sig”.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Inga problem med annan box sålänge man har uppgifterna!

Finns många leverantörer med låga priser om man inte vill ha Bahnhof's prylar!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Vad är det för uppgifter man behöver?

Funderar på att byta leverantör men abonnemanget ingår ju i bredbandet så känns onödigt om jag inte måste.

Skrivet av Maxizor:

Inga problem med annan box sålänge man har uppgifterna!

Finns många leverantörer med låga priser om man inte vill ha Bahnhof's prylar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@ElFeo2:

Du bör dock kunna koppla in en egen router framför för att sedan öppna portarna 5060 och 5080 mot Bahnhofs router för att få IP-telefonin att fungera. Det borde lösa problemet med att deras router ”hänger sig”.

Vill helst slippa deras box helt men kanske får bli så tillslut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade det här också:
"Varför kan jag inte använda en egen SIP-box?

Sedan slutet på 2015 erbjuder Bahnhof endast IP-telefoni till kunder som beställer och kör vår egen box. Det beror på den stora säkerhetsrisken som uppstår annars, då hackare försöker kapa just SIP-boxar för att tjäna pengar på din bekostnad. Bahnhof har därför tagit fram en box med inställningar som är noga testad och hålls uppdaterad med senaste mjukvara och skydd för att garantera den säkerhet som krävs.

Om du använder en egen box/modem eller gör egna inställningar och får ditt modem kapat kan du själv bli skyldig att stå för kostnaderna, som kan uppgå till tiotusentals kronor. Bahnhof lämnar inte ut information om inställningar till egna SIP-boxar. För både din och vår skull vill vi att alla kör Bahnhofs box med Bahnhofs inställningar."
Så lite problem att få inställningarna då...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElFeo2:

Hittade det här också:
"Varför kan jag inte använda en egen SIP-box?

Sedan slutet på 2015 erbjuder Bahnhof endast IP-telefoni till kunder som beställer och kör vår egen box. Det beror på den stora säkerhetsrisken som uppstår annars, då hackare försöker kapa just SIP-boxar för att tjäna pengar på din bekostnad. Bahnhof har därför tagit fram en box med inställningar som är noga testad och hålls uppdaterad med senaste mjukvara och skydd för att garantera den säkerhet som krävs.

Om du använder en egen box/modem eller gör egna inställningar och får ditt modem kapat kan du själv bli skyldig att stå för kostnaderna, som kan uppgå till tiotusentals kronor. Bahnhof lämnar inte ut information om inställningar till egna SIP-boxar. För både din och vår skull vill vi att alla kör Bahnhofs box med Bahnhofs inställningar."
Så lite problem att få inställningarna då...

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är svårt med deras policy..... Lycka till!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Internetport IP-telefoni (utan månadsavgift):
https://internetport.se/ip-telefoni/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Rekommenderar Internetport IP-telefoni (utan månadsavgift):
https://internetport.se/ip-telefoni/

Tack ska kolla in det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Rekommenderar Internetport IP-telefoni (utan månadsavgift):
https://internetport.se/ip-telefoni/

Internetport har nog en mycket bra IP-telefoni men deras bredbandstjänst är inte 100. Så jag funderar på att byta till Bahnhof. Men dom har en usel IP-box för sin telefoni så alternativet är att ligga kvar med IP-telefon hos Internetport men då åker kostnaden upp med 10 kr/mån för IP-telefon (som jag knappt använder).

Det är kanske dags att skippa det fasta numret som ligger på IP-telefonin. Det är ändå mest säljare som ringer där...
Eller har någon ett bra alternativ till Internetports IP-telefoni? Dvs någon billig tjänst som INTE kräver IP-box utan där man kan sätta upp det direkt i en bra SIP-telefon eller köra en mjukvara på mobilen eller i datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har en "dum" switch till fiberdosan. Sen har jag kopplat min egna och bahnhofs router till switchen. Varsin port. Så IP telefonen får sitt egent liv o jag har mitt internet genom min egna router. Funkar utmärkt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag irriterar mig också på att IP-telefoni har dragit iväg i kostnad. Den enda anledningen till att ha IP-telefoni är att man vill ha ett hemnummer och att det är billigt eftersom de flesta har mobiltelefon med tillhörande abonnemang och dom kostnaderna. Jag fick bygga om för att dra en extra parallell tp-kabel och uttag till den plats där jag har alla prylar, på de viset kan jag köra med SIP-konto direkt i siemens gigaset enheten eller med en sketen SIP-dosa man måste ha med vissa leverantörer. Jag kan dessutom köra SIP-dosan bakom min router eller direkt via ett annat uttag i fiberdosan.

Jag skaffade även en Grandstream telefon för att testa men lärde mig den hårda vägen att det inte funkar. Med IP-telefoni har man bara ett konto och ska du ha flera telefoner måste du ha en central enhet som du kör trafiken till och den i sin tur sköter inloggning och allt det där. Det fick bli trådlösa gigaset-enheter, då kan jag köra analogt som jag gör nu mot dum SIP-dosa från leverantör eller lägga in kontouppgifter i gigaset-enheten. Numera verkar det vara så att de festa leverantörer påtvingar dig en IP-telefonidosa pga säkerhetsproblem och annat.

Problematiken med telefonbok, LDAP etc kvarstår. I mitt fall kan jag köra med Siemens online grej för telefonbok men jag är inte så pigg på det pga säkerhet och annat.

Jag har funderat på att byta till någon av dessa två leverantör förut. Men har inte blivit något med det ännu. Lite otydligt med kostnaderna tycker jag och hur det funkar men definitivt bra.

https://quicknet.se/telefoni/ip-telefoni/hemtelefoni/
https://www.teleservice.net/i-hemmet/telefoni

Det här pratat om säkerhet är bara massa BS från ISPerna med påtvingade dosor, problemet ligger i att man inte per automatik spärrar ner systemet så att det inte går att ringa t.ex. utanför Sverige, betalnummer och liknande. De flesta som har IP-telefoni har inte någon behov av de möjligheterna ändå.

Ett annat problem är att man inte lätt kan fixa sin telefon-lista via de flesta IP-telefonitjänsterna för privatpersoner för det finns ingen portal eller möjlighet att själv skapa listor (csv) och lägga upp dessa i en LDAP server hos din leverantör. Dom utgår antagligen från att du har en analog telefon. En del har nummerpresentatör som tjänst men det funkar ju inte 100% men lägger man in det själv i telefonbok så brukar man ju kunna täcka upp ännu mer. IP-telefoni är bra men jag är rätt trött på alla brister i funktionalitet mot privatpersoner, man kör typ snikvarianter jämfört med alla möjligheter som finns för företag när dom betalar för telefoni