Shadowlands är nästa World of Warcraft-expansion

Permalänk
Melding Plague

Shadowlands är nästa World of Warcraft-expansion

Nästa expansion till World of Warcraft inleds med en odöd maktkamp, vilket förstör balansen mellan liv och död.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan man resa dit redan L50 eller vadå?

Permalänk
Medlem

Det känns som att WoW-expansionerna dippar djupare och djupare ner i Nope-territoriet för varje generation...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Precis, alla maxlevel karaktärer blir 50 när expansionen startar. Nya karaktärer börjar på 1 och kan dra till Shadowlands vid lvl 50.

Permalänk
Skrivet av Kablash:

@tBiorrith: Precis, alla maxlevel karaktärer blir 50 när expansionen startar. Nya karaktärer börjar på 1 och kan dra till Shadowlands vid lvl 50.

Jag undrar vad som händer med items från vanilla som man har på banken, typ T1/T2/T3
Vore skoj om de blev relevanta igen, åtminstone i början av expansionen.

Permalänk
Medlem

Hur är det att spela wow solo för handlingen? Är handlingen något att hänga i granen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Det känns som att WoW-expansionerna dippar djupare och djupare ner i Nope-territoriet för varje generation...

Det är sedan länge tillbaka dags för Blizzard att komma med något nytt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Hur är det att spela wow solo för handlingen? Är handlingen något att hänga i granen?

Skickades från m.sweclockers.com

WoW solo var helt okej om man ville ha handling. Sen kom Cataclysm, och allt sådant flög ut genom fönstret.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikMolin:

Jag undrar vad som händer med items från vanilla som man har på banken, typ T1/T2/T3
Vore skoj om de blev relevanta igen, åtminstone i början av expansionen.

Req lvl 15 typ? allt blir squishat bara.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Det känns som att WoW-expansionerna dippar djupare och djupare ner i Nope-territoriet för varje generation...

Då har du missat sista 2. Sen legion har Storyn i spelen varit kannon och spelet har inte bara varit Hack and slash... Detta verkar fortsätta i samma anda.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Då har du missat sista 2. Sen legion har Storyn i spelen varit kannon och spelet har inte bara varit Hack and slash... Detta verkar fortsätta i samma anda.

Mm de kan lika gärna väl göra WoW till ett singleplayer spel när de ändå fortsätter.
Kommer garanterat köpa expansionen för Collector's Edition sen spela tills jag lessnat som man gjort sen Pandaria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Då har du missat sista 2. Sen legion har Storyn i spelen varit kannon och spelet har inte bara varit Hack and slash... Detta verkar fortsätta i samma anda.

Har lirat både Legion och BFA... tyckte att storyn inte var så himla bra i dom heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Har lirat både Legion och BFA... tyckte att storyn inte var så himla bra i dom heller

Skickades från m.sweclockers.com

Well, beror på vad man tar det för. Vill man bara köra Hack and slash och få gear så visst då var de gamla bättre. Men i de gamla var det inte så mycket story som framgick till spelaren om man inte letade själv.

Tycker inte de nya spelet på nåt sett är sämre än de gamla. Däremot finns det en idyll och nostalgi med de gamla som gör att man älskar dem oavsett. Men är nog så att många helt enkelt tröttat på spelet och har helt fel förväntar på en expansion bra eller inte.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Well, beror på vad man tar det för. Vill man bara köra Hack and slash och få gear så visst då var de gamla bättre. Men i de gamla var det inte så mycket story som framgick till spelaren om man inte letade själv.

Tycker inte de nya spelet på nåt sett är sämre än de gamla. Däremot finns det en idyll och nostalgi med de gamla som gör att man älskar dem oavsett. Men är nog så att många helt enkelt tröttat på spelet och har helt fel förväntar på en expansion bra eller inte.

Personligen har jag väl svårt för alla nyare expansioner bygger på ”lore” som grundar sig i Cataclysm, där Blizzard tog sin välutvecklade lore och klippte den i småbitar, hällde bitarna i en hatt, för att sedan plocka upp en bit i taget och hitta på en ny berättelse för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd

Cataclysm var en stor ändring i loren, självklart.
Men det var en vid denna punkt som utvecklarna började just att utveckla loren, och driva den vidare på ett sätt som involverade spelaren mer i en levande värld. Innan dess var det spelarnas betéende med varandra som utgjorde den levande världen i större utsträckning.
Tycker jag iallfall.

Upp till WotLK så kunde det enligt mig beskrivas mer som att vända upp rutor som var nedvända, men redan hade hänt.

Att squisha levlarna låter som en bra idé. Det har behövt åtgärder mot att det börjar kännas som ett mobilspel där man ska få nya levlar kastade i asiktet för att känna sig duktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser bättre ut på pappret jämfört med BFA, ett fall i rätt riktning. Tur man kan fortsätta köra Classic istället ifall det visar sig vara skräp. Diablo 4 verkar rätt najs det med.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Dags för bliz att ge upp med WoW och satsa på en reboot med WoW2:

  • Tillbaka till Lvl 1-60 och i världen där allt började, men med ny grafik och nya quests där en del baseras på Vanilla (lagom mycket för att det skall kännas lite nostalgiskt).

  • Gamla raids och dungeons i helt ny tappning, tänk ett Scholomance som är svårt och Ragnaros som tar ett par veckor att klå.

  • Talang träden är en stor del av WoW, dom måste tillbaka, men tillåt dual spec.

  • Inga flygande mounts, aldrig flygande mounts, nope, njet.

  • Introducera PvP tidigare i spelet, t.ex. en enkel dungeon redan vid lvl 10 som båda faktionerna vill göra. Det skall vara klart redan från början att spelet handlar lika mycket om Horde vs Alliance som vs PvE.

  • Aldrig en höjd level cap, eventuella expansioner kan belöna spelare med t.ex. nya (icke game breaking) förmågor, nya ranker av förmågor och rent av nya equipment slots (kanske man bara har 1 trinket från början?). Tanken är att världen inte skall bli "gammal" så fort spelet uppdateras.

Tanken är ett spel där allt du gör spelar roll även i framtiden.
Inte som nu där spelet i princip resettas för varje ny raid som släpps.

Permalänk
Medlem

Snygg cinematisk trailer! Men spelet?! Märkligt fult.

Jämför

Dold text

med Doom från 2016

Dold text

Det där är liksom löjligt stor skillnad år 2019, och det lär alltså inte släppas förrän 2020.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

@Svensktiger: Solklart amen på det!

Passerar vanliga WoW 20 år blir jag uppriktigt förvånad, för det är alldeles för mycket krävt av att behålla samma ramverk inbakat där någonstans i kärnan.
Det är dock en personlig tanke från en som i all ärlighet inte har särskilt mycket insyn i vad det moderna WoW egentligen består av på teknisk nivå.

Att spelet mer eller mindre återställer allt när nya raider släpps är en del av konceptet. Det är helt enkelt inte kul att levla i all oändlighet som i Diablo 3, vare sig det handlar om karaktärsnivå eller utrustning. För det är ändå en karaktärsresurs, oavsett vad det kallas.
Och de kan få behålla sin glorifierade cookie clicker.

Introduktionen av achievments har ju erbjudit en lösning för allt det där.
Att återgå till T1 -> T2 -> T3... vore en fantastisk lösning, om det balanserades på ett sådant sätt att raider helt enkelt inte går att genomföra för en genomsnittlig människa om man inte har övervägande del utrustning från föregående tier. Att cirkulera olika sorters resistance kanske skulle vara ett sätt (så 2 tiers lägre har nästan okej stats, men helt fel resistance. 4 tiers lägre har typ okej resistance, men alldeles för låga stats).
Då säkerställer man att all endgame från alla år blir relevant, och att spelarna får ett väldigt brett spektrum av innehåll, även om dilemmat med casuals och hardcorespelare kvarstår.

Därefter kan all tierrustning resettas eller squishas var 4-12:e månad, och beroende på hur långt man nått så får man ett achievment, och gärna en helt unik titel eller mount.
Hattar kanske kan fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Snygg cinematisk trailer! Men spelet?! Märkligt fult.

Mig veterligen så är basen för grafiken Warcraft 3's motor så vi snackar om något som utvecklades för 20 år sedan. Tycker det är rätt imponerande vad de får ut, för det bör vara en och annan begränsning.

Hur som så skiter jag rätt mycket i grafiken själv, hoppas men på att gameplay blir roligt igen, tyvärr inga nya talents etc så verkar tunt än så länge.

Permalänk
Medlem

Har kört alla expansioner utom cataclysm som var en riktig skitexpansion. Det konstiga är att jag nu spelar classic och njuter hela tiden. Har inte startat bfa sen classic blev officiellt...kör classic och ser hur detta spelet BORDE vara.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Tycker så synd om alla ni anti-retail casual spelare. Spelat hardcore sedan wotlk, och casual i vanilla och tbc. Spelet är så sjukt mycket bättre idag, alla vi gamla vanilla veteraner slutade classic wow efter vi pumpade bis gear och döda ragnaros i grönt gear. Classic funkar säkert för er som spelar en timma i veckan.

Shadowlands verkar grymt, täcker alla områden i stort sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ta bort ingame shop så köper jag. Det kommer inte hända så blir inget köp även om jag blev lite sugen.

Vet att jag inte behöver köpa något där men tycker inte det hör hemma i wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Tycker så synd om alla ni anti-retail casual spelare. Spelat hardcore sedan wotlk, och casual i vanilla och tbc. Spelet är så sjukt mycket bättre idag, alla vi gamla vanilla veteraner slutade classic wow efter vi pumpade bis gear och döda ragnaros i grönt gear. Classic funkar säkert för er som spelar en timma i veckan.

Shadowlands verkar grymt, täcker alla områden i stort sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Jag tror att Shadowlands kommer ge mycket tillbaka till retail som har saknats och göra sig av med det som varit onödigt t.ex. AP grind som gjort det svårt att spela flera karaktärer överlag. Återstå att se vad det slutliga resultatet blir men jag ser personligen fram emot att se vart storyn tar oss, känns som att vi kommer få se mer ny lore utöver den redan etablerade och vad som antas vara Sylvanas slut.
När det kommer till gameplay så tycker jag att deras roguelike dungeon Torghast kan erbjuda många timmars underhållning både ensam och med vänner. Kommer bli intressant att se vad betan kommer visa när den dyker upp.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Snygg cinematisk trailer! Men spelet?! Märkligt fult.

Jämför

med Doom från 2016

Det där är liksom löjligt stor skillnad år 2019, och det lär alltså inte släppas förrän 2020.

Är det inte lite orättvist att jämföra ett singeplayer spel med ett där tiotusentals ska umgås tillsammans?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrii:

Är det inte lite orättvist att jämföra ett singeplayer spel med ett där tiotusentals ska umgås tillsammans?

Det är väl inte det som håller tillbaka grafiken eller e jag helt fel ute? Motorn till wow är väl inte direkt ny utan uppdaterad efterhand. Det är väl lite som en gammal volvo 242 där man bytt ut motorn , men bränner man på för fullt så går bilen sönder för att chassit inte är byggt för den hastigheten.

Kanske dålig jämförelse men jag tror den riktiga frågan är ifall Blizzard vill uppdatera grafiken till den du ser i doom. Det som skulle hända då är att Blizzard troligen skulle tappa en massa spelare då majoriteten av spelarnas datorer inte skulle klara av att driva spelet vilket är bad buisness. Men i slutändan är det ju inte grafiken som gör spelet utan det gameplay som finns tillgängligt.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd

Skit och åter skit.
allt efter wotlk är skit.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Well, beror på vad man tar det för. Vill man bara köra Hack and slash och få gear så visst då var de gamla bättre. Men i de gamla var det inte så mycket story som framgick till spelaren om man inte letade själv.

Tycker inte de nya spelet på nåt sett är sämre än de gamla. Däremot finns det en idyll och nostalgi med de gamla som gör att man älskar dem oavsett. Men är nog så att många helt enkelt tröttat på spelet och har helt fel förväntar på en expansion bra eller inte.

Poängen med de gamla spelen var ju att man var en upptäckare i en stor värld. Där man fick söka för att upptäcka saker. Och hur bättre gear man fick desto mer blev man involvera i storyn (Corrupted Ashbringer etc).

Nu för tiden är varje person en hjälte som har världen på sina axlar .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Poängen med de gamla spelen var ju att man var en upptäckare i en stor värld. Där man fick söka för att upptäcka saker. Och hur bättre gear man fick desto mer blev man involvera i storyn (Corrupted Ashbringer etc).

Nu för tiden är varje person en hjälte som har världen på sina axlar .

Det var just det jag gillade och anledningen till att jag slutade spela så länge.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Poängen med de gamla spelen var ju att man var en upptäckare i en stor värld. Där man fick söka för att upptäcka saker. Och hur bättre gear man fick desto mer blev man involvera i storyn (Corrupted Ashbringer etc).

Nu för tiden är varje person en hjälte som har världen på sina axlar .

Bra poäng.
Jag tror att just det är orsaken till att WoW aldrig kommer kunna bli "samma sak" igen utan att det är just vad det var då.
Redan i andra expansionen så var spelaren ganska relevant, i förhållande till att vara en slumpmässig kuf som hittat en pinne och bestämt sig för att besegra världens ondska.
Så vid Cataclysm och framåt var det ganska givet att spelaren ska vara historiskt relevant riktigt fort.