Vad tycker ni om utseendet i nya Steam-klienten?

Permalänk
Medlem

Bra men hoppas att de fortsätter uppdatera resten av Steam som passar det nya utseendet. Just nu är det ju olika fonter på olika ställen tex.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har bara fått en snabbvisning av sambon och har inte testat själv, men det ser riktigt bra ut (både ui och ux). Inte en dag för sent, Steam har ju aldrig varit någon upphetsande upplevelse ui/ux-mässigt, så ... äntligen!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt, gillar de nya funktionerna för att visa uppdateringar och event.

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt mycket snyggare ut var lite ovan i början men ser nyare ut

Permalänk
Avstängd

Efter ett par dagar nu så är jag fortfarande ganska nöjd med själva gränssnittet. För mig funkar det bättre än det tidigare, mer överskådligt utan att lassa på för mycket. Men, klienten har kraschat eller fryst ett flertal gånger vilket den ytterst sällan gjorde tidigare. Jag räknar med att de kommer att lösa sådana problem förstås, men det känns lite beta över det.

Skrivet av eas@tetris:

Ogillar ändringarna. Allt är gigantiskt vilket gör sig dåligt på min lågupplöst skärm, exempelvis ser jag inte längre vilka vänner som spelar ett specifikt spel vars sida jag är inne på, måste scrolla ner för att få den infon. Det var det enda jag hade spelsidorna till...

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag har läst så ser man direkt i biblioteket om någon vän spelar ett spel via en ikon som hamnar direkt på spelets omslag. Kolla exempelvis på Plunkbat (Player Unknown Battlegrounds) på nedan screenshot från theverge.com:

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Efter att tidigare ha varit i betastadiet har nu Valve rullat ut det nya grafiska gränssnitet för spelbiblioteket i Steam. Från att tidigare ha varit en rätt tråkig lista med olika titlar frontas nu spelen med omslagsbilder, vilket troligtvis ska göra det mer inspirerande att välja ut något av de 100 spelen man har i backloggen efter alla reor.

https://i.imgur.com/d0zOweD.jpg

Mitt första intryck är att jag gillar omdesignen, då jag ofta sitter och bläddrar igenom mitt bibliotek efter något nytt att spela men tröttnar rätt snabbt på den trista presentationen. Vad tycker ni andra?

utseendet är helt ok. dock kraschar hela applikationen varje gång. jag tycker det var bättre förr!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

De har inte pushat nya layouten till Linux än, utan nya får man endast om man väljer Beta.
Men är väl bara en tidsfråga.

Om det går i windows vet jag faktiskt inte

Jag fick nya layouten igår (tror uppdatering kom i förrgår) och sitter på Arch Linux/Manjaro så visst finns det till Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag fick nya layouten igår (tror uppdatering kom i förrgår) och sitter på Arch Linux/Manjaro så visst finns det till Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns gör den, men de tvingar inte uppdatering än (som med windows)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Finns gör den, men de tvingar inte uppdatering än (som med windows)

Jag har dock inte valt Beta utan det kom som vanlig uppdatering när jag startade Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag har dock inte valt Beta utan det kom som vanlig uppdatering när jag startade Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Startade om Steam och då kom min uppdatering också

Permalänk

Det blir säkert bra. I library kan man klicka på bilden för spelet istället för att leta i listan. Hur bra det funkar beror lite på hur representativa/uppmärksamhetssökande bilderna är och hur överväldigande det blir med en VÄGG av färgglada bilder.

Jag hade föredragit ikoner med namn under. Hade varit bra att kunna börja skriva namnet också och välja första, som en launcher. Spelikonerna hamnar ju på skrivbordet så jag drar in dem i en folder bara, så kan man få till allt på min önskelista.

Sen generellt är det bättre om man behåller det som är bra och fokuserar mer på funktion. Forumen funkar ju som år 2000, webbläsaren är sorglig, och bilder visas inte i speluppdateringsflödet. Inte rättat på alla år jag haft Steam...

Recensionssystemet är tämligen oanvändbart efter den nyliga ändringen. Det finns inget sätt att filtrera fram negativa kommentarer. Jag är härdad så jag går på dem och om det inte är giltig kritik så kan jag ignorera "procenten". Att läsa femhundra recensioner av de som gillar spelet ger ju ingen information.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig hade jag föredragit ifall de hade haft kvar en enklare, "ren" vy av bibliotek. Just nu känns det som ett avancerat arkiv-läge, som bombarderar användaren med inormation och kategoriseringar. Det är inte dåligt, men detta skulle vara "detaljlägeT" ifall du frågar mig. Jag skulle vilja ha ett läge med bara omslag och en hover-play-knapp.

I övrigt är det få utgivare som anpassat sina spel med omslag så att de faktiskt passar den nya designen. På så sätt är det en tråkig "plotter-fest" utan dess like.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Avstängd

Ser ut som det är gjort för en tv som tar upp hela långväggen i vardagsrummet, men iofs, man ska inte begära mycket, valve har inte haft många rätt det sista decenniet.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kör fortfarande med gamla layout'en

Hur får man till det? Hatar den nya layouten :/

Permalänk
Avstängd

Ne, inte min smak alls.. känns som att de försökte för mycket.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tenerezza:

Tja i form av prestanda så beter sig både Galaxy 2 och Steam som klient ungefär samma, båda använder samma web motor i alla fall, dock värsta biten för just Galaxy 2 är inte så mycket själva klienten utan alla bakgrundsprocesser som använder python. Har man stora spelbibliotek så kan dessa käka ganska rejält med cpu, t.ex. vid uppstart så käkar dessa 1-2 kärnor för min del i ~5-6 minuter, vid synk käkar de en hel del också och ganska rejält med minne och t.ex. vissa tabbar i klienten börjar de göra lika dant.

Nu har jag förvisso ovanligt stort spelbibliotek så det problemet lär inte finnas för alla men har betydligt mindre av de problemen med t.ex. steam, nog för den också käkar bra mycket minne idag.

Med det sagt Galaxy 2 list view är riktigt trevligt ibland när man försöker sortera saker så blir fortfarande att jag använder klienten ibland men inte så ofta längre.

Inget jag märker av med mitt system iallafall.

Permalänk
Medlem

NEJ NEJ NEJ. De förstörde ALLT!.
Jag använder steam på ett sätt och kräver ingenting annat än att detta fungerar.
1. tabba upp steam
2. börja skriva cou (vill spela CSGO)
3. steam har redan hoppat till CSGO och jag kan trycka mellanslag eller enter för att starta.

Det är då från att steam är på skärmen till att spelet startar ca 0.5 sekunder.
Med nya interfacet så kan jag bara söka om jag klickar i listan en gång först (eller i sökrutan men det kräver att jag klickar på namnet en gång också efter). Och sedan måste klicka på play. Det ökar tiden till 5 sekunder för att starta ett spel.
Plus att skiten är segt som fan, till och med scrolla är långsamt. Det gamla var fult men funktionellt och jäkligt snabbt (iallafall i desktop, i game overlay så var det rätt segt). Det är inte lika tydligt vilka spel som är installerade häller, färgskillnaden är för liten. Mitt-menyn ändrar vad som är på den när man startar och när man har börjat navigera, så snurrigt

Nu behöver jag aktivt tänka på var jag gör, inte bara cs + enter.
De får gärna göra det snyggare men fan de får se till att det fungerar också. Kan man ens gå tillbaka?
Det här fungerar inte. Fan uplay är mer funktionellt

Får börja göra shortcuts på desktop annars. Förstör hela anledningen att använda steam

Edit: Hittade en work around så jag kom tillbaka till förra versionen av steam. Så får se hur länge jag behöver ligga kvar tills att steam är faktiskt användbart igen. Länk till hur man gör också:
https://www.youtube.com/watch?v=bjN6-e3nlPE&feature=youtu.be

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inget jag märker av med mitt system iallafall.

Tja, själv är det märkbart på min 8700k, och klienten är t.ex. obrukbar på min surface burk.

T.ex. när klienten bestämmer sig att börja synka så ser det oftast ut så här

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Jag gillar den inte. Den är gjord för att sälja fler spel, inte för att förbättra funktionen. "OOh shiny icons, this must be a great game".

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Generellt brukar folk vara emot förändring så de tycks ha lyckats bra med detta.

Ganska svårt att misslyckas sett till hur det var tidigare dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Helt okay faktiskt. Inte direkt något jag stör mig på och det är funktionellt, förutom en sak. Och det är att det bara är under library som det är ny design och inte under flikar som market, profil osv. Nu känns det lite som ett mellanting mellan nytt och gammalt. Market skulle verkligen behöva sig en remake. Men det är väl en vanesak..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Nu ser det ut som 2011 istället för 2006, en liten förbättring.

Permalänk

Holy fucking shit vad det nya interfacet suger.
Vem bad om att få en news feed över halva skärmen, och vem tyckte det var jobbigt att deras spel stod I TEXT istället för bara en ikon? Vem var det som tyckte att det bara ska finnas big picture mode? Vem ville ha mouse-over effects på allting?

Helt plötsligt gick Steam och blev sämre än Origin, och att lyckas med det kräver uppfinningsrikedom, entusiasm och talang!

Men, som tur är kan man nästan ta sig tillbaks till det gamla utseendet på library, genom att ändra short ändra properties i shortcut till Steam till "C:\Program Files (x86)\Steam\Steam.exe" +open "steam://open/minigameslist"
Bonus: man blir av med Steam shop.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som vill kunna lägga in spelen på önskelistan som en samling i biblioteket? Nu äger man inte de på önskelistan, men jag skulle hellre vilja ha dem där än den önskelista som finns i affären just nu.

Permalänk

Hatar det. Blev några ikoner på skrivbordet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar det bättre nu när de gjort så att man kan ändra storleken på interfacen.