Vanligt med ipsglow på låg brightness?

Permalänk

Vanligt med ipsglow på låg brightness?

Hej, mitt första inlägg här på 10 år, har dock lurkat här ett tag :). Jag har köpt en 4K ips-skärm (acer pe320qk) till vad jag tyckte var ett mycket bra pris... problemet är dock att den har en hel del ips glow och bleed. Har läst en del andra trådar om vad som kan vara acceptabelt, och landar i att min skärm verkar vara ett rätt trist exemplar. Igår satt jag med 0 (av 100) i brightness med svag omgivande belysning i rummet, men så fort det blir mörkare partier i spel så är de nedre hörnen ansträngande att titta på då det ligger nån sorts ljus dimma över allt där.

Bilder är svårt att få rättvisande, så jag undrar mest om ni andra tycker det verkar vara normalt/acceptabelt utifrån dagens kvalitet på ipspaneler ? Min 15 år gamla dell-ips visar inget ens i närheten av samma problem.

Fråga två är om någon här på forumet har haft framgång med att reklamera istället för retur (eftersom priset var hälften av vad jag kan hitta en annan ipsskärm i samma storlek och upplösning för).

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Bildexpert 📺

@EnbersBuskE: Det finns helt klart bättre och sämre exemplar vad gäller IPS glow. Och har du kört 0 på brightness och ändå störs så låter det som otur i lotteriet.

Vinkeln till skärmen påverkar en hel del och är det fortfarande besvärligt 90 grader rakt på mot mitten är det verkligen en nitlott.

Permalänk
Medlem

Min tidigare Dell U3415W hade mycket IPS-Glow

Bytte till en Samsung med VA istället och väldigt stor skillnad!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber