Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

YESSS! RGB EVERYTHING!!

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Nästan ett och ett halvt år sen jag köpte rackskåp och server så är det äntligen i drift!

Bilder på ombyggnationen etc finns i galleriet här : BroServ1.0

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

Nästan ett och ett halvt år sen jag köpte rackskåp och server så är det äntligen i drift!

http://www.pierrejavel.com/temp/rack0.jpg

Bilder på ombyggnationen etc finns i galleriet här : BroServ1.0

Men du får väl visa lite innehåll, specar och användningsområde?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kallabaz:

Men du får väl visa lite innehåll, specar och användningsområde?

Det gör han ju:)
Förutom syftet då

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Men du får väl visa lite innehåll, specar och användningsområde?

If you insist

Router : Ubiquiti EdgeRouter Lite
Switch : Netgear GS7241 V2 (1 Gigabit Layer 2)
UPS : HP R/T3000 (3000VA)
Server : Poweredge R710, 2x Xeon X5560 2.8Ghz, 36GB DDR3, 200GB SSD för VM samt 8,5TB för lagring.
Skärm : HP 17" Point of Sale Resistiv Touch.

Belysning : 186st WS2812B LEDs, 5v Switchat nätagg a 10A och en NodeMCU ESP8266 som controller.

På servern kör jag VMWare Esxi 6.5 (dell image) laddas från en USB-sticka monterat internt.
Sen har jag för tillfället tre stycken Virtuella maskiner som lagras på en SSD;
VM1 : Windows 7 Pro som kör diverse mindre Windows program/tjänster
VM2 : Ubuntu 16 som kör ZoneMinder för övervakningskameror
VM3 : OpenMediaVault 4, min "NAS", sköter förvaringen och utdelningen av Musik, Video etc.
Kör plugin miniDLNA för att kunna spela upp musik direkt genom förstärkaren.
Kör även docker, och där i kör jag Haugen Transmission Container för att eventuella nerladdningar ska gå genom OVPN

Framtida tankar är ju att labba runt lite med olika OS och mjukvaror, kanske köra en svängom med pfsense och dess like

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Ah sorry såg inte länken till byggtråden. Imponerande! Snyggt! Kul!

Permalänk

Server #1
MB: SuperMicro X9sri-f
CPU: Xeon E52680v2 (10c/20t)
RAM: 128GB Samsung ddr3-1866 ECC-reg

Server #2
MB: Intel Serverboard 12XX
CPU: Xeon E3-1240v3 (4c/8t)
RAM: 32GB Samsung ddr3-1600 ECC

Permalänk
Medlem

Äntligen fått hem min första "riktiga" server!
Satt och kikade en del på ebay för att byta ut min workstation som aggerat server ett tag och drog hem en Dell T310 från tyskland, hemma på tre dagar

Inte dagens modell men duger fint att börja med.
Dubbla 400w nätagg (hotswap)
Intel Xeon
32Gb ECC Ram
4st 3,5" hotswap i fram
H200 raid controller som kommer flashas om till IT mode för att låta OS styra mjukvaru raid
4st nätverksportar (gigabit)

Till att börja med blir det rent Freenas och bara ha den som filserver
(Pi-Hole och PiVPN sköter nätverket i dagsläget)

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Jubileumsmästare

Äntligen blev racket färdigt för att få flytta in i nya huset.

Intel G4920, 16GB ram som ska gå som Plexserver, oklart vad det åker i för lagring.
Zyxel 24-port gigabitswitch.
Ubiquiti Edgerouter 4.
HP Proliant Microserver som kör FreeNAS.

Nu är det bara kablarna till tre våningar som ska dras, men det är iallfall förberett att bara koppla in i patchpanelen nu.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Läcker kabeldragning! Ordning o reda!

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

En del äldre prylar

Halvgammal uppsättning men allt är i drift förutom T5500:orna som ska dras igång i veckan, som spelburkar för barnen med 2 * Xeon x5675 & RX 580 8GB. Tänkte testa parsec eller något liknande då de redan har burkar på rummen också.

T310:an liksom 2 st R710:or används för kameraövervakning. Dels i renodlat övervakningssyfte men även för fågelräkning och som testuppsättning för räkning och identifiering av insekter (mestadels fjärilar) vid doftfällor.

En R710:a används som primärlagring för foton. R520:an håller på att ta över rollen med 8 * 3 TB SAS. R710:an kommer dock troligen att stå kvar som arkiv. Resterande burkar: 2 * R410 & 1 st R210 som används för diverse labbande & fillagring, egenbyggd burk (NAS) som ska bytas ut. Sammanlagt är där 50-60 TB användbar diskyta i racket.

Jag jobbar som biolog & fotar rätt mkt (mest makro & mikroskopering), blir fn ca 8 TB om året + det som stackas och redigeras. Har även ett förflutet inom IT & hårdvarubranschen. Slits rätt mkt mellan dessa två/tre intressen.

Permalänk
Avstängd

En liten uppdatering av #17246836.

Det som är nytt

  • fiber patch panel

  • större rackskåp

  • jbod

  • Speldator

Inget är färdigt byggt än mycket mer saker ska in i rackskåp samt dra om lite kabel.

Lite feedback skulle inte skada.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

En liten uppdatering av #17246836.

Det som är nytt

  • fiber patch panel

  • större rackskåp

  • jbod

  • Speldator

Inget är färdigt byggt än mycket mer saker ska in i rackskåp samt dra om lite kabel.

Lite feedback skulle inte skada.

https://i.imgur.com/GZloKR6.jpg

Tycker det ser helt ok ut, ett par tips jag lärt på vägen är att man kan använda standard 6mm korgmutter i det racket (i allafall går det på mitt) och att 6mm standardbult (det finns svarta stålskruvar också om man, som jag, vill att de skall matcha chassiet) passar om man behöver fylla på, jag köpte ett 200 pack svart härdad insex med kupolskalle för någon hundralapp på järnhandeln, har fortfarande kvar av dem... (behöver dock inte alls vara härdad skruv till dethär, det är ju nästan ingen belastning jämfört med sammanhang där man normalt använder härdad skruv, tyckte bara de var snyggare... Standardbult av bra kvalitet håller många hundra kilo för M6.)

Vidare att man blir bländad när man arbetar inuti chassiet om man monterar starka LED ramper direkt runt karmen till luckan... Tror man behöver skärma av dem, eller rikta dem inåt på något sätt så att man inte får ljuset direkt i ögonen om man vill köra med det.

Har faktiskt funderat på om inte tex IKEA lampor med ledad arm eller liknande borde fungera bättre om man inte har tillgång till riktiga racklysen (om man behöver sådana), ser ju dock inte lika snyggt ut från håll...

Jag vet ej om du fick med hyllplan, men jag noterade att det går att använda X-case chassin i kabinettet om man monterar en hylla under där det skall stå, går dock bort en bultrad om man gör så vilket skapade rejält mycket irritation för mig... Men det blev ok i slutänden när jag skruvade dit en flat tonmann platta jag hade sedan förut. (egentligen skall man nog hänga dem på skenor, någonting jag tänkt experimentera mer med i framtiden men man behöver då göra beslag till dem då de inte har det som standard av någon anledning). Var dock mest att jag redan hade Xcase chassiet sedan tidigare och det var det enda som var tillräckligt högt att rymma vattenkylningen jag håller på med...

Jag satte även ett 1U strömrack med centralbrytare i fronten, men har nästan aldrig använt det så är nog owerkill om man bara har datorer i racket tror jag...

Covers och annat har ju mest estetisk funktion, personligen börjar jag mer och mer tycka att de mest bara är i vägen när man behöver ändra någonting och att man ofta blir vansinnigt irriterad på plåtkanter som sticker in bakom skenorna och blockerar platser för annat. Hade någon ide om att de skulle skydda, men vetetusan om de egentligen gör, dessutom är det sjukt irriterande att de blockerar skruvhål i skenorna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av salmo32:

Halvgammal uppsättning men allt är i drift förutom T5500:orna som ska dras igång i veckan, som spelburkar för barnen med 2 * Xeon x5675 & RX 580 8GB. Tänkte testa parsec eller något liknande då de redan har burkar på rummen också.

T310:an liksom 2 st R710:or används för kameraövervakning. Dels i renodlat övervakningssyfte men även för fågelräkning och som testuppsättning för räkning och identifiering av insekter (mestadels fjärilar) vid doftfällor.

En R710:a används som primärlagring för foton. R520:an håller på att ta över rollen med 8 * 3 TB SAS. R710:an kommer dock troligen att stå kvar som arkiv. Resterande burkar: 2 * R410 & 1 st R210 som används för diverse labbande & fillagring, egenbyggd burk (NAS) som ska bytas ut. Sammanlagt är där 50-60 TB användbar diskyta i racket.

Jag jobbar som biolog & fotar rätt mkt (mest makro & mikroskopering), blir fn ca 8 TB om året + det som stackas och redigeras. Har även ett förflutet inom IT & hårdvarubranschen. Slits rätt mkt mellan dessa två/tre intressen.

https://i.imgur.com/unP5kZo.jpg

Det där racket ser väldigt trevligt ut, vart har du hittat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

Nästan ett och ett halvt år sen jag köpte rackskåp och server så är det äntligen i drift!

http://www.pierrejavel.com/temp/rack0.jpg

Bilder på ombyggnationen etc finns i galleriet här : BroServ1.0

Köper rackskåp, sen servrar?

"Det var ju så snyggt att jag inte kunde låta bli att köpa det, men vad ska jag fylla det med? Hmm"

Ett år senare

"Nu äntligen är det i drift!"

On topic, ser ut som en stor gamingdator med massa neon.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Köper rackskåp, sen servrar?

"Det var ju så snyggt att jag inte kunde låta bli att köpa det, men vad ska jag fylla det med? Hmm"

Ett år senare

"Nu äntligen är det i drift!"

On topic, ser ut som en stor gamingdator med massa neon.

Omständigheter o omständigheter, snyggt var det ju inte från början!
LEDs, inte neon. Neon hade varit hardcore deluxe!

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Gratis e gott
Har inte orkat flytta över rackchassina än

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Tycker det ser helt ok ut, ett par tips jag lärt på vägen är att man kan använda standard 6mm korgmutter i det racket (i allafall går det på mitt) och att 6mm standardbult (det finns svarta stålskruvar också om man, som jag, vill att de skall matcha chassiet) passar om man behöver fylla på, jag köpte ett 200 pack svart härdad insex med kupolskalle för någon hundralapp på järnhandeln, har fortfarande kvar av dem... (behöver dock inte alls vara härdad skruv till dethär, det är ju nästan ingen belastning jämfört med sammanhang där man normalt använder härdad skruv, tyckte bara de var snyggare... Standardbult av bra kvalitet håller många hundra kilo för M6.)

Vidare att man blir bländad när man arbetar inuti chassiet om man monterar starka LED ramper direkt runt karmen till luckan... Tror man behöver skärma av dem, eller rikta dem inåt på något sätt så att man inte får ljuset direkt i ögonen om man vill köra med det.

Har faktiskt funderat på om inte tex IKEA lampor med ledad arm eller liknande borde fungera bättre om man inte har tillgång till riktiga racklysen (om man behöver sådana), ser ju dock inte lika snyggt ut från håll...

Jag vet ej om du fick med hyllplan, men jag noterade att det går att använda X-case chassin i kabinettet om man monterar en hylla under där det skall stå, går dock bort en bultrad om man gör så vilket skapade rejält mycket irritation för mig... Men det blev ok i slutänden när jag skruvade dit en flat tonmann platta jag hade sedan förut. (egentligen skall man nog hänga dem på skenor, någonting jag tänkt experimentera mer med i framtiden men man behöver då göra beslag till dem då de inte har det som standard av någon anledning). Var dock mest att jag redan hade Xcase chassiet sedan tidigare och det var det enda som var tillräckligt högt att rymma vattenkylningen jag håller på med...

Jag satte även ett 1U strömrack med centralbrytare i fronten, men har nästan aldrig använt det så är nog owerkill om man bara har datorer i racket tror jag...

Covers och annat har ju mest estetisk funktion, personligen börjar jag mer och mer tycka att de mest bara är i vägen när man behöver ändra någonting och att man ofta blir vansinnigt irriterad på plåtkanter som sticker in bakom skenorna och blockerar platser för annat. Hade någon ide om att de skulle skydda, men vetetusan om de egentligen gör, dessutom är det sjukt irriterande att de blockerar skruvhål i skenorna.

Har med vart inne på att sätta in LED i rackskåpet men har inte vågat då jag inte vill ha det för stark ljus då jag gillar ha mörkt rum.

Fick dock inte med några hyllplan, tänkte du på den dator som är längs ner och sätta den på en hyllplan?

Har ett strömrack där bak som går till alla serverdator och från sin ström från UPS, dock så är det svårt att ta några bilder där bak.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Börjar växa ur garderoberna grejerna står på. Men flyttar snart och då hoppas jag få in ett rackskåp, blir väldigt varmt på sommaren där uppe.

Nätverk
Ubiquiti UniFi Security Gateway
2st Ubiquiti UniFi Switch 8p (150W)
Ubiquiti UniFi PRO AC1750
Ubiquiti UniFi Cloud Key

Lagring
Synology DS2415+ med 12st 6TB WD Red
Synology DX1215 med 7st 6TB WD Red i skrivande stund

Server1 - VMware ESXi
Kör mest Ubuntu servrar för diverse ändamål, reverse proxy, webbservrar, hemautomation och diverse labb.
Några Windows Servrar med.
2st Intel Xeon E5-2620 v4
64 GB Ram
512 GB SSD
1 TB SSD
2 TB HDD

Server2 - Ubuntu Server
i9-9900k
32 GB ram
256 GB SSD

UPS
APC Back-UPS Pro 1500VA
APC Back-UPS Pro 1500VA External Battery Pack

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Börjar växa ur garderoberna grejerna står på. Men flyttar snart och då hoppas jag få in ett rackskåp, blir väldigt varmt på sommaren där uppe.

https://cdn.discordapp.com/attachments/667122470385483818/667122812158476332/Servers.png

Nätverk
Ubiquiti UniFi Security Gateway
2st Ubiquiti UniFi Switch 8p (150W)
Ubiquiti UniFi PRO AC1750
Ubiquiti UniFi Cloud Key

Lagring
Synology DS2415+ med 12st 6TB WD Red
Synology DX1215 med 7st 6TB WD Red i skrivande stund

Server1 - VMware ESXi
Kör mest Ubuntu servrar för diverse ändamål, reverse proxy, webbservrar, hemautomation och diverse labb.
Några Windows Servrar med.
2st Intel Xeon E5-2620 v4
64 GB Ram
512 GB SSD
1 TB SSD
2 TB HDD

Server2 - Ubuntu Server
i9-9900k
32 GB ram
256 GB SSD

UPS
APC Back-UPS Pro 1500VA
APC Back-UPS Pro 1500VA External Battery Pack

Passande nick alltså och med tanke på det så får väl racket vid en flytt vara i en garderob.

Nyfiken, vad görs med Server2 då?

Permalänk
Medlem

12U ljuddämpat rack, dovt sus är allt man hör när dörren är stängd!

Hårdvara:

1U edgeswitch, 12 fiber channel, 4 ethernet 10gps ports.

4U amd threadripper 2 32 thread 4400mhz, 128gb 3200mhz ram virtual machine host, ca 25 aktiva VM, mest webservrar av olika slag och en hel del databaser och så klart några labb vms.

4U unraid nas 140tb lagring med 2x parity och 2x 1tb cache drives, massor av dockers, mest underhållning men också backup 1 från threadripper (har också en till unraid server på annan plats där jag tar en till backup av kritisk data).

1u kvm switch, 19" skärm tgb/inbyggd mus

2u APC 1000W ups med management card

Permalänk
Medlem

Den här lilla godingen står och puttrar på jobb

SuperMicro X9DBL-iF
2 x Xeon E5-2407v2
96 GB DDR3 1333 MHz
2 x Intel något 200 GB SSD @ RAID 1
8 x Seagate Constellation ES.3 3 TB SAS @ RAID 10
Två ganska sunkiga 3Ware-kontrollerkort
4 x GBit-portar, 2 onboard & 2 Intel något (alla ej kopplade mot WAN, kör QoS och/eller load balancing på allt. Skarpa IPn is the shit dock :>)

Byggd enbart på hårdvara som legat för återvinning
Blir ledsen när jag ser allt fappingmaterial i tråden dock, om man ändå hade de resurserna...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt rackskåp:

Vad som finns i skåpet är följande:

Ubiquiti UniFi USW-24 - 24 ports Gigabit Switch / SFP / PoE
patchpanel
fibaro HC2
Philips hue brygga
Raspberry pi 4 med pihole
APC UPS 1500va
Unifi NVR cloud key gen2
I 4U lådan finns en Synology 1019+

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

If you insist

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/195741?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE5NTc0MSIsImZpbHRlcnMiOlsidD1sYXJnZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI0MmVmMjRmNWQ0MDgzNWQyZmEyYzM2NWFmMTAyYjBhNiJ9

Router : Ubiquiti EdgeRouter Lite
Switch : Netgear GS7241 V2 (1 Gigabit Layer 2)
UPS : HP R/T3000 (3000VA)
Server : Poweredge R710, 2x Xeon X5560 2.8Ghz, 36GB DDR3, 200GB SSD för VM samt 8,5TB för lagring.
Skärm : HP 17" Point of Sale Resistiv Touch.

Belysning : 186st WS2812B LEDs, 5v Switchat nätagg a 10A och en NodeMCU ESP8266 som controller.

På servern kör jag VMWare Esxi 6.5 (dell image) laddas från en USB-sticka monterat internt.
Sen har jag för tillfället tre stycken Virtuella maskiner som lagras på en SSD;
VM1 : Windows 7 Pro som kör diverse mindre Windows program/tjänster
VM2 : Ubuntu 16 som kör ZoneMinder för övervakningskameror
VM3 : OpenMediaVault 4, min "NAS", sköter förvaringen och utdelningen av Musik, Video etc.
Kör plugin miniDLNA för att kunna spela upp musik direkt genom förstärkaren.
Kör även docker, och där i kör jag Haugen Transmission Container för att eventuella nerladdningar ska gå genom OVPN

Framtida tankar är ju att labba runt lite med olika OS och mjukvaror, kanske köra en svängom med pfsense och dess like

Jag var inne på unraid's hemsida för någon timme sedan, för att jag funderar på att fixa min stationära dator............ Docker har ett övervakningskamera program som heter Shinobi, och drar typ 3% på systemet. Herrn som gjort videon, drog även upp flertalet andra system däri också ZoneMinder. Här är videon.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem

Jag vill bygga upp en ordentlig server, för två ändamål, en för lagring, mest videor, möjligen också att ha en spelpool, sen är det virtuella maskiner med GPU pass-through. Jag har sysslat med virtuella maskiner till och från sedan 15+ år tillbaka, med Microsoft's application, VMware, QEMU/KVM och VirtualBox, jag måste säga att jag blivit riktigt kär i QEMU/KVM + Virtual Machine Manager.

Det jag mest undrar på är ju vart man vänder sig om man vill köpa beganade server delar, så som rackchassin för lagring och servrar.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querzion:

Jag vill bygga upp en ordentlig server, för två ändamål, en för lagring, mest videor, möjligen också att ha en spelpool, sen är det virtuella maskiner med GPU pass-through. Jag har sysslat med virtuella maskiner till och från sedan 15+ år tillbaka, med Microsoft's application, VMware, QEMU/KVM och VirtualBox, jag måste säga att jag blivit riktigt kär i QEMU/KVM + Virtual Machine Manager.

Det jag mest undrar på är ju vart man vänder sig om man vill köpa beganade server delar, så som rackchassin för lagring och servrar.

Kolla in ggsp, de har en hel del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@dakke: Snyggt! Vad är det för 4U chassi till threadrippern?

Permalänk
Medlem

@Zajin: Intressant sida, tack.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem

Jag är vilsen i det här ämnet, vart kan man läsa upp sig lite lätt och vad rekommenderas att införskaffa?

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querzion:

Jag är vilsen i det här ämnet, vart kan man läsa upp sig lite lätt och vad rekommenderas att införskaffa?

Det är inte alltid lätt att svara på. Att köpa en server är likt att köpa en stationär dator. Den bör passa dina behov! Det finns inte någon enstaka modell som en spelkonsol, men många olika, från olika tillverkare, med olika för- och nackdelar.

QEMU/KVM och passthrough av hårdvara så rekommenderar jag åtminstone något nyare (garanterat stöd för saker som VT-d) som har stöd för SR-IOV, och helst även PCIe bifurcation, typ Xeon E5 v3 och framåt, eller Epyc. PCIe bifurcation hjälper för viss typ av hårdvara, t.ex. PCI-Express-kort med flera NVME-slottar, eller vissa GPU:er som har stöd för SR-IOV (AMDs compute-kort främst).