AMD-moderkort får snabbare starttider med ny mikrokod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Tycker Windows tar längre tid att få igång allt smådravel i taskbaren än själva boottiden.

Edit: KAN ju har och göra med att jag fortfarande kör en 2700x. Det kanske är ett beteende som 3000-serien dras med kom jag på...

Då har du helt enkelt för många program på autostart. Så få som möjligt är att eftersträva.
Mitt windows är fullt laddat inom nån sekund efter man ser desktopen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skog1s:

Tror faktiskt detta är ett gammalt tänk, jag körde som du för 5 - 6 år sen! Med upp till 3 st system som kördes 24/7.
Resultatet är en svinhög elräkning t e x

Hos mig är det bara servern som kör 24/7, allt annat som speldator och uTorrentdator stängs av innan läggdags, och sätts igång efter jobb.

Att jag körde 24/7 innan vart att det vart så mycket snack om att tennet mår bra av att köra i "jämn temp" t e x men jag märker ingen skillnad. min hårdvara håller lika bra som innan.

Samma här!

Server och NAS kör 24/7.

Ser ingen anledning att köra maindator 24/7, då jag inte sitter vid den. Kostar bara en massa onödiga pengar i elkostnad.

Jag bryr mig inte om lödtennet men eftersom en del saker tar flera dygn att köra och datorn dessutom är mycket piggare efter ett par dygns drift när allt finns i ram så tycker jag mest att win är instabilt när det vill starta om datorn ca var 6e vecka pga att man inte kan undvika uppdateringarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De borde fokusera på att ta bort den ylande lilla fläkten, om de dvs vill göra X570 lite mer attraktiv ;D

Permalänk

Jag skulle vilja att källkoden till mikrokod, UEFI, BIOS och firmware var open source, så att fler kunde se över koden, analyzera, förbättre så att vi fick stabilare, säkrare system, med mindre buggar och bättre prestanda.

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Då har du helt enkelt för många program på autostart. Så få som möjligt är att eftersträva.
Mitt windows är fullt laddat inom nån sekund efter man ser desktopen

Skickades från m.sweclockers.com

Håller det på ett absolut minimum, men lite skit blir det ju som ska ladda. Eset, logitech-bös, afterburner och lite annat som man inte kan välja bort utan konsekvens. Inte att dessa sekunder stör mig, var mer en jämförelse då boot:en går skitsnabbt.
Värsta jag vet är en köpedator som tar en evighet att ladda massa HP-support och likanade dravel.

Edit: Jag väljer att kalla dom mikroprogram av mikrokod som lägger sig som mikroikoner i taskbaren med tanke på debatten som detta hamnade i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Inte ett dugg trist, gav dig t.o.m en smiley

För 99% av folket så spelar de ingen roll om man säger microkod eller firmware eller liknande. Fel eller inte så gör de enbart skillnad för de absolut mest hardcore användarna som ändå vet skillnaden.

Finns så många dumma namn på tekniska begrepp som har helt o hållet accepterats av allmänheten.
Några hatobjekt för mig är Full HD och HD Ready

Anyway, on topic, jag är riktigt besviken på asus Post tid. Har haft X58, Z270 och X570 från asus och ingen har varit snabb i uppstart (POST). Känns sådär år 2019

Skickades från m.sweclockers.com

Så bara för att folk inte fattar skillnaden ska vi inte sträva efter att använda korrekta termer? De flesta vet nog inte heller om de har Intel eller AMD i sin dator utan att konsultera eventuella klistermärken, så vi kan väl lika gärna välja på måfå vad vi kallar CPUer i prestandatest?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ok, kanske bara ett måndags ex? Jag har inte hört nåt dåligt innan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av gargamelo:

De borde fokusera på att ta bort den ylande lilla fläkten, om de dvs vill göra X570 lite mer attraktiv ;D

Den är ställbar och hörs inte i silent mode eller liknande. Aldrig sett chipsetet gå över 50 grader (i silent mode) heller så rädslan för denna är starkt överdriven och den sitter nog mest där som en försäkring.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma i kören. Gick från en 8 år gammal 2600k med SATA SSD på ett ASUS-mobo till Ryzen 3600X och NVMe på en MSI-bräda. Tar orimligt lång tid innan skiten ens postar, ännu längre innan Windows startas upp och MSI:s gränssnitt i UEFI är en katastrof jämfört med min gamla bräda. Rörigt, oöverskådligt och ointuitivt. Är besviken på MSI, och tror inte att det blir några fler MB från dom för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Ok, kanske bara ett måndags ex? Jag har inte hört nåt dåligt innan

Troligt, man kan inte dra slutsatser från enstaka fall.
Jag menar dock att strul bör vara mindre vanligt för kort med X570.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är det bara jag som stänger av datorn varje kväll och sätter igång den igen efter jobb? Är detta verkligen ovanligt?

Nix, misstänker att du är långt ifrån ensam om det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Ja inte acceptabelt att det tar 1 min att starta datorn i slutet av 2019.

Finns säkert ett antal olika anledningar till det, och en är väl att UEFI är ganska stor, och flash-chippet är seriellt och inte så snabbt. Samt att UEFI är som ett litet OS i sig som detekterar hårdvara osv i datorn och ibland sätter upp saker som nätverksaccess osv.

Sedan är garanterat en av de stora anledningarna till längre uppstart DDR4-minne, som använder en training-process för att mäta kapacitans osv på minnesbussen för att kunna köra hög klock med lågt volttal. Och det tar en sväng.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Är det bara jag som stänger av datorn varje kväll och sätter igång den igen efter jobb? Är detta verkligen ovanligt?

Varför, dock? Bara frågar. Sätter man datorn i sovläge med modern hårdvara/nätaggregat märker du ingen skillnad i vampyrströmförbrukning jämfört med att stänga av datorn. För mig är förbrukningen så låg att min UPS inte ens kan registrera den, och jag har en ganska kraftig burk med 1000W nätdel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Plats för 32 GB UEFI.
PCIe 4.0
Mindre strul med att få 3000 serien att fungera.
Asus fuskar mindre med sina VRMr i jämfört med X470.
B450 har har färre utgångar än X570 (Och för all del X470).
Inte farligt stor priskillnad mellan X570 och X470 för många kort.

Jag är lite färgad av det strul jag själv haft, det skall medges.
Såg nu att ASUS TUF GAMING X570-PLUS, tyvärr gått upp till 2500 kr, gick tidigare att få för 2250 - Asus cacheback = 1900 kr.

@Ratatosk

Vilka kort har 32GB uefi?
32MB har jag sätt men detta va något nytt. ☺️

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon298854:

@Ratatosk

Vilka kort har 32GB uefi?
32MB har jag sätt men detta va något nytt. ☺️


Fixat!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zinkethaking:

Hoppas samma uppdatering kommer till alla MSI's produkter, inte bara x570. Är ganska sjukt att start-tiden går från 8 sekunder till 40 sekunder då man uppgraderat sin 10 år gamla dator.

Det lär komma till de andra också. Just MSI har inte supportat oss X570 köpare bra så tacksamt att vi fick lite fokus för en gångs skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är det bara jag som stänger av datorn varje kväll och sätter igång den igen efter jobb? Är detta verkligen ovanligt?

Nej det är knappast ovanligt. Stänger av datorn på natten, när jag åker till jobbet etc. Är man borta kortare stunder så får den vara på men ska jag vara borta en timme eller mer så stängs den av, om det inte är en seg torrent jag tankar förståss

Ser ingen anledning alls att ge extra ören till elbolagen helt utan anledning. De har nämligen inte gjort ett skit för att förtjäna det så de pengarna behåller jag hellre själv

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

AGESA är dock inte mikrokod.

Var mig då ett himla tjat om detta hela tiden..
Kan du inte skriva en liten förklaring vad som är mikrokod, varför inte detta klassas som det osv och sen släppa den pucken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Var mig då ett himla tjat om detta hela tiden..
Kan du inte skriva en liten förklaring vad som är mikrokod, varför inte detta klassas som det osv och sen släppa den pucken?

Mikrokod är speciell kod som laddas in i CPUn och som används helt internt i processorn för att styra processorns tolkning av de vanliga instruktionerna vi känner till.
Om man ser till vanliga Intel/AMD-processorer så används mikrokoden (högst oklart format) alltså i ett lager i processorn som styr hur den vanliga programkoden, t.ex. användarens program, (x86- och/eller x86_64-instruktioner) som körs på processorn hanteras.

AGESA däremot är ett programbibliotek för att initialisera AMD-plattformen (chipset, CPU, m.m.) som AMD tillhandahåller till moderkortstillverkarna för att ha en standardiserad lösning istället för att alla hittar på egna varianter.
Moderkortstillverkarna integrerar AGESA rakt av som en del av sitt UEFI ("BIOS" om du så vill) och, som resten av UEFI, är det alltså vanlig programkod som körs för att initialisera systemet.
Om man absolut vill sätta någon ytterligare etikett på det så är AGESA alltså en del av UEFI (eller en del av firmware om man så vill).

Någon som är bättre insatt får gärna förklara bättre. Men det där är själva grunden, så gott jag kan förklara på rak arm.
Kanske en bra idé för en artikel?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gigabyte 2 Bios kod för 1.0.0.4B kom idag F10A
I put all the BIOS here for those F5'ing the download page

https://drive.google.com/open?id=1Ts0d6CsBhc3UBnA2HKtwxVkBwA8...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Gigabyte 2 Bios kod för 1.0.0.4B kom idag F10A
I put all the BIOS here for those F5'ing the download page

https://drive.google.com/open?id=1Ts0d6CsBhc3UBnA2HKtwxVkBwA8...

Det är väl dock bara att ladda ned på Gigabytes nedladdningssida, inte så mycket att ladda om? (För X570-korten då förstås, inget annat har väl fått något nytt ännu.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är det bara jag som stänger av datorn varje kväll och sätter igång den igen efter jobb? Är detta verkligen ovanligt?

Nej, kanske inte? Frågan är varför. Hur mycket drar burken i viloläge? På kalla delen av året står datorns värme dessutom som plus till husets uppvärmning.

Jag är nog lat eftersom jag i princip aldrig startar om datorn. Linux är skönt och Ubuntu fixar all gaming utan problem för mig.

Kör man Windows 95 eller Windows 98 (...ME?) som behöver startas/installeras om ganska ofta så håller jag med om att 30 s extra är ett problem.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Plats för 32 MB UEFI.
PCIe 4.0
Mindre strul med att få 3000 serien att fungera.
Asus fuskar mindre med sina VRMr i jämfört med X470.
B450 har har färre utgångar än X570 (Och för all del X470).
Inte farligt stor priskillnad mellan X570 och X470 för många kort.

Jag är lite färgad av det strul jag själv haft, det skall medges.
Såg nu att ASUS TUF GAMING X570-PLUS, tyvärr gått upp till 2500 kr, gick tidigare att få för 2250 - Asus cacheback = 1900 kr.

Msi B450 MAX har alla dessa funktioner förutom PCIe 4.0 vilket är meningslöst i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Mikrokod är speciell kod som laddas in i CPUn och som används helt internt i processorn för att styra processorns tolkning av de vanliga instruktionerna vi känner till.
Om man ser till vanliga Intel/AMD-processorer så används mikrokoden (högst oklart format) alltså i ett lager i processorn som styr hur den vanliga programkoden, t.ex. användarens program, (x86- och/eller x86_64-instruktioner) som körs på processorn hanteras.

AGESA däremot är ett programbibliotek för att initialisera AMD-plattformen (chipset, CPU, m.m.) som AMD tillhandahåller till moderkortstillverkarna för att ha en standardiserad lösning istället för att alla hittar på egna varianter.
Moderkortstillverkarna integrerar AGESA rakt av som en del av sitt UEFI ("BIOS" om du så vill) och, som resten av UEFI, är det alltså vanlig programkod som körs för att initialisera systemet.
Om man absolut vill sätta någon ytterligare etikett på det så är AGESA alltså en del av UEFI (eller en del av firmware om man så vill).

Någon som är bättre insatt får gärna förklara bättre. Men det där är själva grunden, så gott jag kan förklara på rak arm.
Kanske en bra idé för en artikel?

Jag vill bara lägga till att nyare microkod för processorn ofta ingår i BIOS-/UEFI-uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Plats för 32 MB UEFI.
PCIe 4.0
Mindre strul med att få 3000 serien att fungera.
Asus fuskar mindre med sina VRMr i jämfört med X470.
B450 har har färre utgångar än X570 (Och för all del X470).
Inte farligt stor priskillnad mellan X570 och X470 för många kort.

Jag är lite färgad av det strul jag själv haft, det skall medges.
Såg nu att ASUS TUF GAMING X570-PLUS, tyvärr gått upp till 2500 kr, gick tidigare att få för 2250 - Asus cacheback = 1900 kr.

@Ratatosk

Samma här med strulet, borde vara hälften av pengarna cashback för att man får ställa in allt och det ändå inte funkar bra, det va skillnad när man körde Intel.

Bara bygga ihop så funkade det sen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon298854:

@Ratatosk

Samma här med strulet, borde vara hälften av pengarna cashback för att man får ställa in allt och det ändå inte funkar bra, det va skillnad när man körde Intel.

Bara bygga ihop så funkade det sen.

Min 1700 fungerar ju bra, lite strul att få minnena att gå för fullt i början, men då var ju allt nytt, det fixades med BIOS uppdateringar.
Nu är den "rock steady"

Mitt system med en 3600 och Asus TUF B450m Gaming Pro har varit mycket skakigare, innan moderkortet packade ihop helt, fick jag inte ens minnena att gå i 2133, i den gamla burken klarade de 2933 med tighta timings!
Det har ändå gått ett par månader efter släppet, så nu borde saker vara stabila.
Kommer att få det nya moderkortet i veckan, får se om det funkar bättre.

Varit mycket snack om prestanda i senare BIOS, jag föredrar stabilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Min 1700 fungerar ju bra, lite strul att få minnena att gå för fullt i början, men då var ju allt nytt, det fixades med BIOS uppdateringar.
Nu är den "rock steady"

Mitt system med en 3600 och Asus TUF B450m Gaming Pro har varit mycket skakigare, innan moderkortet packade ihop helt, fick jag inte ens minnena att gå i 2133, i den gamla burken klarade de 2933 med tighta timings!
Det har ändå gått ett par månader efter släppet, så nu borde saker vara stabila.
Kommer att få det nya moderkortet i veckan, får se om det funkar bättre.

Varit mycket snack om prestanda i senare BIOS, jag föredrar stabilitet.

Mitt Gigabyte Aorus X570 moderkort har varit stabilt hela tiden men först med 1.0.0.4 fick jag snabbare uppstart tid till Windows 10.

Chipset fläkten varvtal och styrning fixades första Bios uppdatering.

Minnena har varit stabila från början medans B450 & X470 tydligen haft enormt mycket mer problem med minnen men oftast fixat om man ställt manuellt i Bios på dessa moderkort.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonas79:

Mitt Gigabyte Aorus X570 moderkort har varit stabilt hela tiden men först med 1.0.0.4 fick jag snabbare uppstart tid till Windows 10.

Chipset fläkten varvtal och styrning fixades första Bios uppdatering.

Minnena har varit stabila från början medans B450 & X470 tydligen haft enormt mycket mer problem med minnen men oftast fixat om man ställt manuellt i Bios på dessa moderkort.

Tror att det var väl investerade pengar att köpa ett moderkort med X570.

Senaste BIOS för Asus TUF B450m Gaming Pro, var finns fokus på stabiliteten?

TUF B450M-PLUS GAMING BIOS 1823
Improve system performance

TUF B450M-PLUS GAMING BIOS 1821
Improve system performance.

TUF B450M-PLUS GAMING BIOS 1820
Update AGESA 1.0.0.3ABBA to improve system performance.
Removes Gen 4 support when using Ryzen 3000 CPUs.

TUF B450M-PLUS GAMING BIOS 1814
1.Improve system performance.
2.Update AM4 Combo PI 1.0.0.3 Patch ABB
a.Fixes a compatibility issue with Destiny 2
b.Fixes an issue with certain Linux distros

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Deras Dragon Center har hängt sig och trots flera nyinstallationer har det inte hjälpt så den är avinstallerad. Jag ska se om den funkar nu (kanske äntligen finns en fungerande version) så fort jag är på min dator. Oavsett är det ju bra med nyare BIOS men det säger mycket om MSI att deras dyra moderkort inte håller hög nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Plats för 32 MB UEFI.
PCIe 4.0
Mindre strul med att få 3000 serien att fungera.
Asus fuskar mindre med sina VRMr i jämfört med X470.
B450 har har färre utgångar än X570 (Och för all del X470).
Inte farligt stor priskillnad mellan X570 och X470 för många kort.

Jag är lite färgad av det strul jag själv haft, det skall medges.
Såg nu att ASUS TUF GAMING X570-PLUS, tyvärr gått upp till 2500 kr, gick tidigare att få för 2250 - Asus cacheback = 1900 kr.

Jag är glad att jag skaffade ett X570. Jag vill ju ha det nyaste som finns (till ett rimligt pris). Det blev ett moderkort från MSI för 2600 kr men samtidigt fick jag en vattenkylare värd 800 kr och en Steam-kupong på 25 amerikanska dollar på köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Längtar....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮