"Windows behöver mer utrymme för uppdateringen"

Permalänk

"Windows behöver mer utrymme för uppdateringen"

Lyckas inte med den senaste Win-uppdateringen.
För lite diskutrymme sägs det.

Behöver frigöra ca 4 GB. Min C-disk är 220 GB stor. Min externa 2 TB.

Två bekymmer/frågor:

1. Jag får ett alternativ att välja Extern lagringsenhet, för att tillfälligt utöka utrymmet under installationen. Jag väljer då min externa, med drygt 1 TB ledigt. Men likväl så får jag på nästa sida meddelande om att jag måste frigöra de ca 4 GB, på C-disken...

2. När jag försöker göra det, frigöra... Så sägs det att jag har 164 GB "Apps & games". Dock, när jag sedan klickar in i listan för att avinstallera, så är där definitivt inte så mkt (164 GB) i listan. Sorterar på storlek men om jag så skulle ta (inte aktuellt) de 10 största (enligt listan/sorteringen) så hade jag inte blivit av med mer än typ 2 GB.

Någon som har några tips/svar?

Permalänk
Vila i frid

Först av allt, radera alla återställningspunkter på C: och kör sen DiskRensning.

Vad säger det antika programmet SpaceMonger 1.4.0 om din hårddisks nyttjandegrad?

Permalänk
Medlem

Flytta dina spel som du inte spelar ofta längre från SSD till snurrdisk

Kör också spacesniffer (gratisprog) där kommer du se mycket visuellt vad som tar plats

Inte sällan brukar det ligga någon bortglömd iso-fil och tar plats, sedan hur mycket junk du har gömd i din users 'AppData' normalt dold directory.

Problemet är att man inte kan fritt härja i AppData och rensa där utan det är bättre att program som CClean/Bleachbit (sistnämnda är opensource) får tömma det som de har kunskap om, köra windows egna alla diskstädnings-moder (inklusive ta bort återställningspunkter som kan ta en del plats) därefter manuellt gå igenom och städa bort det som är uppenbart kvarlämnade (temporär)filer (tex från word, excel mfl.) som ingen städprogram verka bry sig om att leta efter - även de flesta filer med 0 kByte storlek man man ofta rensa men vid tveksamhet för filer man vill radera så flyttar man först till annan direktory - kör sina applikationer och se om de gnölar - fungerar det som det skall - radera efter en tid.

Det finns också lägen där uppdateringen inte fungerar och det laddar hem nya block och försöker igen och fyller upp disken beroende på att delar av sin toolchain för uppdatering är 32-bitars program och krachar när delar av det (hantering och komprimering av loggfiler från installationen om jag mins rätt) passerar 2 GB storlek och det lämnar oavslutade tempfiler gång på gång på gång när det försöker igen och den vägen fyller upp disken...