Permalänk
Medlem

Mitt dyraste hårdvarumisstag var att köpa vattenkylning som strax efter garantin gått ut sprang läck och brände sönder precis allt.

Mitt dyraste i mjukvaruväg var....

>MYSQL DELETE * FROM 'members';

10 000 användare åt helvete då det var under ett tidigt stadium i utvecklingen där chefen inte skapat en vettig backuprutin.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Som tur var har jag aldrig gjort något riktigt dyrt misstag. Har klantat det lite, men i slutändan har det i praktiken inte gjort någon skillnad för mig. Kommer dock förmodligen sänka andrahandsvärdet om jag ska sälja moderkortet...

Skulle fästa front-USB3 headern i ett moderkort. headern satt vinklad på kanten på moderkortet, och skåran i chassiplåten satt väldigt nära moderkortet så det krävdes en del brottandes med kabeln för att få dit den. Till slut satt den i alla fall. Nu var det bara att dra tillbaka kabel bakom moderkortsplåten. Dock överskattade jag kvalitén på kontakten. Den blev helt manglad - borde jag så klart ha insett. Tänk er att man tar USB3 kabel, som sitter fast på moderkortet och bryter bort den. Ungefär så.

USB headern är så klart kaputt för alltid. Men moderkortet hade en till USB3 header så kan kan använda istället, och jag har bara behov för en. så det drabbar inte mig nämnvärt. Men ett klantigt misstag oavsett

Permalänk
Medlem

Inte betala för montering. Sålde mitt första till underpris då jag tröttnade på eländet. Lärde mig uppenbarligen inget då det är något med bygge nummer två nu. XD

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Dyraste jag gjort sönder var (troligtvis) inte egna saker utan universitets elektronik. På en av labbarna byggde vi lite egna, simpla, ISA-kort med sådana här:

(för de som inte var med på den tiden så var ISA en av föregångarna till PCIe).

Eftersom jag vid ett tillfälle behövde möjlighet att slå på & av vissa delar lite snabbt & enkelt så BORDE jag ha kopplat in en switch eller liknande men eftersom jag var lat hade jag bara en kabel som hände löst och som jag drog ut och kopplade in vid behov.

Inte helt oväntat åkte den kabeln i ett icke övervakat tillfälle ned i den intill-liggande ISA-portet och kortslöt något, efter det fungerade inget alls på den lab-datorn jag satt vid. Jag hoppas än i dag att det bara var något enkelt som behövdes för att få liv i den, eftersom de ändå var gjorda för att mekas med en del borde de tåla lite märkliga kopplingar från dumma studenter men eftersom jag fegade ur och bara lite i smyg bytte dator så vet jag inte, hörde att de var ganska dyra annars

Mest onödiga utgiften annars var i början på året, även om det inte var något som resulterade i trasig hårdvara (snarare tvärt om). Min dåvarande dator, som med sin i7-4770k processor var fullt tillräckligt prestandamässigt för allt jag ägnar mig åt, började krångla och allt oftare fastnade den i POST och krävde fler & fler försök innan den ville starta, tills den till slut fastnade helt och vägrade start oavsett mängden försök. Provade allt jag kunde komma på som att resetta bios, slita ut alla onödiga komponenter, byta nätagg osv men inget hjälpte så blev att köpa nya komponenter. Kunde letat moderkort på begagnatmarkaden (eftersom nya med rätt sockel inte längre fanns tillgängliga) men kändes som att om jag ändå ska lägga ut pengar var det lika bra att passa på att uppgradera.

Först några månader efter att jag bytt moderkort, processor & minnen insåg jag att även om den förra datorn vägrade ta sig förbi POST så kunde jag provat att inte bara resetta bios utan göra en ominstallation av bioset via moderkortets usb-flash funktionalitet, efter att ha gjort det började den fungera helt utmärkt igen, hade jag bara insett det lite tidigare hade jag kunnat skippa inköpet av nya komponenter i något/några år till.

Nu blev resultatet istället att jag har en lite överdimensionerad extra-dator satt åt sidan för att experimentera med Linux eftersom jag inte kört det på runt 20 år, dock inte kommit längre än att installera OS:et.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nanne:

Mitt dyraste hårdvarumisstag var att köpa vattenkylning som strax efter garantin gått ut sprang läck och brände sönder precis allt.

Mitt dyraste i mjukvaruväg var....

>MYSQL DELETE * FROM 'members';

10 000 användare åt helvete då det var under ett tidigt stadium i utvecklingen där chefen inte skapat en vettig backuprutin.

Vad försökte du då göra i SQL? Blev nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Vad försökte du då göra i SQL? Blev nyfiken.

Jag hade gjort en del tester på registeringen och skulle radera de medlemmar jag testat registrera men glömde detaljen att skriva just det.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Inaktiv

Förstört CPU då jag tryckte fast den fel, även moderbordet gick sönder, blev ny cpu och en till lika dant moderbord, ca 5 tusen åt fanders, var mer en 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

När jag skulle montera min nya kylare på min handplockade binnade CPU Athlon XP ifrån Overclockers UK som var garanterad 40-50% över originalklock och var helt grym...

Hade en kopparshim som hamnat fel.. Han se XP-Loggan innan den var ett minne blått.. Sjukt surt och man var inte så gammal då så det var en stor investering som gick åt fanders

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Detta var rätt längesen, men jag lade mitt nyinköpta moderkort med en Intel Pentium D 820 och ett fx5500(socket 775 med agp port,skulle i med ett 3850 agp då det skulle släppas lite senare)

La moderkortet på min dual Pentium 3 server med metal chassi.

Beslutade mig för att uppgradera till ddr2 och PCI express i samma veva efter den tabben (hade hoppats på att ta det stegvis då jag var inte gammal och fick inte mycket till veckopeng av päronen 😂

Morsan hjälpte mig dock att köpa dom nya grejerna och jag fick ärva farsans nyligen utbytta x850xt(han köpte ett 2900 pro)

Minns inte riktigt när det va men 2900 var ute och 38xx serien var inte ute än men den var på G.

Permalänk

Definitivt INTE ett misstag men garanterat det DYRASTE! Året var 1995 och jag köpte min första PC - en Intel 133 Mhz P2 med MS Win 95, 17" färg tjockskärm, HP 5MP laserskrivare, ASUS flatbäddsscanner och lite mjukvara förutom Win 95 som Adobe Pagemaker och Adobe Photoshop. Jag betalade lite drygt 65K kronor för hela det där paketet. Men det var mitt sätt att komma in i PC-världen. Tidigare hade jag haft en ATARI 1020STFM. Men min absolut första egna dator var faktiskt en APPLE IIC. Både Atarin och Appledatorn ligger faktiskt nedpackade uppe på vinden och bör vara fullt fungerande om inte komponenterna (elektrolytkondingarna) har torkat ihop under årens lopp.

Här kastas inget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle byta CPU AMD k6-2 till en snabbare och slant med skruvmejsel och skrapade sönder ledningsbanor på moderkortet till cpun

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Råkade dränka en velociraptor hårddisk pga att jag köpte slang till vattenkylningen med fel innerdiameter. Satt och spelade, hörde ett plopp när slangen lossnade och sedan började det rinna ut vatten ur chassit. Kommer inte ihåg vad den kostade men minns att det sved i plånboken.

Permalänk
Medlem

Varför är denna tråd död? rolig tråd ju!

Mitt dyraste datormisstag var att köpa min första dator... Blivit några till efter det och det blir aldrig billigare

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Lät min kusin dra en skruvmejsel i min The Final Cartridge III för att det "gnistrade häftigt". Datorn stendog. Inte kul när man är 12-13 år.

Som tur blev det en Action Replay 5 och jag var mycket gladare. 2 år senare såg jag att en keramik resistor spruckit på kretskortet och gått RAKT AV. Jag nöp ihop den med en tång (bytte ej) och den fungerade perfekt. Monterade ihop och sålde iväg.

Det var bättre förr.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Spontanköpte 4K skärm och villhövde därefter 4090 eftersom 7900 XTX inte "duger" i 4K. Är egentligen ganska nöjd men smakar det så kostar det verkligen just nu.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Det måste vara när jag skulle koppla ur mitt gamla grafikkort och sälja det (8800 GTS), men råkade bryta av ena benet på en kondensator och kortet slutade så klart fungera. Drog en chansning och skickade det till Dustin för reklamation och det hela slutade med att jag fick pengarna tillbaka som jag ursprungligen hade betalat för kortet. Har nästan dåligt samvete nu för tiden men det tänkte man inte på när man var 17 bast.

Slutsats, det borde ha varit dyrt men blev väldigt bra…

Permalänk
Medlem

Om jag räknar bort de gånger jag klantat bort partioner och diskar med viktig data så är det nog mitt då nya HIS Radeon HD7950: http://www.hisdigital.com/un/product2-679.shtml

Kortet var nog ett av de billigaste på marknaden då, kylaren var minimal och doldes under plastkåpan. Jag bytte kylare till en vettig eftermarknadslösning, den var populär vid tidpunkten men minns dessvärre inte namnet. Kortet fungerade bra i typ en månad innan den dog. Lite oklart vad som hände, dåligt kort eller något som inte kyldes vettigt. Men då var fortfarande min kylare bättre än vad som följde med från fabrik.

Garantin var förbrukad och jag försöker vara ärlig så fick bli en dyr läxa. Sista kortet jag bytte kylare på, betalar sedan dess för att få ett kort med vettig kylare. Men då var jag mycket fattigare än vad jag är idag så det var en chansning jag ville ta då.

Lite osäker på om det varit något direkt annat, inget i samma prisklass iallafall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit än, bara dåliga köp än så länge. "värsta" jag gjort är att kortsluta en gammal zalman(?) fläkt-hub som 11 åring.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det måste vara när jag skulle koppla ur mitt gamla grafikkort och sälja det (8800 GTS), men råkade bryta av ena benet på en kondensator och kortet slutade så klart fungera. Drog en chansning och skickade det till Dustin för reklamation och det hela slutade med att jag fick pengarna tillbaka som jag ursprungligen hade betalat för kortet. Har nästan dåligt samvete nu för tiden men det tänkte man inte på när man var 17 bast.

Slutsats, det borde ha varit dyrt men blev väldigt bra…

"Vi har väl alla gjort något olagligt" - Kvarteret Skatan
När min katt välte min nya TV så böjde jag lite på sanningen för att få en ny xD

Permalänk
Medlem

Första datorn jag byggde hade mitt nätagg inte samma antal pins på stora kontakten som det satt på moderkortet.
Jag brände kortet när jag monterade kabeln ändå och provstartade.

Relativt sett är det inte så dyrt som många andra i tråden. Men för en grabb på 16 som jobbat hela sommaren för att köpa ny rigg var det inte jättekul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

"Vi har väl alla gjort något olagligt" - Kvarteret Skatan
När min katt välte min nya TV så böjde jag lite på sanningen för att få en ny xD

Ja det blev helt orimligt bra att jag fick tillbaka nypris på ett två år gammalt kort. Synd och klaga dock! Kom just på att CDON råkade packa ner två SSD tillsammans med något jag köpte typ 2013, de kostade typ 1500kr styck

Permalänk
Medlem

Mars 2020
Satt med fingret på köp-knappen till ett grafikkort.
Tänkte, "men jag fyller ju år i maj, det får bli födelsedagspresent till mig själv då istället"
Klickade inte köp, och alla vet ju vad som hände med marknaden sen.

Jag har fortfarande inte köpt något kort (så inte dyrt än. Men snart)

Permalänk
Medlem

I början av min IT karriär, runt 91, jobbade jag på en liten datorbutik där vi sålde hårdvara samt byggde och reparerade datorer.
Jag hade precis avslutat en större uppgradering av en kunds dator och bar ut den från verkstaden ut till butiken.

Snubblar och drar hela lådan i golvet, mitt framför kunden. Det låg datordelar överallt. Låda, processor och ljudkort fick kasseras.
Som tur var klarade sig hårddisken med kundens data på.

Även om jag inte var den som betalade för misstaget är det mitt dyraste datormisstag (hittills)

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd

När jag var ny på mitt nuvarande jobb, hade inte jobbat två månader ens och precis fått ordning på dator, licenser, admin-rättigheter och så. Då lyckades jag sätta datorn i något stativ på en automatisk gaffeltruck, som inte körde så försiktigt, så den flög och landade platt med skärm och tangentbord i golvet. Det var en "workstation" med touchskärm av någon anledning, så glas. Det tog IT sådär tio veckor att få ordning på den, under tiden fick jag använda en gammal lånedator som verkligen var gammal, optisk enhet och allt. När jag väl fick tillbaka den så hade den fortfarande glassplitter i tangentbordet och det hade den i ett par år tills jag fick en ny dator.

Utanför datorvärlden har jag gjort värre saker dock. Typ andra veckan jag jobbade som inhyrd skitarbetare på Volvo med att flytta bilar så råkade jag backa en XC90 in i en annan. Den jag backade på blev skrot.

Permalänk
Medlem

Skulle delidda min intel cpu för flera år sedan, tror det var i5 6600k. Använde mig av rakblads metoden, och jaa... den fungerade inte efteråt Fick dra iväg och köpa en ny, och köpte så småningom der8aurs verktyg.

Permalänk
Medlem

Det är iofs inte sliskigt dyrt, men köpte först en Arctic Freezer II som inte kylde särskilt bra, i alla fall så bra som jag trodde en vattenkylare skulle göra. Sen köpte jag en shadowrock 3 som jag heller inte var nöjd med och sen Thermalright Peerless Assassin som i och för sig inte var dålig men kom sen fram till att jag egentligen ville ha Noctua.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Åskade, och drog ur alla sladdar men missade datorn. Bor på landet, och var väl en 15 år sen ca

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Mitt dyraste i mjukvaruväg var....

>MYSQL DELETE * FROM 'members';

10 000 användare åt helvete då det var under ett tidigt stadium i utvecklingen där chefen inte skapat en vettig backuprutin.

Jag var nästan där, men lyckades rätta situationen.

Driftade ett ganska sunkigt system där man bland annat hade lagersaldon på olika delar.
Systemet hade lite buggar i sig så man fick ofta gå in, ofta som varje / vart annan dag, och rätta till saker.

Jag måste ha varit trött för min UPDATE sats gjorde urval på alla delar med ett artikelnummer (som LIKE) och att det skulle uppdateras till 0 enheter i lager.
På raden under så var det naturligtvis en COMMIT; - och så kördes kommandona.

När det tog mer än de sekunder som det skulle ta så började jag bli nervös och upptäckte att någon WHERE sats inte fanns och att jag höll på att radera lagerstatus för alla 50+ lagerställen i landet.

Sprang in till DBA nissarna och de kunde inte göra något då ett system konto hade används för att logga in och köra detta (detta behövdes köras med systemkontot för att det fanns inte några personliga konton, inte heller efter denna nästan fadäsen). DBA nissarna kunde inte göra något ivf.

Det slog mig att... databasen håller på att jobba med rad 1 och har inte kommit till rad 2 där COMMIT ska köras... så jag dödade processen på min dator som körde kommandot (tror det var i Toad).
Jodå - databasen såg väl frågande ut, tittade till höger och vänster, ryckte på axlarna och eftersom det inte fanns någon COMMIT eller aktiv session påbörjade en Rollback av mitt kommando.

Hade inte detta slutat så lyckligt som det gjorde så hade en hel service organisation inte kunnat jobba då ingen visste vilka delar som finns på vilka lager, vilka status som var på delar "in flight" och massa annat.

Det är en av de få gånger som jag fysiskt skakade i hela kroppen av adrenalin - och att jag inte gjorde något resten av den eftermiddagen kan ni nog förstå !

Så inte ett dyrt misstag endast pga att situationen räddade sig - om det berodde på tur eller något annat vet jag inte.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag var nästan där, men lyckades rätta situationen.

Driftade ett ganska sunkigt system där man bland annat hade lagersaldon på olika delar.
Systemet hade lite buggar i sig så man fick ofta gå in, ofta som varje / vart annan dag, och rätta till saker.

Jag måste ha varit trött för min UPDATE sats gjorde urval på alla delar med ett artikelnummer (som LIKE) och att det skulle uppdateras till 0 enheter i lager.
På raden under så var det naturligtvis en COMMIT; - och så kördes kommandona.

När det tog mer än de sekunder som det skulle ta så började jag bli nervös och upptäckte att någon WHERE sats inte fanns och att jag höll på att radera lagerstatus för alla 50+ lagerställen i landet.

Sprang in till DBA nissarna och de kunde inte göra något då ett system konto hade används för att logga in och köra detta (detta behövdes köras med systemkontot för att det fanns inte några personliga konton, inte heller efter denna nästan fadäsen). DBA nissarna kunde inte göra något ivf.

Det slog mig att... databasen håller på att jobba med rad 1 och har inte kommit till rad 2 där COMMIT ska köras... så jag dödade processen på min dator som körde kommandot (tror det var i Toad).
Jodå - databasen såg väl frågande ut, tittade till höger och vänster, ryckte på axlarna och eftersom det inte fanns någon COMMIT eller aktiv session påbörjade en Rollback av mitt kommando.

Hade inte detta slutat så lyckligt som det gjorde så hade en hel service organisation inte kunnat jobba då ingen visste vilka delar som finns på vilka lager, vilka status som var på delar "in flight" och massa annat.

Det är en av de få gånger som jag fysiskt skakade i hela kroppen av adrenalin - och att jag inte gjorde något resten av den eftermiddagen kan ni nog förstå !

Så inte ett dyrt misstag endast pga att situationen räddade sig - om det berodde på tur eller något annat vet jag inte.

Du verkar ju köra med implicita transaktioner åtminstonde. Övriga galningar i den här tråden som kör SQL helt vilt bör ta till sig att alltid börja med BEGIN TRANSACTION, eller vad det heter i aktueltt SQL-dialekt, eller slå på implicita transaktioner.

Jag har dock nästan gjort samma misstag. Jag utvecklade ett SQL-script som gjorde en massa ändringar, och mitt i kom det ett stycke DDL. Jag körde igång det, men efter några minuter blev jag tveksam. Det tog ju massor av tid, och var mina WHERE-satser verkligen rätt? När det var klart gjorde jag en rollback och testade att allt var som innan. Det var det inte, det hade stycket med DDL sett till. Som tur var så var det inget fel på mitt script, så det var bara att kör allt efter DDL-koden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Mitt dyraste misstag är att jag köpte en färdig byggd "hp gaming" dator från SIBA.