Tom Scott: "VPN-reklam är mest skrämselpropaganda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Jag kör Ipredator VPN när jag hämtar legala Linuxdistributioner. Har dock övervägt att gå över till Mullvad, någon som vet om de är bra?

Varför har du VPN när du torrentar lagliga saker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Varför har du VPN när du torrentar lagliga saker?

Skickades från m.sweclockers.com

För att Microsoft inte skall få reda på det.

Edit: oklart om du skämtar. Men "legala linuxdistributioner" är vad många väljer att använda sig av istället för att säga vad de egentligen laddar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Ja, det är det.

Men det handlar ju om att alla inte har behov av en VPN medan företagen gärna vill påskina att så är fallet.

Jag använder en VPN-tjänst eftersom jag spenderar mycket tid på öppna och halvöppna nätverk på hotell, vandrarhem och lägenheter där man inte har en aning om vem som har kontroll över nätverket. Även om min VPN-leverantör skulle spåra och kartlägga mitt användande så föredrar jag det framför att hotellets personal eller hyresvärden gör det. För VPN-företaget är jag en bland många användare, inte en person som man möter i korridoren.

Fast då kan du lika väl sätta upp något hemma.

Permalänk
Medlem

https://iknowwhatyoudownload.com

Rätt rolig sida. Då ska man ha i åtanke att det finns dom som har 100gånger bättre spionverktyg än detta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

jag betalade för 5 år med vpn tjänster för väldigt billig peng, men används enbart som socks5 i ett par torrentklienter och jag kan maxa linan fortfarande så jag är nöjd
Sen så ibland när man når diverse max-gränser på internet som är ip-bundna så kan det vara fint att byta ip ett tag

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast då kan du lika väl sätta upp något hemma.

Det är ju långt ifrån sanningen. Det finns ett flertal anledningar till varför jag valt att inte göra det.

1. Det kräver en del fix för att få igång. Inte komplicerat, men ytterligare ett steg.
2. Det kräver hårdvara.
3. Det kräver att hårdvaran är igång, helst också avbrottsfri. Därför måste den vara inkopplad i en tom lägenhet, ibland i flera månader.
4. Om det blir något fel med den så är det inte helt lättlöst när man är 30 mil hemifrån.

Det finns en del goda anledningar till att köra en extern VPN jämfört med att ha en egen precis som det finns fördelar med att ha en egen.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Om jag inte kör VPN och testar på bredbandskollen/speedtest så snittar jag på 534/481Mbit, ping runt 4. Hämtar jag hem från Origin/Epic så runt 48Mb/s (Megabyte).

Startar jag VPN och ansluter till dom två servrar som finns i Sverige och testar på bredbandskollen/speedtest så snittar jag på 134/89 Mbit, ping 34. Laddar från Origin/Epic 11Mb/s (Megabyte).

Kör ExpressVPN, testat både från PC klient, mobil och smartTV.
Men jag kör det primärt för att komma runt geoblock vilket alltid har fungerat.
Irriterande att följa en serie och det saknas hela säsonger från svenska Netflix.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://iknowwhatyoudownload.com

Rätt rolig sida. Då ska man ha i åtanke att det finns dom som har 100gånger bättre spionverktyg än detta.

Vilket även gör det rätt tydligt varför jag kör all min trafik via en delad anonym VPN IP adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Guggen64: Om jag inte kör VPN och testar på bredbandskollen/speedtest så snittar jag på 534/481Mbit, ping runt 4. Hämtar jag hem från Origin/Epic så runt 48Mb/s (Megabyte).

Startar jag VPN och ansluter till dom två servrar som finns i Sverige och testar på bredbandskollen/speedtest så snittar jag på 134/89 Mbit, ping 34. Laddar från Origin/Epic 11Mb/s (Megabyte).

Kör ExpressVPN, testat både från PC klient, mobil och smartTV.
Men jag kör det primärt för att komma runt geoblock vilket alltid har fungerat.
Irriterande att följa en serie och det saknas hela säsonger från svenska Netflix.

Dock kan det bero på så väl dålig fart hos VPN leverantöreren som att din router flaskar, t.ex. om du kör entrådat OpenVPN. Men i övrigt gäller det väl, som vanligt, att man får det man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://iknowwhatyoudownload.com

Rätt rolig sida. Då ska man ha i åtanke att det finns dom som har 100gånger bättre spionverktyg än detta.

Den visar inget på mig Dåligt spioneri

Källa för bättre spionverktyg?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@filbunke: Om man är orolig för sånt fins Mullvad- VPN för 50kr/månaden . Du kan skicka ett kontanter i ett brev, eller bitcoin.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Funkar det fortfarande nu när NetFlix väl spärrat rätt många VPN tjänster?

NordVPN funkar fortfarande med Netflix (men inte med HBO).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Den visar inget på mig Dåligt spioneri

Källa för bättre spionverktyg?

Snarare att det nog inte laddats ner något på den IP-adressen, testa något mer publikt, som tex en utgående IP adress från typ en gymnasieskola så lär du se mer action

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

NordVPN funkar fortfarande med Netflix (men inte med HBO).

Visst var det NordVPN som nyligen blev hackade, eller snarare, det blev nyligen känt att dom blev det för något år sen?

Edit:

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/nordvpn-plans-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Snarare att det nog inte laddats ner något på den IP-adressen, testa något mer publikt, som tex en utgående IP adress från typ en gymnasieskola så lär du se mer action

Skickades från m.sweclockers.com

Jag väljer att inte kommentera huruvida det har eller inte har laddats ned något på den IP-adressen...

Och god morgon!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Varför bry sig I VPN?
Bara att dra igång TOR browsern om man vill känna sig lite anonym ju.
Annars är ju det mesta krypterat hela vägen redan.
Inte för att det stoppar eventuella myndigheter om dom verkligen vill snoka.

Permalänk

@Svensktiger: om man tar på windows med tor då ligger man ändå lika dant det e lika dant om man inte har all stuff eller kör vmware och den e konfad

Visa signatur

You Never Know, until you see it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av midnighteffect:

@Svensktiger: om man tar på windows med tor då ligger man ändå lika dant det e lika dant om man inte har all stuff eller kör vmware och den e konfad

Haha va?

Permalänk
Medlem

Fattar inte alla streamers sellouts som gör reklam för Nord efter skandalerna som hänt på slutet. En hel del har verkligen ingen integritet längre.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, fick ont i huvet jag också.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av improwise:

Visst var det NordVPN som nyligen blev hackade, eller snarare, det blev nyligen känt att dom blev det för något år sen?
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/nordvpn-plans-...

Ja alltså -- alla företag som erbjuder ordentlig kryptering eller anonymisering utsätts för stats-sponsrade attacker från USA, Iran, Ryssland, Nordkorea, Kina, Saudi Arabien, Turkiet och andra som irriterar sig på att folk kan gömma sig från övervakning. TOR-nätverket, t.ex., övervakas konstant av USA och Storbrittannien. Ibland lyckas de. I det här fallet avslöjades det ju i alla fall, och säkerheten höjdes.

Samtidigt spelar det kanske inte så stor roll om man inte är en demokratiaktivist i Hong Kong eller Iran.
Jag menar, under en period kunde alltså någon se att mitt IP-nummer anslöt till Netflix-servrar i USA. Big fucking deal. Även om jag hade tankat filmer eller mjukvara hade det inte spelat någon roll, eftersom det är viktigare för stats-aktörer att hålla sina metoder hemliga än att sätta dit någon för att ha shareat Wälkom To Knohult.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Samtidigt spelar det kanske inte så stor roll om man inte är en demokratiaktivist i Hong Kong eller Iran.
Jag menar, under en period kunde alltså någon se att mitt IP-nummer anslöt till Netflix-servrar i USA. Big fucking deal.

Nej, din demokrati i Väst är ju absolut inte hotad. Fortsätt konsumera Netflix.

Med Vänlig Hälsning

Dina Vänner hos CIA, GCHQ, Mossad, FRA et al.

Permalänk
Skrivet av anon32713:

Nej, din demokrati i Väst är ju absolut inte hotad. Fortsätt konsumera Netflix.
...
Dina Vänner hos CIA, GCHQ, Mossad, FRA et al.

1) De där är inte fiender, utom möjligen Mossad. Ryssland, Iran, Nordkorea, Kina är våra fiender.
2) Inte ens Ryssland kan förstöra Sveriges demokrati med kunskapen att jag ser på Netflix USA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harddrive:

@filbunke: Om man är orolig för sånt fins Mullvad- VPN för 50kr/månaden . Du kan skicka ett kontanter i ett brev, eller bitcoin.

Enda nackdelen är att dom är bland dom sämre VPN som finns. kollar man dom senaste testerna så ligger dom inte ens bland dom tio bästa.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Vad testade dom för? Vilka krav ställde de?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nick-li:

@Guggen64: Vad testade dom för? Vilka krav ställde de?

Hur snabb uppkoppling man fick men framförallt vilka streamingtjänster som fungerade.

Kan Mullvad avblockera Netflix och andra stora streamingtjänster. Tyvärr, med undantag för HBO GO, var svaret nej.

Netflix: Nej. Jag anslöt först till Mullvads server i New York. När det inte gick att kringgå Netflix VPN-blockering, försökte jag lite till. Det gick inte.
Hulu: Nej. Mullvad kunde inte kringgå Hulus VPN-blockering heller.
HBO GO: Ja. Jag kunde streama HBO GO i HD.
BBC iPlayer: Nej. Till och med på Mullvads brittiska server upptäckte BBC iPlayer att jag anslöt från utanför Storbritannien.

Permalänk
Inaktiv

Jag testade ExpressVPN med olika streamingtjänster. Alla fem av de amerikanska servrarna som jag testade kunde få tillgång till amerikanska Netflix, Hulu, Amazon Video och HBO GO.

Alla serverländer som jag anslöt till kunde få tillgång till Netflix-innehåll, inklusive USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Mexiko, Nya Zeeland och Japan.

Utöver Netflix kunde jag även få tillgång till BBC iPlayer via ExpressVPN:s brittiska servrar.

Det verkar som om det nästan inte finns någon sajt eller tjänst på webben som ExpressVPN inte kan blockera - och det är mer än vad som kan sägas för de flesta VPN-tjänster på marknaden.

Kombinationen av ExpressVPN:s förmåga att avblockera och sina snabba, stabila anslutningshastigheter gör den här VPN-tjänsten nästan oslagbar när det gäller streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Funkar det fortfarande nu när NetFlix väl spärrat rätt många VPN tjänster?

Jepp, märkligt nog funkar Nortons VPN utmärkt för Netflix.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

1) De där är inte fiender, utom möjligen Mossad. Ryssland, Iran, Nordkorea, Kina är våra fiender.
2) Inte ens Ryssland kan förstöra Sveriges demokrati med kunskapen att jag ser på Netflix USA.

1) "Vi har alltid varit i krig med Eurasien" - 1984
2) "I don't understand anything", she said with decision, determined to preserve her incomprehension intact. - Brave New World