Nya brusreducerande Apple AirPods

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

"Brusreducerande?" Det är inget brus i digitalt ljud. De introducerar alltså brus i ljud, och anger brusreducering som en produktfördel?

De flesta av oss lever i en analog värld och där är det gott om omgivande brus som man vill reducera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyFather:

"Brusreducerande?" Det är inget brus i digitalt ljud. De introducerar alltså brus i ljud, och anger brusreducering som en produktfördel?

Brusreducering innebär att en högtalare tar upp ljudet runtom och sänder en inverterad ljudvåg så örat inte uppfattar störande ljud.

Något som absolut aldrig hade behövts på bra in-ear lurar för de släpper ändå inte igenom något brus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Något som absolut aldrig hade behövts på bra in-ear lurar för de släpper ändå inte igenom något brus.

Av ren nyfikenhet, har du något exempel på sådana lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Brusreducering innebär att en högtalare tar upp ljudet runtom och sänder en inverterad ljudvåg så örat inte uppfattar störande ljud.

Något som absolut aldrig hade behövts på bra in-ear lurar för de släpper ändå inte igenom något brus.

Inte sant.
Det finns nog inga in-ear lurar som isolerar bättre än etymotic research ”triple tip” som skjuts in i örat. Jag äger dem. Men medan de isolerar bra vid högre frekvenser, kan de inte göra mycket mot lågfrekvent buller från bussar, tåg, flygmotorer, vägbuller osv. För det krävs aktiv noise cancelling.
För den som vill se isolering vs. frekvens kurvor, rekommenderas innerfidelity.com testdatabas.

Audiofiler kommer aldrig att erkänna kvaliteter hos den här typen av lurar. De undviker hela deras ljudkedja med DAC/kablage/förstärkeri. Dessutom kan de korrigera för individuella drivers och kavitetsresonanser ifråga om frekvensgång vilket naturligtvis är oacceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Man kan inte byta batteriet har jag hört och det lär bara räcka några år sen får man köpa nya för 3 papp (?)

Helt rätt. Kolla recensionen från Ifixit jag länkade till i ett tidigare inlägg. Små saker så utrymmet är minimalt, finns inte någon möjlighet alls att byta batterier. Lite elektronik, batterier, plast, och en massa lim...

Så när batteritiden blir för kort så blir det bara att slänga som elektronikskrot, går inte att byta batterier och det går inte att sälja dem, andrahansvärdet är ju noll.

Frågan är hur mycket större de skulle bli med en lösning där batteriet skruvades fast. Så att man också kunde köpa extra batterier så att man kunde växla direkt istället för att behöva vänta på att ladda klart de som var urladdade.

Skulle nog bli för stora och apple skulle inte tjäna lika mycket på något sådant, mycket bättre för dem om man tvingas köpa nytt.

Och för att jämföra med trådade hörlurar, skulle aldrig köpa några som inte har löstagbara kablar.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Ett förtag kan inte hävda att de bryr sig om miljön och släppa sån här skit.

IFixit AirPods Pro Teardown

Funderar på hur vanligt det är att in-ear-hörlurar är reparerbara? Sen är jag rätt säker på att de går att materialåtervinna (av Apple själva?) när de väl slitits ut.

Men håller med om att det känns tveksamt med lurar för 3 papp om de bara håller ett par, tre år.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Helt rätt. Kolla recensionen från Ifixit jag länkade till i ett tidigare inlägg. Små saker så utrymmet är minimalt, finns inte någon möjlighet alls att byta batterier. Lite elektronik, batterier, plast, och en massa lim...

Så när batteritiden blir för kort så blir det bara att slänga som elektronikskrot, går inte att byta batterier och det går inte att sälja dem, andrahansvärdet är ju noll.

Helt fel. Batteriservice kostar 579 kr per AirPod.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Sjukt nöjd med mina AirPods som jag köpte för snart två år sedan, men märks att batteritiden blivit betydligt sämre, iaf på vänster mot höger. Dock somnar jag med dem så har väl mig själv att skylla att de laddas ur hela tiden...

Testa att byta mikrofonen från "auto" till den sida som har bäst batteritid så jämnar det nog ut sig en del.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandros:

Helt fel. Batteriservice kostar 579 kr per AirPod.

Det är inte service. Eller tror du att apple klarar av att göra någon som helst service på dem? Har du sett iFixit-artikeln?

De byts ut.

Vidare, det är per AirPod, men såvida du inte går och lyssnar på bara en så kommer du behöva fixa batteriet på båda samtidigt, vilket då blir 1158 kr. Men det är sant att det är billigare än att köpa nya, men inte särskilt mer miljövänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är inte service. Eller tror du att apple klarar av att göra någon som helst service på dem? Har du sett iFixit-artikeln?

De byts ut.

Vidare, det är per AirPod, men såvida du inte går och lyssnar på bara en så kommer du behöva fixa batteriet på båda samtidigt, vilket då blir 1158 kr. Men det är sant att det är billigare än att köpa nya, men inte särskilt mer miljövänligt.

Jag är absolut med på att det inte är någon större miljövinst med detta (som en av programledarna på ATP-podcasten sade kan man dock fundera på hur stor miljöpåverkan är för en AirPod jämfört med alla plastförpackningar vi slänger annars), men jag känner att det är en relativt stor skillnad på att lägga ut 1200-1800 kr (jag gissar att batteriet i etuiet håller en vettig kapacitet något längre) och 3200 kr vart tredje år.

Sen för egen del så lyckades jag förstöra åtminstone ett eller två par av de vanliga EarPodsen med sladd per år genom att jag fastnade med sladden överallt (främst i cykelsadeln). Om mina AirPods håller ett par tre år har jag ju sparat in en del material där.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandros:

Jag är absolut med på att det inte är någon större miljövinst med detta (som en av programledarna på ATP-podcasten sade kan man dock fundera på hur stor miljöpåverkan är för en AirPod jämfört med alla plastförpackningar vi slänger annars), men jag känner att det är en relativt stor skillnad på att lägga ut 1200-1800 kr (jag gissar att batteriet i etuiet håller en vettig kapacitet något längre) och 3200 kr vart tredje år.

Sen för egen del så lyckades jag förstöra åtminstone ett eller två par av de vanliga EarPodsen med sladd per år genom att jag fastnade med sladden överallt (främst i cykelsadeln). Om mina AirPods håller ett par tre år har jag ju sparat in en del material där.

Som sagt, skulle aldrig köpa hörlurar med sladd som inte har löstagbar sladd, just pga den typen av skador.

Nu har jag också läst lite mer.

"Batteriservicen" gäller inte normal användning, utan bara defekta batterier. Att ens airpods bara fungerar i 2 timmar efter normal användning täcks alltså inte att den.

Då gäller det andra priset, samma om de går sönder eller man tappar bort dem, 795kr/styck för den gamla modellen. Hittar dock inte priser för den nya modellen, men priset i USA har gått upp med 29%, så 995kr?

Så det faktiska priset är närmare dubbelt så högt som du verkade tro först. Och behöver man samtidigt byta ut laddningslådan, så kan man lika väl köpa nytt...

Blir billigare om man väljer AppleCare+, men den täcker inte om man tappar bort dem, vilket jag uppfattar kan vara viktigt om man använder dem när man cyklar...

Permalänk
Medlem

@filbunke: Finns det utbytbara batterier till Samsungs trådlösa in-ear lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@filbunke: Finns det utbytbara batterier till Samsungs trådlösa in-ear lurar?

Inte vad jag vet, och jag har aldrig hävdat det. Skulle inte inte köpa dem heller.

Nu handlar den här tråden om AirPods Pro, men om du har frågor om Samsungs trådlösa in-ear lurar så tror jag nog att du kommer få bättre svar om du startar en ny tråd istället för att skriva i en tråd om en annan produkt.

Edit: Faktiskt så verkar det så. Här är en länk till IFixits genomgång av Samsungs Galaxy Buds. Verkar ha samma batterier som AirPods Pro, men de får 6/10 för då tex att batterierna går att byta ut, kanske inte av en konsument, men en verkstad skall klara det.

Lite fel tråd, men du frågade så då får jag svara här och man kan ju se det som något som apple borde gjort istället för att hälla lim överallt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Plockar nog upp ett par när jag åker till staterna

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt att priset kommer att gå upp med 15% i USA tack vare handelstullarna som Trump införde och som började gälla första september. Verkar som apple förnuvarande äter upp prishöjningen och att den inte når deras konsumenter, men det kan ändras.

De har också begärt att få slippa dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

"Batteriservicen" gäller inte normal användning, utan bara defekta batterier. Att ens airpods bara fungerar i 2 timmar efter normal användning täcks alltså inte att den.

Då gäller det andra priset, samma om de går sönder eller man tappar bort dem, 795kr/styck för den gamla modellen. Hittar dock inte priser för den nya modellen, men priset i USA har gått upp med 29%, så 995kr?

Jag antar det du läser är detta:

"Apples begränsade garanti täcker ett defekt batteri men inte slitage från normal användning. Om batteriet har ett tillverkningsfel som omfattas av vår garanti, AppleCare+ eller av konsumentköplagen, utför vi service utan någon extra kostnad. Om batterifelet inte omfattas erbjuder vi batteriservice mot en avgift."

Det stycket säger ju bara att normalt slitage inte täcks av garantin. Dvs normalt slitage är ett batterifel (eller "battery issue" som det står på engelska) som "inte omfattas" och batteriservice erbjuds mot en avgift istället för att Apple åtgärdar det gratis.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Skulle batterislitaget kunna täckas av en Hemförsäkring alternativt reklamationsrätten? Eller är det helt kört där? Annars blir det nog att köpa Apple Care+ för att vara säkrad i två år framåt då de täcker ifall batterikapaciteten skulle falla under 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandros:

Jag antar det du läser är detta:

"Apples begränsade garanti täcker ett defekt batteri men inte slitage från normal användning. Om batteriet har ett tillverkningsfel som omfattas av vår garanti, AppleCare+ eller av konsumentköplagen, utför vi service utan någon extra kostnad. Om batterifelet inte omfattas erbjuder vi batteriservice mot en avgift."

Det stycket säger ju bara att normalt slitage inte täcks av garantin. Dvs normalt slitage är ett batterifel (eller "battery issue" som det står på engelska) som "inte omfattas" och batteriservice erbjuds mot en avgift istället för att Apple åtgärdar det gratis.

Du har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lawend:

Skulle batterislitaget kunna täckas av en Hemförsäkring alternativt reklamationsrätten? Eller är det helt kört där? Annars blir det nog att köpa Apple Care+ för att vara säkrad i två år framåt då de täcker ifall batterikapaciteten skulle falla under 80%.

Nej det täcks inte av hemförsäkring eller liknande, reklamationsrätten kanske men jag skulle inte tro det är värt att driva ett sådant ärende. De 400 kr AppleCare+ kostade kändes billigare än eventuell tid som går åt vid reklamation. Sen vet jag intr om jag ens kommer ha mina i 2 år, beror på vad Apple släpper nästa år men men.

Permalänk
Medlem

Batteriernas livslängd är ett problem på de flesta portabla prylar. Även när batteriet teoretiskt är utbytbart, går det att få fatt på ett ersättningsbatteri som passar?

Det är tyvärr så att man får ta lite ansvar själv som konsument. Undvika att ladda ur batterierna helt, liksom helst också att ladda upp dem helt, om man vill att de skall prestera bra under många år. I praktiken innebär ju det att man accepterar kortare batterilivslängd de första åren för att kunna få bättre batterilivslängd sedan. Man får se sig själv i spegeln och fråga sig vad man faktiskt bryr sig om.
Men att undvika att köra batterierna helt i botten är ganska enkelt och gör enormt mycket för batterilivslängden. (Ex. Att ladda upp och ur batterier i ett snävare intervall kan få antalet laddcykler att öka från 1000 till 35000.(!!) Toyotas hybridbilar är ett bra exempel på god batterihantering.)

Edit: Tyvärr är det ju så att alla tester och reviews mäter "batterilivslängd" och utropar vinnare och förlorare baserat på kapaciteten när apparaten är ny. Detta uppmuntrar tillverkare att inte använda livslängdsbefrämjande marginaler vid upp- och framför allt ur-laddning. Det är ett ansvar man får ta som konsument, för både säljargumenten och testerna uppmuntrar sämsta möjliga villkor för batterilivslängd, maximal upp- och urladdning.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känner mig helt utanför. Har sett folk med vita trådlösa hörlurar o gissade att det var apple grejer för de är vita men var inte säker.

Varför är de så poppis?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Känner mig helt utanför. Har sett folk med vita trådlösa hörlurar o gissade att det var apple grejer för de är vita men var inte säker.

Varför är de så poppis?

Bra batteritid, parning mellan hörlur och t.ex. telefon fungerar alltid utan problem, bekväma samt att man kan höra vad som händer omkring en (vilket många kanske tycker är negativt, men de är perfekta när man cyklar).

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av JonasT:

(behöver dock eldprovas i tunnelbanan först)

Hur funkade tunnelbaneprovet? Är ju värsta brôtet därnere på de underjordiska perrongerna så funkar det där lär det ju funka i stort sett var som helst (förutom om man sticker in skallen i en jetmotor då förstås. Fast då får man väl större problem än oljud iofs... )

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av LennyV:

Hur funkade tunnelbaneprovet? Är ju värsta brôtet därnere på de underjordiska perrongerna så funkar det där lär det ju funka i stort sett var som helst (förutom om man sticker in skallen i en jetmotor då förstås. Fast då får man väl större problem än oljud iofs... )

Över förväntan och klart gångbart för den dagliga resan till jobbet! De blockerar inte på samma nivå som mina Sony WH-1000XM3, men det var inget jag räknade med heller sett till att de sistnämnda är over-ear. Airpodsen gör ett bra jobb med ett filtrera bort konstant brus medan Sony-lurarna även klipper mer allmänt oväsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Sladd, det är något man gör med bilen

Ja du, den där parallellen kan du ju dra för dem som tyckte det var sjuuuukt smidigt när det kom fjärrkontroller med sladd till VHS-spelaren så man slapp gå fram till enheten för trycka Play. Eller varför inte koppla in telefonen med en ethernetkabel när du ändå är igång

Försök till att vara lustig nu? Fjärrkontrollen till VHS'en använder helt andra frekvenser dessutom skickar den den signal någon sekund när du trycker på knappen.

Hur skadligt det är att ha EMR i rummet kan diskuteras men det är en enorm skillnad på att ha något liggandes på skrivbordet eller sätta det i öronen någon cm från hjärnan och ha konstant kommunikation i flera timmar i sträck.

Som sagt säkerligen betydligt svagare signal men ändå..varför??

Permalänk
Medlem

Sitter airpodsen "i" hörselgången? Vore nice med en röntgen bild för att se hur långt in de sitter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Sitter airpodsen "i" hörselgången? Vore nice med en röntgen bild för att se hur långt in de sitter..

Dom sitter väl som vanliga in ears?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av anon56869:

Hur skadligt det är att ha EMR i rummet kan diskuteras

Njä, det kan inte diskuteras. Den sortens radiovågor som används kan inte påverka din kropps celler. Energinivåerna är för svaga för att störa de kemiska processer som pågår därinne eller exv bryta sönder DNA osv. Sedan även om vi inte hade varit bergsäkra har vi ju badat i radiovågor i decennier nu utan att ha kunnat se några konkreta effekter heller.

Så ingen mening att oroa sig över detta.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LennyV:

Njä, det kan inte diskuteras. Den sortens radiovågor som används kan inte påverka din kropps celler. Energinivåerna är för svaga för att störa de kemiska processer som pågår därinne eller exv bryta sönder DNA osv. Sedan även om vi inte hade varit bergsäkra har vi ju badat i radiovågor i decennier nu utan att ha kunnat se några konkreta effekter heller.

Så ingen mening att oroa sig över detta.

Källa på det tack. Jag har läst annorlunda i rapporter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LennyV:

Njä, det kan inte diskuteras. Den sortens radiovågor som används kan inte påverka din kropps celler. Energinivåerna är för svaga för att störa de kemiska processer som pågår därinne eller exv bryta sönder DNA osv. Sedan även om vi inte hade varit bergsäkra har vi ju badat i radiovågor i decennier nu utan att ha kunnat se några konkreta effekter heller.

Så ingen mening att oroa sig över detta.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29913098

Här har du ett test som visar att det påverkar möss.

här en till

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4503846/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Källa på det tack. Jag har läst annorlunda i rapporter.

Det är du som måste visa källor så det är du som påstår att det skulle vara farligt, och då riktiga peer reviewade sådana publicerade i vettiga medier och inte de meningslösa du länkade. Du kommer alltid hitta ”studier” som säger ditt och datt vilket är varför peer review finns och varför de bara blir publicerade i vettiga medier förens vi kan vara mer säkra på resultatet.

Men allt detta kan ju inte vara en nyhet då det ingår i läroplanen för grundskolan, så jag gissar på att du bara försöker sprida oro.