AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Avstängd

Finns det någon svensk återförsäljare som tillåter förhandsbokning av 3950X än?

Antar väl att priset landar någonstans runt 10-12.000, och det är nog egentligen nästan lite mycket för någon i min livssituation.
Men man får anta att den kommer räcka otroligt länge också, och den har så enorm vill-ha faktor.

Fast en 3900X till förmån för ett tyst kylskåp vore kanske kul också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Finns det någon svensk återförsäljare som tillåter förhandsbokning av 3950X än?

Antar väl att priset landar någonstans runt 10-12.000, och det är nog egentligen nästan lite mycket för någon i min livssituation.
Men man får anta att den kommer räcka otroligt länge också, och den har så enorm vill-ha faktor.

Fast en 3900X till förmån för ett tyst kylskåp vore kanske kul också.

Ja, att välja en cpu lämpad för ens behov är kanske inte alltid helt enkelt. Visst blir det lite längre livstid på en värsting cpu sett till hur länge som datorn duger men samtidigt dyrare i inköp. Dessutom är oftast inte CPUn den dyraste inveresting man gör, GPU, skärm och även lagring blir alla ofta dyrare än just CPUn. Ibland blir det lite udda när folk vänder på varenda krona just på cpu'n men ändå lägger mer betydligt pengar på gpu, skärm och lagring. Man kanske bör fokusera sitt sparande på andra delar än just CPUn? ;-?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Ja, att välja en cpu lämpad för ens behov är kanske inte alltid helt enkelt. Visst blir det lite längre livstid på en värsting cpu sett till hur länge som datorn duger men samtidigt dyrare i inköp. Dessutom är oftast inte CPUn den dyraste inveresting man gör, GPU, skärm och även lagring blir alla ofta dyrare än just CPUn. Ibland blir det lite udda när folk vänder på varenda krona just på cpu'n men ändå lägger mer betydligt pengar på gpu, skärm och lagring. Man kanske bör fokusera sitt sparande på andra delar än just CPUn? ;-?

Grejen är att jag redan har en 2070 och 48GB RAM i skaplig hastighet, och ändå ska lägga pengar på 1-2TB M.2 SSD.
Blir nog rentav 128GB ram innan midsommar då 32GB-stickorna blivit så billiga.

Hade det inte varit för fotomätningen jag nyss upptäckt charmen i hade jag verkligen inte haft någon vettig använding av 16 kärnor. Då hade jag nog gärna köpt ny kringutrustning och ett par Sennheiser HD600 för den summan istället.

Eller ganska många andra ting i livet, egentligen. Men kul att kunna driva server vid sidan av ens eget nästintill kompromisslösa spelande liksom.
Men rendering som tar 2-20 timmar på 6 kärnor kan vinna ganska mycket på 16 istället för 12.

Permalänk
Medlem

Gigabyte 2 Bios kod för 1.0.0.4B kom idag F10A

Matthew från Gigabyte på Reddit
I put all the BIOS here for those F5'ing the download page

https://drive.google.com/open?id=1Ts0d6CsBhc3UBnA2HKtwxVkBwA8...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Agesa 1004. Lite högre score, verkar svårare att få höga boost dock, eller så är de HWinfo64-betan...
Score kan bero på att jag har svalare på rummet nu på hösten. Så väldigt temperaturkänsligt - blir sugen på en chillar
Fast det är väl mer prisvärt att byta rtx2070 mot ett rtx2080ti

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: tänkte just hoppa in och skriva det!

Update AMD AGESA 1.0.0.4 B
Improve system boot time
Improve RAID function compatibility
Add AMD Raven Ridge APU (Ryzen 2400G/ 2200G) support

Någon som är sugen på före/efter bench? Vilken mjukvara isåfall?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AGESA 1.0.0.3 -> AGESA 1.0.0.4

https://www.youtube.com/watch?v=0MWsrMHp5j4

Inte så stor skillnad i CS:GO, men AC Origins är ganska ser ut att få 10-20% högre FPS. DET är ganska sjukt, men det är nog ett egdecase.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

AGESA 1.0.0.3 -> AGESA 1.0.0.4

https://www.youtube.com/watch?v=0MWsrMHp5j4

Inte så stor skillnad i CS:GO, men AC Origins är ganska ser ut att få 10-20% högre FPS. DET är ganska sjukt, men det är nog ett egdecase.

Ja, det är ganska intressant att se hur lasten fördelas ut mellan de olika kärnorna bättre trots att det är samma version av spelet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det är ganska intressant att se hur lasten fördelas ut mellan de olika kärnorna bättre trots att det är samma version av spelet.

kanske handlar om att spelet "ser" kärnorna bättre eller något? AC Origins motor anvilnext 2.0 ska vara bra på att hantera många kärnor men tydligen gjorde det här så den ännu lättare kunde fixa det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Rasmus på Twitter har lyckats få bättre Boostfrekvenser med lägre Idle och load Volt med lägre temperaturer och bättre prestanda.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/dqqq5o/1usmus_update_on...

Tydligen ska profilen finnas från 4 november men vet om det är från han eller AMD då han delat sin information till AMD

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

gigabyte nya bios fick ett lyft, gick från 23 sek boot tid (om du kollar windows startuptime) till 8.1 sek, när ja tryckte på power knappen kändes det som något var fel då den briukar stå o tugga i ett par sek, inget sådant med 1004, bam inne i windows
clockat lite, men en väldigt feg vcore på ynka 1.3, men ja är nöjd med detta

4.475 ghz på 6 cors
4.25 ghz på de andra 6´

temps ej över 70 grader

https://valid.x86.fr/bench/auykuh/16

https://www.userbenchmark.com/UserRun/21424980

cinebench r20 scorar 7800 ish, största skillnaden är i spel, burjar ju vara ectremt dpligt optimerat sp lite högre clocks och att dem ligger högt hela tiden hjälper helt klart såg en 20% ökning i cod tex, och starcitizen som verkligen utnyttnar cpun gick up 10 fps give or take. och med tanke på att låg i rund 60 fps innan och nu runt 70. det är en riktigt bra ögking

kan också tillägga att ja har 2 skärmar så jag har ju haft lite koll på stockvälden, cpun kommer aldrig over 4.15 när ja kör stock, även i spel o de medför en mindre fps även om inte hela kärnar /ccx/ 12copres 24 threds användes, det flesta spel är pissdåligt optimerade helt enkelt

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kanske handlar om att spelet "ser" kärnorna bättre eller något? AC Origins motor anvilnext 2.0 ska vara bra på att hantera många kärnor men tydligen gjorde det här så den ännu lättare kunde fixa det.

Nja, jag vet inte riktigt hur det skulle fungera. Spelet borde ha sett de kärnorna innan också tycker jag. Det vore intressant att se en detaljerad bloggpost från AMD om vilka förändringar de gjort.

Skrivet av Jonas79:

Rasmus på Twitter har lyckats få bättre Boostfrekvenser med lägre Idle och load Volt med lägre temperaturer och bättre prestanda.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/dqqq5o/1usmus_update_on...

Tydligen ska profilen finnas från 4 november men vet om det är från han eller AMD då han delat sin information till AMD

Det låter ju onekligen spännande. Det känns lite förvånande att det påverkar max boost men det är ju samtidigt en pålitlig person som hävdar sig ha uppnått de resultaten så det låter ju lovande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Windows 10, version 1903, AGESA 1003 vs 1004B på gigabyte x570 mITX.

Alla resultat i passmark ligger inom ±1% FÖRUTOM grafiktestet som ökade med 16%

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag blir alltid så förvillad och irriterad på Webbis hemsida, ser så konstigt ut när man går in på sitt konto, sajten verkar vara gjord med barn som önskad målgrupp? Deras system med Supply Drop samt Achievements går för långt för mig, vilket oerhört fjanteri. Frågan är, försöker de locka barn att handla prylar eller det är bara så att de har världens barnsligaste poängsystem? Rent katastrofal marknadsföring till deras vuxna kunder.

Tacka vet jag lakrits från Inet, clean sajt, vettiga förmåner.

För egen del så skulle jag säga att det är lite BBS känsla över det hela så för oss som verkligen är vuxna och satt med modem uppkopplade mot BBSer på 80talet har inga problem med deras grafiska upplägg. Likaså att det är tidsbaserat på supply drops, man fick bara en gång/24h i spelen på BBSer

Det jag sparar på att inte handla hos Inet gör att jag har råd med rätt många pingvinstänger...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, jag vet inte riktigt hur det skulle fungera. Spelet borde ha sett de kärnorna innan också tycker jag. Det vore intressant att se en detaljerad bloggpost från AMD om vilka förändringar de gjort.

Det låter ju onekligen spännande. Det känns lite förvånande att det påverkar max boost men det är ju samtidigt en pålitlig person som hävdar sig ha uppnått de resultaten så det låter ju lovande.

Kanske spelet lättare fördelar lasterna över kärnorna? i vilket fall får vi nog snart se vad som gjorts. när ska denna uppdatering vara klar att släppas?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det jag sparar på att inte handla hos Inet gör att jag har råd med rätt många pingvinstänger...

Jäkligt tungt argument, vad f-n ska jag svara på det?
(var dock lyckligt omedveten om att Inet var dyrare än konkurrenterna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jäkligt tungt argument, vad f-n ska jag svara på det?
(var dock lyckligt omedveten om att Inet var dyrare än konkurrenterna)

Hur kan du ha missat det? Använder du inte prisjakt? Eller är det så att de som gillar Inet använder det som sin enda butik och aldrig kollar andra butiker? DVS "Finns det inte på Inet så finns det inte"?

Inte så att jag ogillar Inet eller så. Handlar därifrån om de är billigast eller är den enda butik som har det jag vill ha i lager. Men det blir rätt sällan då de oftast ligger ganska mycket över andra butiker i pris. Men ja känner du inte till Prisjakt så kan det vara läge att använda siten för den listar olika butiker och ger en bra bild av vilka som är billigast.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske spelet lättare fördelar lasterna över kärnorna? i vilket fall får vi nog snart se vad som gjorts. när ska denna uppdatering vara klar att släppas?

Ja, men varför skulle en microcode-uppdatering göra det? Normalt är det sådant som åtgärdas genom en uppdatering av spelet.

Jag vet inte när den släppts i stabila BIOS-versioner men flera tillverkare har ju börjat släppa test-versioner så det är väl inom några veckor förhoppningsvis.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, men varför skulle en microcode-uppdatering göra det? Normalt är det sådant som åtgärdas genom en uppdatering av spelet.

Jag vet inte när den släppts i stabila BIOS-versioner men flera tillverkare har ju börjat släppa test-versioner så det är väl inom några veckor förhoppningsvis.

Det är schedulern i Windows som är ansvarig för vilka trådar som hamnar på vilken kärna (om man inte ställt in affinitets manuellt) så en uppdatering där kan definitivt göra skillnad i vilka kärnor som nyttjas till vad. Den har varit ganska korkad vad gäller både nya Intel och AMD-processorer men i Novemberuppdateringen ska det vara åtgärdat.

Edit: läste lite fel där, men även Microcode kan hjälpa till då det är den som talar om vilka cores som är "favored" och med korrekt implementering av scedulern i Windows så bör det göra att lasten fördelas bättre över fler kärnor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lite trevliga nyheter för de som äger 3900X, kanske ger samma sak på de andra i 3000 serien.
1usmus säger följande.
My dears, I have prepared my own power profile for Ryzen, it will fix all problems with boost and also reduce the temperature in idle and loads where all the cores are not involved. On average, I get a difference of 200-250 MHz

https://twitter.com/1usmus/status/1190702781121867777

Permalänk
Medlem

Till alla som vill testa 1usmus powerplans.

https://www.techpowerup.com/review/1usmus-custom-power-plan-f...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Så jävla gött! Måste såklart göra mer tester men so far so good! Lätt värt. Glöm dock inte att söka fram och ändra UEFI-inställningarna till det som anges i artikeln.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fråga, DRAM calc säger att jag ska ställa in tRFC till 630 och tRFC (alt) till 543 men i min BIOS har jag fyra val :

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Rätt OK multicore bump med nya power planen

Skall köra single-core om en stund men det tar ju sådan tid så skall passa på när jag är AFK en stund sen.

Och där har vi den. Nu hade jag visst inget tidigare resultat sparat så vet inte vad man ska jämföra med, men de kärnor som belastades om vartannat låg på 4475Mhz vilket de inte gjort innan. Har för mig de pendlat mellan 4150 och 4300Mhz innan så det är ju en rätt fin ökning då, men synd som sagt att jag saknar tidigare resultat att jämföra med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:
Skrivet av Ozzed:

Rätt OK multicore bump med nya power planen

https://i.imgur.com/kBZuleN.png

Skall köra single-core om en stund men det tar ju sådan tid så skall passa på när jag är AFK en stund sen.

Mycket imponerande! Blir att testa detta i helgen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Märkte skillnad i CPU-Z iaf Liten bump i både single core och multi core.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har bara testat på min gamla 2700X ännu, som inte skall gynnas av detta, men 4037p i CB R20 är faktiskt det bästa jag har fått med den och det var med en massa junk igång. Blir spännande att testa på mina Ryzen 2-burkar, men jag hinner inte det vare sig idag eller imorgon.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan du ha missat det? Använder du inte prisjakt? Eller är det så att de som gillar Inet använder det som sin enda butik och aldrig kollar andra butiker? DVS "Finns det inte på Inet så finns det inte"?

Inte så att jag ogillar Inet eller så. Handlar därifrån om de är billigast eller är den enda butik som har det jag vill ha i lager. Men det blir rätt sällan då de oftast ligger ganska mycket över andra butiker i pris. Men ja känner du inte till Prisjakt så kan det vara läge att använda siten för den listar olika butiker och ger en bra bild av vilka som är billigast.

Nej, jag känner inte till Prisjakt, vad är det, kan du förklara mer, snälla?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomson:

Lite trevliga nyheter för de som äger 3900X, kanske ger samma sak på de andra i 3000 serien.
1usmus säger följande.
My dears, I have prepared my own power profile for Ryzen, it will fix all problems with boost and also reduce the temperature in idle and loads where all the cores are not involved. On average, I get a difference of 200-250 MHz

https://twitter.com/1usmus/status/1190702781121867777

Jag såg denna tidigare idag på Guru3D men blir nog att invänta helgen för test. Vill gärna låta andra alpha testa för att eventuella problem fixas. Ser lovande ut dock, speciellt med de tester som gjorts i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nån som kan berätta vart jag hittar inställningen "Power Supply Idle Control = Low Current Idle " i Asus bios? Kan inte hitta den under AMD CBS menyn.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|