Dumpa Nas och köra RAID 5 i windows, Nackdelar ?

Permalänk
Medlem

Dumpa Nas och köra RAID 5 i windows, Nackdelar ?

Hej

Jag funderar starkt på att flytta mina NAS diskar till min vanliga dator iom att den har hundra gånger mera cpu kraft.
Finns det några direkta nackdelar med att köra raid 5 i windows, kan köra antingen via kontroller eller mjukvara.

Vad händer om Windows crashar är det ett helvete att återställa raid då ?

Kan tillägga att diskprestanda inte är jätteviktigt utan mera stabilitet och möjlighet till återställning.
* Windows update och omstarter är inget problem då 100% upptid inte är så viktigt.
* Datorn är på hela tiden

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Är datorn alltid igång? eller snarare är det någon mer än du själv som skall komma åt innehållet?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hej

Jag funderar starkt på att flytta mina NAS diskar till min vanliga dator iom att den har hundra gånger mera cpu kraft.
Finns det några direkta nackdelar med att köra raid 5 i windows, kan köra antingen via kontroller eller mjukvara.

Vad händer om Windows crashar är det ett helvete att återställa raid då ?

Kan tillägga att diskprestanda inte är jätteviktigt utan mera stabilitet.

Tycker faktiskt hårdvaruraid i många fall är rätt ovärt nu för tiden. Jag har kört ganska mycket med intels RST för att köra mjukvaruraid i windows-system, tycker det funkar väldigt smidigt. Kör även så hemma (2x3TB i raid 1 på stationära windows-burken som agerar NAS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Är datorn alltid igång? eller snarare är det någon mer än du själv som skall komma åt innehållet?

Datorn är alltid igång, bara jag och en tv (lokalt) som behöver tillgång.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det som talar mest emot med användning av Windows och RAID för datalagring är att du har bara NTFS som filsystem att välja på - den är inte bra på snurrdiskar (dvs. hanteras prestandamässigt sämre än de flesta andra OS olika filsystem redan från början och på stordiskar av SMR-typ närmast katastrofalt om man kör över större mängder med småfiler samtidigt) och åldras mindre värdigt över tiden prestandamässigt om du inte gör defragmentering ofta samt är ömtålig för fel och stor risk förlorad diskinnehåll vid slarviga avstängningar eller hängnings-omstart/strömavbrotts-stopp. - Detta oavsett vilken RAID-version du använder då logiska fel i NTFS $MFT för att det är en oren stopp/avstängning räddas inte av någon RAID-lösning...

Har du tillgång till Windows server-licens så kan man kan titta på deras ReFs om det skall vara rena datalagringsvolymer och inget man kör system på - den sägs skall vara betydligt mer robust då man tittade mycket på BTRFS/ZFS vid designen.

Och slutligen - även RAID-laging behöver regelbunden backup då användarfel är minst lika stor riskfaktor som en ransomware-angrepp (och ransomware designade för windows vet hur man stänger av alla tänkbara backupfunktioner, shadow-copy mm. som kan ge snapshot-liknande funktioner och den vägen annars rädda data) eller att en samtidig dubbel diskhaveri i en RAID faktiskt sker, som jag nyss upptäck, tydligen händer mer än en gång i livet...(även om hanteringen inte går automatiskt så visade sig BTRFS vara otroligt robust i samband med sin egna RAID5 när man hade två diskar havererande samtidigt - men det är annan historia)

---

Man måste alltid räkna med en dubbeldisk-fel kan hända vid användning av RAID5 med stordiskar - om inte annat så kan nästa diskfel visa sig i samband med re-synkning av den utbytta första felande disken och när det händer så är NTFS inge bra filsystem alls i jämförelse med de filsystemen som används i de flesta av dagens köpe-NAS (ext4 på de äldre NAS:ar, BTRFS på dagens köpe-NAS och ibland på större NAS-server, ZFS)

Med andra ord kör du NTFS som lagringsfilsystem på stordiskar i en RAID5 på din win-dator - se till att dina backupper hålls ofta uppdaterade, för _när_ det kraschar så är det bara dina backupper du kan förlita dig på!!