Throwback Thursday – Battlefield 3 släpptes för åtta år sedan

Permalänk
Skrivet av Jinxswe:

Bästa BF spelet? Nä de är fortfarande BF2.
Men 3an ligger extremt högt på listan. Speciellt när man körde extremt mycket klan spel.
Top 10 i europe en gång i tiden.

Dock finns det fortfarande stora problem med BF3. Nätkoden är fruktansvärd. Spelbart.. men fruktansvärd. Som tur är så sitter minnet kvar så man vet att man kan börja skjuta och när man ska sluta och personen dör halv sekunden efter.
Och sen supression! Usch och fy för den.
Men annars fortfarande ett av de BF spelen jag alltid har installerat(Tillsammans med BF2 och BC2). Och spelar jämt.

Battlefield 2 va senaste battlefield jag spelade i princip. Riktigt bra spel. Köpte battlefield 4 men blev väldigt få timmar där =/

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem

Spelade 1506 timmar i BF2 som medlem i Clanen BF30. Älskade verkligen det spelet.
Har testat BF4 och BF1 men måste erkänna att åldern tar ut sin rätt med minskad reaktiontid.
Om det kom en modernisering av BF2 med mindre möjlighet för hack skulle jag absolut testa det.
https://www.bf2hub.com/stats/58227232

Permalänk

Köpte/upgraderade min dator för bf3. Efter detta har jag inte riktigt fastnat för något "ögongodis" spel så jag har helt enkelt kvar samma setup. BF3 var ljusår mycket goare spelkänsla än bf4. BF3 var fortfarande "rappt" i spelkontrollerna (likt CS), medan BF4 var lite som att styra en buss. Visst, mer realistiskt, men mycket mindre roligt att spela.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Sista niciga BF enligt mig. Var inte särskilt bra på det dock.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Alexi Estada:

Battlefield 2 va senaste battlefield jag spelade i princip. Riktigt bra spel. Köpte battlefield 4 men blev väldigt få timmar där =/

Tur då att BF2 fortfarande går att spela och har ganska många som spelar de.
Jag blev besviken på BF4. Ja de hade bättre saker. Men skillen från BF3 va helt borta. Och för mycket unlocks och annat skräp.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Det här var spelet som skalade bäst i Crossfire också.
Byggde en monsterdator för tre skärmar:
i7 3770k @ 4.1
3x7970 billigaste modell
5760x1080 - 200fps+ i Ultra utan att svettas, dock med 2xAA eller FXAA. Den bröt 300fps gränsen ofta. Min FPS, registrerade nog samma resultat som SweC, men sällan att jag noterade fryslagg. Spelet går sjuukt smid på de korten alltså.

Ska nämna att dessa tre 7970 kostade 9900kr exkl frakt.

Sju år senare uppgraderade jag till rx580 eftersom jag ändå bara använde en GPU och redan väntat evigheter på teknologiska framsteg. Men priset på en GPU i medelskiktet samma som min förra topp-GPU, och prestandaökningen är endast 30-50% per krona.

Jag bara varnar er som får för sig att dubbla 2080 leder någon vart. Eller överhuvudtaget går på nvidias flaggskepp. Ni vet inte vad ni sponsrar, och SLI/Crossfire är inte längre praktiskt användbart. Det var det nästan inte ens då det fungerade som bäst, och det var enbart för att AMD lade sjukt mycket energi på att få bra på mjukvarufronten samt råkade ha ett billigt grafikkort med v8 i, dessutom tror jag Dice lagt motsvarande resurser på att optimera spelet i sig självt.

Att 680 är såpass nära i prestanda är ren flax, då den ligger närmare 7870 idag, efter att AMD bankade tangentbord och släppte riktigt bra drivrutiner. Den ska inte vara snabbare här så vitt jag vet.

I framtiden kommer vi ha två grafikkort igen, ett per öga, detta kommer lösa prestanda/krona problemet.. om ni ger fan i att kasta bort pengarna på nvidias flaggskepp för en stund.

Permalänk
Skrivet av Addiox:

Detta spel var riktigt kul men klår inte battlefield bad company 2 som jag fortfarande tycker är det bästa battlefield som gjorts

Hade så sjukt kul på BC2, Granatgevär m/48 Carl Gustaf var det bästa man kunde ha och skjuta sönder byggnader och bara döda folk.

Skrivet av Flutters:

Byggde min dåvarande dator för att kunna spela BF3, med en i7 2600K och GTX580!
Köpte senare ännu ett GTX580 för att köra SLI men satan vad varmt det blev!
Hade dock riktigt kul i BF3! Speciellt på Caspian Border och Operation Firestorm.
Körde mest support, med PKP och extended ammo.

Kom ihåg när jag uppgraderade till 2st Asus kort som var 2.5 slots så låg dom mot varandra och ena låg på 98grader konstant ^^

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI | Corsair H150i Elite | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL | Samsung 980 PRO 1TB M.2| Samsung 980 1TB M.2 | Gigabyte NVMe Gen3 SSD 1TB | Kingston A400 960GB 2.5" | EVGA GQ 850W | Corsair 5000D

Permalänk

Hehe jo.
Byggde min andra dator år 2012 med i7 3770k och GTX 560 för att lira bf3 och 4.

Jag har alltid haft drömmen att äga GTx690 samt 7990 men köpte aldrig fast jag hade råd 2012.
Nu har jag bägge korten i mina händer. Köpte för 700 samt 1000kr respektive.

Båda korten klrar inte av BF1 och 5. Speciellt 5an då den inte stödjer SLI

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har fortfarande datorn jag köpte för BF3... enda jag bytt är grafikkort, cpu fläkt och ssd.
Men det börjar väl bli dags att uppdatera sig, tror dock jag behåller grafikkortet ett tag till.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

@Gorham: omg. Glömt att commander verkligen kunde göra saker i battlefield förut.. Droppa ammo, fordon och artilleri.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk

Ni som spelar, vilken server spelar ni på?

Permalänk
Jubileumsmästare

Var inte GTX 580 toppkortet när BF3 släpptes? Vet att jag köpte ett till för att kunna slakta vid launch.

GTX 680 kom väl inte förrän våren efter?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

BF3 (och Frostbite 2) är det spelet jag är mest stolt över att ha jobbat på, var en av de roligaste och tekniskt svåraste projekten vi gjorde med så mycket nytt men som på något sätt vi lyckades (mestadels) få ihop, tillsammans med en fantastisk hype. Var riktigt kul!

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av repi:

BF3 (och Frostbite 2) är det spelet jag är mest stolt över att ha jobbat på, var en av de roligaste och tekniskt svåraste projekten vi gjorde med så mycket nytt men som på något sätt vi lyckades (mestadels) få ihop, tillsammans med en fantastisk hype. Var riktigt kul!

Vill minnas du och jag snackade en hel del om prestandasiffror med! Testmetod, sanity check på siffror och annat. Good times!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@aakerlind: Finns några servers som heter BF3 4Ever. Finns några populära med vanilla maps med relativt många tickets.

På tal om BF3. Tycker det borde vara fler som spelar Strike at Karkand, Armored Shield och Wake Island. EA tycker jag ska släppa alla DLC gratis eller baka in det i samma pris för grundspelet. Alla premiumpass och DLC splittrar spelarbasen något enormt. Conquest Assault är bland det bättre i BF efter vanligt Conquest.

Permalänk
Medlem

Kul test!

Skulle dock varit mest kul om ni kunde provat 5700/5700 XT mot 2060 Super/2070 Super också

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Freffo:

@aakerlind: Finns några servers som heter BF3 4Ever. Finns några populära med vanilla maps med relativt många tickets.

På tal om BF3. Tycker det borde vara fler som spelar Strike at Karkand, Armored Shield och Wake Island. EA tycker jag ska släppa alla DLC gratis eller baka in det i samma pris för grundspelet. Alla premiumpass och DLC splittrar spelarbasen något enormt. Conquest Assault är bland det bättre i BF efter vanligt Conquest.

Vore schysst att spela med några andra svenskar än enbart random-ryssar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Jag har hundratals timmar i BF3 och BF4. Kombinerat närmar de sig nog tusen timmar gissar jag. Kan nog räkna mängden hackers jag stött på mellan de två spelen på två händer.

Ehh... ok.

Då spelade vi nog inte samma spel. I BF3 var det aimbot-shit all over the place, HS när man sitter i jet max speed i utkanten av kartan osv. Jag spelade på de stora publika servarna.

Är väl allmänt känt att ryska cheaters trashade BF3 bortom igenkännlighet. Men det kanske fixades senare, I was done iaf. med EA och Dice's slentrianmässiga attityd till cheaters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag har hundratals timmar i BF3 och BF4. Kombinerat närmar de sig nog tusen timmar gissar jag. Kan nog räkna mängden hackers jag stött på mellan de två spelen på två händer. Möjligen fyra händer men mer än så är det absolut inte.

Är under det starka intrycket att hackers är ett sätt för många att vifta bort att de själva kanske inte var så bra som de trodde istället för att reflektera över vad de gjorde fel och lära sig av det. Är ju så man blir bättre liksom, lära sig vinklar på banorna, olika gömställen och banans "flow" så man kan vara på rätt ställe vid rätt tillfälle osv. Många gör inte detta utan springer till närmsta flagga, gärna där det är en clusterfuck och dödläge och slänger sen "hacker", "camper" eller "insert weapon - noob" kring sig när de dör om och om igen....ser det heeeeeela tiden.

Säger inte att det gäller dig givetvis, men kollar ofta statsen på det som kallar mig eller andra för hacker och mycket riktigt ligger de ofta lååångt under min K/D på 2,5+ (nej jag campar inte, är en aggressiv spelare, PTFO and all that och enbart infanteri mer eller mindre) och det finns många där ute som är mycket mycket bättre än jag, så visst kan jag förstå att i mångas ögon kan vi i sammanhanget kanske uppfattas som hackers av andra men det är uppenbar skillnad om man möter oss och en äkta hacker, en sak som är säker. Och jag stöter som sagt sällan på hackers.

Jag blev dagligen kallad hacker när jag lirade både BF3 och BF4 faktiskt. Var en server jag rätt ofta lirade på i BF3 (men jag var runt på alla möjliga också bara de inte hade instant vehicle spawn) och adminsen där började till slut försvara mig för de tröttnade på anklagelserna som alltid dök upp och störde chatten. Man märker liksom när någon hackar på riktigt men många verkar inte göra det av någon anledning.

Kan jag haft tur? Absolut. Kan jag haft tur och valde ofta servers med aktiva admins som snabbt sållar bort hackers? Absolut. Kan det ligga iaf viss sanning i det jag skriver, att folk slänger "hacker" kring sig för lätt? Absolut. Så vem vet, men efter hundratals timmar speltid tycker jag eventuell tur ska ha jämnat ut sig iaf så jag vet inte vad jag ska tro.

Blev en liten rant men kände att något behövde jag skriva för jag ser liknande snack på alla möjliga håll och så sitter jag här och fattar nada. Inte alls haft den typen av upplevelse i varken BF3, BF4, BF1 eller BF5...

Skickades från m.sweclockers.com

Lol, tror jag har träffat på fler än 10st "uppenbara" fuskare i BF1 den senaste månaden och min K/D är 3+ om du undrar, lol. Ett par var osynliga förutom vapnet, några kallade in artilleri strikes på i princip hela kartan och en av dem var osynliga och kunde flyga. Lol. Har dock blivit sämre på slutet.
Bf4 var dock bättre pga av privata servrar.
BF3 hade tidvis sjukt många fuskare och var extremt irriterande, vissa skjöt ihjäl alla på hela kartan från hemma basen. Good times, good times..
Speciellt när EA I princip gav bort spelet under ett par månader när Bf4 släpptes.
Har du spelat mer än 1000h har du deffinitivt sett fler än 10 fuskare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol, tror jag har träffat på fler än 10st "uppenbara" fuskare i BF1 den senaste månaden och min K/D är 3+ om du undrar, lol. Ett par var osynliga förutom vapnet, några kallade in artilleri strikes på i princip hela kartan och en av dem var osynliga och kunde flyga. Lol. Har dock blivit sämre på slutet.
Bf4 var dock bättre pga av privata servrar.
BF3 hade tidvis sjukt många fuskare och var extremt irriterande, vissa skjöt ihjäl alla på hela kartan från hemma basen. Good times, good times..
Speciellt när EA I princip gav bort spelet under ett par månader när Bf4 släpptes.
Har du spelat mer än 1000h har du deffinitivt sett fler än 10 fuskare.

Intressant att du vet bättre än mig vad jag stött på. Nej, jag stötte inte på mycket fuskare i BF3 och BF4 då hade jag märkt det som jag skrev. Eller så kom de alltid i mitt lag Jag stötte på dem som sagt, men såg dem aldrig som ett problem pga det var ytterst sällan och var admins inte aktiva just då bytte man vara server lite snabbt. Var de aktiva bannades de snabbt.

BF1 har jag inte lirat supermycket men runt 100h-150h vill jag minnas. Faktiskt kan jag inte minnas en enda hacker i BF1 på rak arm. Men någon stötte jag säkert på. Hur det är där nu efter dess livscykel är slut vet jag inte dock. Kanske är ett större problem nu än när jag lirade tex. Men som sagt bara runt 100h-150h tror jag iaf som sagt så kan inte uttala mig mkt om det.

BF5 har jag inte lirat sedan februari-mars typ (pressade dock in ca 300h på den tiden) men från släppet i november till jag sist lirade stötte jag på en del hackers faktiskt men inget extremt, verkligen inte. Tyckte inte de störde mig nämnvärt ens om jag visste att en var med i matchen faktiskt vilket var lite udda. Rör mig sällan där majoriteten av alla fiender är pga det är så hjärndött, vilket är precis där hackers brukar hålla sig också så de kan leva ut sin Rambodröm eller vad de nu gör antar jag.

Däremot hände det att jag knäppte hackers på långt håll ibland pga de lirar ju ofta som Rambo som sagt. Är jag då tex prickskytt och sitter på rätt långt håll och lurpassar kan man ofta skada eller döda dem pga de har inte tid att kolla åt mitt håll. I allmänhet tycker jag de hackers jag stött på i BF5 faktiskt inte får 50-1 osv utan de dör ofta en hel del. Vet inte vad det berodde på.

Men det kanske är annorlunda nu. Ska installera och lira BF5 till helgen iaf, blir gött att komma tillbaka till det. Jag har som sagt inte alls haft stora problem med hackers i ngt BF jag lirat och BF5 njuter jag av i stora drag. Eller gjorde, förhoppningsvis är det sig någorlunda likt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Intressant att du vet bättre än mig vad jag stött på. Nej, jag stötte inte på mycket fuskare i BF3 och BF4 då hade jag märkt det som jag skrev. Eller så kom de alltid i mitt lag Jag stötte på dem som sagt, men såg dem aldrig som ett problem pga det var ytterst sällan och var admins inte aktiva just då bytte man vara server lite snabbt. Var de aktiva bannades de snabbt.

BF1 har jag inte lirat supermycket men runt 100h-150h vill jag minnas. Faktiskt kan jag inte minnas en enda hacker i BF1 på rak arm. Men någon stötte jag säkert på. Hur det är där nu efter dess livscykel är slut vet jag inte dock. Kanske är ett större problem nu än när jag lirade tex. Men som sagt bara runt 100h-150h tror jag iaf som sagt så kan inte uttala mig mkt om det.

BF5 har jag inte lirat sedan februari-mars typ (pressade dock in ca 300h på den tiden) men från släppet i november till jag sist lirade stötte jag på en del hackers faktiskt men inget extremt, verkligen inte. Tyckte inte de störde mig nämnvärt ens om jag visste att en var med i matchen faktiskt vilket var lite udda. Rör mig sällan där majoriteten av alla fiender är pga det är så hjärndött, vilket är precis där hackers brukar hålla sig också så de kan leva ut sin Rambodröm eller vad de nu gör antar jag.

Däremot hände det att jag knäppte hackers på långt håll ibland pga de lirar ju ofta som Rambo som sagt. Är jag då tex prickskytt och sitter på rätt långt håll och lurpassar kan man ofta skada eller döda dem pga de har inte tid att kolla åt mitt håll. I allmänhet tycker jag de hackers jag stött på i BF5 faktiskt inte får 50-1 osv utan de dör ofta en hel del. Vet inte vad det berodde på.

Men det kanske är annorlunda nu. Ska installera och lira BF5 till helgen iaf, blir gött att komma tillbaka till det. Jag har som sagt inte alls haft stora problem med hackers i ngt BF jag lirat och BF5 njuter jag av i stora drag. Eller gjorde, förhoppningsvis är det sig någorlunda likt

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde min favorit från BF3 som spottade alla på kartan, var ganska praktiskt "shoot the burritos"
Lycka till, glöm inte lägerelden och tältet.. 😂.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lycka till, glöm inte lägerelden och tältet.. 😂.

Inte min stil direkt men är ju bra att ha med det i packningen utifall för det händer att man patrullerar ett väldigt litet område som jag brukar kalla det även om det är rätt ovanligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiox:

Detta spel var riktigt kul men klår inte battlefield bad company 2 som jag fortfarande tycker är det bästa battlefield som gjorts

Håller verkligen med, tycker att Battlefield serien bara blev bättre och bättre till och med Bad company 2, sedan dess har det gått utför.

Permalänk
Medlem

Känns som att grafikkorten hinner ikapp spelen, då standarden för ett toppkort som gtx 680 nådde runt 60 fps i bf3 på ultra. Idag når ett rtx 2080 betydligt mer i 1080 även mer i 1440p. Standarden ligger väl någonstans mellan 1080p 1440p idag. Så idag skulle man klara sig med fler mellanklasskort man enbart vill maxa i 60 fps.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som fortfarande lirar? Jag tänker på detta spel typ 1 gång varannan vecka senaste åren, nu ska det tamejtusan installeras igen!!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Kan tilläggas att BF2 communityt var väldit aktivt ändra fram till BF3 release och även en tid efteråt. Mycket av hypen berode på att BF2 samt BC2 var ett så starka spel som många uppskattade och nötte i timmar. inkl jag själv.

Bad company 2 var också bra spel men ska egentligen inte kategoriseras i samma serie som övriga Battlefields. Det är en egen genre från konsol sidan. Första gånen jag köpte BC2 till PC tyckte jag det var helt värdelöst. Jag jämförde direkt med BF2 och försökte spela Conquest. Men styrkan låg i Rush och det upptäckte jag lite senare när jag spelade i ett community online.

Problemet med BF3 och senare releaser är att dom försökte mixa ihop Battlefield med Bad Company serien och tillgodose både PC och Konsol-spelare samtidigt.

Jag anser fortfarande att BF2 är DICE bästa spel och att varje ny release tappar något från orginalet.

Hoppas såklart fortfarande att dom släpper ett Battlefield 2 Revisitied med alla klassisksa banor och samma avstånd på kartorna men med frostbite3.5 motorn.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer