Bygge speldator 12tkr - Ser det bra ut?

Permalänk
Medlem

Bygge speldator 12tkr - Ser det bra ut?

Hej, har inte byggt en dator på 10 år så har väldigt dålig koll vad som är bra å inte i dagsläget. Vad tror ni om följande, är det bra balanserat eller skulle ni ändra något? Den får absolut inte bli något dyrare, men säg till om man kan pruta någonstans.

Chassi: Kolink Observatory RGB
DVD-brännare: ASUS DVD±RW DRW-24D5M
Hårddisk: Crucial MX500 500GB 2.5"
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Processor: AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC
Minnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX
Nätaggregat: Fractal Design Integra M 750W
Operativ: Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM

Totalt: 12 351 kr

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen en dvd-läsare? Kommer knappt ihåg när jag personligen behövde använda mig av en.

Om du ändå ska köpa nytt så varför inte köra på något från ryzen's 3000-serie

Minnena, grafikkortet och nätagget tycker jag det inte är några konstigheter över, möjligtvis nätagget om du hittar något med bättre än 80+ bronze, som ligger på över 600W i samma prisklass så ta det istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lummz:

Hej, har inte byggt en dator på 10 år så har väldigt dålig koll vad som är bra å inte i dagsläget. Vad tror ni om följande, är det bra balanserat eller skulle ni ändra något? Den får absolut inte bli något dyrare, men säg till om man kan pruta någonstans.

Chassi: Kolink Observatory RGB
DVD-brännare: ASUS DVD±RW DRW-24D5M
Hårddisk: Crucial MX500 500GB 2.5"
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Processor: AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC
Minnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX
Nätaggregat: Fractal Design Integra M 750W
Operativ: Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM

Totalt: 12 351 kr

Bättre allt CPU mycket bättre kör med stock kylare, gpu mycket bättre, ssd dubbla utrymmet, nätaggregat guld, modekort med stöd för 3000 serien direkt

Du kan också gå rutten att köra 3600 och ett ,5700 xt dock kommer de kosta lika mycket och inte ge extremt mycket mer tycker inte 5700 xt är värt 1000kr över 5700 ärligt talat

Och DVD fungerar inte ens i chassit du valt

Licens för Windows kostar 50kr på ebay

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Jag kopierar det du satte ihop, förutom att jag byter chassit till "Deepcool D-Shield V2" då den har plats för en DVD-läsare

Men då undrar jag hur klarar denna dator dagens spel?

Permalänk
Medlem

@lummz:

Windows för 50kr på Ebay

https://komponentkoll.se/bygg/XmWth/

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Kul med alternativ! Men då har jag några följdfrågor:

Är det smartare att satsa mer på grafikkortet jämfört med processorn, som i bygge nr2, klarar man spelen bättre då?

Bygge nr2 har ett billigare moderkort, kommer man märka någon skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lummz:

Kul med alternativ! Men då har jag några följdfrågor:

Är det smartare att satsa mer på grafikkortet jämfört med processorn, som i bygge nr2, klarar man spelen bättre då?

Bygge nr2 har ett billigare moderkort, kommer man märka någon skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Bygge 2 har 2st ram minnesplatser vill du uppgradera ram minnet måste du ersätta allt i framtiden.och ska du överklocka är de bättre med bra moderkort

Gällande gpu CPU så är de upp till dig bättre gpu men generellt om du kör högre upplösning bättre gpu lägre dvs 1080p så är CPU viktigare

Btw här har du ett annat alternativ för cirka11 detta är nog de billigaste och bästa du kommer undan för eventuellt köra 32gb ram för 1000kr till eller mer lagring

[

Gpu 3500kr
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-xbox-...

Permalänk
Medlem

Det är min kusin som kommer använda datorn och han tycker det viktigaste är att han kan använda datorn så länge som möjligt. Han är inte superkräsen att han ska kunna köra spelen på högsta inställningarna utan han vill ha en dator som kommer klara framtidens spel så länge som möjligt.

Om man tänker så, är det bättre då med bra CPU, alltså som bygge nr1? Eller ska man gå på lite sämre CPU men bättre GPU som de andra två byggena?

4st minneskortplatser känns givet så man kan köpa till 16GB vid behov.

Behöver man byta ut CPU-kylaren, eller är det endast vid överklockning?

Permalänk
Medlem

Nu har jag ställt samman två alternativ efter tipsen från er. Det jag fortfarande är osäker på är hur jag ska resonera kring CPU / GPU enligt resonemanget jag skrev i inlägget ovan: De att min kusin vill ha en dator som så länge som möjligt kommer klara framtidens spel.

Vad ska jag välja? (Grafikkortet till alternativ 2 får max kosta 5600 kr, säg till om det finns något annat alternativ)

eller

Permalänk
Medlem

@lummz:
Hej, några tankar:

CPU/GPU:
Utvecklingen av prestanda för grafikkort går snabbare än för CPUer.
Välj så bra CPU som möjligt så hänger datorn med fler år.

Utvecklingen går ju mot att spela på bildskärmar med allt högre upplösning vilket ökar kraven ordentligt på grafikkorten men knappt alls för CPUerna. Så grafikkorten åldras mycket snabbare sett till kraven på prestanda.

Att byta grafikkort är ju enkelt och är en enskild komponent (självklart såklart, men cpu hänger ju oftast ihop med moderkort o minnen o...ja datorn egentligen, vad som nu är datorn )

Spelutvecklarna blir allt bättre på att använda många kärnor/trådar. En del nya spel använder 8 trådar hyfsat effektivt. Många trådar i CPUn är viktigt för smoothness i spelen, vilket kan vara väl så viktigt för upplevelsen som hög FPS. Så om nu nyare spel kan använda 8 trådar och några till trådar går åt för annat som är igång på datorn så ligger man antagligen inte allt för långt ifrån gränsen med 6 kärnor och 12 trådar. Så jag skulle inte köpa nytt system med färre än 8 kärnor och 16 trådar om man har ambitionen att datorn ska hänga med många år.

MSIs Gaming X-kort har påkostad kylarlösning och är tysta.
ASUS RX 5700-kortet i första alternativet är ljudligare och går ganska varmt (finns tester att läsa på nätet). Men billigare sett till pris/prestanda, och kanske OK om man sitter med headset.

Chassi: Ett chassi med mer påkostat/snyggare/elegantare utseende får datorn att kännas modern längre. Kanske ett Phanteks Eclipse P400A med bra luftflöde. Ingen DVD, men det finns ju DVD-spelare (USB) för ett par hundralappar om man bara använder det ibland.

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem

@abc80piggyback

Tack för utförligt svar. Ditt resonemang låter klokt så jag kör på alternativ 1 med bättre CPU

Skickades från m.sweclockers.com