Köpte ett begagnat 1070 EVGA men fick ett Founders edition

Permalänk

Köpte ett begagnat 1070 EVGA men fick ett Founders edition

Hejsan. Jag köpte som sagt ett begagnat 1070 EVGA SC men fick vad ser ut som och borde vara ett Founders edition 1070 som har blivit målat rött lite.
Är det något jag borde kontanta säljaren om. Och hur kan jag vara säker på att det är ett founders edition och inte bara en kinesisk kopia?
Här är bild på kortet; https://gyazo.com/0f524147a62b0c0859f13a1712d09a94

Vad tycks om detta?

Permalänk
Medlem

@The Warinator: Det ser ju onekligen inte ut som ett SC iallafall, helt fel kylare.. Oavsett vad det är, kontakta säljaren och begär kvitto eller något som belägg för dennes påstående att det skulle vara ett SC.

Permalänk
Medlem

Har du inte sett bilder på kortet innan köp?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

@The Warinator: Antingen har scam eller avsaknad av kunskap har ju lett till detta. :/

Permalänk

@Mortal1ty: Köpte det på tradera av något som hade köpt det av någon annan som inte kan hitta kvittot. Men dom sa att det endast var två år men får kontakta dom om det så för dom kontakta den första ägaren igen

Permalänk

@bluppblupp: Såg bild snett ovanifrån och tänkte inte mycket på kanterna men såg att det va lite rött målat. Men lådan som dom visade bilder på och lådan jag fick kortet i stämmer med 1070 sc men detta är verkligen inte det

Permalänk

Någon som vet exakt hur man kan identifiera ett kort som är något men säger till systemet att den är något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Warinator:

Någon som vet exakt hur man kan identifiera ett kort som är något men säger till systemet att den är något annat?

Man kan öppna gpu-z och klicka på "lookup". Jag vågar inte ta gift på hur korrekt det visar dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av The Warinator:

Någon som vet exakt hur man kan identifiera ett kort som är något men säger till systemet att den är något annat?

Det är nog till att kolla på PCB:n, "kinakort" och sådant kan ha laddats med bios som returnerar falska resultat till mjukvaran.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Warinator:

Hejsan. Jag köpte som sagt ett begagnat 1070 EVGA SC men fick vad ser ut som och borde vara ett Founders edition 1070 som har blivit målat rött lite.
Är det något jag borde kontanta säljaren om. Och hur kan jag vara säker på att det är ett founders edition och inte bara en kinesisk kopia?
Här är bild på kortet; https://gyazo.com/0f524147a62b0c0859f13a1712d09a94

Vad tycks om detta?

Utseendemässigt är det helt klart ett founders edition, plastkåpan är bortsett från färgen identisk och den DVI-port jag anar på bilden sitter på rätt plats. Om det kommer från EVGA så är ju beskrivningen lite mindre fel men det är fortfarande ingen SC-kylare utan bara referens. Bästa sättet att se om det funkar är att köra ett benchmark och se om poängen stämmer, 3DMark och liknande brukar även ge information om kortet.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Man kan öppna gpu-z och klicka på "lookup". Jag vågar inte ta gift på hur korrekt det visar dock.

Gjorde en lookup och sidan säger "We could not find your GPU in our database"

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Utseendemässigt är det helt klart ett founders edition, plastkåpan är bortsett från färgen identisk och den DVI-port jag anar på bilden sitter på rätt plats. Om det kommer från EVGA så är ju beskrivningen lite mindre fel men det är fortfarande ingen SC-kylare utan bara referens. Bästa sättet att se om det funkar är att köra ett benchmark och se om poängen stämmer, 3DMark och liknande brukar även ge information om kortet.

Jämfört med min 1060 6gb som fick 4600 så fick denna 5816 på 3Dmark. Så jag skulle tro att det är en 1070 founders edition.
Så vit jag vet är det väl founders edition bättre en referens. Och om det är EVGA's founders hur vet jag skillnaden?

Permalänk

Märker nu att det står Subvendor Dell på GPU-Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Warinator:

Märker nu att det står Subvendor Dell på GPU-Z

Det låter som ett kort som kommer från en Dell burk och då skulle jag tro att de använder sig av nvidias egna.

Hur är prestandan? Bästa sättet att testa är att kolla att det är så bra som ett 1070 ska vara. Om du får t.ex. 1050 prestanda så är det ju bluff.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Det låter som ett kort som kommer från en Dell burk och då skulle jag tro att de använder sig av nvidias egna.

Hur är prestandan? Bästa sättet att testa är att kolla att det är så bra som ett 1070 ska vara. Om du får t.ex. 1050 prestanda så är det ju bluff.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer än 3D mark Time spy, vad hade varit bra sätt att testa prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Warinator:

Mer än 3D mark Time spy, vad hade varit bra sätt att testa prestandan?

Du kan även kolla här för att se vad ett 1060 resp 1080 presterar, däremellan så ligger GTX 1070 i prestanda.
Går även att ladda ner Unigine Superposition och testa.

https://www.sweclockers.com/test/28395-sweclockers-nya-testsv...

Permalänk
Inaktiv

@The Warinator: 5800 är vad jag fick med mitt GTX1070 också i timespy (utan öveclock) och mitt kort var också med referenskylare så ganska säkert är det ett 1070 du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Warinator:

Jämfört med min 1060 6gb som fick 4600 så fick denna 5816 på 3Dmark. Så jag skulle tro att det är en 1070 founders edition.
Så vit jag vet är det väl founders edition bättre en referens. Och om det är EVGA's founders hur vet jag skillnaden?

Founders edition ÄR det nya referenskortet, Nvidia har bara valt att klocka upp sitt referenskort över vad de anser vara referens för övriga, lite udda val kan jag tycka.

Jag tycker att det verkar stämma med plus 20-25% prestanda jämfört med 1060 så det är nog ett helt korrekt Founders edition, men INTE ett SC som du egentligen skulle ha fått.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Warinator:

Mer än 3D mark Time spy, vad hade varit bra sätt att testa prestandan?

Userbenchmark kan vara bra o köra igenom, så får du se hur det presterar mot andra liknande kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk

Dock så verkar userbenchmark inte tycka att systemet blev bättre. Mest att den bara blev sämre om jag har förstått rätt?
1060; https://www.userbenchmark.com/UserRun/21241220
1070; https://www.userbenchmark.com/UserRun/21352523

Permalänk
Medlem

@The Warinator
Bättre att köra en benchmark för endast grafikkortet; det är det du vill testa.
Sweclockers recension använder referenskortet så du kan jämföra dina resultat med deras i till exempel Unigine Valley eller Firestrike.
https://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-107...

Själv skulle jag höra med säljaren om jag kan få några hundra tillbaka för den sämre kylaren. Känns som en onödig process att skicka tillbaka det om det ändå fungerar som det ska.

Edit: Med "referenskortet" menar jag Founders Edition då det är de facto referens för 1000-serien.

Permalänk
Skrivet av TMG:

@The Warinator
Bättre att köra en benchmark för endast grafikkortet; det är det du vill testa.
Sweclockers recension använder referenskortet så du kan jämföra dina resultat med deras i till exempel Unigine Valley eller Firestrike.
https://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-107...

Själv skulle jag höra med säljaren om jag kan få några hundra tillbaka för den sämre kylaren. Känns som en onödig process att skicka tillbaka det om det ändå fungerar som det ska.

Tack ska göra det

Permalänk
Medlem

Är det ett äkta 1070FE så är det ett bra kort.
FE kylaren är en bra kylare och har inga problem med 1070.
Men om bilderna eller beskrivningen inte stämmer med vad du fått så tycker jag att du skall klaga.
Dock så tror jag nog att FE modellerna håller värdet bättre än de med eftermarknads kylare.

Permalänk
Medlem

kanske någon som har kört in 1070 sc vbios och "kallar" den sc därför.
vad står det i gpuz?

Permalänk
Skrivet av bosteed:

kanske någon som har kört in 1070 sc vbios och "kallar" den sc därför.
vad står det i gpuz?

Nvidia GeForce GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Är det ett äkta 1070FE så är det ett bra kort.
FE kylaren är en bra kylare och har inga problem med 1070.
Men om bilderna eller beskrivningen inte stämmer med vad du fått så tycker jag att du skall klaga.
Dock så tror jag nog att FE modellerna håller värdet bättre än de med eftermarknads kylare.

Vet inte det med kylaren dock. Den var uppe i 82 grader nu när jag testade Overwatch och idle var 43 så det var rätt så varmt

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Warinator:

Vet inte det med kylaren dock. Den var uppe i 82 grader nu när jag testade Overwatch och idle var 43 så det var rätt så varmt

Låter lite varmare än vad jag minns från de recensioner jag har läst. Borde ligga strax under 80 grader om jag minns rätt. Har du bra ventilation i chassit? Kan vara värt att blåsa rent det från damn och kanske byta kylpasta också i sådana fall.

Men lyssna med säljaren först. Om han vill ha tillbaka kortet är det onödigt att du slösar tid på att underhålla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Warinator:

Vet inte det med kylaren dock. Den var uppe i 82 grader nu när jag testade Overwatch och idle var 43 så det var rätt så varmt

FE kortens fläktkurva ser till att hålla kortet runt just 80 grader, så det är den temp du kommer att se
Enkelt att justera med t.ex. MSI's Afterburner eller liknande program.
Samma sak med Idle, ingen mening att ratta på fläkten i onödan.

Om temperaturen springer iväg mot 90 grader och fläkten ylar som en gast, då har du problem.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Låter lite varmare än vad jag minns från de recensioner jag har läst. Borde ligga strax under 80 grader om jag minns rätt. Har du bra ventilation i chassit? Kan vara värt att blåsa rent det från damn och kanske byta kylpasta också i sådana fall.

Men lyssna med säljaren först. Om han vill ha tillbaka kortet är det onödigt att du slösar tid på att underhålla det.

Får nog ta att blåsa bort allt dam. Göra en riktig makeover på datorn

Permalänk
Medlem

Detta är väl en relativt komplett lista på 1070-varianter, DELL finns med men de ser inte ut som ditt.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-1070.c2840

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT