Vad tycker ni om utseendet i nya Steam-klienten?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Vad tycker ni om utseendet i nya Steam-klienten?

Efter att tidigare ha varit i betastadiet har nu Valve rullat ut det nya grafiska gränssnitet för spelbiblioteket i Steam. Från att tidigare ha varit en rätt tråkig lista med olika titlar frontas nu spelen med omslagsbilder, vilket troligtvis ska göra det mer inspirerande att välja ut något av de 100 spelen man har i backloggen efter alla reor.

Mitt första intryck är att jag gillar omdesignen, då jag ofta sitter och bläddrar igenom mitt bibliotek efter något nytt att spela men tröttnar rätt snabbt på den trista presentationen. Vad tycker ni andra?

Permalänk
Hedersmedlem

Det har väl visserligen funnits omslagsbilder som var iaf lite likt detta under några år.
Längs till vänster högt upp har man kunnat ändra visningsläge till grid wiew som såg ut såhär.
Men det är en viss skillnad i formatet såklart. Mer likt vanliga spelomslag nu.

Någon åsikt om upplägget har jag däremot inte ännu. Får ta och testa GUIuppdateringen själv först.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Jag gillar det. Spelens omslag är ju inte så olikt grid view men att få upp de senaste högst upp och liknande är ett lyft. De verkar ha lärt sig av Netflix, både det bra de har gjort och att inte göra om samma misstag med för mycket blaj/flöden innan man kommer till allt innehåll.

Permalänk
Medlem

Spontana reaktionen när jag öppnade biblioteket var att jag kände mig helt vilse och informationsbombad av spel med nya uppdateringar etc. Kollade dock inte så mycket närmre igår utan startade bara ett lir direkt, så jag vet inte riktigt vad jag tycker än.

Körde list view innan (med info om markerat spel till höger), så lär väl vara anledningen att det kändes skumt med alla ikoner snarare än spelinfo till höger. Har inte kört grid view sedan alla spel fick plats på 2 ~sidor med minsta storleken, det var ett tag sedan...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Känns som ett steg i rätt riktigt för mig. Jag har alltid tyckt att klientens UI varit rätt så tråkigt. Den har inte skalat så bra heller när man tryckt ihop fönstret. Jag tycker det finns rätt mycket kvar att fixa på med Steamklienten.

Det finns flera olika små saker som stör mig. Har man flera datorer som man kör samma Steam-konto på så måste åtminstone jag logga in hela tiden på alla datorerna. Hade varit skönt med ett smidigare upplägg här. Exempelvis om den klient man ansluter med är den enda aktiva sessionen så borde man slippa logga in på nytt igen. Jag har hemma spelkontor, biorum och en dator på jobbet som jag har steam på.

Men kul ändå att det händer lite. Åtminstone så länge stegen är åt rätt riktning

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra, gillart.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Känns ju definitivt snyggare än förut.

Stör lite mig på att den inte längre har det senast spelade spelet förvalt, dvs tidigare när jag öppnade mitt bibliotek så var det senaste spelet jag spelat markerat och allt jag behövde göra var att klicka på "spela", nu behöver jag först leta upp spelet i listan och välja det. Egentligen ingen stor grej och finns ju andra alternativa genvägar för att snabbt hitta & starta ens senast spelade spel men känns ändå onödigt att de plockat bort en sådan, för mig uppenbar, bekvämlighets-sak. (kanske finns någon inställning för det? Inte letat runt så mycket än)

Edit: Ah, senaste spelet, med en start-knapp, finns ju där bland alla ikonerna, var bara så mycket annan info att jag inte noterade den detaljen

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Jag gillar det men är fortfarande ovan (har använt betan i typ en månad nu).

Det jag gillade med den gamla var att man kunde välja mellan att visa spel man har i biblioteket eller bara spel man har installerade. Har inte hittat den funktionen nu. Någon annan som gjort det?
För listan dyker fortfarande upp till vänster med alla spelen men jag vill gärna slippa se spelen jag inte har installerade på datorn.

Annars riktigt nice och ser bättre ut med tanke på hur resten ser ut då andra delar redan uppdaterats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

@Bussović: Till höger om Search-fältet kan man välja olika filter, bland annat "PLAY STATE"->Installed locally.

Permalänk
Medlem

Gillar inte grids varken när det kommer till spel klienter eller utforskaren i Windows. Ändrar så gått som alltid till list om möjligheten finns.

Föredrog den gamla vyn för spel biblioteket i steam men det nya fungerar. Kör med att enbart installerade spel visas och trycker jag inte direkt på spelet jag vill köra i listan till vänster så skriver jag de första bokstäverna i spelets namn tills rätt spel är markerat. De verkar ha tagit bort att när spelet väl är markerat i listan så går det inte starta det med ett enkelt ENTER tryck vilket är ett stor minus i min bok.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Jag ogillar ändringar, så det får bli 2-3 års användning först innan jag kan ge en riktig bedömning 😁

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Det ser bättre ut", ser fortfarande inte speciellt bra ut, men tycker det ändå är bättre än hur det varit.

Permalänk
Medlem

Rätt otroligt det tagit så lång tid att göra så ytterst små förändringar av klienten.
Valve-klockan i all ära.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@darran:

Totalt missat den!
Tack för hjälpen <3

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, Netflix vibbarna är ok, spel precis som film är underhållning för mig.

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag listor framför ikoner, men det är ingen big deal.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Kör fortfarande med gamla layout'en

Permalänk
Medlem

Överlag gillar jag den men önskar det fanns lite fler vyer att växla mellan varandra ibland, ibland t.ex. kan det vara bra med en list vy med lite info istället för massa bilder o.s.v lite som Galaxy 2 har.

Det funkar också ganska bra för oss som har enorma steam biblitioken, hade förväntat mig att det skulle vara värre, eller tja finns en jobbig en. Klienten käkar rejält med minne för min del över 1 GB och frigör den tyvärr inte när man tabbar ner eller startar spel o.s.v., har förvisso 32GB ram men t.ex. ska man spela något lätt på min surface som bara har 8 så kostar 1GB ganska mycket.

Dock att automagiskt skapa kategorier baserat på taggar o.s.v. tycker jag funkar bra, vist inte perfekt då taggarna sätts av användarna och många spel har tja rent ut sagt felaktiga taggar, men det funkar ändå hyfsat, speciellt då jag har en ganska så enorm steam spel lista.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag tycker steam har gjort det bra. Gillat

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Tycker det ser snyggt ut, men det rörde till biblioteket, har fått börja organisera om allting igen vilket blev måttligt irriterande

Permalänk
Medlem

Ser platt ut. Påminner mig om när Apple bytte gränssnitt från sina fina 3d ikoner till platta ikoner och knappar, förmodligen för att Windows gjorde detta också med Windows 10. Och nu kan man knappt se skillnaden på dom installerade spelen och de icke installerade spelen då färgen på texten knappt skiljer sig, rörigt. Tummen ner för design.

Permalänk
Medlem

Tycker det påminner litegrann om GoG Galaxy 2.0 fast ändå inte lika bra.
Jag kommer nog fortsätta att köra steamspel via Galaxy 2.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk

Jag saknar fortfarande möjligheten att dölja spelad tid,,,, vill inte se hur mycket jag spelat av ett visst spel....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Saknar ett alternativ i stil med att det varken var bättre eller aldrig någonsin varit speciellt bra. Steam har funnits i 16 år men har fortfarande inte fått till det.

Likt personen ovan föredrar även jag GOGs Galaxy 2 klient.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får väl installera steam o kolla, spelar 0 spel på steam skiten nu för tiden. Allt man spelar är på annat håll.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det varken var bättre eller sämre rent estetiskt, men det gav mikrofrysningar i spelen var tredje sekund, så var tvungen att rulla tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

ser lite ut som netflix fast med spel, det är bättre än vad det var förut i alla fall.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Nä.
Det är en drös med slumpmässiga bilder, av saker jag redan har. Det finns liksom ingen "ny" information att hämta här, samtidigt som det känns som att man bombarderad av information. Det känns helt enkelt onödigt.

Permalänk
Medlem

Älskar utseendet och framför allt dem nya sorterings alternativen!

Min favorit är att sortera efter storlek på disk. Äntligen!
Med en liten indikatinon för hur många GB varje individuellt spel tar upp.

Permalänk

mitt största bekymmer är.

hur f.n minskar man textstorleken i spellistan... får ju knappt rum något öht där längre utan att behöva scrolla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows