Veckans fråga: Vad vill du se i en plusmeny på SweClockers?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Opatagio: Det står ”eventuella plusmeny”, så jag tolkar det som om man diskuterar även om den ska införas eller ej

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Opatagio: Det står ”eventuella plusmeny”, så jag tolkar det som om man diskuterar även om den ska införas eller ej

Man låter inte hjulet snurra för fullt om man inte ska mala mjöl

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Man låter inte hjulet snurra för fullt om man inte ska mala mjöl

Fast det är ju en Plusmeny ... man måste inte beställa extra pommes frittes ifall man inte vill!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nejnejnej!
Hela idén med betalat medlemskap eller "premiumfeatures" är en skitidé och går emot alla mina principer och ideologier kring vad ett sånt här forum handlar om. Minska hellre ner redaktionen om de finansiella intäkterna inte räcker till. Vi är redan många här som "jobbar ideellt". Att implementera funktioner som icke-betalare skulle gå miste om vore hädelse mot oss stofiler på forumet som värnar för ett fritt internet.

Ska ni lyfta den här typen av frågeställningar så vänta gärna med det till första april.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

@Opatagio: I skrivande stund finns det inget spikat innehåll utan vi är fortfarande i research-fasen med projektet. Förslagen i omröstningen är exempel på grejer som skulle kunna ingå i ett plusmedlemskap som medlemmar tidigare har uttryckt intresse för. Men alla kommer inte hålla med i alla punkter

Thomas skrev ett enligt mig mycket bra inlägg tidigare i tråden, jag klistrar in det här!

Skrivet av Laxpudding:

För mig som levde på 90-talets datortidningsboom och sedan gick runt ett par år i trasiga kläder när (nästan) alla tidningar försvann, är dagens Sweclockers något jag på den tiden bara kunde drömma om. Tidningarna bestod av 30-60% annonser och kostade läsarna flera hundra kronor om året. Ändå är denna gratislösning den roligaste och friaste av allt jag har jobbat med. Jag har idag oerhört mycket bättre möjligheter att skapa vettigt innehåll – och blir också en bättre, tja, bättre snubbe, av att faktiskt direktkommunicera med er.

Vi är nog ganska nöjda med hur Sweclockers fungerar idag. Men måste också blicka framåt på alla plan. Här handlar det om att addera mer värde till det vi redan har, inte ta bort det som finns och fungerar.

Vi har gott om idéer men jag tror också att det finns ännu fler och ännu bättre idéer. För detta är just vad förändringen handlar om. Den som vill kan också involvera sig mycket mer i vad Sweclockers faktiskt kommer att vara i framtiden. Och det är helt frivilligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag känner också spontant att det känns som en väldigt dålig idé, även om det inte är detsamma som en paywall.

Det enda som känns någorlunda rimligt vore isåfall en liten avgift för att få helt reklamfritt, men ju fler andra fördelar/bonusar som hänger på att betala, desto mer negativt skulle jag säga att det upplevs. Har tyvärr inget starkt rationellt argument, men det känns som att risken att splittra communityt är stor, och även risken för att siten/communityt aldrig återhämtar sig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Något visuellt i forumet, rabatt på det som kostar pengar och ingen reklam. Mer än så kommer bara att störa sammanhållningen vi redan har.

Det ska förhoppningsvis inte leda till mer reklam för gratismedlemmarna heller.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Snälla. Se till då man kan blockera användare så man kan slippa se deras inlägg i forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Går väl bra att anmäla inlägg som bryter mot reglerna, och är det så att man bara "stör sig" på någon men de följer reglerna så är det väl bara att scrolla vidare?

Jag minns när man kunde dölja inlägg från vissa medlemmar och diskussionstrådarna blev extremt förvirrande. Jag tycker det är mycket skit som försvunnit av sig själv nu när man inte får diskutera politik mer allmänt på forumet längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Några har frågat kring kostnad - ska det ske löpande per månad eller år, engångskostnad etc. Medlemskapets upplägg är inte bestämt ännu utan vi frågar efter feedback just för att ni ska kunna tycka till om utformningen.

Årskostnad tycker jag i så fall.

Månadskostnad blir för ofta.

Engångskostnad är för kortsiktigt.
Det hjälper SweClockers nu. Men om någon betalar en summa till SweClockers nu så är inte det till mycket nytta om 20 år, för då är pengarna förbrukade för länge sedan. Om vi inte talar om summor satta för att topp 1% ska ha råd med plusmedlemskap.
Alternativt att någon är riktigt bra att investera pengarna så en lite större engångssumma som växer över tid.
Men då är vi i stort sett inne på gambling eftersom investeringar kan slå fel.

Permalänk
Medlem

Den redaktionella inriktningen tycker jag vi överlämnar till redaktionen. Det fungerar utmärkt och är för stunden ett vinnande koncept. Däremot så tycker jag det hade varit roligt med utbildningar i valfri kategori, helst IRL men kanske något online som alternativ?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag kunde tänka mig att betala en liten slant för att kunna göra sajten reklamfri. Jag hade också gillat en ignorera-funktion men vet att ni är principiellt emot det.

Kanske att betalande medlemmar kan få "specialvaluta" att dela ut till inlägg man tycker är extra bra? Så att den som bidrar till gemenskapen genom bra inlägg får lite extra bekräftelse och ev att det går att använda till något trevligt på forumet. Då får även icke betalande något trevligt ut av det.

Särskilda erbjudanden hade varit trevligt, men förstår att det riskerar att skapa dålig stämning om bara vissa får del av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

* Gratis annonsering i marknaden (eller i alla fall ett visst antal gratis annonser per månad)

* Någon snygg symbol vid ens namn på forumet

* Kanske något kul swag som man får hemskickat i samband med att man signar upp sig

* Inet har ju redan nu så att SweC-medlemmar får lite extra rabatter på t.ex black friday- kanske mer av den typen av samarbeten fast bara för "plus" - medlemmar

* Möjlighet att stänga av reklam om man vill

De här förslagen är verkligen något jag skulle kunna betala en liten slant för.

Däremot är jag emot någon form av "inre krets" som skapas om endast vissa ska få ta del av en annan del på forumet för att man har betalat. Gemenskapen och att få lära sig något från alla är ju det som är bra med Sweclockers!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

De här förslagen är verkligen något jag skulle kunna betala en liten slant för.

Däremot är jag emot någon form av "inre krets" som skapas om endast vissa ska få ta del av en annan del på forumet för att man har betalat. Gemenskapen och att få lära sig något från alla är ju det som är bra med Sweclockers!

Skickades från m.sweclockers.com

Inte bara att det blir två läger, man riskerar att det blir ont blod på ett eller annat sätt och osämja.
Något vi har varit härligt förskonade ifrån

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Inte bara att det blir två läger, man riskerar att det blir ont blod på ett eller annat sätt och osämja.
Något vi har varit härligt förskonade ifrån

Precis. Det vore snarare att skjuta sig i foten än att fortsätta på den goda vägen. Jag såg ditt förslag om utbildning också, vilket även det vore väldigt roligt och lärorikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utbildningar låter ju faktiskt som en bra ide.
Bling så som ikoner på forumet i all ära, men det är inget man har nytta av. En utbildning kan man ju faktiskt lära sig något av.

Permalänk
Keeper of Traditions

Pay-2-Win har anlänt till Sweclockers?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna för att slippa reklam, Sweclockers är den enda sidan jag tillåter reklam på, och jag hatar reklam.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Då rycker bokmärket illa kvickt, försent att införa detta efter 20 år. Bättre att starta en ny sida så får ni se om det funkar.

Permalänk
Medlem

Ett "Get-out-of-ban-freecard" per år som bonus?

Mail? Nauie@Sweclockers.com skulle vara lite kul... jag har inte tillräckligt med adresser ännu!
Valfri färg på header i inlägg kanske?
Ett fotoalbum kopplat till sin användare där du kan kasta upp bilder? så slipper man lägga upp saker på andra sidor för att lägga in en bild i forumet.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Jag röstade på flera, men det räcker med:
Krumelur vid namnet
Reklamfritt

Säg 100kr om året. Hur mycket tjänar ni på annonser idag, per läsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

* Gratis annonsering i marknaden (eller i alla fall ett visst antal gratis annonser per månad)
* Någon snygg symbol vid ens namn på forumet
* Kanske något kul swag som man får hemskickat i samband med att man signar upp sig
* Inet har ju redan nu så att SweC-medlemmar får lite extra rabatter på t.ex black friday- kanske mer av den typen av samarbeten fast bara för "plus" - medlemmar
* En speciell del i forumet bara betalande personer har tillgång till
* Möjlighet att stänga av reklam om man vill

Hade ju vart kul om ni kunde göra detta i någon typ av samarbete med FZ eller hela Geekz, så att man fick bli en del i "Geek-gemenskapen"

Du är inne på något där, förutom "extra rabatter" och "speciell forumdel".
Allt innehåll (forum, guider, discord, m.m.) ska vara tillgängligt utan Plusmeny!
Om ni "låser" något kommer jag inte betala, men annars är jag först med överföringen!

Betalning års-vis en liten summa, en lite dyrare summa och få en T-shirt samtidigt. Det är så många som vill betala för att kunna stänga av reklam eller bara vill visa att man stöder SweC.

Håller också med om att köra en liknande Geeks Plusmeny. Jag är inte inne på FZ forum, men tycker det är smartare att köra på båda. Ni gör ju så mycket tillsammans nu så tycker det är naturligt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Detta är en högst personlig sammanfattning, och gäller endast vad jag personligen använder sweclockers till. Det är såklart forumet, och jag är inne där varje dag, året om, ibland flera ggr dagligen, ända sedan jag vart medlem har det varit så.

jag läser däremot kanske 1 artikel någon gång då o då, har tittat på en video någon enstaka gång, men bara en liten bit, och inget jag behöver, eller skulle sakna om det inte fanns, det är till 99.99% för forumet, trådarna och medlemmarnas skriverier/kåserier jag kommer hit för att läsa, svara och kolla läget.

En plustjänst för mig skulle vara totalt ointresant, så länge forumet finns kommer jag hit, försvinner allt det andra, skulle jag nog inte ens märka det, jag loggar direkt till forumet, och är väldigt sällan på de "vanliga sidorna".

då blir ju såklart frågan till mig, Skulle jag kunna tänka mig att betala något för att få tillgång till forumet, ?? den karamellen får jag suga på, vet faktiskt inte vad för slags "plus meny" som skulle kunna göra att det vart försvarbart för mitt sätt att använda swec på, dvs endast forumet, och sedan betala för det....???

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag gillar betalt medlemskap för något annat än att bli av med annonser vad gäller ett forum som swec. Förslagen i omröstningen tilltalar iallafall inte mig.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

kommer man kunna se alla nyheter eller kommer det bli en paywall där, det vore tråkigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Blacksheep min uppfattning är att allt som finns nu kommer fortsätta vara fritt tillgängligt (som forumen). De vill ha en möjlighet att erbjuda något extra till de personer som kan tänka sig att betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Reklamfritt, inklusive från era systerpublikationer, är väl ett kriterie ett på ett betalt medlemskap. Förvånad inte det alternativet är med.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

kommer något försvinna för vanliga medlemmar eller kommer plus systemet bara tillföra nya saker? det är nog en väldigt intressant fråga.

kommer det finnas olika betalnings nivåer? arbetande jens 22år kommer kunna lägga 200kr i månaden tex meden jens lillebror martin som är 11 år inte klarar mer än 10kr med sin månads peng.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kommer något försvinna för vanliga medlemmar eller kommer plus systemet bara tillföra nya saker? det är nog en väldigt intressant fråga.

kommer det finnas olika betalnings nivåer? arbetande jens 22år kommer kunna lägga 200kr i månaden tex meden jens lillebror martin som är 11 år inte klarar mer än 10kr med sin månads peng.

Enligt tidigare inlägg kommer enbart nytt läggas till och betalmodellen är inte bestämd än, utan där vill de också ha lite input. Tror jag 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Enligt tidigare inlägg kommer enbart nytt läggas till och betalmodellen är inte bestämd än, utan där vill de också ha lite input. Tror jag 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Tack då vet jag. Jobbigt med paywalls för nuvarande forum tex.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

@Aka_The_Barf @Klarspråkarn Det stämmer, målet med medlemskapet är inte att någonting ska försvinna. Forumet kommer fortsätta att vara öppet och redaktionens tester kommer inte hamna bakom en paywall. Många medlemmar har genom åren uttryckt en vilja att bidra mer till SweClockers och då vill vi ge någonting extra tillbaka!