Vilka fungerande minnen till Ryzen 3600x

Permalänk

Vilka fungerande minnen till Ryzen 3600x

Hej på er alla smartingar.
Jag har ett MSI X570 MPG GAMING PLUS med Ryzen 3600x.
Nu kör jag Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart men kan inte få dom att gå över 2400 högre så blåskärmar det bara. Vilka minnen rekomenderar ni istället ?

Visa signatur

PC + XBOX360 + WII U + PS4

Permalänk
Vila i frid

Senaste BIOS installerat och klickat på XMP-loggan för att aktivera XMP-parametrarna?

Permalänk
Medlem

Ja, som ovan nämner. Har du aktiverat XMP-profilen? Bara dra upp minnet i 3200 rakt av går inte pga det finns ju timings, subtimibgs och fan o hans moster som måste ställas in också.

Sånt XMP-profilen ska sköta , är ju ett rätt vanligt minneskit ändå så det ska ju ha stöd tycker man ju. Plus att du har ett X570 moderkort, de klarar ju av snabbare minnen mycket bättre än vad X370 och X470 gjorde

Kan tillägga att jag har extremt dålig koll på minnen själv. Men vet att XMP-profil krävs om man inte manuellt ställer in allt vilket är klart knepigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Senaste BIOS installerat och klickat på XMP-loggan för att aktivera XMP-parametrarna?

Ska testa och uppdatera bioset imorgon och se om det lirar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC + XBOX360 + WII U + PS4

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Ja, som ovan nämner. Har du aktiverat XMP-profilen? Bara dra upp minnet i 3200 rakt av går inte pga det finns ju timings, subtimibgs och fan o hans moster som måste ställas in också.

Sånt XMP-profilen ska sköta , är ju ett rätt vanligt minneskit ändå så det ska ju ha stöd tycker man ju. Plus att du har ett X570 moderkort, de klarar ju av snabbare minnen mycket bättre än vad X370 och X470 gjorde

Kan tillägga att jag har extremt dålig koll på minnen själv. Men vet att XMP-profil krävs om man inte manuellt ställer in allt vilket tar lite mer tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag missat totalt ska aktivera det i morgon.

Visa signatur

PC + XBOX360 + WII U + PS4

Permalänk
Medlem

Här: https://www.msi.com/Motherboard/support/MPG-X570-GAMING-PLUS#...

kan du se en exakt lista på vilka minnen som officiellt stöds i vilka hastigheter och i vilka minnesbanker på moderkortet. Den kan vara svårtolkad ibland om man inte är van att kika på så kallade QVL-listor.

Men om du tittar på dina RAM-minnen, till exempel på etiketten eller på kvittot eller e-postbekräftelsen när du beställde, så finns en exakt modellspecifikation - till exempel "CMK16GX4M2Z3200C16" - I kollumerna ser du att moderkortet ska ha stöd för det minnet i 3200Mhz, men längst till höger ser du också att det tydligen bara finns stöd för två minnesmoduler åt gången...

Permalänk

Får tacka för alla goda råd, efter att uppdaterat BIOS till senaste och satt på A-XMP lirar nu allt superbra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC + XBOX360 + WII U + PS4