Veckans fråga: Vad vill du se i en plusmeny på SweClockers?

Permalänk
Medlem

* Gratis annonsering i marknaden (eller i alla fall ett visst antal gratis annonser per månad)
* Någon snygg symbol vid ens namn på forumet
* Kanske något kul swag som man får hemskickat i samband med att man signar upp sig
* Inet har ju redan nu så att SweC-medlemmar får lite extra rabatter på t.ex black friday- kanske mer av den typen av samarbeten fast bara för "plus" - medlemmar
* En speciell del i forumet bara betalande personer har tillgång till
* Möjlighet att stänga av reklam om man vill

Hade ju vart kul om ni kunde göra detta i någon typ av samarbete med FZ eller hela Geekz, så att man fick bli en del i "Geek-gemenskapen"

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Att bestämma vilken dryck ni ska testa i drickläskers/läskblaskers/colablaskers/smakläskers o.s.v. skulle jag vilja betala för

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi vet. Därför föreslår vi inte en paywall.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du länka till vad det är ni föreslår och vad ni har för avsikt med en form av "Plusmeny". Jag har missat detta helt och visste inte ens att dessa planer fanns överhuvudtaget.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Testpilot

För mig vore en/några fördelar med månatligt/års-medlemskap något i denna stilen;

  • Billigare eller t.o.m. X antal gratis annonser i marknaden.

  • En forum-badge som visar att man är "premium".

  • Möjlighet till "office-trips" där man får prata med redaktionen och mingla lite över en kaffe någon gång under året.

  • En egen kanal på Discord eller mindre forumdel där man kan diskutera utan att behöva engagera med... vi kan kalla det trolls - Skitsnack kanal med någon form av vett då jag tar för givet att man agerar bättre om man betalat för något.

  • Möjlighet att slå av/på annonser (vill inte slippa dem helt personligen då vissa kampanjer skulle gå förbi mig utan).

  • Bättre profil möjlighter, t.ex. totalt antal "likes" och dylikt.

  • Live-AMA's vore kul, förutsatt att det inte är under jobbtid (09.00-17.00), så att man faktiskt kan delta i dem.

  • SWAG - Rabatt eller kanske t.o.m. någon freebie, typ T-Shirt eller mugg om man köper 6-12+ månader i ett stöp.

  • Kunna rösta på vad ni ska ta in för review, allt ifrån "LäskClockers" till mera traditionella saker så som specifika GPU modeller, skärmar eller laptops.

Finns flera små idéer i bakhuvudet som jag inte kommer ihåg nu. Det enda jag egentligen möjligen ställer mig emot är exklusiva IRL-träffar, möjligen att man som premium kan få rabatt eller gratis biljett och icke-premium får betala fullpris för biljett (alt. att man som premium får förtur på biljetterna).

Överlag så ställer jag mig positivt inställd till ett premium medlemskap. Både för att visa sitt stöd för redaktionen men samtidigt för att kunna visa upp hur lite liv man har utanför teknik-bubblan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Opatagio:

Kan du länka till vad det är ni föreslår och vad ni har för avsikt med en form av "Plusmeny". Jag har missat detta helt och visste inte ens att dessa planer fanns överhuvudtaget.

Det står i artikeln som forumtråden tillhör.

https://www.sweclockers.com/artikel/28463-veckans-fraga-vad-v...

Permalänk
Bildexpert

Jag har länge haft principen att så länge jag använder något och tycker det är bra så betalar jag gärna för det. Alltså ser jag plusmedlemskap och liknande tillvalstjänster om något välkommet, då under förutsättningen att man också får det man betalar för. Har tidigare stöttat sajter genom liknande medlemsskap som till en början varit väldigt bra men efter några år har redaktionen ruttnat och man får inte ut något av det, vilket i sin tur skapar avsmak för att vilja betala igen.

Återigen, jag är positivt ställd till dessa sorters tillval under förutsättningen att man får det man blivit lovad så länge man betalar. Jag avskyr reklam och har vanligtvis annonsblockerare, men Sweclockers tillhör undantagen då jag tycker att ni (gäller inte bara redaktionen utan hela forumkretsen) genuint tillför mycket och gärna stöttar med det jag kan för att hålla sidan vid liv. Blir jag inte lovad något mer än en annonsfri sajt samt att pengarna går till att upprätthålla eller förbättra sidan på något sätt kan jag tänka mig slänga in en slant.

Permalänk

Nej tack!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

if (Betalt_medlemskap) {
print('Tack och Hej Sweclockers!!!');
exit(99);
}

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av MarkSix:

if (Betalt_medlemskap) {
print('Tack och Hej Sweclockers!!!');
exit(99);
}

Inte betalt medlemskap.
Betalt PLUSmedlemskap. Alltså ett tillval.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvickstick:

Jag använder inte Sweclockers för deras nyheter/reviews utan för att lurka på forumet och marknaden samt där betalar man ju redan för att annonsera. Detta tänker inte jag betala för i alla fall!

Vi har liknande användningsområde för sidan och jag kan hålla med dig här. Begränsas forumet i funktionalitet mot för idag så finns nog risken att man tappar användare. SweClockers bör vara det största svensks forumet med fokus på datorer och vore dumt om även denna krymper än mer.

Jag ser gärna att man som plusmedlem få funktioner utöver det som finns idag, men begränsar man så att exempelvis citat och följda-sidorna hamnar bakom väggen så lär man tappa många av oss. Men jag ser samtidigt inget problem med att SweClockers testar olika lösningar, helst med fokusgrupper (eller motsvarande), för att få ett hum om vad som kan vara en rimlig nivå.

Hjärtat som visar att man iallafall verkar ta emot reklam fyller redan funktionen för att visa att man stödjer sidan med att se reklam. En större ikon, inlägget har en guldkant eller något liknande som visar att man faktiskt monetärt stöttar sidan känns rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

* Möjlighet att stänga av all reklam
* Visa artiklar / tester / recensioner / nyheter / etc. i sin helhet på en sida, dvs slippa delsidor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Snälla. Se till då man kan blockera användare så man kan slippa se deras inlägg i forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är något jag gärna sett med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Inte betalt medlemskap.
Betalt PLUSmedlemskap. Alltså ett tillval.

Kalla det vad ni vill... det kommer troligen att för eller senare utmynna i något som:
Denna test är endast tillgänglig för våra PLUS medlemmar

Inför ni detta så skulle jag vilja att man har möjligheten att avsluta sitt medlemskap här på SWEC. Den möjligheten finns inte idag.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av MarkSix:

Kalla det vad ni vill... det kommer troligen att för eller senare utmynna i något som:
Denna test är endast tillgänglig för våra PLUS medlemmar

Inför ni detta så skulle jag vilja att man har möjligheten att avsluta sitt medlemskap här på SWEC. Den möjligheten finns inte idag.

Test bakom en paywall är ingen bra idé eftersom vi lockar många läsare utomlands men framför allt oregistrerade läsare. Jag själv vill heller inte att vi ska börja med det. Vårat huvudsakliga material ska vara läsbart för alla, sen vissa extra inslag/video/whatever kan vara för plusmenyn men så långt har vi inte kommit än.

Vi vill ju ge något tillbaka för folk som är villiga att betala, men samtidigt inte låsa ut resten. Jobbig balansgång.

Och det går att ta bort sitt konto genom att förklara det i ett kontaktmeddelande till oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Kalla det vad ni vill... det kommer troligen att för eller senare utmynna i något som:
Denna test är endast tillgänglig för våra PLUS medlemmar

Inför ni detta så skulle jag vilja att man har möjligheten att avsluta sitt medlemskap här på SWEC. Den möjligheten finns inte idag.

Håller med ovanstående.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag är inne på sidan flera gånger per dag har jag inga problem att betala för mig.

Vad jag vill ha för min peng är inte så noga, men en undran är om betalande verkligen ska få en plusmeny(alltså mer content än idag) eller om gratisfolket får typ titta lite i fönstret.

Permalänk
Hedersmedlem

Det har dykt upp lite frågetecken kring upplägget och innehållet i "plusmedlemskapet".

Vår utgångspunkt är att vi inte ska begränsa innehåll med paywalls utan snarare ge någonting extra till de som vill stödja SweClockers ytterligare. Och exakt vad dessa fördelar ska vara är vad vi diskuterar här. Vi vill såklart inte heller splittra communityt, därför gäller det att få till en bra balans

Sedan förstår jag inte önskemålet att kunna blockera användare och slippa se deras inlägg i forumet. Det om något bidrar väl till att splittra communityt? Om någon skriver opassande inlägg som bryter mot reglerna går det bra att anmäla, annars är det precis som i verkliga livet där man måste lära sig att leva bland alla typer av människor med olika åsikter.

Tackar för många bra insikter och synpunkter. Den konstruktiva feedbacken är jätteviktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Det har dykt upp lite frågetecken kring upplägget och innehållet i "plusmedlemskapet".

Vår utgångspunkt är att vi inte ska begränsa innehåll med paywalls utan snarare ge någonting extra till de som vill stödja SweClockers ytterligare. Och exakt vad dessa fördelar ska vara är vad vi diskuterar här. Vi vill såklart inte heller splittra communityt, därför gäller det att få till en bra balans

Sedan förstår jag inte önskemålet att kunna blockera användare och slippa se deras inlägg i forumet. Det om något bidrar väl till att splittra communityt? Om någon skriver opassande inlägg som bryter mot reglerna går det bra att anmäla, annars är det precis som i verkliga livet där man måste lära sig att leva bland alla typer av människor med olika åsikter.

Tackar för många bra insikter och synpunkter. Den konstruktiva feedbacken är jätteviktig.

Tack för förtydligande och jag är fortsatt positiv till en premiumvariant. Men eftersom ni redan är så grymma har jag svårt att se var "bonusen" skulle komma in. Det kanske blir en fin liten ikon vid avataren och lite bättre förmåner i marknaden. Det skulle duga för mig. Ska man plocka bort reklam bör man kunna få välja. Det händer att jag hittar deals via swecs reklam.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att betala:
29kr / månad för diplomatisk immunitet i forumet.
59kr / månad för att bli moderator.

Fast helt allvarligt! Plusmeny:
En kalender med Sweclockers lite lättklädda bland komponenter och dvi-kablar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Bildexpert 📺

För mig som levde på 90-talets datortidningsboom och sedan gick runt ett par år i trasiga kläder när (nästan) alla tidningar försvann, är dagens Sweclockers något jag på den tiden bara kunde drömma om. Tidningarna bestod av 30-60% annonser och kostade läsarna flera hundra kronor om året. Ändå är denna gratislösning den roligaste och friaste av allt jag har jobbat med. Jag har idag oerhört mycket bättre möjligheter att skapa vettigt innehåll – och blir också en bättre, tja, bättre snubbe, av att faktiskt direktkommunicera med er.

Vi är nog ganska nöjda med hur Sweclockers fungerar idag. Men måste också blicka framåt på alla plan. Här handlar det om att addera mer värde till det vi redan har, inte ta bort det som finns och fungerar.

Vi har gott om idéer men jag tror också att det finns ännu fler och ännu bättre idéer. För detta är just vad förändringen handlar om. Den som vill kan också involvera sig mycket mer i vad Sweclockers faktiskt kommer att vara i framtiden. Och det är helt frivilligt.

Permalänk
Skrivet av Gurt:

Det har dykt upp lite frågetecken kring upplägget och innehållet i "plusmedlemskapet".

Vår utgångspunkt är att vi inte ska begränsa innehåll med paywalls utan snarare ge någonting extra till de som vill stödja SweClockers ytterligare. Och exakt vad dessa fördelar ska vara är vad vi diskuterar här. Vi vill såklart inte heller splittra communityt, därför gäller det att få till en bra balans

Sedan förstår jag inte önskemålet att kunna blockera användare och slippa se deras inlägg i forumet. Det om något bidrar väl till att splittra communityt? Om någon skriver opassande inlägg som bryter mot reglerna går det bra att anmäla, annars är det precis som i verkliga livet där man måste lära sig att leva bland alla typer av människor med olika åsikter.

Tackar för många bra insikter och synpunkter. Den konstruktiva feedbacken är jätteviktig.

Kändes som det var klart redan från början, men vissa har ju svårt att förstå tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag röstade blankt, tycker det hela låter som en dålig idé.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mill:

Jag röstade blankt, tycker det hela låter som en dålig idé.

Berätta gärna varför!

Permalänk
Expertgissare

Jag tycker ni i så fall ska införa en speciell symbol för de som donerar och sedan helt enkelt siffran man totalt har donerat i fältet(tillsammans) med "Plats, registrerad"

Så kan alla som vill spänna de ekonomiska musklerna få en digital e(konomisk)-penis

Tycker det känns fel att exkludera folk som inte har möjlighet, eller inte vill betala att få delta på lika villkor.
Finns de med gott om pengar, och som säkert har möjlighet och vill donera till Sweclockers, och det är jätte bra, låt de göra det och låt de stoltsera med det. Men exkludera inte de som inte gör det, då kommer sidan snart att tappa användare!

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Ingen gillar ju att betala för något som varit gratis, men jag tycker att ni absolut ska göra en plustjänst! Så länge det är verkligt mervärde som gynnar betalande kunder och ökar era intäkter, win-win.

1) Val att slå av/på annonser (kan acceptera enstaka annonser även som plus om de är diskreta som swec kan ta extra betalt för)

2) 1-3 gratis annonser per månad i marknaden

3) Specialrabatter vid Black Friday/Cyber Monday och andra specialerbjudanden (billigare än prisjakt, tråden med fynd är ju gratis)

4) Utlottning av prylar för alla medlemmar men med större chans för plusmedlemmar. Exempel ni ska lotta ut 3 st gamingmöss. 2 av mössen har alla medlemmar chans till, en av mössen bara plusmedlemmar (om det nu ökar chansen till vinst, men man får anta att det är färre antal plusmedlemmar)

5) Övriga specialfunktioner på siten: Gömma artiklar och kommentarer för vissa användare, oändlig scroll

Detta är perks som skulle kunna få mina pengar (om rimlig summa) i en tid där ALLA företag slåss om att jag ska prenumerera just hos dom.

Tips till Sweclockers: Kolla på hur Feber.se gjort med sin premium https://login.feber.se/paket/

Permalänk
Medlem

En liten ikon bredvid användarnivån (likt hjärtat och stjärnan av idag) är allt jag önskar. <3

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Berätta gärna varför!

Förlåt, borde ha skrivit mer! Det är kanske ingen dålig idé med en Plus-meny men det är inget jag personligen skulle gå med i.

Jag tycker inte ngn av de förslagen som listades är värt att betala extra för, och jag kan inte komma på ngt som jag skulle vilja betala extra för heller om jag skulle vara ärlig. De saker som jag personligen saknar är saker som jag tycker borde höra till standardfunktioner på ett så här pass stort forum, och det är att kunna dölja avatarer, dölja signaturer, samt viktigast av allt, att kunna dölja enstaka användare.

Och en sak till: ett säkrare köp/sälj med tex BankID! Då köp/sälj redan kostar pengar så hade det varit märkligt att göra till en Plus-tjänst.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av kelthar:

Fast helt allvarligt! Plusmeny:
En kalender med Sweclockers lite lättklädda bland komponenter och dvi-kablar.

Jag hade nog hellre betalat för att slippa se den kalendern 😳

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Gurt: Ok, som jag förstår det ska PLUSMeny läggas till oavsett och nu ber fler användare om lite synpunkter på eventuellt innehåll. Ingenstans ser jag vad ni redan har spikat som innehåll? Ni har spikat att PLUSMeny kommer införas och då borde ni också ha spikat en plan på bas-innehållet? Finns detta tillgängligt eller släpps det i takt med införandet?

Förstå mig rätt, ni gör ett bra jobb och att motivera en sådan funktion ni inför ser jag inga problem med. Men som många redan påpekat är det väldigt svårt att gå från ett helt öppet forum till att börja producera innehåll för betalt medlemskap. Kraven från användare som betalar kommer öka mångfalt. Klagomålen likaså eftersom "...jag betalar minsann...".

Nåväl, mitt förslag för ett betalt medlemskap bör inkludera, rabatt i butik, rabatt för annons i marknad, möjlighet att slå av all annonsering på sidan, lägga till några fler teman alt. spärra alla utom standard för icke betalda.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

En grej som är poppis på andra sidor är att ha Discord-kanaler för betalande medlemmar.