NetOnNet kolla igenom noggrannare innan ni lägger upp fyndvaror!

Permalänk
Medlem

NetOnNet kolla igenom noggrannare innan ni lägger upp fyndvaror!

Vill bara dela med mig lite av mitt senaste fyndvaro inköp hos NetOnNet och för att detta ska uppmärksammas. Köpte ett Z390 Aorus Elite och en i9 9900k (fyndvaror), och när jag fick hem moderkortet levererades det UTAN alltså själva skyddet som alltid ska vara på när den flyttas, och sockel pinnarna såg också ut att vara något böjda.

när jag skulle prova montera detta trots allt, så upptäckte jag detta

alltså en moderkortsdistans som lossnat från ett chassi, med skruv i. dessutom var gängan på skruven halvt förstörd och det går inte att få ut den. iallafall inte lätt, men inget jag orkar lägga energi på i.o.m. inte jag som gjort något.
Kollade också igenom på undersidan av i9an, och såhär såg det ut

ser ut som några fläckar/skrapmärken där under. inte särskilt lovande
provade o installera detta då, och datorn postar och kommer in i bios och allt verkar fine. Men när jag installerar Windows blir det BSOD med massa felkoder som cache manager, memory management och ibland lyckas jag hinna klart med installationen och då när den startar upp kommer det upp "Windows installation misslyckades" och längre än så kommer man inte. det är jättebra att NON säljer fyndvaror, men det måste kontrolleras. Detta kan omöjligt ha kontrollerats, förmodligen har de bara tagit emot förpackningen satt på fyndvara klistermärket och ut på hemsidan, detta är inte acceptabelt. kommer att reklamera detta och jag hoppas får det utbytt mot nya, annars kommer jag returnera båda dessa för det här är... vill bara att detta ska uppmärksammas bland er på sweclockers (:

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Ouff, segt! Hoppas reklamationen går bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Suck!
Samma sak hände mig i somras.
Köpte då en fyndvara, köpte en 3700X.
Det visade sig vid leverans att några av kontakt-benen var böjda och även att ett ben saknades.
Vid retur så bad Netonnet-personen om ursäkt och sa att det ska inte gå till så här!
Han menade att varje returnerad vara som sedan säljs som fyndvara ska ha gått igenom nödvädiga tester.
Dert verkar som Netonnet inte följer direktivet som de själva säger att de ska göra.

Permalänk
Medlem

Trist läge. Tyvärr är det väl så att det skulle bli alldeles för dyrt för återförsäljarna att kontrollera allt de tar tillbaka noggrant. Kombinera det med generösa returvillkor så blir det såhär. Ser ut så hos nästan alla större återförsäljare skulle jag vilja påstå. Det blir billigare att ta ev. returer på fyndvaror än att kontrollera allt. Låta kunderna felsöka åt dem mer eller mindre. Naturligtvis inte önskvärt för oss konsumenter men tror det är så verkligheten ser ut.

Personligen skulle jag inte ha monterat det där utan lagt tillbaka i kartong direkt och dokumenterat genom att ta bilder. Helst ska man nästan filma den initiala uppackningen noggrant. Nu skulle NoN kunna påstå att det är du som åsamkat skadorna och ord står då mot ord. Håller tummarna för att du inte hamnar i en sådan situation.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Håller inte med. En enkel okulärbesiktning på 15 sekunder hade identifierat problemet. Att säga att det är för dyrt att titta att varorna åtminstonde ser ok ut köper jag faktiskt inte. Dessutom, när skadade produkter uppkommer som o dessa fall får man ju debitera kunden som åsamkat skadan.

Eller tänker jag fel?

Skrivet av fragande:

Trist läge. Tyvärr är det väl så att det skulle bli alldeles för dyrt för återförsäljarna att kontrollera allt de tar tillbaka noggrant. Kombinera det med generösa returvillkor så blir det såhär. Ser ut så hos nästan alla större återförsäljare skulle jag vilja påstå. Det blir billigare att ta ev. returer på fyndvaror än att kontrollera allt. Låta kunderna felsöka åt dem mer eller mindre. Naturligtvis inte önskvärt för oss konsumenter men tror det är så verkligheten ser ut.

Personligen skulle jag inte ha monterat det där utan lagt tillbaka i kartong direkt och dokumenterat genom att ta bilder. Helst ska man nästan filma den initiala uppackningen noggrant. Nu skulle NoN kunna påstå att det är du som åsamkat skadorna och ord står då mot ord. Håller tummarna för att du inte hamnar i en sådan situation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

Håller inte med. En enkel okulärbesiktning på 15 sekunder hade identifierat problemet. Att säga att det är för dyrt att titta att varorna åtminstonde ser ok ut köper jag faktiskt inte. Dessutom, när skadade produkter uppkommer som o dessa fall får man ju debitera kunden som åsamkat skadan.

Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Försvarar det inte på något vis, men jag tror det är så återförsäljarna resonerar eftersom det ser ut såhär hos nästan alla. 15 sekunder är väldigt ambitiöst. Det ska packas upp ur kartong, hanteras ESD-säkert, du ska ha personal som vet vad de ska titta efter, det ska inspekteras, dokumenteras, packas ner igen osv. Helst skulle det ju funktionstestas också. Jämför det med att bara sätta på ny fraktsedel, skicka vidare och riskera att ta en retur i vissa fall. Det är ingen slump att det ser ut såhär, det har säkert gjorts noggranna uträkningar som visar att det är mest lönsamt. Har svårt att se att alla skulle göra så annars.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det kan väl lika väl vara du som förstört produkterna?

Permalänk
Medlem

Kan instämma, men tror inte dom är ensamma med att slarva. Lämnade in ett 2080 på Elgiganten, där inspekterade personalen kortet i en fleecejacka. Vilket också förekommer på NoN.

Har också ett par exempel från NoN, man får också olika besked beroende på vem man pratar med. Först fick jag information om att skadade/defekta fyndvaror får man betala mellanskillnaden för att få ett nytt fungerande exemplar. Men dom löste det till sist, så jag fick en ny produkt.

Dock så avstår tom deras egen personal från att köpa fyndvaror, då det är så mycket problem med dom.

Har även ställt frågan till NoN vad som händer om det visar sig att man får en ESD skadad komponent som visar sig först efter öppet köp går ut. Då utgår dom från att man själv har orsakat skadan, fastän dom inte kan bevisa det. Så då gäller inte garantin.

Min bror fick även en defekt skärm som fyndvara, tog 4 veckor att få tillbaka en ny och fick hota om ARN för att dom skulle få tummen ur och få fram en ny skärm. När han lämnade in den i butiken, så sa dom det tar en vecka. (Felet upptäcktes inte direkt, utan efter öppet köp gått ut och han var inte medlem)

Deras service med 90 dagars öppet köp är bra, resten är tyvärr inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Suck!
Samma sak hände mig i somras.
Köpte då en fyndvara, köpte en 3700X.
Det visade sig vid leverans att några av kontakt-benen var böjda och även att ett ben saknades.
Vid retur så bad Netonnet-personen om ursäkt och sa att det ska inte gå till så här!
Han menade att varje returnerad vara som sedan säljs som fyndvara ska ha gått igenom nödvädiga tester.
Dert verkar som Netonnet inte följer direktivet som de själva säger att de ska göra.

Vad händer då? Får man en ny vara till utsatt pris man redan betalat? De har ju garanti för dessa varor?!
Som konsument har du rätt att kräva ny eller likvärdig produkt även när åf erbjuder återbetalning om det inte medför "betydande kostnader" för ÅF. Och jag menar, de går ju inte direkt i konkurs för att de istället skickar en ny produkt. Du ska ha rätt till ny eller likvärdig produkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hextery:

Det kan väl lika väl vara du som förstört produkterna?

Tog dessa bilder direkt efter uppackning, så nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad händer då? Får man en ny vara till utsatt pris man redan betalat? De har ju garanti för dessa varor?!
Som konsument har du rätt att kräva ny eller likvärdig produkt även när åf erbjuder återbetalning om det inte medför "betydande kostnader" för ÅF. Och jag menar, de går ju inte direkt i konkurs för att de istället skickar en ny produkt. Du ska ha rätt till ny eller likvärdig produkt.

Se min post ovan, beror lite på vem du pratar med och om varan finns kvar. Fick en ny cpu till sist (kom med böjda pins) men på ett 2080 som gav WHEA och ersatts av super modellen i deras sortiment så var det full mellanskillnad. Dvs drygt 2000kr eller retur.
Det var deras egen personal som sa att den ersatts, förstår att om den utgår att man får returnera bara, men om dom ersatt vara A med B och själva säger det så kan man ju tycka att dom ska ersätta en, erbjöd mig tom betala mellanskillnaden på ordinarie pris vilket var typ 300kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Tog dessa bilder direkt efter uppackning, så nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Bilder går ju tyvärr att redigera eller att välja när man tar en bild. Ingen som vet förutom den som skapade bilderna.

Så fortfarande ett osäkert sätt och inget bevis i sig.

Men hoppas det löser sig.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Köp aldrig fyndvaror oavsett hur mycket du sparar på det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Köp aldrig fyndvaror oavsett hur mycket du sparar på det.

Det är väl lite hårt. Att undvika det för komponenter och sådana känsliga saker är en sak men annars är det ofta bra deals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Bilder går ju tyvärr att redigera eller att välja när man tar en bild. Ingen som vet förutom den som skapade bilderna.

Så fortfarande ett osäkert sätt och inget bevis i sig.

Men hoppas det löser sig.

NetOnNet har sålt en begagnad vara som ska vara genomgången, de får bevisa att de var i bra skick när den lämnade butiken. Om de nu får för sig att anklaga trådstartaren för att ljuga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hextery:

Det kan väl lika väl vara du som förstört produkterna?

Så detta skall vara ett standardsvar när man får en felaktig produkt?
Det är väl bara vara att returnera på garantin utan problem?

Det går ju aldrig att säkerställa hur skadan kom dit, men som konsument har man väl alltid rätten på sin sida?
Antar att Inet måste bevisa att det är kunden som gjort åverkan isf?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Jag tycker de är noga när jag lämnat tillbaka varor. Packar upp tvn helt, öppnar och kollar produkterna (router, hdd etc) när man står där i retur-kassan.
De kan ju knappast gå till tidigare kund och kräva tillbaka pengarna så det borde ju ligga i deras intresse att inspektera innan de godkänner. I min butik är de iaf väldigt noga

Permalänk
Medlem

Tror inte att alla gör så som man ska, det finns tyvärr rötägg även i butiker som i övriga samhället.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tror inte att alla gör så som man ska, det finns tyvärr rötägg även i butiker som i övriga samhället.

De är knappast rötägg som gör detta för att jävlas med konsumenter... det är personal som inte fått rätt eller någon utbildning/vägledning i hur man hanterar komponenter.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tror inte att alla gör så som man ska, det finns tyvärr rötägg även i butiker som i övriga samhället.

Nej, alla gör inte som man ska. Men att låta första inställningen till ett reklamationsärende vara skepsis är rent ut sagt respektlöst. För min del tarvas det synnerliga luckor i kundens historia, eller ett visst beteendemönster över tid, för att jag ska börja ana ugglor i mossen.

Kalla det att vara blåögd om du vill, men jag föredrar att respektera mina medmänniskor.

Oavsett har återförsäljaren bevisbörda i sex månader efter köp. Man måste alltså kunna påvisa att felet inte existerade innan kunden köpte varan, vilket få kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Bilder går ju tyvärr att redigera eller att välja när man tar en bild. Ingen som vet förutom den som skapade bilderna.

Så fortfarande ett osäkert sätt och inget bevis i sig.

Men hoppas det löser sig.

Precis det finns ju risken att det kan ske. Men den risken uppstår så fort jag tagit emot varorna. NON eller vilken butikskedja som helst kan omöjligt veta vad jag gjort med produkten såvida de inte fotograferar/dokumenterar om produkten innan utskick. Om jag skadat denna produkt så skulle jag nog inte starta denna tråd, jag har begärt att få häva köpet på detta och NetOnNet går med på det, men inte så smidigt eftersom jag måste skicka. Men allt säger att det kommer att hävas helt enkelt.
Men det är klart, det är ju inte kul att bli indragen i en tvist med NetOnNet pågrund av att de inte kollar igenom grejerna de skickar ut. Om de inte kollar igenom varorna de skickar ut så måste de respektera att kunden som tar emot den får skicka tillbaka den och inte tjafsa annars är NetOnNet ett skämt.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Köpte min Sony XE9305 TV som fyndvara. Var nedsatt till runt 9000kr, 4000kr billigare än närmsta nya på Elgiganten. Får hem den, packar upp och TVn är väldigt smutsig på skärmen, vet inte hur dom fått till det men rejäla fläckar på stora delar av skärmen. Tar kort och rengör. Blir hyfsat efter några omgångar med lite olika rengöringsmedel. Upptäcker efter någon dag till att det finns en död pixel, som tur är syns bara den döda pixeln när man står nära TVn men tar kort på den också och åker då upp till Netonnet.

Förklarar att jag gärna vill behålla TVn men är besviken på skicket. Får ytterliggare 20% rabatt utan att behöva diskutera saken vidare och får således en TV för 7200kr som bara några månader tidigare som billigaste gick att hitta för 16000kr.

TVn fungerar perfekt nu ett år efter och det är ett av mina bästa köp någonsin. Så ibland lönar sig fyndvaror

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

NetonNet lagerfynd

Köpte nyligen en Ryzen 5 3600x samt 5700 xt sapphire oc hos "NoN". Strulet började när jag fick ett mail om att grafikkortet inte fanns i lager trots detta låg kortet kvar på webbshopen och gick att klicka hem i över ett dygn. Ringde upp "NoN" och tillsist fick jag dem att skicka ett nytt kort för samma pris som lagerfyndet detta eftersom vi initialt hade ingått kontrakt med varandra. Fine! Fick idag hem processorn, öppnar kartongen och det första man möts av är en röra i lådan. Låt gå, det var ju ändå en fyndvara. Inspekterar chipset snabbt och kan konstatera att alla pins är böjda i hörnen! Åkte till "NoN" och returnerade alla varor och valde sedan att handla av @Inet istället.

Var försiktiga med lagervaror hos "NoN", återköpen gick bra med tiden kommer ej åter!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal meshify compact 2| MSI b550 tomahawk | Ryzen 7 5800X3D | Be quiet pure rock 2 | 2x16GB 3200Mhz Kingston fury C16 | RTX 4080 OC | Corsair RM750x | Corsair MP510 960GB | SN850x 2TB | Win11pro | Skärm: Predator X38S

Permalänk
Inaktiv

Beg data grejer köper jag aldrig oavsätt pris, man vet aldrig hur länge dom håller eller hur pass beg dom är, och då menar jag moderbord, cpu och sånt som kan ha skador som kan vara svåra att upptäcka, har själv köpt moderbord och cpu samt minne hos non och jag fick de inte att funka så jag lämnade tillbaka allt, när jag någon dag senare var i butiken i andra ärenden såg jag att dom grejer jag lämnade tillbaka låg ute som fynd i butiken och dom begärde nästan lika mycket som ny priset, var bara några hundra lägre.

Permalänk
Medlem

Tips med NoN är att INTE snacka med chatsupporten utan åka in istället om det är möjligt. Extremt stor skillnad i service, iaf här hos mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrxh:

Tips med NoN är att INTE snacka med chatsupporten utan åka in istället om det är möjligt. Extremt stor skillnad i service, iaf här hos mig!

Sant, jag åkte dit när jag vill ha support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrxh:

Tips med NoN är att INTE snacka med chatsupporten utan åka in istället om det är möjligt. Extremt stor skillnad i service, iaf här hos mig!

Absolut jag åkte till butiken och fick smidig handläggning. Netonnet Göteborg (järnbrott).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal meshify compact 2| MSI b550 tomahawk | Ryzen 7 5800X3D | Be quiet pure rock 2 | 2x16GB 3200Mhz Kingston fury C16 | RTX 4080 OC | Corsair RM750x | Corsair MP510 960GB | SN850x 2TB | Win11pro | Skärm: Predator X38S

Permalänk
Medlem

Varför herregud monterar du när du såg att pinnarna var böjda redan? Kommer bli ord mot ord vems fel det är

Permalänk

Rådet är köp ej superkänslig hårdvara för nästan fullpris, där ni inte vet ett skvatt om ägaren innan. När det handlar om fyndvara på en butik och det gäller saker cpu, grafikkort, ram etc så känns det som att det är något lurt bakom. Troligen har ägaren innan klockat skiten ur den och var missnöjd, men det kan vara coil whine och annat.