Veckans fråga: Vad vill du se i en plusmeny på SweClockers?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad vill du se i en plusmeny på SweClockers?

Var med och forma SweClockers framtid och den eventuella "plusmenyn". Vår egen UX-ninja Vendela "Gurt" Wijk vill höra era åsikter om betalt plusmedlemskap.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"SweClockers-certifierade utbildningar inom saker som chassin, grafikkort eller skärmar. "

Jag röstade på den och ett par till men jag är också väldigt osäker om det bör hamna bakom en "paywall", kanske en simpel nedkortad version för gratis och en fullskalig för betalande medlemmar isåfall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Pratar vi om månads/ årsprenumeration eller någon form av engångskostnad?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Är inte för perks som kostar pengar överhuvudtaget. Räcker det inte att man har inaktiverat adblock på sidan?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla tävlingar om diverse produkter ska hållas i plusfliken. Betalar man, får man vara med i tävlingar och ev utlottning av prylar.

Permalänk
Medlem

Det enda jag emotsäger mig är IRL-träffar och events. SweClockers ska vara en gemenskap oavsett om man betalar eller inte, och att lyfta in betalande medlemmar till en slags "inre krets" som får delta på träffar medan man utesluter gratismedlemmar kommer bara splittra gemenskapen.

Ser då hellre att man tar en liten avgift för träffarna medan betalande medlemmar får delta gratis, givetvis något som får variera från fall till fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är inte för perks som kostar pengar överhuvudtaget. Räcker det inte att man har inaktiverat adblock på sidan?

Jag använder inte Sweclockers för deras nyheter/reviews utan för att lurka på forumet och marknaden samt där betalar man ju redan för att annonsera. Detta tänker inte jag betala för i alla fall!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Eftersom jag har väldigt svårt för annonser, särskilt på SweClockers där de brukar vara ganska dryga, har jag länge velat ha ett alternativ för att få bort dessa men samtidigt hjälpa till och bidra. Ett donationsalternativ har jag tänkt på tidigare men ett "plusmedlemskap" där man blir befriad från åtminstone de flesta annonser skulle locka mycket.

Permalänk
Medlem

Live-AMA:s och diskussioner med redaktionen
Har vi inte redan testat detta med live-versionen av fredagspanelen? Ingen höjdare.

Att ha "Sweclockers certifierade utbildningar" bakom en paywall på Sweclockers skulle nog vara ett fiasko med. Vi är ju för böveln ett forum där vem som helst kan fråga om hjälp med nästan vad som helst när det kommer till datorer! Ska vi undvika att hjälpa folk och peka till Sweclockers certifierade material då?

Tror man får balansera plusmeny kostnaden med mera saker än funktioner. En plusmeny bör sänka mängden intrusiva reklamer, ta bort banner samt mitt-i-nyhetsflödet-reklamer, men behåll dem vid sidan av som inte försämrar användarupplevelsen. Perks i marknaden skulle vara trevligt, så som en funktion att kunna få köp&sälj omdömen på sin profil, och poängen man har visas som någon medalj i ens annonser.

Kanske mer forumfunktioner, som att se exakt hur många + man fått totalt på sin profil, möjlighet att se vem som gett +. Statistikuppgifter om ens poster etc.

Permalänk
Medlem

Nej

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

En väldigt liten peng för en fin markör räcker för min del. Många andra saker har chans att alienera folk och speciellt ungdommar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag läser nyheterna och använder forumet. Har inaktiverat adblock också.

Plusmedlemskap kanske kan innebära ett antal gratisannonser i marknaden per månad/år, ingen reklam, specifika erbjudanden från partners endast för plusmedlemmar.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inaktiv

Paywall är ju inte särskilt sexigt...

Permalänk
Medlem

Såklart man ska få sweclockers-swag om man betalar för ett medlemskap

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Jag tror det skulle vara ett stor misstag och början på slutet för SC.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon42512:

Paywall är ju inte särskilt sexigt...

Vi vet. Därför föreslår vi inte en paywall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I’ll have two number 9s, a number 9 large, a number 6 with extra dip, a number 7, two number 45s, one with cheese, and a large soda.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är inte för perks som kostar pengar överhuvudtaget. Räcker det inte att man har inaktiverat adblock på sidan?

Så länge de erbjuder just PERKS och inte tar bort essentiella delar av hemsidan för gratis-användaren så är jag helt och hållet med på det.

Ungefär som CSGO och DOTA2 där det bara är skins som kostar pengar och i Dota2 finns det plus om man vill.

@ts det viktigaste här är att inte ta bort funktionalitet för de som inte vill betala. Paywalls är alltså ett stort no-no för artiklar etc.

Sedan är det ävl bra att förtydliga om vi talar om någon typ av prenumeration eller engångskostnad.

Jag hade definitivt dock sett att man som Plus-kund får rabatter och/eller förhandsaccess till andra saker, t.ex. hos Inet eller Webhallen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Räcker väl med en ikon och reklamfritt. Dock lite halvsynd eftersom sweclockers ibland faktiskt har vettig reklam och är ju synd att missa då 🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Snälla. Se till då man kan blockera användare så man kan slippa se deras inlägg i forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

Jag tycker att någon form av ikon är fullt tillräckligt. Kanske någon personlig användartitel, eller ett val mellan några alternativ.

Certifierade utbildningar låter lovande, men jag är orolig att personerna som har som mest nytta av detta också sitter i en sits där det inte finns pengar att avvara till ett plusmedlemskap. Min tanke är att någon som blir hjälpt av utbildningarna istället återvänder och visar sin tacksamhet vid ett senare skede.

Permalänk
Medlem

Redan ett par men kommer säkert flera som motsätter sig allt som har med betalning att göra.. Nej jag vill inte heller som någon skrev att det ska förstöra gemenskapen och så vidare.

Men man får tänka också på att personerna bakom denna sida har en lön och ingenting är gratis. Nej det kanske inte räcker med att man stänger av Adblocker. Hyror går upp, personal anställs, löner höjs mm. Alltså kanske Sweclockers håller på att se över hur de kan få in en slant för att kompensera dyrare omkostnader.

Allt detta för att många ställer mera och högre krav på sidan också. Är det någonsin som alla i en grafikkorts review säger "bravo, allt var med som jag ville se"? Nej det brukar vara en hel del "varför är inte detta med?" eller "Varför har inte inte tagit med detta grafikkort?".

Jag är för detta, ge mig någon avatar eller liknande som ändras per månad jag har bidragit eller något liknande.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Dark theme bara till betalande
Skämt åsido, ge mig annonsfritt o jag betalar gladeligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Jag läser nyheterna och använder forumet. Har inaktiverat adblock också.

Plusmedlemskap kanske kan innebära ett antal gratisannonser i marknaden per månad/år, ingen reklam, specifika erbjudanden från partners endast för plusmedlemmar.

Detta tycker jag är en bra idé med gratisannonser! Att ta bort reklam är jag kluven inför då det faktiskt är mycket relevant reklam på SweC. Kanske kan få valet att stänga av den om man är plusmedlem eller en speciell sida där man får alla erbjudanden samlade.

Perks i marknaden som att få er rating om man är plus har också för och nackdelar, jag tycker det ska vara så att alla får möjlighet till en rating då det kan leda till att man tvingas ha plus för att kunna få sålt saker på marknaden. Man kanske snarare ska få extra exponering eller liknande i marknaden om man är plusmedlem.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Hedersmedlem

Några har frågat kring kostnad - ska det ske löpande per månad eller år, engångskostnad etc. Medlemskapets upplägg är inte bestämt ännu utan vi frågar efter feedback just för att ni ska kunna tycka till om utformningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att bidra, men som många andra säger önskar jag mig inget annat än fortsatt bra redaktionellt innehåll. Låt alla vara med på allt oavsett förmåga att bidra. Skall man som betalande kunna urskiljas från mängden bör det bara vara små kosmetiska detaljer, och eller möjlighet att klicka bort vissa annonser man är trött på.

Skrivet av Gurt:

Några har frågat kring kostnad - ska det ske löpande per månad eller år, engångskostnad etc. Medlemskapets upplägg är inte bestämt ännu utan vi frågar efter feedback just för att ni ska kunna tycka till om utformningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag föredrar på årsbasis, gärna enligt varianten som på 20-årskalaset där man kan bidra efter förmåga. 😀

Permalänk
Medlem

Nej tack till betalt medlemsskap.

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte fanns något alternativ som passade: Ge mig reklamfritt till en rimlig peng så köper jag det. Det finns en del grejer som man kan bundla med det - gör recensionerna till en lång sida istället för sidindelning, så att man bara kan scrolla, till exempel (med en innehållsförteckning med länkar om man vill hoppa runt).

Sen är det väl kul om det syns i forumet att man betalar, eller med speciellt swag som man bara kan köpa som medlem, men det är en detalj i sammanhanget.

(Jag vet att det finns ett problem med att kunna välja bort reklam - nämligen att de som betalar bort reklamen normalt är de mest attraktiva potentiella kunderna, så att clickthrough går ner, och annonsering blir mindre attraktivt - men jag ser ingen annan lösning. Jag är egentligen motståndare till allt vad adblock heter, just på grund av den ekonomiska aspekten att jag vill att siter jag läser skall få betalt, men jag har gett upp och har adblock aktivt på en del av mina prylar. Det finns så mycket rent vidrig reklam, också på siter som i övrigt är seriösa. Däremot betalar jag för siter jag läser där det är möjligt, och jag hade gärna gjort det här också.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zymax:

Nej tack till betalt medlemsskap.

Det kommer oavsett inte handla om tvingande betalning för medlemskap.
Snarare lär det vara ett frivilligt alternativ.
Frågan är vad plustjänsten ska innebära.

Har du något emot ett frivilligt alternativ för betalt medlemskap om det exempelvis bara ger en logga vid ens avatar?
Eller ett alternativ att betala för att slippa annonser?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Reklamfritt, alternativt att man kan välja att visa reklam eller inte allt eftersom.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5