Tråden om LG:s nya ultrawides (34GK950G and 34GK950F)

Permalänk

Börja kolla efter ny skärm för två veckor sen. Kom fram till att om man ska köra ips och 120+Hz nu så är det ju 34GK950F som gäller, om man som sagt som nån nämnde tidigare inte vill betala runt 20000kr+ Så jag la en beställning på en från Elgiganten nu i helgen, där den är nedsatt just nu. Vill inte chansa på fyndhörnan.. är dock lite orolig för hur ja kommer känna för böjd skärm, kör i dagsläget 2st 27 men kom fram till att de blir bättre med en stor skärm istället. Sen lär man behöva uppgradera datorn inom en snar framtid om man vill kunna spela med höga inställningar och hz.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Skrivet av tonka/lonka:

Börja kolla efter ny skärm för två veckor sen. Kom fram till att om man ska köra ips och 120+Hz nu så är det ju 34GK950F som gäller, om man som sagt som nån nämnde tidigare inte vill betala runt 20000kr+ Så jag la en beställning på en från Elgiganten nu i helgen, där den är nedsatt just nu. Vill inte chansa på fyndhörnan.. är dock lite orolig för hur ja kommer känna för böjd skärm, kör i dagsläget 2st 27 men kom fram till att de blir bättre med en stor skärm istället. Sen lär man behöva uppgradera datorn inom en snar framtid om man vill kunna spela med höga inställningar och hz.

Var orolig som du med böjningen, men den är väldigt liten på den här skärmen så det kommer inte vara några problem.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Har jag förstått rätt om jag tror att det bästa är att köpa F-modellen av denna, samt ett nVidia grafikkort, om man vill slippa strul? Eller har t.ex. firmware löst en del problem, så att det kvittar om man kör AMD eller nVidia-kort?

Trivs ni med att använda denna för produktion, att vara aktiv med 2-3 olika program samtidigt? Får ni ett flöde som man inte får om man har 2-3 skärmar som det var tänkt att man skulle växla mellan?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Har jag förstått rätt om jag tror att det bästa är att köpa F-modellen av denna, samt ett nVidia grafikkort, om man vill slippa strul? Eller har t.ex. firmware löst en del problem, så att det kvittar om man kör AMD eller nVidia-kort?

Trivs ni med att använda denna för produktion, att vara aktiv med 2-3 olika program samtidigt? Får ni ett flöde som man inte får om man har 2-3 skärmar som det var tänkt att man skulle växla mellan?

2-3 skärmar är helt klart bättre för produktivitet. Dessa två skärmar (G/F) har ju trots allt inte upplösningen av två skärmar intill varandra. Windows fönsterhantering gör även att det blir svårare att endast använda en skärm till flera program, men det går säkert att lösa med någon tredjepartsmjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

2-3 skärmar är helt klart bättre för produktivitet. Dessa två skärmar (G/F) har ju trots allt inte upplösningen av två skärmar intill varandra. Windows fönsterhantering gör även att det blir svårare att endast använda en skärm till flera program, men det går säkert att lösa med någon tredjepartsmjukvara.

LG:s eget program OnScreen Control har möjlighet att dela skärmen i ett förvånansvärt stort antal konfigurationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

2-3 skärmar är helt klart bättre för produktivitet. Dessa två skärmar (G/F) har ju trots allt inte upplösningen av två skärmar intill varandra. Windows fönsterhantering gör även att det blir svårare att endast använda en skärm till flera program, men det går säkert att lösa med någon tredjepartsmjukvara.

Tanken är att det blir för jobbigt att växla uppmärksamheten fram och tillbaka mellan olika skärmar, så det slutar ändå med att man endast fokuserar på en.

Men det blir nog kymigt om man vill ha olika ljusstyrka och kontrast till olika program - i ett sådant läge är kanske separata skärmar den enda lösningen?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

LG:s eget program OnScreen Control har möjlighet att dela skärmen i ett förvånansvärt stort antal konfigurationer.

https://i.imgur.com/wEogsfL.png

Microsoft Power Toys finns också, då får man välja fritt. (https://github.com/microsoft/PowerToys)

Riktigt sugen på denna skärm... hoppas den dyker lite på black friday, beslutsångest haha!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Riktigt sugen på denna skärm... hoppas den dyker lite på black friday, beslutsångest haha!

Kanske finns några kvar i Inets fyndhörna! Jag köpte min där och den var i utmärkt skick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illernos:

Jag tror jag har läst igenom det mesta i tråden men ber om ursäkt om detta diskuterats sedan tidigare.

Någon annan som har problem med displayport på F versionen?

Jag har ett 2070 Super och skärmen fungerar i ca 90% av fallen när jag sätter igång den, men i 10% av fallen så hittar den ingen input.

Värt att säga är att jag självklart inte ändrat någonting mellan gångerna. Ibland räcker det med att stänga av skärmen och slå på den igen, ibland krävs en omstart och ibland krävs att man kopplar ur både displayport och strömkabel; stänger av datorn väntar nån minut och sen kopplar in igen.

edit: kanske inte var så uppmärksam ändå märkte jag;
@Mortac var hittade du uppdaterad firmware? Hittar bara HDR och "vanliga" drivrutiner (senast uppdaterade 2019-03-06) på LG:s hemsida.

Jag har samma problem med min skärm. Som du säger så funkar den i 90% av fallen men ibland så blir det "No Signal", aldrig varit med om det på någon skärm förut. Den brukar hoppa igång för mig om jag flipprar mellan DP versionerna på skärmen. DP 1.2 är det som verkar fungera bäst av någon anledning.
Och enligt LGs On screen program så har jag senaste firmwaren.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Kanske finns några kvar i Inets fyndhörna! Jag köpte min där och den var i utmärkt skick.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det känns läskigt o beställa från fyndhörnan för nån har ju lämnat tillbaka dem av någon anledning. Men vissa ångrar sig ju bara, känns dock inte som vi båda kan ha tur! Är du nöjd med ultra wide formatet och skärmen?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Tycker det känns läskigt o beställa från fyndhörnan för nån har ju lämnat tillbaka dem av någon anledning. Men vissa ångrar sig ju bara, känns dock inte som vi båda kan ha tur! Är du nöjd med ultra wide formatet och skärmen?

Mycket nöjd! Det gör faktiskt riktigt mycket för inlevelsen och så snart jag kan tvinga mig själv att inte spänna upp webbläsaren över hela ytan så kanske det faktiskt också är praktiskt.
Skärmen i sig är också kanon, men det tycker jag främst för att detta är min första som inte har TN-panel. Den är såklart inte perfekt med till exempel black crush-buggen men om man inte kör med HDR (som trots allt bara är klass 400) så uppkommer den aldrig vid normal användning. Möjligheten att enkelt uppdatera firmware ger dock hopp om att den kanske åtgärdas i framtiden.

Det kanske är så att flera av exemplaren i fyndhörnan har samma historia! Vet inte vad det skulle kunna vara men den var verkligen i perfekt fysiskt skick när jag packade upp den. Varsamt testad och sedan återlämnad och noggrant rengjord

Permalänk
Medlem

G varianten är ca 1k billigare än F just nu https://www.proshop.se/Bildskaerm/LG-34-Bildskaerm-34GK950G-B.... Borde jag smälla till på den eller är det ändå mer värt å köra på F.

Visa signatur

i7 8700k 4,8ghz , msi 1080ti gaming x , 16gb ram 3333mhz , lg34gk950f.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rezol:

så snart jag kan tvinga mig själv att inte spänna upp webbläsaren över hela ytan så kanske det faktiskt också är praktiskt.

Finns väl ingen webbsida som ens är anpassad för mer än 1280 bredd? Så fullscreen browser i låga 1080p känns ju bara det overkill med massa dö plats.

Kör med 3st sida vid sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sib90:

G varianten är ca 1k billigare än F just nu https://www.proshop.se/Bildskaerm/LG-34-Bildskaerm-34GK950G-B.... Borde jag smälla till på den eller är det ändå mer värt å köra på F.

G-versionen kör i 120 hz istället för 144 hz samt att du får lite lys-lys på baksidan av skärmen om du gillar RGB.

Du blir låst till Nvidia men får också en riktig G-Sync-modul på gott och ont. Fungerar väl i grund och botten aningen bättre i låga FPS om du vet att du alltid kommer köra Nvidia (Freesync fungerar inte under 44 FPS om jag minns rätt), men samtidigt är modulen också av gammal karaktär och är därmed överklockad från 100 hz till 120 hz, medan skärmpanelen är nedklockad från 144 hz till 120 hz. Det ska väl inte vara några problem egentligen även om det kanske känns lite surt.

Nu var det ganska länge sedan jag jämförde de här två modellerna, men G-versionen ska även ha lite sämre kontrastomfång (typ 10%) enligt TFT Central. Oklart om det berodde på tur kontra otur med panelerna eller om det alltid ser ut så mellan versionerna. Vidare klarar F-versionen också sRGB emulering vilket G-versionen inte gör. Antagligen oviktigt för dig såvida du inte gör grafiskt arbete. Har dock för mig Laxpudding nämnde något om att färgerna är bättre på G-versionen i sin recension. Minns inte hur det hänger ihop med vad TFT Central säger och orkar inte kolla upp det nu.

När G-versionen varit dyrare så har det inte varit något snack om att F-versionen är bättre, primärt p.g.a. de extra 24 hertzen och den högre kontrasten, men vet du att du alltid kommer köra Nvidia så är det ju fint att spara 1000 kr också.

Personligen så hade jag valt F-versionen trots priset, men vilken du än väljer så får du en bra skärm.

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha en sådan skärm. 34'' är drömmen! men sitter bara på ett 1070 och har redan en 27'' 144hz IPS 2k Gsync skärm, så att lägga 12-13 på en skärm ''bara för att'' känns sådär.. hmmm

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mortac:

Nu var det ganska länge sedan jag jämförde de här två modellerna, men G-versionen ska även ha lite sämre kontrastomfång (typ 10%) enligt TFT Central. Oklart om det berodde på tur kontra otur med panelerna eller om det alltid ser ut så mellan versionerna.

10% skillnad i mätbar kontrast är en kombination av främst exemplarskillnader hos panelen, var på panelen exakt man hänger mätaren samt en del allmänna fluktuationer hos lysdioderna. Utöver då sådant som hur panelerna trimmas och styrs via overdrive och liknande. Kan räcka med att flytta mätaren fem centimeter åt sidan och man får större utslag än 10 procent.

Därför jag avrundar mätningar till närmaste 100-tal eller i bästa fall 50-tal om det finns belägg för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Finns väl ingen webbsida som ens är anpassad för mer än 1280 bredd? Så fullscreen browser i låga 1080p känns ju bara det overkill med massa dö plats.

Kör med 3st sida vid sida.

Jodå, det finns några stycken! Inte så många att det spelar någon roll så det skulle räcka gott och väl att köra tre i bredd. Men jag tycker om att ha Chrome maximerat för i fönsterläge är det några pixlars mellanrum mellan flikarna och skärmens övre kant...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kände inte för o starta en ny tråd så jag ställer frågan här:

Hur vet man vilka Freesync skärmar som stöds av nvidia? eller funkar alla?

Denna skärmen funkar ju vad jag kan läsa mig till, men jag kan inte finna någon bra lista som visar vilka som funkar

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Kände inte för o starta en ny tråd så jag ställer frågan här:

Hur vet man vilka Freesync skärmar som stöds av nvidia? eller funkar alla?

Denna skärmen funkar ju vad jag kan läsa mig till, men jag kan inte finna någon bra lista som visar vilka som funkar

Där är Nvidias egna lista, inte allt för insatt så kanske finns fler utöver dessa
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur får man igång LED Ringen?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur får man igång LED Ringen?

Borde ju vara i OSD inställningarna! Nån annan vet säkert men värt att påpeka är att det är endast G varianten som har LED ring på baksidan.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@CusmaR: Tack för svaret men löste sig, har G versionen fanns ett hjul som knapp.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har just nu en acer predator xb271 hu vilket är en bra skärm men är väldigt sugen på en ultrawide just för mer "immersion". Ni som har ultrawide hur mycket större blir upplevelsen i spelen? Lutar åt F varianten om det blir ett köp.

Visa signatur

i7 8700k 4,8ghz , msi 1080ti gaming x , 16gb ram 3333mhz , lg34gk950f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sib90:

Har just nu en acer predator xb271 hu vilket är en bra skärm men är väldigt sugen på en ultrawide just för mer "immersion". Ni som har ultrawide hur mycket större blir upplevelsen i spelen? Lutar åt F varianten om det blir ett köp.

Skulle säga att det hänger mycket på hur mottaglig du är för inlevelse annars. Har du lätt att bli indragen i ett spel i vanliga fall så blir nog effekten av ultrawide ganska betydande.
Håller på att köra genom Modern Warfare-trilogin och en bit in i tredje spelet har jag precis börjat vänja mig vid att snegla åt sidorna istället för att sikta åt varje håll jag vill hålla koll på. Svårt att säga hur mycket det gör för känslan egentligen men jag är ganska säker på att det skulle kännas lite lamt att gå tillbaka.
Har nämnt det tidigare i tråden, men den överlägsna bilden hos IPS jämte TN var nog det största hoppet i inlevelse för mig, personligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sib90:

Har just nu en acer predator xb271 hu vilket är en bra skärm men är väldigt sugen på en ultrawide just för mer "immersion". Ni som har ultrawide hur mycket större blir upplevelsen i spelen? Lutar åt F varianten om det blir ett köp.

För mig gör det jättemycket. Tycker det blir en helt annan upplevelse att spela i ultrawide. Skulle aldrig vilja gå tillbaka. Just när det kommer till "immersion" så tycker jag personligen att skärmstorleken är den största bidragande faktorn till ökad inlevelse. Ultrawide ger ett helt annat synfält när man spelar.

Som jag sagt tidigare i tråden så har jag testat några gånger att sänka upplösningen till 2560x1440p för att se hur det hade sett ut på en vanlig 27". Då inser man hur mycket av synfältet man hade missat utan ultrawide. Det är ganska stor skillnad.

Det tjatas mycket om att det ska vara maxade grafikinställningar och höga FPS och sedan spelar folk på deras 22" skärmar med hörlurar för 300 kr kopplade till ett moderkortsintegrerat ljudkort. Jag skakar på huvet åt sånt. Själv går jag verkligen in för att ha en stor, bra skärm och riktigt bra hörlurar (HD 650) och ljudkort (alt. förstärkare). Det lyfter spelen på ett helt annat sätt för oss som gillar upplevelse och inlevelse.

Permalänk
Medlem

Blev en beställning på F varianten Behöver jag uppgradera firmware när jag fått hem den?

Visa signatur

i7 8700k 4,8ghz , msi 1080ti gaming x , 16gb ram 3333mhz , lg34gk950f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sib90:

Blev en beställning på F varianten Behöver jag uppgradera firmware när jag fått hem den?

Det är så enkelt att du lika gärna kan testa när du har satt upp den. Man bara installerar programmet, kopplar in USB-sladden och sen är det bara att köra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sib90:

Blev en beställning på F varianten Behöver jag uppgradera firmware när jag fått hem den?

Ett bra köp. Låt oss gärna veta vad du tycker när du fått hem den.

Ang. firmware så är det precis så enkelt som Rezol säger här ovan.

Glöm inte att slå igång Freesync och stänga av power saving-läget i monitorns menyer (jag upplevde konstanta ljusfluktueringar med det påslaget).

Permalänk
Medlem

Är galet sugen på någon av G/F-modellerna... hittills varit inne på F-modellen men nu finns G-modellen idag singles day 11/11 för 9990kr på Inet. Vad tycker ni; G-modell för 9990kr, F-modell för 11990kr, eller vänta och hålla tummarna för billig F-modell på BlackFriday? Jag har ett 2080ti så även om man blir låst till Nvidia med G-modellen lär det inte vara aktuellt att byta grafikkort på ett ganska bra tag. Är så sjukt kluven nu när G blev billigare, den måste ha varit svårsåld! (...av en anledning?)

Permalänk
Skrivet av Zterner:

Är galet sugen på någon av G/F-modellerna... hittills varit inne på F-modellen men nu finns G-modellen idag singles day 11/11 för 9990kr på Inet. Vad tycker ni; G-modell för 9990kr, F-modell för 11990kr, eller vänta och hålla tummarna för billig F-modell på BlackFriday? Jag har ett 2080ti så även om man blir låst till Nvidia med G-modellen lär det inte vara aktuellt att byta grafikkort på ett ganska bra tag. Är så sjukt kluven nu när G blev billigare, den måste ha varit svårsåld! (...av en anledning?)

Den enda som är bra med den är g-sync, men jag tycker att freesync som finns på F versionen funkar riktigt bra på Nvidia kort.
Sen får du både högre hz och bättre färger(10 bit) som följer med F versionen.

Om du orkar vänta till BF skulle jag rekommendera att göra det, man vet aldrig kanske båda ligger på lägre pris. Använd den här tiden och fundera fram till BF vad som är viktigast för dig.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED