Nya Nvidia Shield TV finns att köpa nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kan någon på ett hyfsat pedagogiskt sätt förklara varför en Shield kan vara vettig även om man har en modern TV med mycket appar?

(Bortsett från faktumet att den kan fungera som en Plex server, jag har koll på det.)

Spel. Streama spel från din egen PC via GameStream eller Steam Link, Streama spel över internet med tjänsten Geforce NOW, spela Android-spel och kör emulatorer med gamepad. Dessutom inbyggd Chromecast och stöd för vissa appar (Kodi!) som saknas eller fungerar dåligt på de flesta moderna smart-TVs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Att bygga en "mini pc" som skulle klara av 4k HDR i 60 FPS skulle kosta betydligt mer än vad en Shield kostar, så syftet för mig blir att undkomma den kostnaden, men kunna uppleva 4k HDR i 60 FPS på min TV (från min dator som jag redan lagt ut den kostnaden på)

Fast gör det verkligen det? Det är ju inte Shielden som renderar din FPS, det är ju din dator du streamar från? Det är ju din egen dator som kommer behöva kunna driva 4K i 60FPS snarare (om vi snackar spel nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange71:

Enligt utländska recensioner lär den stora anledningen till att skaffa den vara bättre uppskalning till 4k. Många har 4k tv men tittar på källor med lägre upplösning. Huruvida deras nya AI faktiskt är märkbart bättre eller inte återstår att se. Någon som skaffat och kan tänka sig att testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp det är ju typ "den enda" anledningen jag ser också, vilket iofs är rätt intressant. 4K material finns får man ju fortfarande leta efter. Jag trodde det var mer eller mindre standard idag men icke. Netflix har en hel del, men det är väldigt lite i procent av utbudet i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Fast gör det verkligen det? Det är ju inte Shielden som renderar din FPS, det är ju din dator du streamar från? Det är ju din egen dator som kommer behöva kunna driva 4K i 60FPS snarare (om vi snackar spel nu)

Men faktum kvarstår att jag behöver en enhet som tar emot det min dator renderar. Och mina erfarenheter säger att Game Stream funkar bättre än t.ex Steam In Home Streaming.

Sen ovanpå det så har vi alla fördelar som många andra talar om i den här tråden.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta tagits upp tidigare men den lilla shielden (tuben) kör 32bit android så vill du köra tex Dolphin emulatorn köp PRO varianten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Sen är det ju inte alltid så att dts är bättre beror ju även där vilken bitrate den har.

När det gällde bio var dock alltid dts bättre eftersom dts ljudet kom på en eget medium om jag inte minns fel.

Jag trodde DTS hade tydliga specifikationer där ca 1500kbits är minimum, men codecen kan väl används på olika sätt antar jag.
Men hela min poäng kretsar inte direkt kring specifika codecs, dom är egentligen ganska ointressanta. Utan om olika typer av ljudspår som finns på olika utgåvor och hur man får ut ljudet till högtalarna.

Grejen med DTS, iaf på DVD-tiden, var ju också att dom ofta hade en helt annan ljudmix och mastering än DD. På vissa filmer var det otroligt stor skillnad, det var liksom en helt annan ljudbild om man bytte mellan DTS och DD. Jag tror det var så även på bio.

Och det är väl det som spelar ganska mycket större roll än specifika codecs och hur bra "kvalitet" codecen kan leverera i sig.
Och oavsett varför, det är en tydlig skillnad när man går ifrån DD eller sämre till DTS eller bättre. Tycker jag iaf, och alla andra som jag provat med i blindtester och så.
Hur vanliga DTS (heter väl DTS core idag?) står sig mot DTS-HD Master Audio. Dolby TrueHD eller Dolby Atmos vet jag inte, min förstärkare är typ 10 år gammal och har inte stöd för dom moderna formaten.

Och återigen, för att återgå till det jag faktiskt pratade om, jag jämför hur ljudspåren låter på olika DVD-utgåvor, Blu-ray utgåvor, streaming osv. Inte specifikt hur väl codecen i sig själv presterar.
Och DTS ljudspår har ett annat oumph och tryck i ljudet jämfört med t.ex. DD/AC-3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

har man ett ljudsystem med stöd för ATMOS(TrueHD)/DTS-X så köper man en Shield som kan mata ut detta okomprimerat, det klarar inte de flesta nuvarande TV-apparater.

Apple TV 4K klarar inte av det heller genom Plex så Shield är enda lösningen om man rippar sina köpta filmer. Hade kunnat göra det genom min TV: s Plex App men stödet för mer än okomprimerat 2.0 ljud genom eARC bjuder inte LG på innan Q2 2020. Men ingen stor sak för mig då jag kör min gamla Shield direkt i förstärkarens HDMI port.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Apple TV 4K klarar inte av det heller genom Plex så Shield är enda lösningen om man rippar sina köpta filmer. Hade kunnat göra det genom min TV: s Plex App men stödet för mer än okomprimerat 2.0 ljud genom eARC bjuder inte LG på innan Q2 2020. Men ingen stor sak för mig då jag kör min gamla Shield direkt i förstärkarens HDMI port.

precis det är ju tänkt att e-ARC ska lösa detta med lossless ljud till soundbars osv men tex en Shield erbjuder ju mer än bara det om man nu har nytta av det.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag brukar väldigt sällan se om film rent generellt, men jag tycker om att ha mina favoritfilmer sparade och kunna visa upp dom och att vänner och bekanta ska kunna titta på dom ifall dom har lust.

Nätets tjänster är otroligt opålitliga, en film kan ligga på ett ställe i ett par år, och sen när du har lust att se den så är den borta.
Sen är det absurt krångligt att få någon som helst översikt på nätets tjänster, går inte alls att sortera eller filtrera på samma sätt som med plex, kodi och liknande.

Absolut! Det finns massa musik som inte finns på spotify och ibland tas den bort, senaste veckorna har jag varit otroligt sugen på att lyssna på Babeo Baggins och Barf Troop, man all deras musik är helt borta ifrån såväl Spotify som andra musiktjänster. Går inte att hitta öht.

Det var ett tag sedan men inte jättelänge sen jag köpte The Donnas debutalbum eftersom det inte finns på Spotify.

Beror väl på hur man gör, det är väl olika. Men det behöver vi inte gå in på här.

EDIT: Och på tal om det, just nu lyssnar jag på Tom Hardys rap album Falling on Your Arse in 1999 som fanns på Spotify i någon vecka innan det togs bort därifrån.

Ljudet när det gäller film är otroligt stor skillnad, DTS och bättre har en helt annan "dynamic range" jämfört med DD och sämre och ger en helt annan fyllighet i ljudet, som explosioner eller beat i musik osv har en helt annan oumph.
Kodi har en förmåga att börja vilja använda optisk istället för HDMI och även folk som inte har någon som helst koll på ljud eller bryr sig ett dugg märker stor skillnad mellan PCM eller DD jämfört mot DTS...

När det gäller musik är det dock väldigt liten skillnad rent tekniskt, 320kbps OGG är det extremt få som kan skilja mot flac eller direkt från CD.
Problemet är att vissa album och låtar är ifrån sämre källor, många har rent av 128kbps MP3 som original liksom. Då låter det inte bättre för det.
Jag vet inte hur det står till nuförtiden, men för några (flera?) år sedan var det fortfarande rätt illa verkade det som.

Här kan ni jämföra och se hur stor skillnad ni faktiskt hör: https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...

Nja, det mesta finns kvar om man vet vart man ska kolla. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag tycker också att den är för dyr men det är ju en fördel att ha en "populär" enhet som uppdateras hela tiden istället för något inbyggt i TVn. Och man kan även spela spel på den, vilket jag aldrig gör..

För spel så tror jag att man nästan kommer bättre med en billig XBox 1S (eller tom. Apple TV - känns som om de snart kommer gå om Nvidia gällande spelsupport och bra titlar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hemmabyggd HTPC är den enda sanna vägen, mina kära 4K TV-tittare!

All seger åt Tegil och GTX1050Ti!

Jo, det är ju den mest fria och mest flexibla lösningen.

Då kan man installera och köra precis verkligen allt (kör själv en liten smidig Intel NUC).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Jo, det är ju den mest fria och mest flexibla lösningen.

Då kan man installera och köra precis verkligen allt (kör själv en liten smidig Intel NUC).

försök starta en HDR film i tex Kodi/Plex utan att pilla en massa med madVR osv, men tittar man inte på HDR filmer så visst då funkar det nog.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Hur får du den att installera Android TV (operativsystemet) på SSDn istället för interna minnet? Rootad?

Nej inte rootad, går in i menyn och formaterar disken, så läggen den över allt på disken.
Gjorde misstaget att köpa en version med mekanisk hårddisk på 500GB, den disken är slö som tusan därav satte jag dit en SSD med USB. Tog extremt lång tid för den att installera allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Apple TV 4K klarar inte av det heller genom Plex så Shield är enda lösningen om man rippar sina köpta filmer. Hade kunnat göra det genom min TV: s Plex App men stödet för mer än okomprimerat 2.0 ljud genom eARC bjuder inte LG på innan Q2 2020. Men ingen stor sak för mig då jag kör min gamla Shield direkt i förstärkarens HDMI port.

Nu har jag inte Atmos på min hemmabioreceiver (eller högtalare), så kan inte testa/verifiera själv, men skall fungerat i mer än ett år på min Xbox 1 (som jag kör som mediabox) och HTPC/NUC (med W10).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

försök starta en HDR film i tex Kodi/Plex utan att pilla en massa med madVR osv, men tittar man inte på HDR filmer så visst då funkar det nog.

Har inte HDR-TV än, men kommer bli nästa gång jag uppgraderar till OLED-TV.

Verkar ha varit och fortfarande är en hel del "barnsjukdomar" kring HDR (även hos Nividia), men verkar som om det blir allt bättre. Normalt kör jag Plex på in Xbox, och den skall tydligen fungera rätt hyfsat med HDR sedan 1-1,5 år tillbaka enligt vad jag förstått av de användare jag pratat med (men finns säker strul för någon, beroende på TV och material, då HDR verkar fortfarande utvecklas en hel del).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

försök starta en HDR film i tex Kodi/Plex utan att pilla en massa med madVR osv, men tittar man inte på HDR filmer så visst då funkar det nog.

Jag kör inget Plex/Kodi utan enbart lokala mediafiler & streaming på MPC-HC x64 med MadVR konfigurerad enligt googlad guide utifrån vad jag ville ha. Konfigurera att köra "Passthru" för HDR-strömmen från HTPC:n till TV:n och att dess HDMI-ingång (i TV:n) är "HDR-aktiverad".

Det enda jag inte har fått till är att kunna starta upp YouTube 4K.HDR-klipp så att HDR aktiveras på TV:n. Detta vet jag att Chromecast 4K är mycket bättre på.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej inte rootad, går in i menyn och formaterar disken, så läggen den över allt på disken.
Gjorde misstaget att köpa en version med mekanisk hårddisk på 500GB, den disken är slö som tusan därav satte jag dit en SSD med USB. Tog extremt lång tid för den att installera allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så nu ligger ditt operativsystem på den externa disken?

Permalänk
Medlem

@AplAy: Går det skapa bokmärken i MPC-HC x64? Orkar nästan aldrig se en hel film.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Så nu ligger ditt operativsystem på den externa disken?

Jag får nog dubbelkolla om just operativet ligger där, men oavsett så har SSD-disken ersatt den mekaniska inbyggda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag får nog dubbelkolla om just operativet ligger där, men oavsett så har SSD-disken ersatt den mekaniska inbyggda.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog kolla det, för jag tror du är fel ute i att hävda att du flyttat OS till extern disk. Kan ju ha fel såklart, men tvivlar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Apple TV 4K klarar inte av det heller genom Plex så Shield är enda lösningen om man rippar sina köpta filmer. Hade kunnat göra det genom min TV: s Plex App men stödet för mer än okomprimerat 2.0 ljud genom eARC bjuder inte LG på innan Q2 2020. Men ingen stor sak för mig då jag kör min gamla Shield direkt i förstärkarens HDMI port.

Vero 4k+ fixar också att spela upp atmos via rippade filmer osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Väldigt få mediaspelare överhuvudtaget som spelar upp Dolby Vision HDR, är nog endast Apple TV 4K, Amazon FireTV 4K (några modeller) och nya Nvidia Shield som gör det.

Tyvärr tror jag inte att Kodi kan spela upp Dolby Vision (?)

Vill man spela upp rippade 1:1 Ultra HD Bluray filmer med Dolby Vision, Atmos, menyer mm så är det endast en jailbreakad Oppo 203 som fixar det (vad jag vet)
(samt en "klon" som heter M9702 från de som tillverkar jailbreak för Oppo 203)

Permalänk
Medlem

@Pulver: tack som fan för tipset om M9702, har letat med lykta efter en Oppo 203 men lagt ner letandet, dom har ju varat riktigt eftersökta. nu ska jag bara hitta vart jag kan köpa en

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Alltså, jag är förvånad över hur många som ändå verkar hålla på med allt rippande och har giganstiska egna NAS. Streaming tjänster är ju så oerhört bekvämt, bör vara framtiden som man brukar säga. Dock så är det rätt dyrt och rörigt med de streamingtjänster som finns, absolut.

Ja, jag kopplar att man behöver rippa för att maximera bild och ljud under förutsättning att ens anläggning är tillräckligt uppdaterad men ändå, jobbigt, hur orkar ni?

Permalänk
Medlem

@Pulver:

Är det inte så som så för att spela dolby vision krävs det någon typ av licens eller så? Och därav så är det inte så många enheter som har det?

Hade oflyt med Dolby vision, xbox one s fick stödet för att spela upp det på 4k skivor, men min receiver kan inte skicka igenom det utan bara vanlig HDR haha..

Skrivet av makatech:

Alltså, jag är förvånad över hur många som ändå verkar hålla på med allt rippande och har giganstiska egna NAS. Streaming tjänster är ju så oerhört bekvämt, bör vara framtiden som man brukar säga. Dock så är det rätt dyrt och rörigt med de streamingtjänster som finns, absolut.

Ja, jag kopplar att man behöver rippa för att maximera bild och ljud under förutsättning att ens anläggning är tillräckligt uppdaterad men ändå, jobbigt, hur orkar ni?

Är det en stor hobby så är det värt det, för gemeneman absolut då är det överkurs, men när man ser och hör såpass stor skillnad mellan streamat material kontra bluray och 4k filmer är det faktiskt värt det för oss som har det som intresse

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Läste om att vänner delar varandras plex-biblotek med varandra och där kan kan verkligen förstå poängen. Går den typen av delning under privatkopiering snarare än pirat? Det känns som man generellt sett är dålig på att nyttja privatkopieringslagen till sin fördel?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Läste om att vänner delar varandras plex-biblotek med varandra och där kan kan verkligen förstå poängen. Går den typen av delning under privatkopiering snarare än pirat? Det känns som man generellt sett är dålig på att nyttja privatkopieringslagen till sin fördel?!

Ja, jag misstänker att det här är orsaken till att såpass många ändå håller på, att de har väldigt bra mediabibliotek som de delar mellan sig med ganska mycket "hysch-hysch" runt omkring.

Men visst, det verkar också finnas en kategori av användare här som har enorma samlingar av fysiska CD, DVD, Blueray och rippar rubbet av deras samlingar i ett mera strikt privat syfte. Samt att de kontinuerligt faktiskt köper nytt som de rippar för eget syfte men att de inte delar ut till andra.

Vet inte hur myndigheter hanterar utdelning av Plex, ingen aning, om det finns en gråzon här eller inte. Det bör också vara en kraftig skillnad mellan att köpa tex en Blueray, rippa samt dela ut till en kompis vs att ladda ner något från en torrent och dela ut. Vet inte om det är fritt fram att faktiskt dela ut köpt material till vänner och bekanta?

Görs det här riktigt softiskerat så bör man ju då även kunna dela kostnader för alla filmer samt musik etc som köps in men jag har inte den blekaste vad lagen säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Pulver: tack som fan för tipset om M9702, har letat med lykta efter en Oppo 203 men lagt ner letandet, dom har ju varat riktigt eftersökta. nu ska jag bara hitta vart jag kan köpa en

De är nog inte helt lätta att få tag i, men jag kan skicka ett tips via PM

Skrivet av NatureBoyyy:

@Pulver:

Är det inte så som så för att spela dolby vision krävs det någon typ av licens eller så? Och därav så är det inte så många enheter som har det?

Jo, så är det.

Jag tror det är därför det endast är "stora" tillverkare som Apple, Amazon och Nvidia som har mediaspelare med funktionen.

Tror det är därför som det inte fungerar i Kodi också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Du får nog kolla det, för jag tror du är fel ute i att hävda att du flyttat OS till extern disk. Kan ju ha fel såklart, men tvivlar på det.

OS ligger kvar i boxens flashminne, externa SSD’n är formaterad som intern lagringsenhet däremot.

Viktigaste för min del var iaf att slippa använda den mekaniska disken som är en laptop HDD med väldigt dålig prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@yrfhar: Det går att ställa in att den alltid startar ifrån senast i varje fil. Så när du stänger filen och startar upp den igen så fortsätter den därifrån du var. Sjukt smidigt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |