Permalänk
Medlem

Telia eller Bredband2?

Hej, jag har idag Bredband2 men sneglar rätt mycket på Telia, jag har fått ett erbjudande där jag kan välja upp till 500/500 för 350:- per månad.

TELIA

Med Telia får jag deras senaste router vilket förvisso skulle behövas då jag har en D-link DIR-855 i dagsläget.

Hos Telia blir det 12 månaders bindningstid.
Sedan tar de 399:- i startavgift.

BREDBAND2

Nu har jag 100/10 från Bredband2 för 280:- per månad.

Skall jag ha 500/500 från dem så blir det 242:- de första 4 månaderna och sedan 485:- per månad.

Bredband2 har ingen bindningstid och ingen startavgift. Skall man ha router av dem måste man hyra den för runt 60:- per månad i minst 18 månader.

Vilket av alternativen hade ni valt?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz:
Det beror lite på om du planerar att göra några inställningar i routern.

Telia's router har väldigt begränsat användaregränsnitt i sin router angående vad man kan ändra på själva, man kan visserligen be att den bryggas, men då måste man ha en egen router efter den om man planerar att ha flera enheter anslutna.

Nu vet jag inte har Bredband2 har för policy angående sparande av uppgifter enligt LEK, FEK & IPRED, men Telia sparar alldeles för mycket uppgifter angående dessa (de följer ju visserligen lagen, men man kan ha uppgifter sepererade och ändå följa lagen), och kan därför ge ut en hel del information om de blir dömda att göra det till Utpressingsmaffian.

Det är bara att ta en titt här Utpressningskollen så ser man att Telia ligger i topp bland de ISP'er som har fått ansökningar om utlämnande av uppgifter.
Vilket man ju kan undra över varför
(Bredband2 har endast fått 2st ansökningar och båda blev avskrivna.)
Visst Telia är bland de största IPS'er vi har i Sverige, men det är inte bara därför.

Sen om detta är relevant för dig eller inte har jag ingen aning om, men personligen så hade jag undvikit Telia som pesten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har Telia 500/500 och får strax över 600 åt båda håll. Jag är väldigt nöjd med Telia. På min laptop med wifi får jag också ca 500 Mbit. Har även TV genom Telia.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Kör Bredband 2. Telia spara för mycket data om dig för länge. Och när det kommer till fiber så är kvaliteten likvärdig på de flesta operatörer. Borde vara en no-brainer. Köp alltid en egen router, skiten från operatörerna brukar knappast vara värt det. För 1000kr får du en bra ASUS-router.

Permalänk
Medlem

Vilket nät sitter du i? Telia Öppen Fiber?
Om så är fallet så skulle jag byta KO helt och hållet.

Om inte, B2.

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Det enda jag har emot Telia är att de verkar vara frikostiga med användarnas information. Annars är Telia ett utmärkt val med bra support, stabilt nät och höga hastigheter. Jag hoppade själv på erbjudandet med 500Mbit för 350kr/månad (i Telias öppna stadsnät) och har aldrig haft så höga hastigheter som nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

om både ger samma hastigheter så hade jag antagligen tagit telia för att dom är billigare i det här fallet, inte värt att betala 485+60 för en router.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är bara att ta en titt här Utpressningskollen så ser man att Telia ligger i topp bland de ISP'er som har fått ansökningar om utlämnande av uppgifter.
Vilket man ju kan undra över varför

Tack för tipset om hemsidan, kul att kontrollera om sin egen ISP har någon historik eller aktiva mål.

Kan passa på att tipsa om att läsa genom filmlistan för det senaste pågående målet mot ComHem.
Morgonkaffet har inte satt sig än, men titlarna kändes fruktansvärt obekanta tills jag såg ett mönster
Direktlänk för er intresserade: https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Spridningskollen...

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, skall fundera en smula innan jag bestämmer mig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Jag kommer strax byta till telia, då jag flyttar och telias nät ingår i hyran, men jag har en egen bra, nyköpt router, jag hoppas jag kommer kunna använda den utan strul. Har telenor just nu och där gick det bra att bara byta ut deras router utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Inaktiv

Min leverantör finns inte med på nån lista, har AllTele som nu är A3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Vilket nät sitter du i? Telia Öppen Fiber?
Om så är fallet så skulle jag byta KO helt och hållet.

Om inte, B2.

Hur byter man KO?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Hur byter man KO?

Man kollar om man är ansluten till ett öppet nät, kollar sedan om man har nått tidsbundet avtal och konstaterar man att det är tekniskt och avtalsmässigt möjligt så kontaktar man sedan den operatör man vill byta till så brukar de fixa bytet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kollar om man är ansluten till ett öppet nät, kollar sedan om man har nått tidsbundet avtal och konstaterar man att det är tekniskt och avtalsmässigt möjligt så kontaktar man sedan den operatör man vill byta till så brukar de fixa bytet.

KO står väl för kommunikationsoperatör och inte tjänsteleverantör? Exempelvis Telias Öppen fiber och Zitius.

Att det är möjligt att byta tjänsteleverantör i ett öppet nät är man medveten om

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

KO står väl för kommunikationsoperatör och inte tjänsteleverantör? Exempelvis Telias Öppen fiber och Zitius.

Att det är möjligt att byta tjänsteleverantör i ett öppet nät är man medveten om

Stämmer, kommunikationsoperatör. Man kontaktar en annan KO som har tillgång till nätet och begär att de tar över accessen. Ägs nätet av Skanova så kan man t.ex välja på Telia, Bahnhof, comhem och telenor som KO.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Det är bara att ta en titt här Utpressningskollen så ser man att Telia ligger i topp bland de ISP'er som har fått ansökningar om utlämnande av uppgifter.
Vilket man ju kan undra över varför
(Bredband2 har endast fått 2st ansökningar och båda blev avskrivna.)
Visst Telia är bland de största IPS'er vi har i Sverige, men det är inte bara därför.

Skämtar du? utpressningskollen. se är ju inte direkt som Konsumentverket eller någon annan oberoende statligt finansierad verksamhet. Det är en reklamsajt från Bahnhof.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Vad gäller kundantal så har Bahnhof ca 280.000 kunder. Telia har runt 5 miljoner i Sverige och över 22 miljoner totalt i Telia Company.

Telia omsätter runt 85 miljarder med en vinst på 3 miljarder. Bahnhof omsätter runt 600 miljoner och med en vinst på 64 miljoner.

Vidare har Telia company egna tillgångar på ca 250 miljarder och Bahnhof har egna tillgångar till ett värde av ca 460 miljoner kronor (0,4 miljarder).

Det är nog ganska självklart att om man väljer motståndare och ska driva processer som tar tid och pengar i anspråk, så ger man sig på en operatör med betydligt större kundbas. Att få igenom i domstol att Telia ska tvingas lämna ut uppgifter ger ju bra mycket mer utdelning än att lägga samma krut mot Bahnhof. Gissar på att Telia har fler kunder som delar filer illegalt, än vad Bahnhof har kunder totalt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Stämmer, kommunikationsoperatör. Man kontaktar en annan KO som har tillgång till nätet och begär att de tar över accessen. Ägs nätet av Skanova så kan man t.ex välja på Telia, Bahnhof, comhem och telenor som KO.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt nät ägs av Ulricehamns Energi och är dessvärre tvingad till ett behålla Telias Öppna fiber. Inte alla som har möjlighet att byta kommunikationsoperatör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Skämtar du? utpressningskollen. se är ju inte direkt som Konsumentverket eller någon annan oberoende statligt finansierad verksamhet. Det är en reklamsajt från Bahnhof.

Ja, det är Bahnhof som har den, men jag skulle inte påstå att det är reklamsida då det som finns där är fakta som är hämtad från Patent- och marknadsdomstolen.
Men var för sig.

Skrivet av Andreas Epradius:

Vad gäller kundantal så har Bahnhof ca 280.000 kunder. Telia har runt 5 miljoner i Sverige och över 22 miljoner totalt i Telia Company.

Telia omsätter runt 85 miljarder med en vinst på 3 miljarder. Bahnhof omsätter runt 600 miljoner och med en vinst på 64 miljoner.

Vidare har Telia company egna tillgångar på ca 250 miljarder och Bahnhof har egna tillgångar till ett värde av ca 460 miljoner kronor (0,4 miljarder).

Det är nog ganska självklart att om man väljer motståndare och ska driva processer som tar tid och pengar i anspråk, så ger man sig på en operatör med betydligt större kundbas. Att få igenom i domstol att Telia ska tvingas lämna ut uppgifter ger ju bra mycket mer utdelning än att lägga samma krut mot Bahnhof. Gissar på att Telia har fler kunder som delar filer illegalt, än vad Bahnhof har kunder totalt.

Ditt argument stämmer inte riktigt angående omsättning, eftersom Utpressingsmaffian har gett sig på en ISP (som har en omsättning på ~70 miljoner och ~29 miljoner i tillgångar) många fler gånger än andra ISP'er med bra mycket högre omsättning & tillgångar (Telia & Com Hem är undantaget då de har flest totalt), och om man tittar på de fall som har gått igenom så handlar det endast om fåtal kunder varje gång, så om det är en ISP med stor kundbas eller inte verkar inte spela någon direkt roll.

Nä, det hela handlar helt enkelt om hur ISP'n hanterar de uppgifter de är skyldiga att spara enligt lagen, och därmed vad de kan lämna ut för uppgifter.
Alla ISP'er är naturligtvis tvungna att lämna ut uppgifter om de blir dömda att göra det, men eftersom vissa sparar de uppgifter de är skyldiga att spara enligt lagen dels i olika databaser och endast i den tid de är skyldiga att spara, så har Utpressingsmaffian inget för att försöka begära att få ut uppgifter månader eller år efter brottet anses ha skett.

(Fåtal är kursivt eftersom högsta antal kunder de begärt uppgifter om var ~6000, och eftersom det var Telia så är det en droppe i havet gemfört med deras kundbas)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Om du tycker Sveriges sämsta support är kul att betala för är ju Bredband2 det klockrena valet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Om du tycker Sveriges sämsta support är kul att betala för är ju Bredband2 det klockrena valet.

Jag väger mellan bb2 och Bahnhof nu. Sa precis upp mitt Telia. Bb2 är mycket billigare men vem har stabilt nät?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag väger mellan bb2 och Bahnhof nu. Sa precis upp mitt Telia. Bb2 är mycket billigare men vem har stabilt nät?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog säga att du får det du betalar för. Samtidigt bör man komma ihåg att det är mycket som påverkar, och om du har fiber går en del av din trafik via någon annan än din ISP. Vad du än väljer är ett tips att köra med DNS från någon av de stora, t. ex Cloudflare. Då eliminerar du en potentiell felkälla direkt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag skulle nog säga att du får det du betalar för. Samtidigt bör man komma ihåg att det är mycket som påverkar, och om du har fiber går en del av din trafik via någon annan än din ISP. Vad du än väljer är ett tips att köra med DNS från någon av de stora, t. ex Cloudflare. Då eliminerar du en potentiell felkälla direkt.

Bestämde mig för att ta dessa 100/10 för 128kr månaden från bb2. Efter 4 månader skiftar jag till Bahnhof ifall bb2 är dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com