Köpa ny PC-stationär för musikproduktion. Vilken skulle ni satsa på?

Permalänk
Medlem

Köpa ny PC-stationär för musikproduktion. Vilken skulle ni satsa på?

Hej

Jag har läst på Sweclockers forum under åren, men skriver nu för första gången

Jag är ute främst efter en budget-musikdator och även till PS/LR. Har hittat denna på kampanj https://www.komplett.se/product/1110020/datorer/komplett-pc/k...

Grafikkortet är overkill (men det går säkert att byta bort inom familjen). Spontant, finns det andra alternativ som slår förslaget ovan. jag är dataintresserad men hänger inte med utvecklingen på daglig basis, utan hoppar in och läser när det blir aktuellt. Så att bygga själv känns omständligt.

Tackar på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

@Ulf32: Det du har hittat är en renodlad speldator som inte riktigt känns anpassad efter dina behov. Den kommer klara dem galant men jag tror du kan komma undan rejält mycket billigare om du vill. Vilket program använder du till din musikproduktion?

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

Tjena

Det är DAW:s som Reason11 och Bitwig, sedan syntar, ljudpluggar som Soundtoys, Native, Waves mm. Lägger man på flera spår med effekter så kostar det CPU. Sedan foto med PS/LR, men det är inga problem. Håller med om att det är mycket speldator i Kompletts paket, men tycker samtidigt att det är mycket dator för pengarna. Grafikkortet skulle eventuellt kunna gå vidare inom familjen, men kan jag hitta rätt dator till ett bättre pris tar jag hellre det.

Jag följer inte utvecklingen på datagrejer dagligen, satt nu och kollade på Inet, bra site men många beslut att fatta.

Vad tror du Ryzen 3900X vs i9-9000KS för musikproduktion?

Permalänk
Medlem

@Ulf32:

Är själv nyfiken på om någon har ”hands-on” erfarenhet av olika CPUer. Surfade runt och hittade iaf ett test där både 3900x och 9900k ingår
http://www.scanproaudio.info/2019/07/12/amd-ryzen-3600-3700x-...

Verkar där som att 3700x och 3900x presterar riktigt bra för sitt pris. Kommer följa tråden nyfiket.

Sedan undrar jag om du inte kan köpa en dator med montering från tex inet.se och då skräddarsy den mer för ditt ändamål? Nu använder jag själv en 9900k med 32 Gb ram med ffa ableton och tycker det funkar fint, men jag gissar att om du kör många plugins och syntar att du vinner mer på extra ram än grafikkort.

Edit: ser nu att datorn du länkat har 4x8 ram-stickor. Jag tycker detta är en olycklig konfiguration då du vid en ram-utökning behöver byta alla stickor. 2x16 är att föredra.

Permalänk
Inaktiv

Den där datorn kommer funka bra, men du kommer såklart billigare undan om du köper ett paket med 9900K då du inte behöver något grafikkort då.

Permalänk
Medlem

@danwi:

Hej

Bra synpunkter, det liksom lite overhelming. Hur mycket som helst att borra i. Tycker Ryzen 3900X med ett bra moderkort ser grymt bra ut, minneshastigen med Evo 970 plus ser också bra ut. Hela systemet triggar en att satsa på alla komponenterna, annars blir det flaskhalsar.

Håller också med, hellre mer ram än spelgrafikkort. Gjorde en egen config inatt

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=174402&page=3

Permalänk
Medlem

@anon42512:

Hej

Vill nog ha en helt ny dator, då kan den äldre datorn tas över av någon i familjen. Tunga musikapplikationer kan knäcka vilken dator som helst

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ulf32:

@Loxus:

Hej

Vill nog ha en helt ny dator, då kan den äldre datorn tas över av någon i familjen. Tunga musikapplikationer kan knäcka vilken dator som helst

Ja, det var en helt ny dator jag pratade om.

EDIT: Ditt paket verkade onödigt dyrt tyckte jag.

Permalänk

Nu slängde jag ihop detta lite hastigt men tanken bakom är maxad prestanda vad gäller DAWs, VST-pluggar och direktuppspelning. Därför valde jag att lägga rätt mycket på RAM och CPU och mindre på t.ex. grafikkortet. Dessutom satsade jag på att få allt så tyst som bara möjligt. Därför är det ingen HDD, ett ganska klent (men passivt kylt) grafikkort och ett ljuddämpat chassi. Nu vet jag ju inte hur din setup ser ut men är det så att du har datorn i samma rum som du trackar/mixar i så kan det vara skönt att slippa ljud från den

EDIT: Läste slarvigt och såg nu att du inte var sugen på att bygga själv. Låter förslaget stå kvar, men det kanske behöver tweakas lite så man kan köpa från en butik som erbjuder montering.

Permalänk
Medlem

@Ulf32:

Jag hade seriöst väntat några veckor tills AMD threadripper kommer. Ser ingen grund till att du ska kasta bort 8000 på grafikkortet. Skulle du behöva ett senare köper du det på rea då. Threadripper blir ett produktivt monster, med massa extra saker på moderkortet som du faktist kan ha nytta av.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

@Ulf32:

Jag hade seriöst väntat några veckor tills AMD threadripper kommer. Ser ingen grund till att du ska kasta bort 8000 på grafikkortet. Skulle du behöva ett senare köper du det på rea då. Threadripper blir ett produktivt monster, med massa extra saker på moderkortet som du faktist kan ha nytta av.

Är ju bra alternativ faktiskt, om det kommer nån processor i liknande prisklass?

Permalänk
Medlem

Om du lägger till några tusenlappar från en GPU du inte kommer använda så är det inga problem. Lägg de pengarna på mer minne, kylning och SSD är mitt tips. Tar du det uppkommande 1650 super så har du Tensor cores från 116 om du skulle få får dig att redigera video i tillägg till din musik. Det kortet lär kosta närmare 2000 förhoppningsvis. Med DaVinci Resolv och dina DAWS får du en fulländad redigeringsmaskin.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@ostrichboy:

Stort tack för dina förslag Vad tror du om ett lite mer påkostat moderkort (vill ha han många ingångar och kanske även WiFi?), tycker det är svårt att bedöma moderkort. När jag ändå satsar på hyggligt bra grejer vill jag inte dumsnåla. Samma sak med internminnen, kan inte bedöma skillnaden förutom specar som hastighet.

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Hej

Håller med, 8000kr för ett grafikkort mitt fall känns overkill. Blev lite stressad av Kompletts erbjudande som går ut ikväll, där går det att lägga till i9-90000KS för totalt 22000kr.

Sedan började jag läsa om Ryzen 3900X och tycker den processorn ser väldigt bra för att köra tunga program som belastar CPU:n med VST-pluggar och DAW:s. PS/LR är en smal sak, utan det är just musikpluggar.

Om jag tolkar det rätt så stödjer moderkortet chipet 570 en hastighet på 3200 på hårddisken, menar då kan det vara en poäng köpa snabba minnen som kan utnyttjas?

Permalänk
Medlem

@anon42512:

Tack för ditt förslag jag ska kolla upp det. Vet du om Inet har bra kundsupport, som kan ge lite tips på telefon? Kommer hoppa av Komplett:s erbjudande och istället borra i ämnet ”ny musikdator”

Permalänk
Medlem

Inet går väl för att vara bland dom bästa som jag förstår det. Tror du är i goda händer där.

Tror 3900x, 32GB PC3200 minnen och ett par snabba hårddiskar är perfekt. Hur mycket du lägger på grafikkortet är upp till dig. Om du ALDRIG kommer spela nått nyare spel så kan du i princip stoppa i vad som helst, bara det har ingångar nog till dina skärmar. Här är nog Black friday en bra dag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Precis, många har kört med Intel för audio-studios och är nöjda. Kompletts paket (som går ut ikväll) har fokus på bra grafikkort, de pengarna kan jag lägga på bättre prestanda?

Här tycker jag att specarna på Ryzen 3900X med X570 (tex Aorus 570 Ultra) ser bra ut, tänkte också lägga till Evo 970 plus 1TB och arbetsminnen 2x16 som matchar?

Frågan är endast fläkt och skippa vattenkyld processor. En passande låda som är generös, lätt att meka i, plus isolerad?

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Fractal Design Meshify S2 och en Noctua NH-D15. Den är inte isolerad, men med riktiga fläktar i chassiet spelar det ingen roll, jag tror inte du kommer höra pc'n.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Tack för input, uppskattas! Jag funderade på Fractal R6 som är isolerad, men har egentligen ingen uppfattning. Fick tips idag om att beställa en bra Noctua-fläkt, fast Inets byggasjälv ger rödflagg. Tydligen får fläkten inte väga mer än typ 755 gram, men om Inet bygger är det okay. Jag vill självklart ha en så effektiv fläkt som möjligt.

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Svarar igen

Fick ett annat tips idag om just Noctua NH-D15, så jag går på den. Ditt förslag på låda ser också bra ut.

Vissa bitar på plats: Ryzen 3900X, Aorus X570 Ultra, Evo 970 plus 1 TB som jag tror lirar bra ihop? Ramminne 32 GB 2x16, ingen riktig koll? Grafikkort: GTX 1650?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Stort tack och bra tips 👍 Ska kolla upp dina förslag, tycker det ser bra ut. Bara grejerna funkar och dina förlag på 3200 MHz verkar perfekt och dessutom bra pris.

Moderkortet med X570 vill jag inte ge avkall på, och vill gärna ha många ingångar med USB 2.0, USB C och 3.1. Wi-Fi direkt på kortet? Någon uppfattning om ett bra moderkort?

Permalänk
Inaktiv

Lirar inte AMD bäst med 3600 MHz-minnen?

Permalänk
Medlem

ska man hålla på med musikproduktion ska man inte köpa med ett ljudkort då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zogez:

ska man hålla på med musikproduktion ska man inte köpa med ett ljudkort då?

Gissar att man redan har sin ljudsetup då

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

ska man hålla på med musikproduktion ska man inte köpa med ett ljudkort då?

Jag har inte svart bälte i nånting, och i varje fall INTE ljudkort för prod. Det vore galet av mig att lägga näsan i blöt på sånt.

Tror Aorus Ultra är utmärkt. Men fyttirackar'n vilka priser det är på X570 kort. Såg en test av Xtreme versionen på anandtech och tänkte detta var jävligt bra, tills jag såg priset...9 hövdingar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Det är klurigt, jag granskar inte dataspecar för jämnan, utan när det är dags får man borra på. Det är mycket och ta ställning till. Aorus X570 ser ju ut att lira bra med 3900X och ger en snabb minneshantering. Kommer nog även satsa på Evo 970 plus 1TB. Ramminnen är inte helt klart förutom 2x16 32GB. Funderar också på ett Gigabyte GTX 1660 6GB med tre fläktar för under 3000kr och en bra Fractallåda.

Ljudkortet är alltid externt, idag USB C eller Thunderbolt.

Jag hade en option till igår kväll på en i9-9900KS hos Komplett, men hoppade av erbjudandet då jag vill ha en mer allround/CPU-tålig dator. Nu kan jag ta ett kliv tillbaka och fundera lite till. Men 3900X tror jag är ett vettigt val för audio med CPU-krävande tillämpningar. Ljudpluggar suger datorkraft

Permalänk
Medlem

@anon42512:

Har för mig att Evo 970 plus är 3500/3300 MB/s.

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Svarar igen Tex Aorus X570 Ultra/Wi-Fi, ligger runt 3800kr. Håller med, inget kul att behöva lägga ut 9k :/ Jag vill ha en bra/bästa budgetdator.

Permalänk
Medlem

@zogez:

Ljudkort är alltid externa för musikproduktion. Finns idag bra budgetkort för 1000kr till riktigt bra hemmakort mellan 3000-9000kr, lite beroende på vilka features/kanaler man behöver och sedan kvalitet på preamps och omvandlare digitalt/analogt. Men generellt, moderna ljudkort har blivit väldigt bra till rimliga pengar.